JAK NAM DALEKO DO ŚRODOWISKOWEGO SYSTEMU WSPARCIA SPOŁECZNEGO OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI ? Ewa Szczypior.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
ZESPÓŁ LECZENIA ŚRODOWISKOWEGO SZPITALA BIELAŃSKIEGO W WARSZAWIE
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
ŚRODOWISKOWY MODEL OPIEKI PSYCHIATRYCZNEJ
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Polski Plan Alzheimerowski
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
wobec „deinstytucjonalizacji” opieki psychiatrycznej
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
deinstytucjonalizacja, współpraca między-silosowa, koordynacja
Ekonomia społeczna – istota problemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

JAK NAM DALEKO DO ŚRODOWISKOWEGO SYSTEMU WSPARCIA SPOŁECZNEGO OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI ? Ewa Szczypior

Definicja oparcia społecznego, którą przyjęliśmy przy tworzeniu Strategii polityki społecznej województwa pomorskiego do 2013 roku określa, że jest to system wypracowany przez podmioty pomocy społecznej i służby zdrowia, umożliwiający podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, organizowanie w środowisku społecznym pomocy ze strony rodziny, innych osób, grup, organizacji pozarządowych i instytucji oraz udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej.

„System ochrony zdrowia psychicznego w Polsce nie odpowiada współczesnym standardom i potrzebom społecznym - nie można dłużej odkładać początku jego gruntownej , systemowej przebudowy.” NPOZP

NARODOWY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO jego długoletnie powstawanie i trudność w finansowaniu pożądanych zmian skłoniło środowisko pomorskie do przygotowania swojej analizy i przedstawienia założeń w ramach Programu „Zdrowie dla Pomorzan” opracowania „Nie ma zdrowia bez zdrowia psychicznego”.

Zdrowie psychiczne może i powinno także w naszym kraju stać się istotną wartością - wyzwaniem dla polityków zapobiegania jego zaburzeniom, unowocześnienia opieki psychiatrycznej według modelu środowiskowego oraz prowadzenia badań i budowania systemów informacyjnych.

Psychiatria środowiskowa to zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej, zintegrowanej i dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy niezbędnych do życia w środowisku społecznym, w tym rodzinnym, zawodowym.

NPOZP zawiera kierunki realizacji wyznaczonych celów: wymagają koordynacji różne formy opieki i pomocy wymagają stabilnego finansowania jednoczesnego działania promującego zdrowie psychiczne jednoczesnego realizowania badań naukowych i informatyzacji tego obszaru wymagają obowiązującego wszędzie środowiskowego modelu usług psychiatrycznych

Dane analizowane przez grupę roboczą ds Dane analizowane przez grupę roboczą ds. lecznictwa psychiatrycznego pokazują: Dynamika zachorowań w woj. pom. jest znacznie większa niż w kraju i wynosi 11,8% w stosunku do 6,6% w Polsce. Od roku 1994 przyrasta liczba osób korzystających z leczenia ambulatoryjnego i stacjonarnego /w 1994 roku było 32.475 osób, a w 2006 już 84.678 osób/. Rośnie liczba zamachów samobójczych zakończonych zgonem w woj. pom. z 261 do 292, gdy w kraju maleje z 4893 do 4090 w latach 2004-2006. Dzieci leczonych z zaburzeniami psychicznymi jest wyjątkowo mało w stosunku do wskazań krajowych, ale dostępność jest wyjątkowo niska- co 101 dni średnio częstość możliwych wizyt pacjenta. Najczęściej leczone są osoby z powodu zaburzeń depresyjnych i lękowych, w ciągu 15 lat wskaźnik tych zaburzeń wzrósł o 85%!!!

Dane analizowane przez grupę roboczą ds Dane analizowane przez grupę roboczą ds. lecznictwa psychiatrycznego pokazują: Brak jest kadry zarówno lekarzy psychiatrów, szczególnie dzieci i młodzieży, jak i psychologów klinicznych, pracowników socjalnych, pielęgniarek, terapeutów zajęciowych i psychoterapeutów z certyfikatem. Ciągle niewystarczające finansowanie z NFZ niższe niż w kraju. Przestarzały model organizacyjny- brak form leczenia środowiskowego W Poradniach Zdrowia Psychicznego i Poradniach Psychogeriatrycznych (obejmujących leczeniem osoby powyżej 65 roku życia), przybywa osób leczonych i zgłaszających się po raz pierwszy. Notuje się większy, proporcjonalny wzrost w poradniach dla osób w wieku podeszłym, co odzwierciedla zmiany demograficzne społeczeństwa naszego województwa.

Przewiduje się, że do 2020 roku depresja będzie najpowszechniej występującym zaburzeniem psychicznym. Należy podkreślić, że zaburzenia psychiczne kosztują państwo utratę 3-4% PKB i są najczęstszą przyczyną pobierania rent inwalidzkich. Grupą szczególnie wymagającą pomocy jest młodzież, ze względu na jej pogarszające się samopoczucie psychospołeczne (wynikające ze stresu, narastającej przemocy, dostępności narkotyków).”

Zadanie tworzenia CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO (dla obsługi 1500 dorosłych, na 50 tys. mieszkańców, czyli dzielnice dużych miast lub poziom powiatu). W ramach Centrum działałby zespoły: Ambulatoryjny: porady lekarskie i psychologiczne, indywidualna i grupowa pomoc psychoterapeutyczna, czynności pielęgniarskie, interwencje socjalne. Środowiskowy: wizyty domowe, terapia indywidualna i grupowa, praca z rodziną, treningi umiejętności, budowanie sieci oparcia społecznego, zajęcia i turnusy rehabilitacyjne. Dzienny : częściowa hospitalizacja. Szpitalny: dostęp do odpowiednio kwalifikowanej psychiatrycznej opieki stacjonarnej. Podstawowym i docelowym rozwiązaniem powinny być świadczenia oddziału psychiatrycznego lokalnego szpitala ogólnego!!! Centrum opierać powinno współpracę o powiatowe/miejskie zespoły koordynacyjne ds. wsparcia społecznego i profilaktyki zagrożeń zdrowia psychicznego.

Osoby z zaburzeniami psychicznymi mają prawo osiągać i podtrzymywać maksymalny potencjał osobistego indywidualnego rozwoju, niezależności społecznej i godności osobistej, a my mamy obowiązek im to umożliwiać. „Sposób , w jaki społeczeństwo traktuje swoich słabszych członków, włączając w to osoby z zaburzeniami, wiele mówi o tym społeczeństwie” Raport dla Parlamentu Europejskiego.

Przegląd elementów sieci oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Polsce i Regionie Pomorskim Środowiskowe Domy Samopomocy Domy pod Fontanną / Fountain House/ Kluby Samopomocy Mieszkalnictwo wspierane /Hostele/ Warsztaty Terapii Zajęciowej Zakłady Aktywizacji Zawodowej Asystentura Kluby Integracji Społecznej Centra Integracji Społecznej Biura Integracji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych Podmioty ekonomii społecznej Podmioty służące działaniom artystycznym- galerie, orkiestry, festiwale.

Program wyrównywania szans o. n Program wyrównywania szans o.n. województwa pomorskiego na lata 2006-2013 Analiza badania 428 o.n w wieku od 20 do 56 r.ż. z beneficjentów realizowanych w w naszym woj. programów. Pytano o: Jakość relacji z innymi ludźmi - lepsze 77% Znaczenie aktywności lokalnej – lepsze 69% Własnej ciekawości społecznej - poszukuje sam 49,5% dostał propozycje 34% nowe inicjatywy wokół 40% Oglądalności programów TV - więcej tematów dla o.n. 72% Własne oczekiwania – chce bardziej uczestniczyć - 69%

Podsumowując – dobry prognostyk dla zmian integracyjnych – sami niepełnosprawni widzą potrzebę większego włączania się w życie społeczne ich miejsc zamieszkania. Jednakże tylko połowa świadomie poszukuje informacji o możliwych źródłach i drogach pomocy deklarują oczekiwanie na propozycje ze strony władz lokalnych i społeczności.

Realny wpływ wskazanych instytucji na jakość życia w społeczeństwie: organizacje pozarządowe - Caritas, parafie, Centrum Inicjatyw Obywatelskich, PZN, PSOUU, inne organizacje samorządowe- MOPS, OWI, WTZ, PCPR organizacje rządowe – PEFRON, PUP, ZUS.

BRAK NA KAŻDYM POZIOMIE INSTYTUCJI SYNTEZY DOKONAŃ, DOSTRZEŻENIA BRAKÓWI ZANIEDBAŃ, FORMUOWANIA ZALECEŃ. BRAK PRZEPŁYWU PIONOWEGO INFROMACJI MIĘDZY SZCZEBLAMI ZARZADZANIA – BRAK ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH PRZY DOBRYCH DZIAŁANIACH DORAŹNYCH.

MONITORING NIEZBĘDNY na poziomie regionu aby uzyskać PRAWDZIWĄ INTEGRACJĘ: potrzeb i oczekiwań o.n. realizacji programów na rzecz o.n. ocena stopnia zaspokojenia potrzeb i oczekiwań o.n wskazania dla polityki społecznej.

przełamywać zaklęty krąg dziedziczenia statusu społecznego Modyfikacja strategii lizbońskiej w poł. okresu jej realizacji wskazuje na pierwszeństwo kwestii społecznych nad gospodarczymi – europejski model socjalny: zagwarantowanie jednostkom i grupom społ. ochronę przed różnego rodzaju ryzykiem społ. i przed zachodzącymi zmianami zapewnić wszystkim obywatelom godny standard życia i możliwości pełnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa zminimalizować przejawy dyskryminacji stworzyć w miarę równe szanse dla wszystkich zapobiegać marginalizacji i integrować osoby wykluczone ze społeczeństwa przełamywać zaklęty krąg dziedziczenia statusu społecznego zmniejszyć istniejące różnice materialne wśród jednostek i grup .

Raport stwierdza, że polityka społeczna, na którą przeznaczana jest istotna część ogółu wydatków publicznych, nie zapobiega w pełni ubożeniu i wykluczaniu pewnych grup . Niezbędny staje się rozwój aktywnej polityki lokalnej, gdyż polityka integracji społecznej powinna być realizowana przede wszystkim na szczeblu lokalnym. Należy koncentrować się na wspieraniu współpracy pomiędzy wyspecjalizowaną administracją publiczną, rozwijającym się sektorem pozarządowym, biznesem coraz bardziej świadomym oraz samorządami lokalnymi, które powinny stać się inicjatorami polityki integracji na swoich obszarach!!!