Elementy otoczenia społeczno -demograficznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
badania rynku turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Elementy otoczenia społeczno - demograficznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Czym zajmuje się geografia?
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
KULTURA ORGANIZACYJNA
Teoria wyboru konsumenta
analiza dynamiki zjawisk Szeregi czasowe
Wprowadzenie do mikroekonomii
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Rynek usług medycznych
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Funkcjonowanie rynku pracy
Prawo popytu.
Instytut Statystyki i Demografii
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
Turystuka Weekendowa.
Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka Etniczna.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
1.
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
Turystyka zrównowa ż ona. Turystyka- zjawisko przestrzennej ruchliwości ludzi, które związane jest z dobrowolną zmianą miejsca pobytu, środowiska i rytmu.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
POPYT TURYSYTCZNY. Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
1 Prognoza demograficzna dla miasta Opola do 2020 r. (Analiza wpływu zmian demograficznych na sytuację rynku pracy z uwzględnieniem czynników społecznych.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
Analiza dynamiki „Człowiek – najlepsza inwestycja”
SEGMENTACJA RYNKU.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Badanie rynku mediów. Problem targetowania przekazów reklamowych
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Turystyka zrównoważona
Zapis prezentacji:

Elementy otoczenia społeczno -demograficznego Magdalena Słoboda Magdalena Marynicz

Otoczenie przedsiębiorstwa turystycznego To zbiór czynników, które wywierają ujemny lub dodatni wpływ na realizację celów przedsiębiorstwa turystycznego. Czynniki te dzielą się na makrootoczenie i mikro0toczenie przedsiębiorstwa. Elementy otoczenia społeczno-demograficznego wchodzą w skład makrootoczenia

Makrootoczenie

Elementy makrootoczenia Elementy makrootoczenia, w tym otoczenie społeczno- demograficzne, to zmienne niezależne od przedsiębiorstwa turystycznego. Istniejące warunki społeczne, demograficzne, kulturowe, ekonomiczne itp. muszą być przez nie przyjęte.

Otoczenie społeczno-demograficzne a przedsiębiorstwa turystyczne Zarówno otoczenie demograficzne jak i społeczne ma bezpośredni wpływ na turystkę Jest centralnym elementem określenia docelowej grupy konsumentów Pozwala określić nadchodzące trendy i tendencje Jest odczuwalne na poziomie pojedynczego przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo nie ma wpływu na zachodzące w nim zmiany

Elementy makrootoczenia można posegregować w kilka podstawowych grup, m.in.: czynniki demograficzne - wielkość i struktura wg płci czy wieku danego kraju, tempo przyrostu naturalnego, gęstość zaludnienia czy struktura gospodarstw domowych; czynniki społeczno-kulturowe - poziom wykształcenia społeczeństwa, tradycje danego kraju, zróżnicowanie kulturowe na obszarze państwa oraz przestrzegane przez ludność normy etyczne i moralne;

Elementy otoczenia społeczno-demograficzego: DEMOGRAFICZNE: Zmiany demograficzne na świecie *przyrost naturalny *liczba ludności *gęstość zaludnienia *struktura płci *struktura wieku

Dla producentów jest to sygnał, jakiego rodzaju produkty i usługi będą popularne w ciągu następnych kilku lat. Kierownicy działów marketingu, każdej grupie wiekowej przyporządkowują zestaw produktów i usług najczęściej przez nią nabywanych. Określane są również odpowiednie media, za pomocą których można do takiej grupy dotrzeć najprostszą drogą. *grupy etniczne- kraje różnią się również strukturą etniczną. Grupy etniczne zachowują swą odrębność narodową i kulturę i każda z nich ma odmienne potrzeby i wzorce zakupu. Niektórzy producenci kierują swe produkty oraz akcje promocyjne do jednej lub więcej takich grup.

migracje ludności -migracja ludności jest zjawiskiem naturalnym zarówno wewnątrz jak i między krajami. Miejsce zamieszkania wyznacza preferencje ludności co do konsumpcji dóbr i usług. Efektem tych zmian jest podział jednego rynku masowego na liczne mikrorynki, wyodrębnione na podstawie wieku klientów, ich płci, narodowości, wykształcenia, miejsca zamieszkania, czy też stylu życia. Każda z tych grup posiada własne preferencje i cechy charakterystyczne i można do nich dotrzeć za pomocą ściśle ukierunkowanych akcji promocyjnych oraz kanałów dystrybucji. Przedsiębiorstwa muszą więc obserwować trendy demograficzne, przewidywać ich wpływ oraz podejmować odpowiednie działania.

SPOŁECZNO-KULTUROWE: *poziom wykształcenia ludności -każdą społeczność można podzielić na pięć grup wg. poziomu wykształcenia: niepiśmienny, osoby z wykształceniem podstawowym, zawodowym, z wykształceniem średnim oraz z wykształceniem wyższym. Duża liczba ludności z wyższym wykształceniem oznacza duży popyt na książki, turystykę itp. Coraz powszechniejszy staje się pogląd, że o bogactwie danego kraju nie decydują bogactwa naturalne, ale jego zasoby ludzkie. Ludzie o niskim poziomie wykształcenia mają niewiele możliwości w nowoczesnym przemyśle. *wzrost aktywność zawodowej kobiet

wpływ mody na styl życia. tradycje *wpływ mody na styl życia *tradycje *ilość czasu wolnego Sposób spędzania czasu wolnego przez społeczeństwo, wzorce konsumpcyjne, €normy kulturowe, stosunek do pracy czy zachowania polityczne mogą mieć silny wpływ na rozwój danego przedsiębiorstwa turystycznego.

W Polsce zmniejszenie się dynamiki demograficznej wynika głównie ze spadku płodności oraz liczby i natężenia zawierania małżeństw. Obserwacja otoczenia społeczno-demograficznego pozwala wskazać procesy istotne z punktu widzenia turystyki, do których należą: *Silny wzrost liczby ludności w świecie *Dynamiczny przyrost ludności miejskiej *Wzrost aktywności zawodowej kobiet *Wzrost poziomu wykształcenia ludności *Starzenie się społeczeństwa *Moda w turystyce