S TRATEGIA ZARZĄDZANIA ZMIANĄ GOSPODARCZĄ W POWIECIE STRZELECKIM Agnieszka Brożkowska Krzysztof Wrana Izbicko, 16 grudnia 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Związku Miast Polskich
innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
© Copyright Krzysztof B. Matusiak 2010 W YZWANIA INTERNACJONALIZACJI POLSKICH OŚRODKÓW INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA I GMINY OLKUSZ NA LATA
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA REALIZACJĘ PROJEKTU. Projekt realizowany w ramach priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki. Działanie 8.1 Rozwój pracowników.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Co PGL LP robią w klastrze?
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Lubelskie Centrum Obsługi Inwestora Spotkanie pracowników PAIiIZ i COI L U B E L S K I E C O I Doświadczenie Lubelskiego COI w pozyskiwaniu funduszy Unii.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

S TRATEGIA ZARZĄDZANIA ZMIANĄ GOSPODARCZĄ W POWIECIE STRZELECKIM Agnieszka Brożkowska Krzysztof Wrana Izbicko, 16 grudnia 2009

Główne założenia metodologiczne do pracy nad strategią zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim partnerstwo zawarcie w strategii oczekiwań i aspiracji lokalnych pomiotów oraz zawiązanie lokalnej koalicji na rzecz zmiany, długofalowość zawarcie w strategii kluczowych projektów dających istotne impulsy dla rozwoju powiatu oraz podmiotów decydujących o zmianie gospodarczej powiatu, elastyczność otwarcie strategii na nowe projekty i podmioty, zintegrowany i zrównoważony rozwój wielopłaszczyznowość zmiany i synergia pomiędzy płaszczyznami.

Pytania, na które odpowiada strategia zmiany gospodarczej Jaki jest punkt startu rozwoju powiatu? Na czym należy skoncentrować uwagę, aby rozwijać powiat i firmy powiatu? Jakie funkcje gospodarcze i społeczne będą decydowały o rozwoju powiatu? Co powinno wyróżniać gospodarkę powiatu w jego otoczeniu? Kto będzie partnerem wdrażania strategii i kreowania zmiany? W jakim zakresie i w jaki sposób podmioty z powiatu mogą współpracować na rzecz kreowania zmiany gospodarczej w powiecie?

Strategia zarządzania zmianą gospodarczą w powiecie strzeleckim – spis treści Wizytówka powiatu – polityka rozwoju gmin powiatu strzeleckiego oraz istotne instrumenty polityki lokalnej kształtujące i wspierające zmianę gospodarczą, Czynniki sprzyjające i hamujące rozwój gospodarczy w powiecie strzeleckim, Podmioty zmiany i ich wpływ na czynniki sprzyjające i hamujące rozwój gospodarczy w powiecie strzeleckim, Scenariusze rozwoju gospodarczego w powiecie strzeleckim, Priorytety i cele strategiczne, wskaźniki zmiany partnerskiej w powiecie strzeleckim, Projekty wdrażające zmianę gospodarczą w powiecie strzeleckim, System wdrażania zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim.

Priorytety strategiczne zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim: 1.Kreowanie marki biznesowej powiatu. 2.Budowa sieci kooperacji biznesowej. 3.Rozwijanie środowisk innowacyjnych i kreatywnych. 4.Podwyższanie atrakcyjności lokalnego rynku pracy dla aktywnych zawodowo.

1. Kreowanie marki biznesowej powiatu: a)Przyjazna, konsekwentna, długofalowa polityka władz lokalnych na rzecz rozwoju biznesu. b)Przestrzenie inwestycyjne, dobrze uzbrojone i skomunikowane (z wykorzystaniem autostrady). c)Ludzie – tradycyjnie rzetelni, kompetentni, elastycznie dostosowujący się do oczekiwań biznesu (pracodawcy).

2. Budowa sieci kooperacji biznesowej: a)Współpraca firm lokalnych na rzecz rozwoju wspólnej oferty oraz realizacji partnerskich projektów. b)Inicjatywy klastrowe na rzecz zawiązywania i wzmacniania klastrów: budowlanego, drzewnego, logistycznego. c)Inicjatywy kooperacyjne firm lokalnych z firmami w Aglomeracji Górnośląskiej. d)Wykorzystywanie osobistych i zawodowych międzynarodowych kontaktów mieszkańców powiatu do zawiązywania kooperacji biznesowej z partnerami w Niemczech. e)Współpraca firm i instytucji edukacyjnych dla równoważenia lokalnego rynku pracy.

3. Rozwijanie środowisk innowacyjnych i kreatywnych: a)Wysoki poziom popytu lokalnych firm na innowacje + zdolności wdrożeniowe. b)Tworzenie i wdrażanie przez lokalne firmy innowacji zorientowanych na klienta. c)Transfer innowacji z sąsiednich ośrodków aglomeracyjnych. d)Innowacyjne/kreatywne wykorzystywanie gospodarcze lokalnego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. e)Wysokie zdolności firm lokalnych do gospodarowania wiedzą. f)Nowo powstające firmy przebudowujące strukturę gospodarczą powiatu, oparte na przedsiębiorczości innowacyjnej mieszkańców powiatu i osób wracających z emigracji zarobkowej.

4. Podwyższanie atrakcyjności lokalnego rynku pracy dla aktywnych zawodowo: a)Warunki pracy i płacy w firmach powiatu strzeleckiego istotnie ograniczające zjawisko emigracji zarobkowej. b)Atrakcyjne miejsca pracy dla młodych ludzi i fachowców. c)Elastyczne formy zatrudnienia umożliwiające aktywizację grup defaworyzowanych na rynku pracy. d)Warunki życia zatrzymujące mieszkańców i przyciągające z otoczenia powiatu kapitał ludzki ważny dla rynku pracy.

Strategia dokument Nowy sposób myślenia o rozwoju powiatu. Odkrycie nowych możliwości rozwoju. Aktywność i determinacja w kreowaniu rozwoju. Zmiana dokonana w rzeczywistości. MYŚLENIE DZIAŁANIE

Znaczenie strategii zmiany dla rozwoju powiatu – wymiar wewnętrzny podniesienie poziomu udziału lokalnych podmiotów w kształtowaniu warunków funkcjonowania w powiecie, poszerzanie przestrzeni szans dla mieszkańców oraz ograniczanie ryzyka w podejmowanych decyzjach, rozwijanie dialogu i partnerstwa między podmiotami w skali powiatu, zwiększenie spójności powiatu: skoordynowanie różnych funkcji i osiągnięcie synergii między nimi, wyzwolenie potencjału kreatywnego i przedsiębiorczego powiatu.

Znaczenie strategii zmiany dla rozwoju powiatu – wymiar zewnętrzny zajęcie przez powiat i podmioty z powiatu właściwego miejsca w otoczeniu (pozycja + siła relacji); zawiązanie nowych, ponadlokalnych relacji kooperacyjnych, poprawa konkurencyjności powiatu i atrakcyjności oferty powiatu dla podmiotów zewnętrznych (potencjalnych mieszkańców, inwestorów, odwiedzających), otwartość na nowe szanse pojawiające się w otoczeniu powiatu i zdolność do ich absorbowania.

Znaczenie strategii dla przebudowy lokalnej struktury gospodarczej urozmaicenie struktury gospodarczej powiatu, wprowadzenie nowych działalności gospodarczych bazujących na wiedzy, podejmowanie partnerskich projektów przez lokalne firmy, kształtowanie trwałej sieci współpracy, tworzenie zalążków klastrów, stworzenie warunków do harmonijnej współpracy sektora biznesu, edukacji, samorządu, organizacji pozarządowych, instytucji rynku pracy.

Bezpośrednie korzyści uczestników/uczestniczek projektu uczestnictwo w opracowaniu koncepcji rozwoju powiatu, a poprzez to wpływ na realne procesy rozwoju gospodarczego zachodzące na terenie powiatu, stworzenie dla swojej firmy lub instytucji miejsca w lokalnych procesach rozwoju, a w szczególności stworzenie szans dla rozwoju swojej firmy lub instytucji, wymiana doświadczeń pomiędzy partnerami uczestniczącymi w projekcie, reprezentującymi różne branże gospodarki, odkrycie potencjalnych pól współpracy i nowych rynków dla swoich firm w lokalnej sieci kooperacji, zainicjowanie partnerskich projektów łączących firmy i instytucje z terenu powiatu, poszerzenie wiedzy na temat zmiany i zarządzania zmianą gospodarczą.

Wnioski i wyzwania związane z formułowaniem i wdrażaniem strategii zmiany Wnioski z procesu formułowania strategii Wyzwania wdrożeniowe Duże zaangażowanie partnerów w warsztaty strategiczne. Podtrzymywanie aktywności i zainteresowania partnerów zmianą poprzez organizację spotkań w interesującej formie i o użytecznej treści. Wielowymiarowość treści strategii i planowanych zmian. Przyciąganie kolejnych partnerów do procesu wdrażania. Niewielkie doświadczenia partnerów w zakresie wcześniejszej współpracy. Rozwijanie narzędzi dialogu, wspólnych projektów oraz rozwiązań klastrowych jako punkt ciężkości procesu wdrażania. Zapewnienie dobrej organizacji prac nad strategią przez PUP w Strzelcach Opolskich oraz CTC. Wsparcie procesu wdrażania strategii zmiany przez władze lokalne.

Dziękujemy za uwagę!