RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. Albert Einstein
WPROWADZENIE Raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej dotyczącej : Realizacji podstawy programowej. Analizy wyników egzaminów gimnazjalnych. Realizacji obowiązku szkolnego.
Realizacja podstawy programowej. Wymaganie: 1.2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. Cele ewaluacji: Pozyskanie informacji w jaki sposób w naszej szkole wykorzystujemy zalecenia dotyczące warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
Sprawdzenie, czy realizowane programy nauczania na każdym poziomie edukacyjnym są zgodne z podstawa programową. Dokonanie oceny skuteczności realizacji treści podstawy programowej.
W szkole znajduje się procedura wyboru programu nauczania W szkole znajduje się procedura wyboru programu nauczania. Nauczyciele znają tę procedurę. Obowiązkiem nauczyciela jest opisanie zgodności treści programu z podstawą programową, określenie poprawności dydaktycznej programu (czy materiał jest przystępny dla uczniów, uszeregowany zgodnie z zasadą stopniowania trudności, uwzględniający zainteresowania i potrzeby uczniów, uwzględniający różnorodność metod i indywidualizację kształcenia), możliwości planowania i realizacji wybranego programu na danym poziomie edukacyjnym, oceny interdyscyplinarności programu (czy łączy treści z innych przedmiotów).
Określenie, czy treści wychowawcze zawarte w programie są zgodne z zapisami podstawy programowej (analiza jakościowa i ilościowa).
WNIOSKI - REKOMENDACJE Mocne strony szkoły: W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdza się, że realizacja podstawy programowej jest procesem kierowanym i zorganizowanym, opartym na obowiązujących przepisach prawnych na każdym poziomie edukacyjnym, na co wskazują: szkolne zestawy programów nauczania; plany pracy dydaktycznej w postaci rozkładów materiału i planów wynikowych; plany pracy wychowawczej; protokoły Rady Pedagogicznej.
Dyrekcja systematycznie monitoruje realizację podstawy programowej, kontrolując dokumentację. W ramach nadzoru pedagogicznego hospituje i obserwuje zajęcia dydaktyczne. Prowadzi kontrolę stopnia realizacji podstawy programowej porównując zgodność treści programu z podstawą programową. Analizy przeprowadzanych przez nauczycieli (na końcu roku) diagnoz przyrostu wiedzy i umiejętności są podstawą do modyfikacji planów nauczania zgodnie z potrzebami szkoły, zmieniającymi się metodami pracy, przekładając się tym samym na efekty kształcenia.
Nauczyciele, co roku przeprowadzają diagnozy w postaci testów na starcie, badające poziom wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie podstawy programowej na danym etapie edukacyjnym . Nauczyciele są zgodni, co do korelacji treści międzyprzedmiotowych i ich realizacji. Zapisy tematów zajęć w dziennikach lekcyjnych są zgodne z realizowanymi rozkładami materiału i planami wynikowymi opartymi na podstawie programowej. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodne z podstawą programową, potwierdzają to, analizy dokumentacji szkolnej, w tym wyniki sprawdzianów wewnętrznych.
Indywidualizuje się podejście do ucznia, dostosowując wymagania i wykorzystując na zajęciach różnorodne pomoce dydaktyczne. Organizuje się zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dla uczniów mających trudności w nauce oraz dla uczniów, którzy maja szczególne zdolności. Diagnozuje się i analizuje osiągnięcia szkolne uczniów. Oferta edukacyjna szkoły jest modyfikowana w oparciu o diagnozę potrzeb i wzbogacana, co umożliwia rozwój zainteresowań uczniów.
Rekomendacje: Wnikliwiej analizować zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, w celu umożliwienia uczniom otrzymania promocji do klasy programowo wyższej. Wygospodarować czas na prowadzenie doświadczeń, eksperymentów i zajęć w terenie na wybranych zajęciach. Uaktywnić wymianę doświadczeń w ramach spotkań nauczycieli z różnych placówek, zajęć pokazowych oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów.
Prowadzić ocenianie systematycznie i równie systematycznie komunikować uczniom i ich rodzicom informacje o poziomie sprawności w określonych umiejętnościach oraz przyczynach ewentualnych niepowodzeń. Konsekwentnie dokonywać autoewaluacji skuteczności właściwych działań edukacyjnych adresowanych do uczniów. Prowadzić dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z przepisami. Uzupełniać terminowo zapisy dotyczące kontaktów z rodzicami oraz tematów zajęć.
Dokonywać analizy poziomu wyposażenia uczniów w umiejętności finalne w poszczególnych klasach ze zwróceniem szczególnej uwagi na te umiejętności, które na egzaminie zewnętrznym wypadają najsłabiej. Monitorować metody pracy na zajęciach wyrównawczych, pod kątem ich skuteczności.
Analiza wyników egzaminów gimnazjalnych. Wymaganie: 1.1. Analizuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego. Cele ewaluacji: Zebranie informacji, czy w szkole analizuje się wyniki egzaminu gimnazjalnego i czy wdraża się wnioski z tych analiz, w celu poprawy jakości pracy szkoły. Doskonalenie umiejętności analizowania wyników egzaminu gimnazjalnego.
WNIOSKI - REKOMENDACJE Mocne strony szkoły: Wnikliwa analiza egzaminów gimnazjalnych (stały element) - wyniki nauczania analizuję się z wykorzystaniem: analizy ilościowej, analizy jakościowej, metody EWD, metod porównawczych. Analizy wyników dokonywane są w zespołach przedmiotowych a wnioski przedstawiane są na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Uwzględnia się wnioski z analizy egzaminu gimnazjalnego podczas planowania pracy dydaktycznej w danym roku szkolnym. Ocenia się stopień wykorzystania wniosków z analizy egzaminu gimnazjalnego na podstawie analizy wyników egzaminów próbnych. Szczegółowe opracowania wyników i wniosków przekazywane są do nauczycieli konkretnych przedmiotów i klas w celu dalszej pracy nad konkretnymi problemami.
W procesie dydaktycznym uwzględnia się wnioski z analizy próbnych egzaminów klas trzecich i drugich, diagnoz w klasach pierwszych. Szkoła organizuje coraz większą ilość zajęć pozalekcyjnych i wspomagających rozwój uczniów.
Rekomendacje: Podnieść efekty kształcenia, ponieważ wyniki egzaminów zewnętrznych naszej szkoły nie są do końca zadawalające w porównaniu z wynikami powiatu i województwa. Diagnozować prawidłowość szkolnego oceniania pod kątem adekwatności wyników egzaminu zewnętrznego z ocenami osiągnięć uczniów. Stosować różnorodne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Dokonywać analizy wyników egzaminów zewnętrznych pod kątem rozpoznania, które z diagnozowanych umiejętności winny stać się przedmiotem szczególnego zainteresowania, priorytetami w dalszym kształceniu. Uświadamiać rodzicom konsekwencje słabego wyniku z egzaminu zewnętrznego.
Realizacja obowiązku szkolnego. Wymaganie 1.3. Uczniowie są aktywni (realizacja obowiązku szkolnego). Cel ewaluacji: Dążenie do podniesienia i utrzymania na jak najwyższym poziomie wskaźnika frekwencji uczniów.
WNIOSKI - REKOMENDACJE Mocne strony szkoły: Wprowadzony program „Wagarom STOP” przyniósł oczekiwane efekty. Znacząco zmalały godziny nieusprawiedliwione. Program ten zostanie dołączony do wcześniej przyjętych procedur szkolnych. Dobra współpraca nauczycieli z pedagogiem szkolnym.
Rekomendacje: Kontynuować pracę w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego poprzez dokumentowanie frekwencji uczniów (na każdej lekcji) oraz analizy szczegółowej nieobecności. Utrzymać współpracę z rodzicami w zakresie kontroli, rozliczania i usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole. Uzupełniać terminowo zapisy dotyczące kontaktów z rodzicami. Uaktualniać dane uczniów .
Opracowała Anna Pituła-Kierońska