Cel 3 Europejska Współpraca Terytorialna 2007-2013 Ołomuniec 16.02.2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
PARTNERSTWO I PROJEKTY
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska Rola Instytucji Regionalnych – możliwości nawiązywania współpracy.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA TERYTORIALNA PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ LITWA-POLSKA maja 2008.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny LITWA – POLSKA w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej 28 lutego 2007 r. Białystok.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska na lata Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Pozostała alokacja - ogólna charakterystyka projektów.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Fundusz Mikroprojektów Euroregionu Silesia Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy-Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Konferencja współfinansowana.
Konferencja współfinansowana ze środków UE
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
PROGRAM WSPÓŁPRACY INTERREG POLSKA – SAKSONIA
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska- Rzeczpospolita Polska Rola euroregionów Departament Współpracy Terytorialnej.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Cel 3 Europejska Współpraca Terytorialna Ołomuniec

Zwiększenie znaczenia EWT Samodzielny cel polityki spójności gospodarczej i społecznej Bardziej stałe podstawy prawne (część rozporządzenia Rady, przede wszystkim o ERDF) Zwiększenie ilości środków z 5,6 na 7,55 (2,5% HSS) Nacisk na zwiększenie współpracy (LPP) Podejście do współpracy transgranicznej na poziomie UE

Zasada partnera wiodącego Każdy projekt realizowany jest przez partnerów z obu stron granicy i ma określonego Partnera Wiodącego (umowa między partnerami) Wszystkie projekty realizowane będą jako wspólne (na jednym wniosku) Umożliwiona również realizacja projektów z działaniami tylko po jednej stronie granicy, o ile spełnione są warunki współpracy (zgodnie z rozporządz. o ERDF, patrz niżej)

Zasada partnera wiodącego Formy współpracy: –Wspólne przygotowanie projektu –Wspólna realizacja projektu –Wspólny personel –Wspólne finansowanie Jedynie projekty spełniające co najmniej 2 formy mogą uzyskać wsparcie Kluczowym pytaniem – definicja form współpracy w warunkach CZ-PL programu

Obowiązki partnera wiodącego LP jest stroną umowy i reprezentantem wobec struktur programu LP ponosi całkowitą odpowiedzialność za realizację projektu; odpowiedzialność partnerów nie jest wspomniana LP przejmuje całościowe płatności i przekazuje je partnerom;

Zasada partnera wiodącego - praktyczne konsekwencje Oczekiwać można mniejszej liczby projektów, będą one jednak bardzej rozbudowane (działania wszystkich partnerów) Wzrośnie problematyczność przygotowania projektu, ogólnie zwiększone zostaną wymagania co do komunikacji i przekazu informacji (zarówno po stronie partnerów, jak i po stronie struktur wdrożeniowych) Przygotowanie projektu wymagać będzie dłuższego czasokresu (poszukiwanie wspólnych tematów i odpowiednich partnerów)

Przygotowanie programu RCz- Polska Instytucja Zarządzająca RCz – MMR, Instytucja Krajowa RP – MRR Struktura dokumentacji programu podobna Rozpoczęcie prac nad dokumentem – początek 2006 r. Powstała wspólna Task Force – przede wszystkim IZ i IK, reprezentanci regionów

Ramy czasowe Dokument rozpatrzony i zawarty na poziomie TF Złożony do konsultacji nieformalnych do KE Złożony do rozpatrzenia i zatwierdzenia do KM – (Třinec) Przesłany KE po złożeniu NSRF RCz – do końca lutego KE ma 4 miesiące na rozpatrzenie i uzgodnienie z RCz Realne rozpoczęcie programu – II/III kwartał 2007 Jednocześnie trwają prace nad pozostałą dokumentacją

Ramy finansowe Fundusz źródłowy – ERDF (EFRR) Dla CZ-PL program najwyższa alokacja po czeskiej stronie: GraniceMln ( )% Polska103,6829,5 Słowacja56,5416,1 Austria69,1219,7 Bawaria55,0515,7 Saksonia67,2119,0 Łącznie351,60100,0

Ramy finansowe Wspólnie z udziałem polskim 219,46 mln EURO (07-13) ok. 2,5 razy więcej w przeliczeniu na rok Prawdopodobnie jeden z największych programów CBC w UE Największe uczestnictwo wkładu UE – 85% (CZ: 5% budżetu państwa)

Odpowiedniość wnioskodawców Bardzo podobnie jak w obecnym okresie Ukierunkowanie na sektor publiczny i pozarządowy Najczęstsi beneficjenci: –gminy i ich związki, województwa/kraje, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, placówki szkolne itd.

Merytoryczne ukierunkowanie programu P1Poprawa dostępności komunikacyjnej, środowisko i prewencja zagrożeń Dostępność: drogi lokalne, towarzysząca infrastruktura kolejowa, dostęp do ICT Środowisko: odpady, woda, powietrze, energia, ochrona krajobrazu, NATURA 2000, oświata i edukacja w dziedzinie środowiska Prewencja zagrożeń: współpraca służb ratowniczych, zintegrowany system ratownictwa

Merytoryczne ukierunkowanie P2Wspieranie środowiska przedsiębiorców i turystyki Środowisko przedsiębiorców: wsparcie pośrednie rozwoju MSP (współpraca), przekazywanie know-how, wspólna promocja, współpraca w dziedzinie badań i rozwoju, współpraca instytucji rynku pracy Turystyka: kultura, tradycje, ochrona i renowacja zabytków, szlaki turystyczne, rowerowe, konne, usługi (ośrodki informacji, wspólne produkty tur., wspólna promocja itd.) Edukacja: dokształcanie, podwyższanie kwalifikacji (powiązanie z rynkiem pracy)

P3Wspieranie współpracy społeczności lokalnych Współpraca instytucji publicznych: samorządu teryt., org.pozarządowych, wspólne koncepcje rozwoju, mniejsze projekty infrastrukturalne dla realizacji współpracy społeczności lokalnych Działania towarzysko-kulturalne, czas wolny: wystawy, sport, imprezy towarzysko-kulturalne Fundusz mikroprojektów

Tradycyjne narzędzie wspierania mniejszych imprez współpracy społeczności lokalnych Wykorzystywany przede wszystkim przez mniejsze podmioty, dla których duże projekty są nieosiągalne Dobra podstawa do rozpoczęcia współpracy również przy większych projektach Takie same ramy tematyczne (nie zawęża się typu działań) – przede wszystkim jednak P3 Brak konieczności przestrzegania LPP na poziomie samych mikroprojektów (ale partnerstwo i współpraca tak!)

Fundusz mikroprojektów – ramy finansowe Dla Funduszu przeznaczono 20 % alokacji programu – ponad 40 mln EURO Wysokość wkładu ERDF: – EURO, przy maksymalnej wielkości projektu EURO Duże projekty zaczynają się ponad ERDF Kwalifikowalne są też wydatki inwestycyjne

Fundusz mikroprojektów – struktury zarządzające Narzędzie z przekazaniem zarządzania Zarządzają Euroregiony (+ wyznaczony przez nie administrator) 6 projektów na administrowanie Funduszem – zawsze wspólny projekt administrowania uwzględniający LPP Bilateralny euroregionalny Komitet Sterujący Podmiot zarządzający funduszem kieruje się własną dokumentacją

Dziękuję za uwagę Ing. Jiří Škoda Kierownik referatu przygotowania programów współpracy transgranicznej, MMR