1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Informacja nt. płatności dla Beneficjentów w ramach osi II – VII w roku 2010 Solina, 12 października 2010 r.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wzór umowy o dofinansowanie wraz z informacjami na temat zasad realizacji projektów w perspektywie 2014 – 2020 Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
spotkanie informacyjne
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

1 XVI Podkarpacka Konferencja Samorządów Terytorialnych Wybrane problemy związane z finansowaniem projektów i nieprawidłowościami 27 października 2009

2 DOTACJA ROZWOJOWA 1)Umowy, aneksy W dniu zatwierdzone zostały zmiany do budżetu województwa, na podstawie których podpisywane będą m. in. aneksy zwiększające zobowiązania na 2009 r. dla tych projektów, którym w momencie kontraktacji nie można było uwzględnić wystarczającej ilości środków na rok bieżący (aneksy zgodnie z kwotami deklarowanymi w odpowiedzi na pismo Marszałka Województwa z dnia 30.09) 2)Płatności, terminy Zgodnie z wystąpieniem Marszałka Województwa z dnia br.: a)Wnioski o płatność składane przed będą płacone w br., b)Wnioski o płatność składane po będą płacone w 2010 r. – zostaną zgłoszone do MRR, jako wydatki NIEWYGASAJĄCE. c)Wystąpienie IZ RPO WP w sprawie aktualizacji ww. kwot, d)Nowa ustawa o finansach publicznych - problemy

3 WNIOSKI O PŁATNOŚĆ NAJCZĘSTSZE BŁĘDY 1)Wypełnienie wniosku bez zapoznania się z instrukcją, 2)Nie załączanie protokołów odbioru, wyciągów z rachunku (przelew – tylko uzupełniająco), 3)Brak wymaganych opisów na dokumentach (zwłaszcza brak przyporządkowania wydatku do właściwego kosztu kwalifikowalnego), 4)Przedstawianie do rozliczenia wydatków tylko w części kwalifikowalnych bądź tylko w części dotyczących projektu, 5)Przedstawianie wydatków ponoszonych przez jednostki organizacyjne (w tym np. przez Urząd Gminy) bez zapisu w umowie o dofinansowanie

4 ZMIANY W ZAKRESIE RZECZOWYM PROJEKTÓW Zmiany w zakresie rzeczowym projektów nie powinny co do zasady mieć miejsca, Zgodnie z umową o dofinansowanie, beneficjent może zgłosić w formie pisemnej zmiany dotyczące realizacji Projektu przed ich wprowadzeniem i nie później niż na 35 dni przed planowanym zakończeniem finansowym realizacji Projektu.

5 ZMIANY W ZAKRESIE RZECZOWYM PROJEKTÓW Beneficjent wnioskując o wyrażenie zgody na dokonanie zmian w projekcie winien szczegółowo opisać na czym polegają zmiany oraz odnieść się do kwestii: 1)Prawnej możliwości dokonania zmiany pod kątem Prawa Zamówień Publicznych (zwłaszcza art. 144!), 2)Wpływu zmiany zakresu rzeczowego na dalsze spełnianie przez zmieniony projekt kryteriów, które zdecydowały o wyborze do dofinansowania, zachowania niezbędnej trwałości projektu, wpływu zmian na wskaźniki produktu i rezultatu,

6 ZMIANY W ZAKRESIE RZECZOWYM PROJEKTÓW cd. 3)Prawnej możliwości dokonania zmiany pod kątem wymogów prawa budowlanego, ochrony środowiska i innych przepisów, 4)Wpływu zmiany zakresu rzeczowego na koszty kwalifikowalne / niekwalifikowane,

7 NIEPRAWIDŁOWOŚCI W trakcie pierwszych kontroli projektów stwierdzono naruszenia przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych (PZP). Analiza wyników ww. kontroli, a także inne działania kontrolne realizowane przez Instytucję Zarządzającą wskazują na zasadnicze problemy związane z prawidłowością ponoszonych wydatków w kontekście przepisów ustawy PZP

8 Zmiany do umów z wykonawcami wobec wymogów art. 144: Przed nowelizacją – przesłanka o zaistnieniu okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub przesłanka zmiany korzystnej dla zamawiającego, Po nowelizacji - możliwe jest dokonywanie zmian, o ile zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany, NIEPRAWIDŁOWOŚCI

9 Ograniczenie podwykonawstwa: zasadą jest, że wykonanie zamówienia publicznego może być realizowane poprzez podwykonawców. W wyjątkowej sytuacji, gdy jest to uzasadnione specyfiką konkretnego zamówienia, zamawiający może zastrzec w SIWZ, że część lub nawet całość zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom, Zastrzeżenie osobistego wykonania świadczenia lub jego części przez wykonawcę musi być traktowane jako wyjątek i musi mieć uzasadnienie zawarte w SIWZ, NIEPRAWIDŁOWOŚCI

10 Umowa ryczałtowa: Umowa ryczałtowa może stać się powodem problemów w sytuacji np. konieczności zmian w inwestycji bądź stwierdzenia przez wykonawcę niezgodności / niespójności / braków w dokumentacji projektowej. Wynikające z powyższych okoliczności ewentualne zmiany wynagrodzenia na rzecz wykonawcy w kontekście umowy ryczałtowej oraz przepisów prawa PZP muszą być w każdym przypadku przedmiotem wnikliwej analizy, NIEPRAWIDŁOWOŚCI

11 Rozbieżności w dokumentach opisujących zakres przedmiotu zamówienia na roboty budowlane: Opis przedmiotu zamówienia – odwołania do projektu budowlanego, projekt wykonawczy, przedmiary – czy określają zakres robót?, projekt budowlany określa zakres, roboty opisane w projekcie budowlanym wchodzą w zakres zamówienia, nawet jeżeli nie zostały ujęte projekcie wykonawczym bądź w przedmiarze, NIEPRAWIDŁOWOŚCI

12 Aktualne procedury udzielania zamówień publicznych wobec zmieniającego się stanu prawnego: Beneficjenci realizujący zamówienia publiczne powinni przed rozpoczęciem procedury zweryfikować dokumentację pod kątem obowiązującego stanu prawnego. Należy pamiętać, iż ustawa PZP podlega ciągłym zmianom (ostatnia zmiana miała miejsce 16 lipca 2009r.; obecnie przygotowywana jest kolejna nowelizacja). Od początku okresu kwalifikowalności wydatków dla bieżącej perspektywy finansowej tj. od 1 stycznia 2007r. – ustawa Prawo zamówień publicznych była zmieniana już kilkanaście razy NIEPRAWIDŁOWOŚCI

13 Zalecenia audytu Komisji Europejskiej W związku z ustaleniami wynikającymi z raportu misji audytowej służb Komisji Europejskiej przeprowadzonej w 2008 r., dostępne są zalecenia dot. m. in. następujących bloków tematycznych prawa zamówień publicznych: brak w ogłoszeniach informacji dla zagranicznych oferentów, wymóg posiadania określonego potencjału technicznego i osobowego, podwykonawstwo, Źródło: NIEPRAWIDŁOWOŚCI

14 Niedotrzymywanie terminu zakończenia finansowej realizacji projektu - daty poniesienia ostatniego wydatku w Projekcie. Zakończenie finansowe kończy okres kwalifikowalności wydatków w ramach projektu. Wydatki ponoszone po tym terminie są co do zasady są niekwalifikowane. Przedłużenie okresu kwalifikowalności wydatków w ramach projektu musi być zgłaszane nie później niż na 35 dni przed planowanym zakończeniem finansowym realizacji Projektu. INNE NIEPRAWIDŁOWOŚCI