Rewitalizacja Miasta Biskupiec

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Kryteria wyboru projektów
Wsparcie rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata Rzeszów, r.
Podręcznik wdrażania RPO planowane zmiany i najczęściej zadawane pytania Katowice, 28 marca 2007r.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Rewitalizacja Miasta Gniezna Konsultacje społeczne
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Plan Odnowy Miejscowości
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Lokalny Program Rewitalizacji - szansą odradzania się miast. Milicz, 17 grudnia 2004.
Rewitalizacja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
KONKURS 01/09/4.3 Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego Ul. Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Rewitalizacja Miasta Biskupiec 27 czerwca 2007r.

Fundusze strukturalne Unii Europejskiej

Zadaniem funduszy strukturalnych jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarek krajów UE. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

Narodowa Strategia Spójności (NSS) dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) Funduszu Spójności w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007–2013

Narodowa Strategia Spójności będzie realizowana przy pomocy Programów Operacyjnych, zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz Regionalnych Programów Operacyjnych, zarządzanych przez Samorządy poszczególnych województw. 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej  Program Operacyjny Infrastruktura i środowisko Program Operacyjny Kapitał ludzki Program Operacyjny Konkurencyjna gospodarka Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej Program Operacyjny Pomoc techniczna

Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007 -2013 Oś priorytetowa 1 : Przedsiębiorczość Oś priorytetowa 2 : Turystyka Oś priorytetowa 3 : Infrastruktura społeczna Oś priorytetowa 4 : Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast Oś priorytetowa 5 : Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna Oś priorytetowa 6 : Środowisko przyrodnicze Oś priorytetowa 7 : Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego Oś priorytetowa 8 : Pomoc techniczna

PROGRAMY UNII EUROPEJSKIEJ NA CELE REWITALIZACYJNE

Rewitalizacja Rewitalizacja to kompleksowy proces organizacyjny, prawny i finansowy podejmowany na zdegradowanych bądź poprzemysłowych obszarach miejskich, nakierowany na: podniesienie standardu życia i sytuacji mieszkaniowej oraz odnowę gospodarczą i społeczną zachowanie dziedzictwa kulturowego i unikatowych walorów architektoniczno-kompozycyjnych miasta odzyskiwanie i podwyższanie wartości funkcjonalnej, technicznej, ekonomicznej i kulturowej nieruchomości likwidację zagrożeń dla środowiska naturalnego, jakie niesie ze sobą użytkowanie nieruchomości

Miasto/gmina, która chce uzyskać wsparcie w ramach Rewitalizacji obszarów miejskich, musi przygotować kilkuletni Lokalny Program Rewitalizacji

Lata 2004-2006 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego PRIORYTET III – Rozwój lokalny Działanie 3.3 – Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe Poddziałanie 3.3.1 – Rewitalizacja obszarów miejskich Poddziałanie 3.3.2 – Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i powojskowych Lata 2007-2013 Regionalne Program Operacyjny Warmia i Mazury Oś priorytetowa 4 : Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast

Oś priorytetowa 4 : Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast Cel: Wzmocnienie miast o wysokim potencjale rozwojowym jako atrakcyjnych centrów przedsiębiorczości, usług i zamieszkiwania Realizacja działań w miastach ma wpłynąć bezpośrednio na wzrost potencjału gospodarczego, atrakcyjność inwestycyjną, przedsiębiorczość oraz poprawę jakości życia w regionie.

Szacowane środki na rewitalizację w ramach RPO Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich – 60,6 mln euro Infrastruktura mieszkalnictwa – 22,2 mln euro

Oś priorytetowa 4 : Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast Działania osi obejmować będą trzy grupy zagadnień: humanizację blokowisk - modernizacja budynków wielorodzinnych oraz wzmocnienie funkcji społecznych na osiedlach, rewitalizację centrów miast - modernizacja, remonty i adaptacja zabudowy oraz przywrócenie lub wprowadzenie nowych funkcji zdegradowanym terenom centrów miast, porządkowanie zagospodarowania i wyposażenia terenów śródmiejskich rewitalizację i adaptację terenów powojskowych i poprzemysłowych - zagospodarowanie i wprowadzenie nowych funkcji, łącznie z rekultywacją terenów i budową lokalnej infrastruktury technicznej, modernizacją i adaptacją zabudowy oraz budową nowych obiektów, niezbędnych dla kompleksowości przedsięwzięcia

Beneficjenci jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe , przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną szkoły wyższe kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych, administracja rządowa

Odnowa zasobów mieszkaniowych (wg Rozporządzenia nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie EFRR) Możliwa na obszarach kryzysowych, na których występują co najmniej dwa niekorzystne zjawiska społeczne: Wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia Długotrwałe bezrobocie Niekorzystne tendencje demograficzne Niski poziom wykształcenia Wysoki poziom przestępczości Duża degradacja środowiska Niski poziom aktywności gospodarczej Duża liczba imigrantów lub uchodźców Dodatkowo musi występować jeden z warunków: Niski poziom wartości zasobów mieszkaniowych Niski poziom efektywności energetycznej budynków

Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 Inwestycje w obszarze mieszkalnictwa 1) Renowacja wspólnych części wielorodzinnych budynków mieszkalnych: Dach Fasada Okna i drzwi fasady Klatka schodowa Korytarze wewnętrzne i zewnętrzne Wejście i jego struktury zewnętrzne Winda 2) Instalacje techniczne budynku 3) Działania zwiększające oszczędność energetyczną w budynku 4) Udostępnienie nowoczesnych, socjalnych budynków dobrej jakości poprzez renowację i zmianę wykorzystania istniejących budynków stanowiących własność władz publicznych lub podmiotów działających w celach niezarobkowych

Koszty kwalifikowane faktycznie poniesione niezbędne do realizacji projektu udokumentowane (faktura lub inny dokument księgowy o równoważnym znaczeniu) poniesione zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych muszą odzwierciedlać realną sytuację rynkową w dziedzinach, których dotyczą

Koszty kwalifikowane Prace przygotowawcze: przygotowanie dokumentacji technicznej: koncepcja budowlana, projekt budowany, projekt wykonawczy przygotowanie studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko przygotowanie dokumentacji przetargowej zakup niezabudowanego terenu nierozerwalnie związanego z realizacją projektu (nie więcej niż 10 % całkowitego kosztu kwalifikowalnego projektu), projekt budowlany i architektoniczny badania i prace projektowe poprzedzające rewitalizację obszarów miejskich związane z urbanistyką, krajobrazem, i budownictwem oraz roboty pomiarowe zakup nieruchomości jeśli istnieje bezpośrednie powiązanie między zakupem i celami rewitalizacji

Koszty kwalifikowane Prace inwestycyjne i związane z procesem inwestycyjnym: przygotowanie terenu pod budowę prace budowlano-montażowe prace rozbiórkowe prace remontowe prace modernizacyjne prace konserwacyjne prace wykończeniowe przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją zakup wyposażenia nierozerwalnie związanego z funkcjonowaniem inwestycji nadzór inżynierski i konserwatorski koszty informacji i promocji projektu integralnie związane z realizacją działania

Koszty niekwalifikowane remont, przebudowa, adaptacja budynków administracji publicznej w celach wyłącznie administracyjnych, za wyjątkiem funkcji szkoleniowych, poradnictwa zawodowego osób bezrobotnych itp. zakup obiektów wykorzystywanych jako miejsce świadczenia usług przez administrację publiczną, za wyjątkiem funkcji szkoleniowych, poradnictwa zawodowego osób bezrobotnych itp. remont, przebudowa indywidualnych mieszkań (prace budowlano-montażowe) zakup nieruchomości w przypadku, jeśli w ciągu ostatnich 10 lat była finansowana z krajowych lub wspólnotowych grantów finansowanie projektów, nie ujętych w Lokalnym Programie Rewitalizacji

Poziom dofinansowania Przewiduje się dofinansowanie projektów na poziomie 85%

Warunki ubiegania się o dotację wnioskowane projekty wynikają z zatwierdzonych uchwałą Rady Miasta Lokalnych Programów Rewitalizacji (wnioskowane projekty są tam wymienione - stanowią ich integralny element - oraz została uzasadniona ich realizacja) wnioskowane projekty przyczyniają się do realizacji celów działania, np.: zwiększają potencjał turystyczny i kulturalny, w tym nadają obiektom i terenom zdegradowanym nowych funkcji społeczno-gospodarczych

Schemat postępowania Realizacja inwestycji Opracowanie koncepcji inwestycji zgodnej z Lokalnym Programem Rewitalizacji 1 stycznia 2007 Złożenie w Urzędzie Miasta wniosku o wpisanie inwestycji do Lokalnego Programu Rewitalizacji Realizacja inwestycji Wpis inwestycji do Lokalnego Programu Rewitalizacji Złożenie wniosku wraz z załącznikami do Urzędu Marszałkowskiego Pozytywna ocena inwestycji przez Urząd Marszałkowski 31 grudnia 2015 Rozliczenie inwestycji

Przykładowy projekt inwestycyjny

Remont elewacji budynku Wymiana rur doprowadzających do budynku wodę, gaz, ogrzewanie Stworzenie terenów zieleni wokół budynków Wymiana instalacji elektrycznej Zastąpienie schodów pochylniami Budowa parkingu

Łączne koszty kwalifikowane projektu: 500.000zł 85% dofinansowania Środki własne: 75.000zł Kwota dofinansowania: 425.000zł

LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA BISKUPIEC

Wyznaczenie obszaru podlegającego rewitalizacji Przygotowując Lokalny Program Rewitalizacji miasta/gminy należy wyznaczyć obszar do rewitalizacji. Miasto/gmina musi wyznaczyć obszar miejski (spójną strefę geograficzną), którego działanie dotyczy i który przechodzi lokalny kryzys, więc wymaga rewitalizacji społeczno-gospodarczej. Wybrane obszary miejskie przeżywające określone trudności powinny spełniać jedno z następujących warunków: - poziom bezrobocia wyższy niż średnia krajowa; - wysoki poziom ubóstwa oraz trudne warunki mieszkaniowe; - wysoki poziom przestępczości; - niski poziom wykształcenia mieszkańców; - wysoki poziom zanieczyszczenia środowiska naturalnego, poziom przedsiębiorczości mieszkańców, poziom degradacji infrastruktury technicznej i budynków.

Obszar powojskowy objęty obecnie Programem Rewitalizacji

Proponowane rozszerzenie obszaru

Wniosek o wpisanie projektu do Lokalnego Programu Rewitalizacji Tytuł projektu Nazwa Projektu powinna zawierać przedmiot i lokalizację projektu Cel projektu Cel ogólny Projektu wynikający z celów rewitalizacji Opis projektu Należy szczegółowo opisać, co będzie przedmiotem Projektu. Uzasadnienie dla realizacji projektu Należy krótko uzasadnić potrzebę realizacji Projektu (nie chodzi tu o brak środków w budżecie, lecz potrzeby społeczno gospodarcze gminy wynikające np. z wysokiego poziomu przestępczości, czy względy ochrony dziedzictwa kulturowego). Należy opisać stan istniejący, z którego wynika ta potrzeba. Termin realizacji projektu Należy wpisać lata realizacji projektu Wartość projektu w PLN w rozbiciu na lata realizacji Stopień zaawansowania przygotowanej dokum entacji dla

Zachęcamy Państwa do włączenia się do prac nad Lokalnym Programem Rewitalizacji i zgłaszania swoich projektów