Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Budowanie makiety publikacji
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Widzenie barw – budowa oka.
Budowa i układ strony dokumentu
METODA DOBREGO STARTU.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
OPINIA I ORZECZENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Świdnik
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Poznajemy budowę książki
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Jak pracować z dzieckiem niedowidzącym? Prezentacja dla nauczycieli
Objawy DYSLEKSJI.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Przygotowanie dziecka do szkoły
Oko to narząd o niezwykle
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
Tworzenie prezentacji
Opracowała: Bożena Bełkot
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Jak stworzyć dyplom w programie Word
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Wady wzroku KATEDRA I KLINIKA OKULISTYKI I WYDZIAŁ LEKARSKI AM W WARSZAWIE KIEROWNIK: PROF. DR HAB. DARIUSZ KĘCIK.
METODA DOBREGO STARTU.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
GLOTTODYDAKTYKA.
to trudności w nauce czytania i pisania
Inż. Piotr Michałowski Grudzień 2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Zapis prezentacji:

Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej Opracowanie mgr Alicja Dygoń-Wróbel

Prezentacja zawiera: charakterystykę poszczególnych wad wzroku i ich wpływu na naukę sposoby dopasowania warunków nauczania do potrzeb dziecka słabowidzącego

głębokie niedowidzenie zez zbieżny oka prawego nadwzroczność oka lewego astygmatyzm zez skośny obu oczu

zez Zaburzone czynności motoryczne gałek ocznych: nieprawidłowe ustawienie gałek ocznych co powoduje, że obrazy obu oczu nie nakładają się na siebie lecz powstają dwa oddzielne obrazy

astygmatyzm Obrazy przedmiotów są zniekształcone z powodu nierównomiernego załamywania się promieni świetlnych przez rogówkę lub soczewkę

Dzieci słabowidzące to dzieci stanowiące grupę pośrednią pomiędzy dziećmi normalnie widzącymi a dziećmi ociemniałymi. Pomimo uszkodzenia wzroku, nadal odgrywa on dominująca rolę w poznawaniu, działaniu praktycznym, aczkolwiek jest ona znacznie ograniczona i mniej skuteczna.

Wzrasta natomiast rola pozostałych zmysłów: słuchu i dotyku, które należy maksymalnie wykorzystywać dla wyrównania i uzupełniania informacji uzyskanych przez źle funkcjonujący wzrok.

Charakterystyka uczenia się przez dziecko słabowidzące Spostrzeganie wzrokowe jest wolniejsze, dlatego dzieci te potrzebują więcej czasu, aby dany przedmiot rozpoznać, zakwalifikować do odpowiedniej kategorii Uczenie się głównie metodą wzrokową Trudności w uczeniu się matematyki, trudności ze zrozumieniem zadań z treścią, trudności w uczeniu się geometrii.

Duże trudności dzieciom słabowidzącym sprawia czytanie i pisanie Duże trudności dzieciom słabowidzącym sprawia czytanie i pisanie. Trudności te dotyczą: * dokładnego spostrzegania liter, zwłaszcza małych (dzieci krótkowzroczne) * orientacji w całości czytanego tekstu tzn. rozłożenia tekstu na stronicy * nieprawidłowej techniki czytania (głoskowanie, sylabizowanie, nieprawidłowa synteza czytanych elementów)

* mylenie liter o podobnych kształtach e-ę, m-n, l-t, b-d, p-g * mylenie wyrazów o podobnej strukturze np. lis-las, Ola-Ala, ma-na * odczytywanie przedrostków i przyrostków, np. odjazd-podjazd przyjazd-przejazd chłopcom-chłopców

przestawianie liter w wyrazie, np. kot - kto od - do * przestawianie liter w wyrazie, np. kot - kto od - do * słabe rozumienie czytanego tekstu * mylenie, opuszczanie liter * błędy ortograficzne

* trudności z dokładnym, płynnym i skoordynowanym wykonywaniem ruchów rąk występujących przy pisaniu (spowodowane zaburzoną koordynacją wzrokowo - ruchową)

* Niski poziom graficzny pisma: litery niekształtne, zbyt duża wielkość liter, różna wielkość przerw między literami i wyrazami trudności z rozplanowaniem i rozmieszczeniem tekstu, rysunków, zadań matematycznych na kartce, np. nie zachowywanie odpowiednich marginesów i odległości

Dopasowanie uczniowi warunków nauki * odpowiednie usadowienie ucznia (jak najbliżej tablicy i okna, aby światło dobiegało z lewej strony - gdy uczeń jest praworęczny)

dodatkowe oświetlenie, możliwość używania powiększającej lupy * dodatkowe oświetlenie, możliwość używania powiększającej lupy * stosowanie powiększonego druku (najlepsza wielkość druku dla dzieci słabowidzących to 18, 20, 24) – ksero, używanie powiększalnika telewizyjnego * stosowanie powiększonych wykresów, tabel, diagramów itd.

* stosowanie pogrubionych liter i odpowiedniego kontrastu barwnego pomiędzy barwą druku a barwą papieru (najlepszy kontrast daje papier nie błyszczący i nie przebijający druku na drugą stronę)

* Poprawę kontrastu może powodować podłożenie arkusza czarnego papieru pod przebijającą stronicę druku albo stosowanie specjalnych kolorowych folii ( dla jednych dzieci dobry efekt uzyska się przy czytaniu przez folię żółtą , a dla innych przez zieloną lub różową)

* podczas pisania na tablicy używanie kredy/flamastra najbardziej kontrastującego z kolorem tablicy * pisanie literami o odpowiedniej wielkości * możliwość pisania w zeszycie A4 z wyraźnie zaznaczoną na czarno jedną linią * możliwość pisania notatek na komputerze

* upewnianie się przez nauczyciela podczas dyktowania czy uczeń wszystko zapisał * możliwość korzystania z tzw. książek mówionych (lektury) * podczas demonstracji, obserwacji, eksperymentów uczeń wymaga udostępnienia demonstrowanego obiektu do indywidualnej obserwacji ukierunkowania uwagi na części i elementy, które są trudniejsze do wzrokowego spostrzeżenia, dodatkowego słownego opisania bardzo małych części czy elementów, których spostrzec nie potrafi.

* zachęcania do dotykowego zapoznania się z tymi częściami, które są dla ucznia wzrokowo niedostępne *dłuższego czasu do obserwowania i zapoznania się z demonstrowanym obiektem

* przy demonstracji plansz, tablic z rysunkami, schematami, tabelami nauczyciel powinien zwrócić uwagę na ich czytelność dla ucznia słabowidzącego * ocenianie prac pisemnych i rysunków dziecka głównie za treść, a nie za formę graficzną

Dziękuję za uwagę!!!

Bibliografia: Tadeusz Majewski, Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem w systemie integracyjnym, Warszawa 1997