Powiat starogardzki 2020 – trendy rozwojowe i projekcja zmian gospodarczych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Znaczenie podręcznika
Projekt pt.: Wsparcie dla rozwoju i adaptacji na Dolnym Śląsku Realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Anna Ruzik-Sierdzińska CASE
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych zjawisk wpływających na gospodarkę i rynek pracy powiatu starogardzkiego do roku 2020.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Plan prezentacji: Wprowadzenie Opis zastosowanej metodologii
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Anna Ruzik-Sierdzińska,
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
mieszkańców pomorskiej wsi
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zapis prezentacji:

Powiat starogardzki 2020 – trendy rozwojowe i projekcja zmian gospodarczych

Plan prezentacji: Wprowadzenie Opis zastosowanej metodologii Prezentacja wyników badań Prognoza demograficzna Infrastruktura społeczna Rynek pracy i gospodarka Przedsiębiorczość - ankiety Podsumowanie

PROJEKT Identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych zjawisk oraz trendów rozwojowych i kierunków rozwoju gospodarki w powiecie starogardzkim – strategia przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą do roku 2020 Wprowadzenie

Przedmiot zamówienia: przeprowadzenie badania stanu obecnego i opracowanie strategii przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w powiecie starogardzkim. Wprowadzenie

Głównym celem badania jest identyfikacja oraz ocena znaczenia bieżących i prognozowanie potencjalnych tendencji i zjawisk kształtujących strukturę gospodarki i rynku pracy w powiecie starogardzkim do 2020 roku. Wprowadzenie

Efektem prac w drugim etapie badań jest raport zawierający następujące treści merytoryczne: 1. Obszary badawcze: demograficzny (struktura ludności w perspektywie do roku 2020 analizowana z punktu widzenia podaży pracy), infrastruktura społeczna (ochrona zdrowia, kultura, edukacja, turystyka), ekonomiczny (projekcje gospodarki i rynku pracy). 2. Horyzont czasowy: Porównania: Polska – województwo pomorskie – powiat starogardzki. 4. Wyniki badania ankietowego przedsiębiorców. Wprowadzenie

Demografia (rynek pracy) Gospodarka Przedsiębiorczość Metodologia

BDR WywiadyAnkiety Źródła danych

Prognozy demograficzne Prognozy zmian w liczbie ludności są dla pomorskiego optymistyczne, lecz dla powiatu starogardzkiego bardzo optymistyczne. Rekordowy wzrost liczby ludności w powiecie starogardzkim: o 8% w roku 2020 (w porównaniu do roku 2008)

Prognozy demograficzne wg miejsca zamieszkania W przeciwieństwie do Polski i województwa pomorskiego, gdzie prognozuje się wzrosty ludności jedynie na wsiach, w powiecie starogardzkim prognozujemy również wzrosty ludności w miastach

Prognozy demograficzne wg funkcjonalnych grup wieku Tendencje krajowe przewidują spadki liczby ludności w wieku przedprodukcyjnym (0-17) i produkcyjnym (18-59/64) oraz wzrosty ludności w wieku poprodukcyjnym, co prowadzi do znacznego wzrostu współczynnika obciążenia demograficznego. W przypadku powiatu starogardzkiego prognozy są zdecydowanie bardziej optymistyczne: rośnie nie tylko liczba osób młodych, ale również osób w wieku zdolności do pracy: o 14%

Prognoza współczynnika obciążenia demograficznego Współczynnik obciążenia demograficznego (obciążenie osób w wieku produkcyjnym osobami w wieku poprodukcyjnym)

Infrastruktura społeczna – wczesna edukacja Głównym wyzwaniem edukacji wieku przedszkolnego jest zapewnienie miejsc w przedszkolach dla dzieci wobec rosnącej ich liczby. Problem potęguje rosnący odsetek dzieci w przedszkolach, który rósł w powiecie starogardzkim od 33% w roku 1996 do ok. 40% w roku Zakładając, że odsetek ten będzie nadal rósł należy zadbać o zapewnienie miejsc w przedszkolach powiatu.

Infrastruktura społeczna - edukacja

Ochrona zdrowia Sytuacja powiatu starogardzkiego pogarsza się w stosunku do Polski (nie dotyczy to liczby osób przypadających na 1 lekarza, gdzie prognozowane tempo spadku tej zmiennej w powiecie starogardzkim jest dużo silniejsze niż w Polsce). W przypadku kontynuowania tendencji z okresów poprzedzających prognozę należy spodziewać się wzrastającego, niekorzystnego, dystansu pomiędzy powiatem a Polską. Środki zaradcze: przedsięwzięcia wspierające infrastrukturę ochrony zdrowia w powiecie.

Infrastruktura społeczna - kultura Bez reformy bibliotek (w kierunku elektronicznych form czytelnictwa: Internet, ebooki, itp.) prawdopodobnie nie ma szans na utrzymanie atrakcyjności tego zasobu infrastruktury - o czym świadczą znaczne spadki liczby czytelników.

Infrastruktura społeczna - kultura Spadek atrakcyjności lokalnych kin na korzyść dużych multipleksów jest nieunikniony i charakterystyczny dla większości regionów.

Infrastruktura społeczna - kultura

Infrastruktura społeczna - turystyka

Pomimo, że powiat posiada bardzo dobre warunki turystyczne, baza infrastrukturalna jest, szczególnie w porównaniu do województwa, słaba.

Zarówno zasoby pracy, jak i liczba pracujących oraz liczba bezrobotnych zmieniały się w Polsce i w województwie pomorskim w podobnych kierunkach w latach Z tego względu można ocenić pomorski rynek pracy jako zbliżony swą dynamiką do rynku pracy w Polsce. Analiza liczby pracujących według województw wskazuje, że w latach pomorski rynek pracy należał do najdynamiczniej rozwijających się w kraju. We wszystkich sąsiadujących województwach odnotowano znacznie niższy przyrost zatrudnienia. Pozwala to traktować województwo pomorskie jako lidera rozwoju społeczno-gospodarczego w północnej Polsce, z wysoko elastycznym rynkiem pracy. Tło gospodarcze

Dynamika zmian liczby pracujących w Polsce według województw w latach Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych BAEL.

Szacunki liczby pracujących ogółem (w osobach) w powiecie starogardzkim Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Odchylenie wskaźnika zatrudnienia w powiecie starogardzkim i województwie pomorskim od średniej krajowej w latach Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Scenariusze zmian współczynnika aktywności zawodowej Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Scenariusze zmian wskaźnika zatrudnienia Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Scenariusze zmian liczby pracujących (w tys. osób) Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Scenariusze zmian liczby bezrobotnych (w tys. osób) Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS.

Scenariusz krajowy i wojewódzki zakładają wzrost współczynnika aktywności zawodowej oraz wskaźnika zatrudnienia, z tego względu należy je traktować jako przewidywania optymistyczne generujące wzrost zatrudnienia i spadek liczby bezrobotnych (również stopy bezrobocia). Scenariusz powiatowy to scenariusz stagnacyjny zamrażający sytuację bieżącą ( ) na rynku pracy. Wszystkie te scenariusze przewidują wzrost liczby pracujących, co wskazuje, że tylko generowanie nowych miejsc pracy nie pogorszy sytuacji na rynku pracy.

Przy założeniu, że Produkt Krajowy Brutto na mieszkańca w Polsce będzie się zwiększać 5% rocznie osiągnięcie zbliżonego (przewidywanego) poziomu w podregionie starogardzkim w 2020 roku wymagałoby dynamiki rzędu 7% rocznie. Utrzymanie podobnej dynamiki zmian w kraju i podregionie spowodowałoby ugruntowanie znacznej (20%) różnicy. Przy założeniu dynamiki wzrostu płacy przeciętnej w Polsce w latach na poziomie 6% rocznie, przeciętne wynagrodzenie w powiecie starogardzkim powinno wzrastać o 7,5% rocznie (1,5 pp. szybciej niż w kraju), aby było możliwe wyrównanie poziomu płac przewidywanych w 2020 roku. Przy utrzymaniu historycznej tendencji wzrostu liczby podmiotów gospodarczych na 10 tysięcy mieszkańców należy się spodziewać, że do 2015 roku zostanie osiągnięty poziom przewidywany wskaźnika dla kraju, a w 2020 roku przewidywany dla województwa pomorskiego (około 1200 podmiotów gospodarczych na 10 tysięcy mieszkańców).

BADANIE ILOŚCIOWE WŚRÓD PRZEDSIĘBIORCÓW ZAŁOŻONA DO BADANIA PRÓBA BADAWCZA TO 300 PRZEDSIĘBIORCÓW Z TERENU POWIATU STAROGARDZKIEGO. OSTATECZNIE BADANIE PRZEPROWADZONO WSRÓD 321 RESPONDENTÓW. FIRMY DO BADANIA WYBRANO W SPOSÓB LOSOWY JEDNAKŻE PRZY UWZGLEDNIENIU CZŁONKÓW KLUBU BIZNESU. REALIZACJA BADANIA TRWAŁA OD 3.II DO 11.III.2010R.

BADANIE ILOŚCIOWE WŚRÓD PRZEDSIĘBIORCÓW W BADANIU UWZGLĘDNIONO NASTEPUJĄCE OBSZARY BADAWCZE: - Rynek pracy; - Prowadzenie działalności gospodarczej w powiecie starogardzkim; - Sytuacja społeczno - gospodarcza powiatu.

Różnice w strukturze wiekowej pracowników w powiecie starogardzkim i w Polsce Wskazuje to na stosunkowo młodą populację pracujących, ale równocześnie niższą aktywność na rynku pracy osób powyżej 45 roku życia.

Oczekiwania pracodawców w kwestii wykształcenia pracowników są zbliżone do obecnej struktury pracujących. Niepokojący jest fakt niskiego zapotrzebowania na wykształcenie wyższe w kontekście rosnącego udziału tej grupy wykształcenia w populacji.

Kluczowe kwalifikacje to: - obsługa komputera, - prawo jazdy kat. B, - obsługa urządzeń biurowych, - inne, dodatkowe kwalifikacje – potwierdzone dokumentem. Kluczowe kompetencje społeczne to: - odpowiedzialność, - samodzielność w działaniu, - kreatywność (twórcze myślenie), - zdolności organizacyjne.

KLUCZOWE KOMPETENCJE: - obsługa komputera, - prawo jazdy, - język obcy. Wskazówka: wykształcenie średnie zawodowe + potwierdzone kwalifikacje (dyplomy, certyfikaty).

Uzyskane wyniki (przeważająca część odpowiedzi w grupie – obojętne) pozwalają sformułować pytanie: Jeśli na działalność gospodarczą nie wpływają podstawowe czynniki społeczno- ekonomiczne, to co tą działalność determinuje?

Ośmiu na dziesięciu ankietowanych nie ma pozytywnej opinii o sytuacji społeczno-gospodarczej powiatu starogardzkiego – kolejny szczególny punkt uwagi. Znaczny odsetek badanych (41%) głównych szans poprawy sytuacji upatruje w walce z bezrobociem. Efektywna administracja lokalna, poprawa infrastruktury, pomoc w rozwoju przedsiębiorczości, obniżenie podatków – to są konkretne potrzeby pozwalające na podjęcie efektywnych działań. Wykazano również zainteresowanie szkoleniami dotyczącymi środków unijnych (oraz innych dotacji) – szczególnie istotne w sytuacji nikłego uczestnictwa firm w wykorzystaniu środków UE. Istotne z punktu widzenia realizacji strategii powinno okazać się wskazanie otwarcia powiatu na zewnątrz: goście zewnętrzni (spotkania, wykłady, konferencje), współpraca międzynarodowa. Wśród decyzji administracyjnych pomocnych dla przedsiębiorców wymieniano najczęściej: wsparcie małych firm, obniżenie podatków, a także usprawnienie administracji.

Generalne założenie: Osiągane celów (wartości zmiennych społeczno- ekonomicznych) dla Polski (województwa). Z jednej strony podejście zachowawcze, z drugiej realne wskazanie kierunku zmian. Strategia - otwarcie

Wolny rynek – ochrona rynku lokalnego Utrzymanie balansu zabezpieczającego lokalnych przedsiębiorców oraz utrzymującego konkurencję. Strategia - otwarcie

Planowanie Zmiana wymuszona - konkurencja, a nie przewidywana (planowana) – kooperacja. Konieczna zmiana pasywnego podejścia. Strategia - otwarcie

Handel Lokalne rozwiązania sieciowe, centrum handlu hurtowego, towary regionalne, kreowanie lokalnych marek, poszerzenie działalności handlowej o usługę doradczą (konsulting). Turystyka - kreowanie marki – KOCIEWIE, EURO2012- zaplecze, imprezy towarzyszące, agroturystyka. Produkcja – grupy producentów, kooperacja, zmiana z powiatu importera (obecnie 70% dostawców zewnętrznych) na powiat – eksporter (obecnie 30% odbiorców zewnętrznych). Rolnictwo – agroturystyka. Strategia - otwarcie

Wykorzystanie bliskości (dostępności komunikacyjnej) Trójmiasta: Zaplecze kadr dla regionu: dogodne warunki osiedlania, infrastruktura techniczna, infrastruktura społeczna. Ściąganie kadr: preferencje, plany rozwojowe, dobre miejsce do zamieszkania – rozwój usług. Strategia - otwarcie

Wykorzystanie atutów (zrównoważony rozwój): Położenie Środowisko Demografia Społeczeństwo obywatelskie, tożsamość lokalna, więzi międzyludzkie – stworzenie dogodnych warunków. Jakość kapitału ludzkiego – głównie szkoły ponadgimnazjalne. Poszukiwanie wzorców – powiaty podobne. Otwarcie na doświadczenia innych. Pobudzanie świadomości przewidywania, kreowania zmian oraz przeciwdziałania zagrożeniom. Strategia - otwarcie

Etapy projektu 1. Zidentyfikowanie najistotniejszych zjawisk i zagrożeń w strukturze gospodarki regionu 2. Stworzenie scenariuszy rozwojowych gospodarki powiatu starogardzkiego – dyskusja wyników drugiego etapu. 3. Opracowanie projektu strategii przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w powiecie starogardzkim. Kolejne kroki