SPOSOBY POZYSKIWANIA ŚRODKÓW TRWAŁYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
komornik trzyma kas ę m ą drze wydaje pieni ą dze m ą drze planuje akcje finansowe szuka nowych ź róde ł finansowania Oddzia ł u ….
Advertisements

Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik
Ocena porównawcza kosztu kredytu i leasingu
Ewidencja przebiegu pojazdu
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Zasady ochrony zabytków w Polsce
Prezentuje: Ewa Bednarz
DROGA DO ZAŁOŻENIA WŁASNEJ FIRMY
Ich koszty i cechy na polskim rynku i za granic ą Karol Rewczuk, Marek Ż ukowski Przykłady kredytów na finansowanie budownictwa.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Gumowy Surowiec.
Rachunkowość Środki trwałe w budowie, inwestycje w nieruchomości i wartości niematerialne i prawne Robert Dyczkowski.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bliżynie Bliżyn, 18 czerwca 2009 roku.
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
Czynniki wpływające na kursy walut
Kurs ABC Biznesu Ś rodki na rozpocz ę cie w ł asnej dzia ł alno ś ci gospodarczej.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Adam Walasek i inni Jak założyć spółkę jawną. Zalety spółki jawnej Posiadanie podmiotowo ś ci prawnej Wyczerpuj ą ce i zarazem elastyczne przepisy reguluj.
Uprawnienia do emisji CO 2 – aspekty rachunkowe i podatkowe Wykładowca: dr Gyöngyvér Takáts ECDDP Sp. z o.o.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Jak założyć spółkę jawną
Ewidencja Leasingu Operacyjnego
Prawdy oczywiste Część 40
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
MODU Ł II- KUPUJESZ? Dlaczego chcesz kupi ć ? (25) – Czy jeste ś gotowy na zakup? Sk ą d wiesz na co Ci ę sta ć ? Kryteria wyboru- matryca.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Opracowała: Maria Chołuj. Zasady opodatkowania umów i amortyzacji przedmiotów leasingu obowiązują od 1 października 2001 roku i wprowadzone zostały do.
Kaja Monkiewicz Daniel Waniek
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Wykład specjalizacyjny
Prawdy oczywiste Amortyzacja programów komputerowych - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Barbara Denisiuk.  USTAWA z dnia 16 wrze ś nia 2011 r. o timeshare (Dz.U.2011 nr 230 poz. 1370)
Kwalifikowalność wydatków Poznań, r.. Podstawa prawna Art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie systemami dystrybucji
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Amortyzacja podatkowa i środki trwałe oraz WNiP w 2016 r.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Wykonali: Dominik Miłkowski, Tobiasz Ogórek, Krzysztof Kozak Klasa II a Zespół Szkół w Krzepicach Liceum o\Ogólnokształcące im. Wł. Broniewskiego opieka:
Prawdy oczywiste Zmiany dotyczące amortyzacji w 2015 r. - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Piotr Najmoła Paweł Ziemkiewicz
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Zapis prezentacji:

SPOSOBY POZYSKIWANIA ŚRODKÓW TRWAŁYCH

1) Środki trwałe w budowie 2) Środki trwałe w rozbudowie 3) Leasing Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT) została opublikowana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. nr 112, poz. 1317, ost. zm. w Dz. U. z 2004 r. nr 260, poz. 2589)*).

1) Leasing Elastyczna i szybka forma pozyskiwania środków trwałych Planując nowe zakupy warto zastanowić sie nad leasingiem, jako jedną z najbezpieczniejszych i wysoce wygodnych form finansowania inwestycji. Formalności związane z zakupami w leasingu trwają tylko 2 dni. Ze względu na możliwość dostosowania oferty oraz modelu leasingu czy finansowania do potrzeb klienta - dla wielu staje się on doskonałą alternatywą kredytów konsumenckich. 

Korzyści płynące z leasingu jako formy finansowania inwestycji: krótki czas realizacji zakup minimum formalności preferencje podatkowe (w tym możliwość zaliczenia całości raty leasingowej do kosztów uzyskania przychodu) charakter pozabilansowy zobowiązania, nie zmniejszają one zdolności kredytowej przedsiębiorstwa stałe warunki kontraktu (zabezpieczeniem przed ewentualnymi niekorzystnymi posunięciami rządu, inflacją, itp) możliwość dostosowania wielkość i harmonogram spłat

Symulacja leasingu - przykładowy zakup AutoCADa 2005 Zakup w leasingu oprogramowania o wartości 16.000 PLN netto układa się w następujący harmonogram finansowy (zakładając 30% wpłatę własną klienta, oraz 18 miesięczny okres kredytowania): Wpłata klienta: 4800.00 PLN netto, w tym:   - czynsz inicjalny wraz z opłatą manipulacyjną: 4800.00 PLN netto, co stanowi 30.00% wartości ofertowej

Koszt całkowity oferty netto: 18576. 66 PLN , brutto: 22663 Koszt całkowity oferty netto: 18576.66 PLN , brutto: 22663.53 PLN co stanowi 116.10% wartości ofertowej. *Depozyt płatny z ostatnią ratą kredytową to nic innego, jak wykup na własność przedmiotu leasingu.

Wymagane dokumenty: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru sądowego umowa spółki lub statut wraz z dokonanymi aneksami (dot. spółek cywilnych, handlowych spółek osobowych oraz komunalnych zakładów budżetowych) zaświadczenie o numerze statystycznym REGON zaświadczenie o numerze identyfikacji podatkowej NIP  zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości wobec budżetu deklaracje PIT lub CIT

2) Środki trwałe w budowie Środki trwale w budowie to ogół kosztów pozostających w bezpośrednim związku z wytworzeniem, nabyciem i adaptacją środków trwałych. Kategoria ta obejmuje środki trwałe w okresie budowy i montażu oraz ulepszania. Do kosztów budowy możemy zaliczyć przykładowo koszty: nabycia gruntów i innych składników aktywów trwałych oraz koszty związanych z tym prac budowlano-montażowych; dokumentacji projektowo-kosztorysowej; nadzoru inwestycyjnego; odszkodowania z tytułu przesiedlenia osób z terenów przeznaczonych pod inwestycję; założenia pierwszej zieleni.

Środki trwałe w budowie obejmują również kupno gotowych środków trwałych wraz z robotami budowlano- montażowymi. Zakupiona maszyna może nie być zakwalifikowana do środków trwałych, jeżeli wymaga dodatkowych prac instalacyjnych. Przez środki trwałe w budowie zgodnie z art. 3 ust 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Na koszty budowy środka trwałego składają się między innymi: cena dokumentacji projektowej, cena nabycia gruntów wraz z przygotowaniem terenu, koszty budowy budynków, koszty nadzoru budowlanego, odsetki, prowizje, różnice kursowe od zaciągniętych kredytów i zobowiązań w okresie realizacji budowy, naliczony podatek VAT jeśli nie może być odliczony. Możemy wymieniać tu jeszcze innego rodzaju koszty, w zależności od tego, jaki powstanie środek trwały. Są to koszty, które bezpośrednio lub pośrednio można przypisać do określonych działań jednostki, których celem jest stworzenie nowych środków trwałych.

3) Środki trwałe w rozbudowie Wydatki na remonty środków trwałych zaliczone są bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że potoczne znaczenie pojęcia remont nie zawsze idzie w parze z takim jego rozumieniem w myśl przepisów podatkowych. Jeżeli bowiem remont nosi znamiona zmiany niektórych cech użytkowych, będzie traktowany jak modernizacja, wydatki na którą co do zasady powiększają wartość początkową środka trwałego, od których są dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Przykład: Przedsiębiorca w 2009 roku zakupił budynek biurowy połączony z warsztatem, który zaliczył do środków trwałych i amortyzował. W roku 2010 poniósł nakłady na ten budynek w celu dostosowania go do swoich potrzeb. Oprócz wymiany okien czy drzwi zostały wstawione także nowe, rozbudowano ponadto instalację elektryczną i centralnego ogrzewania, przebudowane zostały ściany działowe itp. Łączna wartość poniesionych nakładów sięgnęła poziomu 70 tys. zł netto. Czy przedsiębiorca może zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, czy też powinien powiększyć o nie wartość początkową budynku, od której naliczane są odpisy amortyzacyjne?

Jak już wskazano we wstępie, istotne jest tutaj określenie, czy wykonane prace miały charakter ulepszenia czy też remontu budynku. Pierwsze z wymienionych zwiększają wartość początkową tej nieruchomości, a co za tym idzie, ich odniesienie w ciężar kosztów jest rozłożone w czasie i następuje poprzez odpisy amortyzacyjne. Inaczej jest w przypadku remontu – tutaj wydatki od razu są odnoszone w ciężar kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym pamiętać, że z remontem mamy do czynienia wtedy, gdy zamiarem wykonanych prac jest przywrócenie (odtworzenie) stanu pierwotnego. Co do zasady nie ma natomiast większego znaczenia wysokość poniesionych wydatków

Kwestia ulepszenia środków trwałych została zawarta w art. 22g ust Kwestia ulepszenia środków trwałych została zawarta w art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Należy przy tym pamiętać, że środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji

Przedsiębiorca z przykładu poniósł wydatki na dostosowanie zakupionego budynku do potrzeb swojej firmy. Wskutek wykonanych czynności część budynku zyskała nową wartość użytkową dla przedsiębiorcy. Trudno zatem powyższe nazwać remontem. Co za tym idzie nakłady poniesione na adaptację nieruchomości należy potraktować jako ulepszenie. Ponieważ wartość tego ulepszenia przekroczyła w 2010 roku kwotę 3 500 zł, poczynione nakłady zwiększają wartość początkową tego środka trwałego.