Podjęte działania: Miasto w maju 2004 roku we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej zorganizowało konkurs dla studentów, w którym młodzi architekci mogli pokazać swoja wizje rozbudowy terenów przydworcowych. W styczniu 2005 roku uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dający podwaliny prawne do prac projektowych. W tym samym roku Urząd Miejski w Tczewie wraz z Politechniką Gdańską zorganizował ogólnopolski konkurs architektoniczny pt. Węzeł integracyjny w Tczewie na opracowanie koncepcji urbanistyczno – architektonicznej rejonu dworca kolejowego w Tczewie. Przedmiotem konkursu było sporządzenie wielobranżowej koncepcji programowo – przestrzennej dla rejonu dworca kolejowego w Tczewie W grudniu 2005 r. rozstrzygnięto konkurs, ogłaszając 3 równorzędne III miejsca. W styczniu 2006 r. odbyła się w Tczewie konferencja Dworzec kolejowy w strukturze miasta – nowe szanse. Od marca do czerwca 2006 r. odbywały się spotkania autorów prac konkursowych, członków sądu konkursowego, ekspertów oraz operatorów komunikacyjnych, PKP i Poczty S.A. Uzyskano koncepcję organizacji ruchu, a przy współudziale Radnych Rady Miejskiej przyjęto ostateczną koncepcję zagospodarowania otoczenia dworca PKP w Tczewie. W październiku 2006 r. przeprowadzono przetarg na wykonanie dokumentacji budowlanej, który wygrało Biuro Projektowo – Inżynieryjne Redan Sp. z o.o. ze Szczecina.
W wyniku przeprowadzonego przetargów nieograniczonych wyłoniono wykonawców zadania – w przypadku nadzoru inwestycyjnego i pełnienia roli Kierownika Projektu w imieniu inwestora podpisano umowę z Przedsiębiorstwem Usług Inwestycyjno-Projektowych w Tczewie, wykonawcą robót była Firma Dekpol Sp. z o.o. z Pinczyna. Należy podkreślić, że miasto Tczew z tytułu jakości przeprowadzonego postępowania na wyłonienie wykonawcy robót budowlano- montażowych tego przedsięwzięcia uzyskało wyróżnienie w konkursie Kryształy Przetargów Publicznych 2012 w kategorii: Inwestycje wpływające na poprawę funkcjonowania infrastruktury drogowo- komunikacyjnej. Realizacja zadania trwała od czerwca 2010 r. do lutego 2012 r., bez przekroczenia terminów umownych, w sposób bardzo sprawny i dobrze zorganizowany. Było to o tyle istotne, że placem budowy był obszar ponad 5 hektarów w centralnej części miasta, newralgicznej komunikacyjnie, gdzie należało elastycznie reagować na udrażnianie ciągłego ruchu pieszego do dworca PKP, ponadto pozostający pod presją obserwacji mieszkańców.
Środki własne Gminy Miejskiej Tczew, dzięki skutecznemu aplikowaniu do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w maju 2009 r. zostały wzmocnione dotacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Wniosek odnosił się do Priorytetu 4 Programu: Regionalny system transportowy, działanie 4.3.: Rozwój i poprawa dostępności węzłów transportowych. Finansowanie projektu Budowa infrastruktury transportowego węzła integracyjnego w Tczewie przedstawiało się następująco: Wartość projektu: zł Wartość kwalifikowalna: zł Wartość niekwalifikowalna: zł Wartość dofinansowania: zł Skąd miasto miało na to pieniądze? I ile to kosztowało?
Otwarcie węzła nastąpiło 14 lutego 2012 r. Symboliczną wstęgę przeciął Marszałek Województwa Pan Mieczysław Struk, podkreślając w swoim wystąpieniu wysoką ocenę dla projektu na etapie konkursu RPO WP, wrażenie efektu już wykonanej inwestycji i jej znaczenie dla regionu.