Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Liceum Ogólnokształcące
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Wrzesień Szkolne programy rozwojowe na rok 2012/2013 złożyły 240 szkoły różnych typów. W efekcie postępowań przetargowych wyłoniono Wykonawców.
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Miasto Gubin II LUBUSKIE FORUM GOSPODARCZE Gubin –miejsce Twojej inwestycji Bartłomiej Bartczak Burmistrz Miasta Gubina Gubin 18 września.
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Pedagogika, studia II stopnia
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: VIII Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Piłsudskiego ID grupy: 97/46_P_G2 Opiekun: Arkadiusz Dera Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Lokalny rynek pracy Semestr/rok szkolny: Semestr II 2009/2010

Lokalny rynek pracy Rynek pracy – rodzaj rynku ekonomicznego, na którym z jednej strony znajdują się poszukujący pracy i ich oferty, a z drugiej strony przedsiębiorcy tworzący miejsca pracy i poszukujący siły roboczej. Rynek lokalny to taki w którym praca jest w zasięgu kilkudziesięciu kilometrów od miejsca zamieszkania.

Gorzów w liczbach Powierzchnia: 86 km 2 Położenie: 15 o 14' E 52 o 44' N Klimat: przejściowy strefy umiarkowanej z wpływami oceanicznymi Rzeki: Warta, Kłodawka, Srebrna Odległości: Berlin km Frankfurt/O- 80 km Kostrzyn / przejście graniczne - 45 km Poznań km Szczecin km

Szkoły: W roku szkolnym 2009/2010 w ramach miejskiej oświaty funkcjonuje: 29 przedszkoli, w tym: 3 integracyjne (Przedszkola Integracyjne nr: 9, 14, 27), 18 szkół podstawowych, w tym: 1 z filią (Szkoła Podstawowa nr 4), 3 specjalne,5 z oddziałami integracyjnymi (Szkoły Podstawowe nr 10, 13, 16, 20, 21) 1 sportowa, 1 z oddziałami sportowymi (Szkoła Podstawowa nr 17),

15 gimnazjów: w tym 3 specjalne, 1 gimnazjum dla dorosłych (Zespół Szkół Budowlanych), 5 z oddziałami integracyjnymi (Gimnazjum nr: 12, 13, 16, 20, 21), 1 sportowe, 4 z oddziałami sportowymi (Gimnazjum nr: 3, 12, 13, 20),

18 szkół ponadgimnazjalnych, w tym: 2 licea ogólnokształcące samodzielne (IV LO i V LO), Liceum Plastyczne, Sportowe Liceum Ogólnokształcące, Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 14 i 13 zespołów szkół. Kształcenie ustawiczne, praktyczne oraz dokształcanie teoretyczno - zawodowe dla pracowników młodocianych prowadzi Centrum Kształcenia Zawodowego. Ponadto miejska oferta oświatowa obejmuje 6 placówek pracy pozaszkolnej: - Młodzieżowy Dom Kultury, - Międzyszkolny Ośrodek Sportowy, - Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, - Stałe Szkolne Schronisko Młodzieżowe, - Szkoła Muzyczna I stopnia, - Szkoła Muzyczna I i II stopnia.

Ruch naturalny ludności (2009) Ilość mieszkańców (na 31 grudnia 2009) małżeństwa urodzenia , w tym 673 chłopcy, 698 dziewczynki zgony przyrost naturalny - 217

Bezrobocie (stan na marzec 2010) stopa bezrobocia - 8,5 proc. liczba bezrobotnych z prawem do zasiłku zwolnieni z przyczyn dotyczących zakładu pracy - 23 osoby do 12 m-cy po ukończeniu szkoły młodzież do 25 lat osoby powyżej 50 lat długotrwale bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych bez doświadczenia zawodowego niepełnosprawni - 766

Podmioty gospodarki narodowej (stan na 31 grudnia 2009) podmioty gospodarcze (ogółem) osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osob. prawnej spółdzielnie - 63 spółki handlowe w tym z udziałem kapitału zagranicznego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą

Gorzów Wielkopolski dostał nagrodę jako Gmina Fair Play- Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji w kategorii dużych miast w Polsce, w konkursie organizowanym przez Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową 2009 oraz 2007 r. Gorzów Wlkp. jest prężnym ośrodkiem przemysłowym z rozwiniętym przemysłem chemicznym, elektronicznym, energetycznym, farmaceutycznym, lekkim, maszynowym, metalowym, motoryzacyjnym, spożywczym, włókienniczym.

Ostanie 10 lat na rynku pracy w Gorzowie: W 2001 mieliśmy bardzo wysoki wskaźnik bezrobocia wynoszący blisko 20% Od 2001 r. w mieście działa podstrefa Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która z sukcesem wspiera i obsługuje inwestorów krajowych i zagranicznych, tworzących nowe miejsca pracy w przemyśle i usługach.

Ostanie 10 lat na rynku pracy w Gorzowie: Do największych pod względem ilości zatrudnienia firm działających w jej obszarze należą: tajwański TPV Displays Polska Sp. z o.o., z branży elektronicznej, zatrudniający około 2100 osób - największy pracodawca w mieście oraz hiszpańska Faurecia Gorzów Sp. z o.o., zajmująca się m.in. działalnością motoryzacyjną i zatrudniająca około 800 pracowników (stan na grudzień 2008r.).

Ostanie 10 lat na rynku pracy w Gorzowie: Ponadto w gorzowskiej podstrefie działają m.in. takie firmy jak: Goma Sp. z o.o., HMP Heidenhainmicroprint Sp. z o.o., I.M.C. Engineering Poland Sp. z o.o., High Tech Mechatronics Sp. z o.o., Yetico S.A., Auto Galeria Sp. z o.o., Fabryka Włókien Filtry Haft Sp. z o.o., Ziel-Bruk Sp. z o.o.

Sukces roku 2008 W październiku 2008 roku mieliśmy do czynienia z rekordowo niskim bezrobociem, stopa bezrobocia wynosiła wówczas 3,4%, co przesądzało, że Gorzów Wielkopolski utrzymywał się na pierwszym miejscu w województwie lubuskim z najmniejszym bezrobociem.

Pożądane i niepożądane zawody w Gorzowie Wielkopolskim Lista 8 najbardziej poszukiwanych zawodów w Gorzowie Wielkopolskim: pracownik biurowy, technicy i inny średni personel, pracownik przy pracach prostych, ogrodnik, kurier, operator urządzeń, referent sądowy, asystent usług telekomunikacyjnych.

Pożądane i niepożądane zawody w Gorzowie Wielkopolskim Lista 6 najmniej poszukiwanych zawodów w Gorzowie Wielkopolskim: tkacz, specjalisty ds. ekonomicznych, producent warzyw i kwiatów, mechanik maszyn, socjolog, politolog.

Lokalny rynek edukacji W gorzowskich szkołach od kilku lat szykuje się korelacje przedmiotowe i kierunkowe w celu zapewnienia fachowej kadry pracowniczej na terenie nowo powstałych zakładów. Największą rolę odgrywają w tym obszarze technika mechaniczne i elektryczne. Podpisano porozumienia o współpracy pomiędzy szkołami a największym gorzowskim pracodawcą tajwańską spółką wysokiej techniki produkującą telewizory i monitory.

Lokalny rynek edukacji Na gorzowskich uczelniach można studiować m.in.: marketing i zarządzanie, administrację, turystykę, rachunkowość i finanse, filologię polską i obcą, pedagogikę i kilka kierunków sportowo-nauczycielskich. Ogólnie podsumowując kierunki humanistyczne co w mieście przemysłowo-usługowym nie przydaje się za bardzo. Pracę można znaleźć w budownictwie, restauracjach i hotelach, instytucjach sektora publicznego, finansach, ubezpieczeniach oraz usługach.

Lokalny rynek edukacji PWSZ największa uczelnia w Gorzowie powoli zmienia ofertę edukacyjną. W tym celu przeprowadzono badania analizujące gorzowski rynek pracy i dlatego właśnie uruchomiono nowe kierunki. Postawiono na studia inżynierskie. Takich w mieście jeszcze nie było.

Lokalny rynek edukacji Powstaną nowe kierunki: INFORMATYKA

Lokalny rynek edukacji Powstaną nowe kierunki: BUDOWA MASZYN

Lokalny rynek edukacji Powstaną nowe kierunki: MECHANIKA

Lokalny rynek edukacji Władze miasta Gorzowa nie zapomniały o najmłodszych. Od 2 lat istnieje w naszym mieście pilotażowy program: Śmiało ku przyszłości! Portfolio ucznia szkoły gimnazjalnej. Głównym celem projektu było przygotowanie gimnazjalistów do wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i wyboru zawodu. W okresie od listopada 2008 r. do maja 2010 r. przeprowadzono 3090 godzin zajęć warsztatowych. Zajęcia prowadzone były przez zespół ekspertów (doradcy zawodowi, pedagodzy, psycholodzy), który liczył 17 osób.

Lokalny rynek edukacji W ich trakcie koncentrowano się na następujących zagadnieniach (stanowiących treść modułów warsztatowych): praca w życiu człowieka, poznaję siebie, w świecie zawodów, drogi i możliwości kształcenia – aktualny system edukacji w Polsce, współczesny rynek pracy, moje decyzje – określanie celów zawodowych i edukacyjnych. Dodatkowo każda klasa wzięła udział w wycieczce zawodoznawczej. Uczniowie pracowali na zajęciach z materiałami przygotowanymi przez zespół ekspertów, które zostały wydrukowane jako portfolio i przekazane uczestnikom.

Lokalny rynek edukacji Uczniowie i rodzice mogli korzystać również z porad specjalistów w ramach dyżurów prowadzonych w utworzonym na potrzeby realizacji projektu Centrum Poradnictwa Zawodowego przy Zespole Poradni Psychologiczno–Pedagogicznych. CPZ został wyposażony w niezbędne materiały i pomoce dydaktyczne (programy multimedialne, testy, literatura).

Lokalny rynek edukacji Oferta skierowana do uczniów okazała się być interesującą z ich punktu widzenia, o czym świadczą wyniki ewaluacji. Ankietowani w większym stopniu poznali tematykę poradnictwa i doradztwa zawodowego. Wyniki potwierdzają pozytywne zmiany zachodzące w wiedzy, postawach uczniów przydatnych w planowaniu dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Lokalny rynek edukacji My także jako uczniowie gorzowskich gimnazjów braliśmy udział w tych warsztatach, dlatego z satysfakcją możemy potwierdzić, że dzięki tym zajęciom mamy dużo większe pojecie o tym czym jest rynek pracy, jak wielkim nieszczęściem dla człowieka jest bezrobocie i jak ważnym jest samodzielne w pełni świadome wybranie przyszłej ścieżki zawodowej

Lokalny rynek pracy Podsumowanie: Nasze miasto w swojej historii przeszło przez wiele problemów: Upadek wielkich zakładów pracy, 20% bezrobocie Brak rozwiniętej sieci szkół wyższych

Lokalny rynek pracy Jednak dzięki zaangażowaniu samorządu terytorialnego, inwestycjom i rozwojem edukacji wszystkie te problemy zostały zniwelowane. Bezrobocie spadło poniżej 4% przed samym światowym kryzysem, powstało mnóstwo programów aktywizujących zawodowo społeczeństwo, Zbudowano od podstaw kilka wyższych uczelni, które stale poszerzają swoją ofertę edukacyjną w odpowiedzi na potrzeby rynku. Na naszym terenie rozwija się ośrodek wysokiej techniki – duma naszego miasta.

Lokalny rynek pracy Czy mieszkamy w idealnym miejscu w Polsce? Pewnie nie, choć wielu z nas nie zamieniłoby gorzowskiej Stali na Legię Warszawa czy Wisłę Karków. I nawet jeśli w przyszłości przyjdzie nam się przeprowadzić do dużego ośrodka uniwersyteckiego to będziemy dumni, że wcale nie największy Gorzów Wlkp. stale się rozwija i dba o swoich mieszkańców by żyli w zadbanym, nowoczesnym mieście w którym jest praca, stadion żużlowy, teatr i piękne parki.

Lokalny rynek pracy Dziękujemy za uwagę!