Szkoła Promująca Zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Szkoła Promująca Zdrowie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
„Dziewięć dziesiątych naszego szczęścia polega na zdrowiu. Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król” Arthur Schopenhauer Szkoła Promująca Zdrowie!
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
Nasze przedszkole jest znane z dokonań w zakresie promocji zdrowia. *od 1999 roku realizujemy projekt Szkoły Promującej Zdrowie * latach 2003 i 2006 w.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE W dniu 23 listopada 2000 podpisano Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Szkoła Promująca Zdrowie Krótka historia projektu Środowiskowa rola szkoły Standardy dla szkoły promującej zdrowie Jolanta Malanowska Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Historia rozwoju sieci szkół promujących zdrowie w Europie Historia rozwoju sieci szkół promujących zdrowie w Europie. w Polsce i na świecie Koncepcja promocji zdrowia narodziła się w latach siedemdziesiątych w Kanadzie. Podstawowe jej założenia sformułowano w 1986 roku w Karcie Ottawskiej w czasie I Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie

Początki szkoły promującej zdrowie W Karcie Ottawskiej zaznaczono, że szkoła jest odpowiednim środowiskiem dla kształtowania postaw prozdrowotnych, poznania zasad zdrowego stylu życia. Jest instytucją wspierającą rozwój dziecka w środowisku rodzinnym i lokalnym a więc może bezpośrednio wpływać na jego wybory i zachowanie.

Europa 1986 r.- Międzynarodowa Konfrencja „Szkoła Promujaca Zdrowie” w Peebles (w Szkocji); 1989 r.- Raport „Zdrowa Szkoła” – autorzy Ian Young i Tradford Wiliams, wydany przez Światową Organizacje Zdrowia; 1991r.- Biuro Regionalne dla Europy inicjuje projekt Szkoła Promująca Zdrowie w Czechach, Polsce, Słowacji i Węgrzech. 1992 r. – Utworzenie przez Komisje Europejską, Radę Europy i Światową Organizacje Zdrowia – Europejskiej Sieci Szkół promujących Zdrowie z Sekretariatem Technicznym ŚOZ w Kopenhadze; 1997 r.- I Konferencja ESSzPZ w Salonikach w Grecji, 2006 r. – do ESSzPZ należą 43 kraje

Polska 1991 r. - Podpisanie porozumienia między Ministrem Edukacji Narodowej i Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej, utworzenie Polskiego Zespołu ds.. Szkół promujących Zdrowie. Rozpoczęcie projektu w 14 szkołach podstawowych, wybranych demokratycznie spośród ponad 400, które zgłosiły chęć udziału w projekcie. 1992 r.- Przyjęcie Polski do ESSzPZ w grupie pierwszych siedmiu krajów. Powstała pierwsza sieć wojewódzka (Ciechanów); 1995 r. – Ewaluacja projektu. Do wojewódzkich sieci należało już około 400 szkół na terenie kraju; 1996 r.- I Krajowa Konferencja SzPZ w Lesznie 2000 r.-Podpisanie kolejnego porozumienia między ministerstwami; 2006 r. – Sieci Szkół Promujących Zdrowie istnieją we wszystkich województwach, należy do nich ponad 1200 szkół.

Świat Od 2000 roku istnieją sieci: Zachodniego Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej, Afryki Południowej, Azji Południowo – Wschodniej. Uczestniczymy więc w ogólnoświatowych wysiłkach dla tworzenia dobrej szkoły, wzmacniającej potencjał zdrowotny ludzi.

2007 – 43 kraje Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Cele Szkoły Promującej Zdrowie Cel główny: „Tworzenie warunków sprzyjających zdrowemu stylowi życia członków społeczności szkolnej”. 10 celów szczegółowych określa obszary promowania zdrowia w placówce. Każda z zainteresowanych szkół ocenia na ile spełnia poszczególne cele szczegółowe, przygotowuje badania sprawdzające poziom spełnienia tych warunków u siebie.

Środowiskowa rola szkoły Szkoła promująca zdrowie to siedlisko (czyli miejsce, w którym żyje, pracuje, uczy się , bawi wielu ludzi. Obowiązują w nim specyficzne normy, prawa, obowiązki) w którym społeczność szkolna – pracownicy, uczniowie i ich rodzice: Podejmują wspólne działania dla poprawy swojego zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań zdrowotnych, tworzenie zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Uczą się jak zdrowiej i lepiej żyć poprzez edukację zdrowotną, rozwój osobisty, społeczny i zawodowy. Zachęcają innych w swoim otoczeniu, zwłaszcza rodziców do podobnych działań poprzez otwartość i dialog, partnerstwo, współdziałanie.

Polski model szkoły promującej zdrowie Podejmowanie przez członków społeczności szkolnej działań na rzecz zdrowia Dobre samopoczucie społeczności szkolnej Oczekiwanie Główne Kierunki działań Zdrowe środowisko fizyczne Zdrowe środowisko społeczne Zarządzanie projektami promocji zdrowia sprzyjającego: uczestnictwu, partnerstwu i współpracy skuteczności i długofalowości Warunki Zrozumienie i akceptacja koncepcji szkoły promującej zdrowie

Standardy szkoły promującej zdrowie Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto: Pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcje szkoły promującej zdrowie; 2. Zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej, - skuteczności i długofalowości działań. 3. Prowadzi edukacje zdrowotną uczniów oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności;

Standardy szkoły promującej zdrowie, cd. Tworzy klimat społeczny sprzyjający: - osiąganiu satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, - zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej. 5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników

Jak zacząć? Etapy wdrażania projektu do praktyki szkolnej Etap I Zawiązuje się zespół inicjujący pracę, to zainteresowani ludzie, którzy zapoznają się z ideami, celami projektu, rozmawiają z dyrektorem o możliwościach przystąpienia szkoły do jego realizacji.

Etapy wdrażania projektu c.d. Etap II Na radzie pedagogicznej zostaje przedstawiony pomysł realizacji projektu Szkoła Promująca Zdrowie, inicjuje się dyskusję co do zasadności wprowadzenia go do praktyki szkolnej jako kolejnego programu z obszaru wychowania i współpracy ze środowiskiem. Zapis w protokole z posiedzenia rady pedagogicznej.

Etapy wdrażania projektu c.d. Etap III Jeśli Rada pedagogiczna zadecydowała, że szkoła przystępuje do realizacji projektu - wybiera szkolny zespół ds. promocji zdrowia; - informuje się o tym uczniów i rodziców; - prowadzi się zajęcia dotyczące promowania zdrowia; - propaguje projekt w środowisku lokalnym.

Etapy wdrażania projektu c.d. Etap IV Diagnoza sytuacji zdrowotnej w szkole i środowisku lokalnym; Wybór obszarów do diagnozowania; Wybór uczestników wyznaczonych do diagnozy; Przygotowanie narzędzi; Przeprowadzenie diagnozy w klasach i wśród rodziców; Opracowanie wyników diagnozy; Przedstawienie wyników diagnozy zainteresowanym podmiotom; Wybór priorytetów do planu pracy w promowaniu zdrowia.

Planowanie pracy Plan pracy tworzy się według określonych standardów, ważne jednak, aby pamiętać o ewaluacji zaplanowanych celów i zadań. Zasady ewaluacji ustala się przy tworzeniu planu, tu również określa się tzw. kryterium sukcesu, ustala wykonawców poszczególnych zadań, terminy… Po dokonaniu ewaluacji (cząstkowej lub całościowej) formułuje się wnioski i zalecenia, które są bazą do dalszego planowania pracy.

Dziękuję za uwagę Jolanta Malanowska jolanta.malanowska@dodn.wroclaw.pl