Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Walka z bezrobociem w ramach Europejskiej Strategii Zatrudnienia
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
CZAS NA AKTYWNOŚĆ W GMINIE RADOMYŚL WIELKI Radomyśl Wielki 2008.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Polska w Programach Ramowych UE
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kobiety na rynku pracy.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök

Europejska Strategia Zatrudnienia 1997 – proces luksemburski – początki Europejskiej Strategii zatrudnienia 2000 – proces lizboński – do roku 2010 UE ma się stać najbardziej dynamicznie rozwijającą się, opartą na nauce gospodarką światową ocena strategii lizbońskiej

Cele unijne dotyczące zatrudnienia – proces lizboński na rok 2005 podnieść poziom zatrudnienia do 67% Poziom zatrudnienia kobiet winien osiągnąć 57% na rok 2010 poziom zatrudnienia winien osiągnąć 70% poziom zatrudnienia kobiet winien przekroczyć 60% poziom zatrudnienia osób starszych (55-64 lat) podnieść do 50% Realizację celów wspierają środki funduszy strukturalnych

Rewizja strategii lizbońskiej 2005 Wytyczone cele nie zostały zrealizowane, względne zacofanie UE w stosunku do USA i Japonii wzrosło, jest za dużo celów, i brakuje szerokiej koordynacji. Uczynione kroki: koncentrowanie celów i działań na wzrost gospodarczy i zatrudnienie skoordynowany program akcji dot. gospodarki i zatrudnienia

Wzmocniona strategia lizbońska nowe, integrowane dyrektywy N arodowy Program Działań (Akcji) 1.Dyrektywy makroekonomiczne ( polityka fiskalna, płacowa, zrównoważone emerytury i systemy opieki zdrowotnej, polityka podatkowa ) 2.Dyrektywy mikroekonomiczne ( pogłębienie rynku wewnętrznego, uatrakcyjnienie otoczenia dla przedsięiorstw, rozwój infrastruktury, Badanie+Rozwój, innowacja ) 3.Dyrektywy dot. zatrudnienia

Wskazówki dot. zatrudnienia 3 priorytety – 8 dyrektyw (wskazówek) Zwiększenie udziału rynku pracy i modernizacja socjalnych systemów ochronnych. Zwiększenie zdolności dostosowawczej pracobiorców i przedsiębiorstw i zwiększenie elastyczności rynków pracy. Efektywniejszy rozwój zasobów ludzkich drogą lepszego szkolenia i kształcenia.

Cele unijne i narodowe wyrażone w liczbach

Cechy charakterystyczne węgierskiego rynku pracy Niskie zatrudnienie i niskie bezrobocie: Wysoki udział osób trwale nieobecnych na rynku pracy Niska aktywność w poszukiwaniu posad Znaczne różnice terytorialne zarówno po stronie popytu jak i podaży siły roboczej Nadzwyczaj niskie zatrudnienie osób o niskim wykształceniu szkolnym

Cele węgierskiej polityki zatrudnienia Więcej miejsc pracy – rozszerzenie zatrudnienia Lepsze miejsca pracy Dostęp do pracy dla wszystkich (możliwość podjęcia pracy dla wszystkich)

Konkurencyjność – spójność społeczna i zatrudnienie Konkurencyjność Zatrudnienie Spójność społeczna

Zatrudnienie i konkurencyjność Rozszerzenie zatrudnienia więcej zatrudnionych wykształcona siła robocza skoordynowanie podaży i popytu siły roboczej Konkurencyjność zasoby ludzkie jako czynnik wzrostu elastyczna, konkurencyjna siła robocza i organizacje pracownicze wzrasta podstawa podatku maleje zapotrzebowanie na transfery socjalne, jest możliwość zmniejszenia podatku

Zatrudnienie stanowi kluczowy czynnik spójności Rozszerzenie zatrudnienia Wspieranie wejścia na rynek pracy Poprawa możliwości zatrudnienia Przyjmujący, przychylny rynek pracy Spójność społeczna redukcja różnic dochodowych, wzrost wynagrodzeń inegracja społeczna równość szans

Węgierska strategia zatrudnienia – rozdział Narodowego Planu Działań Oparty o poprzedni plan akcji i ocenę palityki zatrudnienia na wybór priorytetów, dyrektyw miały wpływ priorytety makroekonomiczne: - stabilność, rozszerzenie zasobów i ich uwidocznienie - zachowanie konkurencyjności i jej poprawa

Węgierska strategia zatrudnienia Na podstawie dokumentu pt. Narodowy Program Działań na rzecz wzrostu zatrudnienia: –Rozszerzenie zatrudnienia, –Zwiększenie aktywności –Wspomaganie przekształcenia strukturalnego, wzmocnienie zdolności dostosowawczej (adaptacyjnej)

Wydzielone cele strategii zatrudnienia Powołanie zintegrowanego systemu usług socjalnych, które w przypadku ludzi w wieku zawodowoczynnym potrafi sobie radzić z brakiem aktywności i niekorzystnymi sytuacjami socjalnymi, kładąc akcent na stymulowanie aktywności rynkowej. Udostępnienie dla wszystkich – w tym i dla ludzi o niskim wykształceniu – możliwości nauki przez całe życie. Opracowanie w systemie oówiatowym wiedzy i umiejętności potrzebnych do udziału w rynku pracy.

Wydzielone cele strategii zatrudnienia (cd.) Poprawa możliwości zatrudnienia i walka z dyskryminacją w miejscu pracy w interesie zwiększenia udziału w rynku pracy grup osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Wspieranie działań służących poprawie stanu zdrowia i zachowaniu zdrowia, w celu zmniejszenia liczby osób trwale nieobecnych na rynku pracy. Zmnożona koordynacja strategii i działań terytorialnych, dotyczących rynku pracy i szkolenia w celu zredukowania różnic terytorialnych w zatrudnieniu.

Środki służące do realizacji strategii Fundusz Rynku Pracy Fundusze strukturalne – programy operatywne Budżet państwa Inne źródła

Dokumenty krajowe ugruntujące wykorzystanie funduszy strukturalnych w latach Narodowy limit referencyjny programy operatywne: – Rozwój zasobów ludzkich program operatywny ESZA – Rozwój infrastruktury zasobów ludzkich, operatywny program ESZA

Co jest czynnikiem determinującym dla branży? Dostosowanie się do zmian: Dostęp dla wszystkich do kształcenia dla dorosłych Sygnalizowanie restrukturyzacji i zarządzania nią Elastyczność i bezpieczeństwo na rynku pracy Umocnienie partnerstwa między aktorami rynku pracy, rozwijanie instytucji i mechanizmów dialogu społecznego

Restrukturyzacja Potrzebna jest współpraca wielu aktorów: pracodawców, przedstawicieli wielu dziedzin działalności rządu (gospodarka, zatrudnienie, szkolnictwo)przedstawicieli lokalnych, partnerów socjalnych itp. Jest to kwestia nie tylko gospodarki lecz i konkurencyjności oraz zatrudnienia Ważne: prognozy związane z restrukturyzacją (prognozy krajowe, regionalne, lokalne, branżowe) Wspomaganie przygotowań do zmian na szczeblu przedsiębiorstw i pracobiorców: kształcenie/przeszkolenie; nacelowane usługi z zakresu zatrudnienia, eksploatowanie systemów wspierających restrukturyzację

Dziękuję za uwagę!