Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Organizacje pozarządowe
Wprowadzenie do tematyki PPP
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Aktualne problemy działalności szpitali
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
Centra Organizacji Pozarządowych
Zarządzanie projektami
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla Działania 7
Zrealizujemy Twoje inwestycje
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument zwiększania efektywności i skuteczności w sektorze publicznym Krystian Jaszczyk.
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Zrealizujemy Twoje inwestycje
Zapis prezentacji:

Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia Partnerstwo Publiczno-Prywatne w służbie zdrowia Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia Marek Hok Członek Sejmowej Komisji Zdrowia

DEFINICJA PPP Brak jednolitej definicji PPP z uwagi na szeroki zakres, różne modele i formy partnerstwa publiczno-prywatnego Partnerstwo publiczno-prywatne jest to forma współpracy pomiędzy jednostką publiczną a podmiotem prywatnym, której przedmiotem są inwestycje z zakresu zadań publicznych, za których realizację odpowiedzialne są podmioty publiczne, zarówno na poziomie administracji rządowej, jak też jednostek samorządu terytorialnego European Economic Congress 2012 Katowice

STRONY PPP Strona Publiczna : Organy administracji rządowej Partnerstwo Publiczno-Prywatne w służbie zdrowia STRONY PPP Strona Publiczna : Organy administracji rządowej Jednostki samorządu terytorialnego Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej European Economic Congress 2012 Katowice

STRONY PPP Przedsiębiorca prywatny Podmiot zagraniczny Partner prywatny : Przedsiębiorca prywatny Podmiot zagraniczny Organizacja pozarządowa, kościół lub związek wyznaniowy

CELE PPP Głównym celem PPP jest osiągnięcie korzyści społecznych i ekonomicznych przez obu partnerów W przypadku partnera publicznego nacisk kładziony jest na aspekty społeczne – realizację zadań publicznych np. w sektorze ochrony zdrowia Partner prywatny zainteresowany jest przede wszystkim zyskiem finansowym European Economic Congress 2012 Katowice

CECHY WSPÓŁPRACY PPP Współpraca PPP opiera się na podziale pomiędzy partnerami trzech elementów: zadań, odpowiedzialności (ryzyk) oraz korzyści Typowe cechy współpracy PPP: - zapewnienie przez partnera prywatnego kapitału na realizację inwestycji publicznej - realizacja inwestycji przez partnera prywatnego - zarządzanie i eksploatacja inwestycji przez partnera prywatnego - przekazanie partnerowi publicznemu inwestycji do dalszej eksploatacji po okresie ustalonym w umowie European Economic Congress 2012 Katowice

ZALETY PPP Znaczące zmniejszenie ryzyka po stronie podmiotów publicznych Ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie kosztów inwestycji dla podmiotu publicznego Krótszy czas realizacji projektu, co umożliwia szybsze rozpoczęcie realizacji świadczeń zdrowotnych na rzecz pacjentów Wyższa jakość zbudowanej infrastruktury Ułatwienie dla partnera publicznego w zakresie planowania budżetowego European Economic Congress 2012 Katowice

WADY PPP Brak doświadczenia we wdrażaniu przedsięwzięć opartych o zasady PPP Czasochłonny i kosztowny proces przygotowania i wdrażania koncepcji PPP (analizy, raporty, biznes plany) Konieczność wybrania partnera prywatnego w drodze przetargu – czasochłonne i powodujące ryzyko korupcji Ograniczenie elastyczności finansowej sektora publicznego wskutek długoterminowych zobowiązań wobec partnera prywatnego Problemy podatkowe i księgowe European Economic Congress 2012 Katowice

PODSTAWA PRAWNA PPP Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno- prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19 , poz. 100 ze zm.) European Economic Congress 2012 Katowice

MODELE PPP W OCHRONIE ZDROWIA Model zinstytucjonalizowanego PPP założenie spółki celowej przez partnera publicznego i prywatnego, której zadaniem jest świadczenie usług medycznych w obiektach wzniesionych przez partnera prywatnego Model umownego PPP współpraca partnerów wyłącznie na podstawie umowy PPP – podmiotem świadczącym usługi medyczne jest partner publiczny European Economic Congress 2012 Katowice

MODELE PPP W OCHRONIE ZDROWIA Model koncesji na roboty budowlane na podstawie ustawy z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101) budowa obiektu jest sfinansowana przez partnera prywatnego (koncesjonariusza) i przekazana partnerowi publicznemu (koncesjodawcy) do eksploatacji. Partner prywatny może np. dysponować częścią dodatkową (budynki biurowe, hotel, pasaż handlowy) i czerpać z niej pożytki European Economic Congress 2012 Katowice

MOŻLIWOŚCI PPP W OCHRONIE ZDROWIA Budowa, odbudowa lub modernizacja ZOZ (np. projekt i budowa szpitala połączona z finansowaniem kapitałowym, utrzymaniem i eksploatacją) Świadczenie usług wsparcia technicznego (np.laboratorium, diagnostyka – utrzymanie sprzętu medycznego) Świadczenie specjalistycznych usług klinicznych (dializa, radioterapia, chirurgia) Świadczenie usług zarządzania szpitalem lub siecią klinik European Economic Congress 2012 Katowice

RAPORT PPP W SEKTORZE OCHRONY ZDROWIA W POLSCE Opracowany przez Kancelarię Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz, Warszawa, opisuje okres od wejścia w życie ustawy o PPP (luty 2009 r.) do 15 września 2011 r. www.ppp.gov.pl European Economic Congress 2012 Katowice

RAPORT PPP W SEKTORZE OCHRONY ZDROWIA W POLSCE W okresie luty 2009 r. – wrzesień 2011 r. ogłoszono łącznie 13 postępowań PPP Podmiotami publicznymi były: gminy wiejskie, miejsko- wiejskie, powiaty oraz SPZOZ Postępowania PPP ogłoszono tylko w 6 województwach: - pomorskim 2 - warmińsko-mazurskim 1 - podlaskim 3 - mazowieckim 1 - śląskim 3 - małopolskim 3 European Economic Congress 2012 Katowice

RAPORT PPP W SEKTORZE OCHRONY ZDROWIA W POLSCE Najpopularniejszym modelem współpracy PPP była koncesja na roboty budowlane lub koncesja na usługi (77% postępowań) Spośród 13 postępowań PPP sukcesem w postaci podpisania umowy zakończyły się 4 projekty PPP: 1) Budowa stacji dializ przy Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie (woj. śląskie) 2) Budowa oddziału nefrologicznego przy Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie (woj. śląskie) 3) Przebudowa Domu Opieki Społecznej w Kobylnicy na Zakład Opiekuńczo-Leczniczy (woj. pomorskie) 4) Wybór partnera prywatnego na budowę szpitala powiatowego w Żywcu (woj. śląskie) European Economic Congress 2012 Katowice

PIERWSZA W POLSCE UMOWA PPP NA SZPITAL W dniu 15.09.2011 r. przedstawiciele Powiatu Żywieckiego i firmy InterHealth Canada Ltd. podpisali umowę na wybudowanie, uruchomienie i zarządzanie szpitalem powiatowym w Żywcu (nowoczesny obiekt na 340 łóżek + komercyjny ośrodek geriatryczny) Wartość inwestycji wynosi 270 mln zł według modelu DBDO: projektuj, buduj, zarządzaj i dostarczaj European Economic Congress 2012 Katowice

PIERWSZA W POLSCE UMOWA PPP NA SZPITAL Od podpisania umowy inwestor prywatny ma 11 miesięcy (do 01.09.2012 r.) na znalezienie źródła finansowania (kredytu) Umowa została zawarta na 30 lat (do 2042 r.), w trakcie których prywatny inwestor będzie zarządzał nowym szpitalem, a po jej zakończeniu obiekty przejdą na własność powiatu Podstawową barierą jest system finansowania usług medycznych, w tym krótkie (1-3-letnie) kontrakty z NFZ, natomiast banki-kredytodawcy żądają pewniejszego zabezpieczenia European Economic Congress 2012 Katowice

PIERWSZA W POLSCE UMOWA PPP NA SZPITAL Podmiot prywatny jest odpowiedzialny za utrzymanie wskaźników jakości usług medycznych oraz podejmuje ryzyko związane z opóźnieniami (harmonogram), zwiększonymi kosztami (budżet) i jakością inwestycji W założeniach PPP na budowę i eksploatację szpital w Żywcu ma być długotrwałą wspólną inwestycją władzy publicznej i podmiotu prywatnego, nie jest natomiast wyłącznie prywatną inicjatywą finansową, ponieważ kluczowe znaczenie dla projektu ma realizacja świadczeń zdrowotnych European Economic Congress 2012 Katowice

PODSUMOWANIE Infrastruktura zakładów opieki zdrowotnej wymaga gruntownej modernizacji. Do końca 2016 roku szpitale muszą dostosować pomieszczenia do wymogów fachowo- sanitarnych. Ministerstwo Zdrowia określiło szacunkowy koszt tego przedsięwzięcia -14 mld zł. Jednym ze sposobów rozwiązania problemów publicznej ochrony zdrowia może okazać się idea partnerstwa publiczno-prywatnego. Po wejściu w życie ustawy o PPP (w lutym 2009 r.) partnerstwo publiczno- prywatne w sektorze ochrony zdrowia nie rozwija się dynamicznie. Na 13 postępowań PPP, tylko 4 są aktualnie na etapie podpisanej umowy. Należy dążyć do zmiany tych niekorzystnych tendencji. European Economic Congress 2012 Katowice

Marek Hok Członek Sejmowej Komisji Zdrowia Partnerstwo Publiczno-Prywatne w służbie zdrowia Dziękuję z uwagę Marek Hok Członek Sejmowej Komisji Zdrowia European Economic Congress 2012 Katowice