Cel studenckich praktyk pedagogicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
INFORMACJE OGÓLNE Praktyki są obowiązkowe i stanowią integralną część procesu kształcenia Zaliczenie praktyki jest warunkiem ukończenia studiów Zaliczenia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Praktyczna nauka zawodu
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
* Jesteśmy placówką, w której wspólne działania szkoły i przedszkola na stałe wpisały się w rytm naszej pacy. Wynikiem tego są wspólnie organizowane uroczystości,
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Spotkanie informacyjne w dn Praktyki śródroczne w szkole
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Ewaluacja procesu praktyk pedagogicznych
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
System edukacji w Polsce
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
 12 września 2011 r. – godz spotkanie z Mentorem w szkole (sekretariat)  Praktyki ciągłe: – r.  Praktyki śródroczne: w trakcie.
PROJEKT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego WSL LIDEREM W EFEKTYWNYM KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
„Sześciolatek w szkole”
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
„Sześciolatek w szkole”
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Cel studenckich praktyk pedagogicznych ROZWINIĘCIE UMIEJĘTNOŚCI DYDAKTYCZNYCH POPRZEZ poznanie organizacji pracy różnych typów szkół i placówek, nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania; nabycie umiejętności analizowania pracy własnej nauczyciela, jej efektów oraz pracy uczniów (wychowanków) podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów; nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć;

Cel studenckich praktyk pedagogicznych kształtowanie umiejętności ewaluacji; kształtowanie właściwego stosunku do uczniów (wychowanków) i obowiązków związanych z pracą na stanowisku nauczyciela Praktyka pedagogiczna odpowiada kierunkowi studiów i wybranej specjalności, a także powinna umożliwić studentowi zgromadzenie materiału empirycznego do pracy dyplomowej.

PROGRAM PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH 1. Studenci Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie na kierunku Pedagogika, specjalność Pedagogika Opiekuńczo – Wychowawcza mają obowiązek odbycia programowych praktyk pedagogicznych w łącznym wymiarze 4 tygodni. 2. Praktyka pedagogiczna jest realizowana w formie: Obserwacji, praktyki czynnej.

Formy realizacji praktyk PRAKTYKA OBSERWACYJNA Praktyka obserwacyjna: zapoznanie ze strukturą organizacyjną i dokumentacją oraz przepisami prawa wewnętrznego, regulującymi pracę szkoły/placówki (statut, regulaminy wewnętrzne); obserwacja działalności dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej prowadzonej w szkole/ placówce; analiza celów i zadań szkoły/placówki oraz sposobów ich realizacji; obserwacja zajęć prowadzonych w szkole/placówce przez opiekuna praktyk, innych nauczycieli i praktykantów oraz omawianie w/w zajęć. omawianie zajęć obserwowanych

Formy realizacji praktyk obserwacja zajęć dydaktycznych nauczyciela-opiekuna, innych nauczycieli i studentów; asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, prowadzenie zajęć wspólnie z nauczycielem-opiekunem; prowadzenie samodzielne zajęć przez studenta w oparciu o przygotowane własne konspekty zajęć, zatwierdzone przez opiekuna praktyki; PRAKTYKA CZYNNA

Formy realizacji praktyk PRAKTYKA CZYNNA omawianie przeprowadzonych zajęć, analiza pracy własnej i jej efektów oraz pracy uczniów; uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej, obserwacja pracy samorządu szkolnego, zajęć pozalekcyjnych, udział w uroczystościach szkolnych, spotkaniach metodycznych, spotkaniach z rodzicami/opiekunami, inicjatywach środowiskowych.

40 godzin Obserwacje 80 godzin Praktyka czynna SPECJALNOŚĆ: PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA HARMONOGRAM PRAKTYK Semestr III 40 godzin Obserwacje Przedszkole, szkoła podstawowa/ gimnazjum/zasadnicza szkoła zawodowa /poradnia psychologiczno-pedagogiczna, Semestr IV praktyka czynna Przedszkole lub szkoła podstawowa Semestr V 80 godzin Praktyka czynna Gimnazjum ( 40 godz.) i zasadnicza szkoła zawodowa (40 godzin)

PRAKTYKA OBSERWACYJNA- student zapoznaje się z: strukturą organizacyjną szkoły typ szkoły, organy zarządzające szkołą/placówką dokumentacją programowo-organizacyjną szkoły obieg dokumentów, prawo wewnętrzne regulujące pracę szkoły/placówki (statut, regulaminy wewnętrzne), program wychowawczy i profilaktyczny, plany pracy szkoły/placówki, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, dokumentacja pracy pedagoga szkolnego,/dokumentacja pracy pedagoga poradni, dokumentacja pracy pozalekcyjnej, dokumentacja biblioteczna; działalnością opiekuńczo-wychowawczą i profilaktyczną szkoły, współpracą szkoły ze środowiskiem obserwacja zajęć pedagoga, wychowawcy klasy, wychowawcy świetlicy szkolnej w wymiarze min.10 godzin

PRAKTYKA CZYNNA- student zapoznaje się z: z planem pracy i zadaniami pedagoga szkolnego, wychowawcy i wychowawcy świetlicy, z zasadami opracowania wzorcowego konspektu/scenariusza zajęć – 2 godz.(w każdej ze szkół); bazą szkoły, dostępnymi pomocami dydaktycznymi, w tym z narzędziami multimedialnymi, w które wyposaży szkołę/placówkę lider projektu – 2 godz. (w każdej ze szkół);

PRAKTYKA CZYNNA- student : obserwuje zajęcia prowadzone przez opiekuna praktyk, innych nauczycieli i in. studentów - 4 godz. (w każdej ze szkół); omawia spostrzeżeia z obserwacji zajęć opiekuna i innych nauczycieli oraz zajęć innych praktykantów w kontekście założeń określonych w konspekcie/scenariuszu zajęć - 4 godz. (w każdej ze szkół);

PRAKTYKA CZYNNA- student : asystuje nauczycielowi – opiekunowi prowadzącemu zajęcia, prowadzi zajęcia wspólnie z nauczycielem-opiekunem praktyk na podstawie konspektu/scenariusza zajęć – 4 godz. (w każdej ze szkół);

PRAKTYKA CZYNNA- student : omawia z nauczycielem - opiekunem zajęcia własne i zajęcia wspólnie prowadzone, dokonuje ewaluacji poszczególnych zajęć w zakresie pracy własnej i pracy uczniów/wychowanków – 8 godz. (w każdej ze szkół); samodzielnie prowadzi zajęcia w obecności opiekuna praktyk w wymiarze co najmniej 12 godzin ( w każdej ze szkół ); praktykant prowadzi zajęcia na podstawie samodzielnie opracowanego konspektu/scenariusza zajęć, zatwierdzonego przez nauczyciela-opiekuna;

PRAKTYKA CZYNNA - student bierze udział - w miarę możliwości– w wymiarze 3 godz. (w każdej ze szkół) w: posiedzeniu rady pedagogicznej, spotkaniu z rodzicami, spotkaniu metodycznym, zajęciach pozalekcyjnych, dyżurach w czasie przerw, uroczystościach i imprezach szkolnych; dokonuje ewaluacji całości praktyki (na podstawie przygotowanej przez Uczelnię i samodzielnie przeprowadzonej przez studenta ankiety ewaluacyjnej) –1 godzina (w każdej ze szkół).

PROGRAM PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH 1. Studenci Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie na kierunku Pedagogika, specjalność dodatkowa Edukacja Wczesnoszkolna mają obowiązek odbycia programowych praktyk pedagogicznych w łącznym wymiarze 4 tygodni. 2. Praktyka pedagogiczna jest realizowana w formie: Obserwacji, praktyki czynnej.

Edukacja Wczesnoszkolna harmonogram praktyk Semestr IV 40 godzin Obserwacje przedszkole/ szkoła podstawowa Semestr V Praktyka czynna przedszkole Semestr VI 80 godzin szkoła podstawowa

Praktyki pedagogiczne w specjalności dodatkowej Edukacja Wczesnoszkolna IV semestrze studiów - praktyka obserwacyjna w przedszkolu (punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego), w oddziałach przedszkolnych w szkole dla dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej lub w szkole podstawowej w klasach I – III, lub w świetlicy szkolnej w wymiarze 1 tygodnia (40 godz.);

Praktyki pedagogiczne w specjalności dodatkowej Edukacja Wczesnoszkolna V semestr studiów – praktyka czynna - w przedszkolu, (punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego) w oddziałach przedszkolnych w szkole dla dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole w wymiarze 1 tygodnia (40 godz.) VI semestr studiów – praktyka czynna - w przedszkolu, (punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego) w oddziałach przedszkolnych w szkole dla dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole w wymiarze 1 tygodnia (40 godz.)

Edukacja Wczesnoszkolna – student poznaje: OBSERWACJE dokumentację programowo-organizacyjną przedszkola/szkoły: obieg dokumentów, prawo wewnętrzne regulujące pracę przedszkola/szkoły (statut, w tym wewnątrzszkolne ocenianie, regulaminy wewnętrzne), program wychowawczy i profilaktyczny, plany pracy przedszkola/szkoły, podstawę programową wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników w zakresie edukacji wczesnoszkolnej;

Edukacja Wczesnoszkolna – student poznaje: dzienniki zajęć/lekcyjne, arkusze ocen, dokumentacja nauczyciela przedszkola/ nauczyciela-wychowawcy klas I-III, dokumentacja zajęć dodatkowych w przedszkolu/ pracy pozalekcyjnej w klasach I-III, dokumentacja biblioteczna, standardy wymagań dla pierwszego etapu edukacyjnego; OBSERWACJE

Edukacja Wczesnoszkolna – student poznaje: OBSERWACJE strukturę organizacyjną przedszkola,/szkoły podstawowej, organy zarządzające przedszkolem/szkołą; działalność opiekuńczo-wychowawczą i profilaktyczną prowadzoną w przedszkolu/szkole, zasadami współpracy szkoły/placówki ze środowiskiem – obserwacja zajęć nauczyciela opiekuna w wymiarze min. 10 godzin;

Edukacja Wczesnoszkolna – student : poznaje plan pracy i zadania nauczyciela przedszkola, zasady opracowania wzorcowego konspektu/scenariusza zajęć- 2 godz.; Poznaje bazę przedszkola, dostępne pomoce dydaktyczne – 2 godz.; obserwuje zajęcia prowadzone przez opiekuna praktyk, innych nauczycieli i innych studentów-4 godz.; asystuje nauczycielowi – opiekunowi prowadzącemu zajęcia, prowadzi zajęcia wspólnie z nauczycielem-opiekunem praktyk w oparciu o konspekt/scenariusz zajęć – 4 godz.; Praktyka czynna – sem.V

Edukacja Wczesnoszkolna – student : omawia spostrzeżenia z obserwacji zajęć opiekuna i innych nauczycieli oraz praktykantów a także wspólnie prowadzonych zajęć w kontekście założeń określonych w konspekcie/ scenariuszu zajęć – 4 godz., samodzielne prowadzi zajęcia w obecności opiekuna praktyk w wymiarze co najmniej 12 godzin; praktykant prowadzi zajęcia na podstawie samodzielnie opracowanego konspektu/ scenariusza zajęć, zatwierdzonego przez nauczyciela-opiekuna, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych, Praktyka czynna – sem.V

Edukacja Wczesnoszkolna – student : Praktyka czynna – sem.V omawia z nauczycielem - opiekunem zajęcia własne i zajęcia prowadzone wspólnie, dokonuje ewaluacji poszczególnych zajęć w zakresie pracy własnej i pracy wychowanków – 8 godz.; bierze udział - w miarę możliwości - (3 godz.) w: posiedzeniu rady pedagogicznej, spotkaniu z rodzicami, spotkaniu metodycznym, zajęciach dodatkowych, uroczystościach i imprezach przedszkolnych; dokonuje ewaluacji całości praktyki (na podstawie ankiety ewaluacyjnej) – 1 godzina.

Edukacja Wczesnoszkolna – student poznaje: podstawę programową edukacji wczesnoszkolnej, program nauczania i wynikający z niego rozkład materiału, zasady opracowania wzorcowego konspektu/ scenariusza lekcji na poziomie I etapu edukacyjnego – 4 godz.; plan pracy wychowawcy, charakter zespołu klasowego, sukcesy i trudności dydaktyczne uczniów, osiągnięcia i niepowodzenia wychowawcze - 5 godz.; bazę szkoły, dostępne pomoce dydaktyczne dla klas I-III – 2 godz.; obserwuje zajęcia dydaktyczne prowadzone przez opiekuna praktyk, innych nauczycieli i studentów – 6 godz.; Praktyka czynna – sem. VI

Edukacja Wczesnoszkolna – student : Praktyka czynna – sem. VI asystuje nauczycielowi – opiekunowi prowadzącemu lekcje, prowadzi lekcji wspólnie z nauczycielem-opiekunem praktyk w oparciu o konspekt/scenariusz zajęć – 8 godz.; omawia spostrzeżenia z obserwacji lekcji opiekuna i innych nauczycieli oraz praktykantów, w kontekście założeń określonych w konspekcie / scenariuszu zajęć – 8 godz.;

Edukacja Wczesnoszkolna – student : samodzielnie prowadzi lekcji w obecności opiekuna praktyk w wymiarze co najmniej 24 godzin; praktykant prowadzi lekcje na podstawie własnego opracowania konspektu/ scenariusza zajęć, zatwierdzonego przez nauczyciela-opiekuna, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i szkolnego księgozbioru; omawia z nauczycielem - opiekunem lekcje własne i zajęcia prowadzone wspólnie, dokonuje ewaluacji poszczególnych zajęć w zakresie pracy własnej i pracy uczniów/wychowanków – 16 godz.; Praktyka czynna – sem. VI

Edukacja Wczesnoszkolna – student : Praktyka czynna – sem. VI bierze udział - w miarę możliwości - (6 godz.) w: posiedzeniu rady pedagogicznej, spotkaniu z rodzicami, spotkaniu metodycznym, zajęciach pozalekcyjnych i bibliotecznych/czytelniczych, dyżurach w czasie przerw, uroczystościach i imprezach szkolnych; dokonuje ewaluacji całości praktyki (na podstawie ankiety ewaluacyjnej) – 1 godzina.

DOKUMENTACJA PRAKTYK 1 egzemplarz skierowania na praktykę wraz z potwierdzeniem Organizatora Praktyki przyjęcia praktykanta na praktykę (Załącznik Nr 1 do Regulaminu); 2 egzemplarze skierowania student pobiera przed rozpoczęciem praktyki; umowa o organizację studenckiej praktyki zawodowej (Załącznik Nr 2 do Regulaminu); 3 egzemplarze umowy student pobiera przed rozpoczęciem praktyki; po podpisaniu umowy jeden jej egzemplarz Student przekazuje do BIURA PROJEKTÓW WSPiM, które rejestruje umowy, drugi za pośrednictwem Studenta przekazywany jest organizatorowi praktyki, trzeci egzemplarz zachowuje Student; harmonogram zajęć – student bezpośrednio po jego ustaleniu w szkole/placówce składa w Biurze Projektów ;

DOKUMENTACJA PRAKTYK Dziennik Praktyk, składany po zakończeniu każdej części praktyki; Dziennik zawiera: miejsce i czas trwania praktyki, godziny trwania praktyki, oddziały/klasy, w których student realizował swe obowiązki praktykanta, opis czynności wynikających z praktyki, realizowanych w poszczególnych dniach praktyki, potwierdzony przez nauczyciela – opiekuna, opinię z realizacji praktyki obserwacyjnej w semestrze III na kierunku Pedagogika i w semestrze IV na kierunku Filologia; opinia będzie podstawą do zaliczenia praktyki w adekwatnym semestrze;

DOKUMENTACJA PRAKTYK jeden konspekt z samodzielnie przez studenta prowadzonych zajęć z użyciem sprzętu multimedialnego (tablica interaktywna, rzutnik multimedialny i laptop), Arkusz Oceny Studenckiej Praktyki Pedagogicznej Studenta WSPiM w Chrzanowie (Załącznik Nr 3 do Regulaminu), składany po zakończeniu każdej części praktyki czynnej. Skierowanie, umowę, dziennik praktyk, skierowanie na badania sanitarno-epidemiologiczne ( praktyka w oddziałach przedszkolnych) student odbiera w Biurze Projektów WSPiM, a arkusz oceny -pobiera ze strony internetowej Uczelni.

BIURO PROJEKTÓW Projekt NAUCZYCIEL DOBRYCH PRAKTYK Katarzyna Martyka Ksenia Kwiatkowska WSPiM, J. Woynarowskiej 1, sala 11 tel. 32/623-38-78 32/623-32-18