Program Rewitalizacji Miasta Starogard Gdański (Aktualizacja)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
PARK MIEJSKI W SZCZECINKU
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Przygotowania do EURO 2012 – projekty miękkie i systemowe Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 29 maja 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Strategia Rozwoju Koszalina
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
„Jessica w zachodniopomorskim – dotychczasowe doświadczenia” Robert Michalski Warszawa, r.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Lokalizacja inwestycji: Cele projektu: Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Inwestycja przeznaczona jest pod funkcje muzealno-wystawowe,
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Zapis prezentacji:

Program Rewitalizacji Miasta Starogard Gdański (Aktualizacja) 25 czerwca 2008r.

Aktualizacja programu rewitalizacji przygotowywana jest przy współpracy: Miasta Starogard Gdański Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej Towarzystwa Urbanistów Polskich O/Gdańsk

1. Dlaczego aktualizacja? Konieczność dostosowania dokumentu do wymogów stawianych przed projektami ubiegającymi się o dofinansowanie z funduszy europejskich Konieczność przedyskutowania zagadnień rewitalizacji miasta w kontekstach: społecznym, ekonomicznym i przestrzennym

2. Jaką metodą pracujemy nad aktualizacją programu? Bazujemy na wykorzystaniu dorobku prac nad poprzednim planem Pracujemy metodą partycypacyjną – z bezpośrednim zaangażowaniem społeczności lokalnej oraz kluczowych partnerów instytucjonalnych Wszystkie decyzje podejmujemy metodą konsensusu w trakcie prac warsztatowych

3. Struktura prac nad aktualizacją Programu Rewitalizacji Miasta Starogard Gdański Etap „0” Przegląd zapisów istniejących dokumentów planistycznych na szczeblu lokalnym, regionalnym i centralnym I warsztat Analiza problemów związanych z rewitalizacją miasta Wstępne sformułowanie celów rewitalizacji Wstępne sformułowanie analizy SWOT dla programu Wyznaczenie granic obszaru do objęcia Programem

I etap badań ankietowych II warsztat Zebranie opinii mieszkańców nt. podstawowych problemów rewitalizacji miasta II warsztat Hierarchizacja celów rewitalizacji miasta Identyfikacja projektów i przedsięwzięć do realizacji Analiza SWOT dla poszczególnych projektów i przedsięwzięć III warsztat Budowa matrycy logicznej dla poszczególnych projektów i przedsięwzięć II etap badań ankietowych Określenie społecznego rankingu projektów i przedsięwzięć do realizacji

IV warsztat V warsztat Podsumowanie prac Określenie eksperckiego i warsztatowego rankingu projektów Budowa wspólnego harmonogramu działania dla wszystkich projektów Określenie systemu monitorowania i wdrażania Programu V warsztat Doprecyzowanie zapisów przyjętych na poprzednich warsztatach Określenie źródeł finansowania poszczególnych przedsięwzięć i projektów Podsumowanie prac Przedstawienie wyników prac w postaci spójnego dokumentu końcowego – do uchwalenia przez Radę Miasta

4. Prezentacja najważniejszych ustaleń prac warsztatowych Określenie granic obszaru rewitalizacji Zdefiniowanie celów rewitalizacji w odniesieniu do zagadnień przestrzennych, społecznych i ekonomicznych Określenie listy projektów i przedsięwzięć do realizacji w I etapie wdrażania programu Określenie sposobu wdrażania i monitorowania programu

4.1. Granice obszaru rewitalizacji Przeanalizowano zapisy dotyczące granic obszaru ujęte w dotychczas obowiązującym dokumencie Przeprowadzono dyskusję warsztatową dotyczącą konieczności rozszerzenia granic obszaru Podjęto decyzję o ustaleniu nowych granic obszaru rewitalizacji Miasta Starogard Gdański

Dotychczasowe granice obszaru

Zaktualizowane granice obszaru rewitalizacji

Kompleksowa rewitalizacja historycznego centrum Starogardu Gdańskiego 4.2. Cele rewitalizacji Określono: Cel główny Programu Cele nadrzędne (dla każdej z analizowanych sfer) Cele szczegółowe (dla każdej z analizowanych sfer) Zaproponowany zapis celu głównego Programu: Kompleksowa rewitalizacja historycznego centrum Starogardu Gdańskiego

4.2.1. Cele „przestrzenne” Cel nadrzędny: Cele szczegółowe: Poprawa wizerunku kluczowych przestrzeni miejskich Cele szczegółowe: Odnowa infrastruktury podziemnej Odciążenie miejskiego układu drogowego od ruchu tranzytowego Zwiększenie ilości miejsc parkingowych Poprawa stanu układu drogowego w mieście

Zmiana sposobu ogrzewania budynków na ekologiczny Rozwój budownictwa komunalnego Rozwój infrastruktury dla ruchu rowerowego Zagospodarowanie terenów poprzemysłowych Poprawa stanu środowiska, w tym ze szczególnym uwzględnieniem cieku rz. Wierzycy Intensyfikacja zagospodarowania przestrzeni Rynku (w tym – podziemi) Zagospodarowanie terenów zielonych

4.2.2. Cele „społeczne” Cel nadrzędny: Cele szczegółowe: Poprawa warunków życia i rozwoju społeczności lokalnej Cele szczegółowe: Poprawa poziomu bezpieczeństwa mieszkańców Lepsze wykorzystanie walorów turystycznych miasta Likwidacja zjawisk patologicznych Podniesienie poziomu kultury społeczności lokalnej Poprawa współpracy z gminą Stworzenie lepszych warunków dla działalności grup młodzieżowych i organizacji pozarządowych Lepsza informacja i komunikacja społeczna w mieście

4.2.3. Cele „ekonomiczne” Cel nadrzędny: Cele szczegółowe: Zachowanie usługowo – handlowego charakteru Starego Miasta Cele szczegółowe: Podniesienie poziomu życia mieszkańców Poszerzenie oferty inwestycyjnej miasta Poprawa warunków inwestowania i przebiegu procesów decyzyjnych Poprawa jakości informacji turystycznej Kreowanie nowych miejsc pracy Utrzymanie Rynku jako kluczowego fragmentu przestrzeni handlowo – usługowej miasta

4.3. Projekty i przedsięwzięcia do realizacji w I etapie wdrażania programu Określono szereg projektów możliwych do realizacji Poprzez hierarchizację określono ważność i pilność każdego z projektów Efektem stało się określenie 32 projektów do realizacji w I etapie

4.3.1. Projekty „przestrzenne” A1-1. Wykonanie nowej kanalizacji rozdzielczej i drenażu w rejonie Rynku A1-2. Wymiana pozostałych instalacji (wodociągi, elektryczna, gazowe, telekomunikacyjne itd.) z zapewnieniem jej rozwoju A2-1. Objęcie obiektów wartościowych ochroną przed rozbiórką lub dewastacją A2-2. Wykorzystanie obiektów wartościowych do nowych celów z zachowaniem ich walorów kulturowych i zabytkowych A3-1. Wybudowanie parkingu wielopoziomowego w obrębie Rynku A4-2. Poprawa stanu chodników A4-5. Realizacja obwodnicy miejskiej od strony południowej A4-6. Realizacja obwodnicy wschodniej miasta (ul. Nowej Jabłowskiej i Nowej Pelplińskiej) A7-1. Wykorzystanie doliny Wierzycy dla celów turystycznych A7-2. Zagospodarowanie terenów zielonych - Strzelnica, Francuska Góra A8-2. Połączenie Rynku z parkiem przy Farze A8-3. Zagospodarowanie podziemi Rynku A8-4. Kompleksowe zagospodarowanie płyty Rynku A8-5. Poprawa estetyki elewacji kamienic w Rynku i jego otoczeniu

4.3.2. Projekty „społeczne” B1-4. Zwiększenie skuteczności przestrzegania przepisów obowiązujących w mieście w zakresie bezpieczeństwa publicznego B2-1. Rozwój infrastruktury turystycznej miasta B2-2. Iluminacja ważnych miejsc i obiektów w mieście B3-1. Edukacja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym B3-2. Poprawa warunków ekonomicznych mieszkańców B3-5. Rozwój inicjatyw społecznych o charakterze kulturalnym B4-1. Upamiętnienie tradycji 2-go Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich B4-2. Stworzenie punktu umożliwiającego gromadzenie pamiątek świadczących o historii i tradycji miasta B5-2. Współpraca władz miasta i gminy w zakresie zarządzania rozwojem B6-1. Zwiększenie poziomu finansowania organizacji pozarządowych w mieście B6-2. Przekazywanie zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe B6-3. Wsparcie merytoryczne i organizacyjne działań organizacji pozarządowych B7-1. Poprawa przepływu informacji o działalności władz miejskich

4.3.3. Projekty „ekonomiczne” C1-2. Promocja terenów poprzemysłowych C2-1. Wzmocnienie kadrowe władz samorządowych C2-2. Rozbudowa i modernizacja uzbrojenia terenów w obszarze rewitalizacji C3-1. Stworzenie systemu zachęt ekonomicznych dla podmiotów gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy C3-2. Przygotowanie planu zagospodarowania przestrzennego obszaru wyznaczonego do rewitalizacji w Starogardzie Gdańskim

4.3.4. Zakres opracowania każdego z projektów Centralny cel projektu Lista celów rewitalizacji miasta, do realizacji których przyczynia się dany projekt Znaczenie, zakres i zakładane wyniki realizacji projektu Analiza SWOT dla projektu Matryca logiczna projektu Zakładany sposób finansowania projektu Zakładany sposób realizacji projektu

4.4. Sposób wdrażania i monitorowania programu Przyjęto iż: za wdrażanie programu odpowiedzialne winny być władze miejskie – Prezydent Miasta wraz ze swoimi służbami – przy ew. wsparciu operatora zewnętrznego za monitorowanie realizacji programu odpowiedzialna winna być Rada Miasta wraz ze specjalnie powołanym ciałem społecznym, składającym się z osób i przedstawicieli instytucji w sposób szczególny zainteresowanych problemem rewitalizacji

5. Co dalej? Aktualizacja Programu Rewitalizacji Miasta Starogard Gdański pozwoliła na zainicjowanie szerokiej dyskusji nad podstawowymi problemami kluczowych przestrzeni miejskich Obecnie wskazanym jest przygotowanie dokumentu o charakterze operacyjnym, odnoszącym wypracowane plany i projekty do szczegółowo przeanalizowanych uwarunkowań przestrzennych Założenia te pozwolą na określenie szczegółowego harmonogramu realizacji programu