Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Prezentacja na Side Event, Barcelona
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
dla BYDGOSKO – TORUŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
„Budowa Szlaku Żurawiego wokół Jeziora Wolsztyńskiego służącego promocji obszarów chronionych w Gminie Wolsztyn” Projekt nr RPWP /08.
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze gminy Zawadzkie
Inwestujemy w ekologię
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
„Możliwości finansowania projektów instalacji elektrowni fotowoltaicznych”
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kraków, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
1 BUDOWA KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W SOSNOWCU Beneficjent: Miejski Zakład Składowania Odpadów w Sosnowcu Sp. z o.o.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Instalacje fotowoltaiczne w Gminie Mikołów
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta Helu
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Kraków, 02.04.2012 r. Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie obecny stan realizacji

przygotowaniu, budowie i eksploatacji KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Rada Miasta Krakowa w dniu 5 listopada 2008 r. podjęła uchwałę (LVI/710/08) o powierzeniu Krakowskiemu Holdingowi Komunalnemu S.A. zadania polegającego na przygotowaniu, budowie i eksploatacji Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie.

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów (ZTPO) powstaje w ramach projektu pn. „Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie", który znajduje się na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2007-2013. Są to projekty kluczowe dla rozwoju kraju, przewidziane do realizacji w pierwszej kolejności.

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Ze względu na strategiczny charakter, Projekt jest objęty monitorowaniem stanu przygotowania oraz wsparciem doradczym w ramach inicjatywy JASPERS, realizowanym przez Komisję Europejską przy współpracy Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Jako „duży projekt” musi uzyskać tzw. potwierdzenie wkładu finansowego przez KE (tzw. decyzja KE).

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Celem realizacji przyjętego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie zakładającego budowę ZTPO jest doprowadzenie do pełnej zgodności z przepisami Unii Europejskiej oraz z przepisami prawa polskiego a także założeniami dokumentów planistycznych wyższego szczebla (KPGO, WPGO, PGO dla Miasta Krakowa).

o liczbie mieszkańców przekraczającej Zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami 2010 oraz KPGO 2014 preferowaną metodą zagospodarowania odpadów komunalnych w aglomeracjach lub regionach o liczbie mieszkańców przekraczającej 300 tys. jest ich termiczne przekształcanie. Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami 2010 oraz Plan Gospodarki Odpadami dla Miasta Krakowa 2008-2011 przewidują budowę ZTPO.

Realizacja ZTPO przyczyni się do wypełnienia dyrektyw UE i polskiego prawodawstwa w tym m.in. do: Zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach konieczne jest ograniczenie składowania odpadów biodegradowalnych : w 2013 r. nie więcej niż 50%, tj. 58 tys. Mg/rok, w 2020 r. nie więcej niż 35%, tj. 40 tys. Mg/rok, w stosunku do masy odpadów wytwarzanych w 1995 roku;

Realizacja ZTPO przyczyni się do wypełnienia dyrektyw UE i polskiego prawodawstwa w tym m.in. do: Zgodnie ze znowelizowaną Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy osiągnąć poziomy odzysku i recyklingu : do 2020 r. przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych takich jak papier, metal, plastik i szkło do minimum 50%;

Realizacja ZTPO przyczyni się do wypełnienia dyrektyw UE i polskiego prawodawstwa w tym m.in. do: Zgodnie z zapisami znowelizowanej w 2011 r. Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, której to art. 3 ust. 2 mówi: Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami: regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

Realizacja ZTPO przyczyni się do wypełnienia dyrektyw UE i polskiego prawodawstwa w tym m.in. do: wypełnienia zakazu składowania od 1.01.2013 r. odpadów komunalnych, których wartość opałowa jest większa niż 6 MJ/kg (w Krakowie 7,93 MJ/kg), zgodnie z art.10 ust. 1c Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7.09.2005 r.

Proces oceny wniosku o środki UE KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Proces oceny wniosku o środki UE Złożenie wniosku o dofinansowanie (29.06.2010 r.) Pozytywna ocena formalna i merytoryczna (I stopnia) - NFOŚiGW Pozytywna ocena merytoryczna (II stopnia) – Grupa Robocza MŚ Pozytywna weryfikacja wniosku przez ekspertów MRR Podpisana umowa o dofinansowanie Projektu z NFOŚiGW na kwotę 371 mln PLN co stanowi 57,6% kosztów kwalifikowanych (20.04.2011r. )

Proces oceny wniosku o środki UE KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Proces oceny wniosku o środki UE Krakowski wniosek jako pierwszy otrzymał pozytywna ocenę Końcową ekspertów Inicjatywy Jaspers (Action Completion Note) – 21.06.2011r. Podpisana umowa z NFOŚiGW w sprawie udzielenia pożyczki na preferencyjnych warunkach na realizację inwestycji na kwotę 270 mln zł (19.12.2011 r.) . Wniosek o dofinasowanie budowy ZTPO w Krakowie jako pierwszy i jak dotąd jedyny został przekazany do zaakceptowania przez KE (09.09.2011r.) - do chwili obecnej udzielono wyjaśnień KE, które zostały zaakceptowane i w najbliższym czasie spodziewana jest decyzja KE dotycząca ww. wniosku.

Porównanie stanu zaawansowania realizacji projektów spaleniowych POIiŚ 2.1 2007-2013 (2015) Projekty na koniec II/2012 lp. Nazwa Beneficjent Miasto Koszt mln PLN Dotacja FS (UE) Pożyczka Wkład Wydajność brutto (z VAT) netto % Kwota mln PLN NFOŚiGW własny /PPP/ Mg/rok 1 Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie KHK S.A. Kraków 792,2 644,8 57,6% 371,7 270,0 3,1 220 000 2 Budowa ZTPOK dla Bydgosko – Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego ProNatura Sp. z o.o. Bydgoszcz i Toruń 619,7 503,8 67,4% 339,7 0,0 164,1 180 000 3 Budowa ZTUO dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Gmina Miasto Szczecin 576,1 468,3 54,4% 255,0 213,3 150 000 4 Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej PUHP Lech Sp. z o.o. Białystok 652,2 530,2 39,6% 210,0 310,0 10,2 120 000 5 System Gospodarki odpadami dla Miasta Poznania Poznań 1 071,2 870,9 40,4% 352,0 518,9 240 000 6 Uporządkowanie Gospodarki Odpadami na Terenie Subregionu Konińskiego „Koniński Region Komunalny” Związek Między-gminny 313,8 255,1 60,6% 154,5 100,6 94 000

Podstawowe informacje o ZTPO KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Podstawowe informacje o ZTPO

Odpady komunalne w Krakowie KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Odpady komunalne w Krakowie W Krakowie produkuje się 321 tysięcy ton odpadów Wg prognoz w roku 2020 będzie to ok. 340 tysięcy ton odpadów rocznie W Polsce selektywnej zbiórce ulega niespełna 7% odpadów Obecnie w Krakowie selektywnej zbiórce podlega 14% odpadów Przy obecnym poziomie składowania składowisko Barycz ulegnie zapełnieniu w roku 2016-2017

Podstawowe informacje o ZTPO KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Podstawowe informacje o ZTPO Wydajność ZTPO: 220 tys. Mg/rok Dwie linie o wydajności: 14,1 Mg/h każda Średnia wartość opałowa odpadów: 8.800 kJ/kg Minimalny czas pracy: 8.100 h/rok Odzysk energii w kogeneracji: moc elektryczna ok. 8 MW, moc cieplna ok. 35 MW

Efektywność energetyczna: KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Efektywność energetyczna: energia uzyskana ze spalania odpadów jest uznawana w 42% za energię odnawialną tzw. „zieloną energię”, czyli wytworzoną w tzw. odnawialnych źródłach wytwórczych, odzysk energii w kogeneracji tzn. z wytworzeniem energii elektrycznej i cieplnej - oczekiwane szacunkowe wartości produkcji energii to około: 65 tys. MWhe/rok i 280 tys. MWht/rok,

Efektywność energetyczna ZTPO KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Efektywność energetyczna ZTPO Ilość wyprodukowanej w ZTPO energii elektrycznej odpowiada rocznemu zużyciu energii przez: miejskie tramwaje miejskie oświetlenie źródło: www.skyscrapercity.com źródło: www.latarnieuliczne.wordpress.com lub

Efektywność energetyczna ZTPO KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Efektywność energetyczna ZTPO Ilość wyprodukowanej w ZTPO energii cieplnej to około 10% rocznego zużycia Miasta Krakowa

Korzyści z realizacji projektu: KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Korzyści z realizacji projektu: Ochrona środowiska naturalnego, Nowe miejsca pracy w okresie realizacji i eksploatacji ZTPO, Zakład bezpieczny dla środowiska i ludzi, Ograniczenie składowania odpadów (z 220 tys. ton odpadów odbieranych do przetworzenia przez ZTPO na składowisko trafi jedynie 13% pozostałości), Zmniejszenie kosztów unieszkodliwiania w porównaniu do kosztów składowania odpadów, Odzysk energii zawartej w odpadach, Nowe źródło energii elektrycznej i cieplnej dla Krakowa, Rozwój dzielnicy i miasta, Ograniczenie emisji CO2

Całkowite koszty realizacji projektu wyniosą netto ok. 645 mln zł. KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Całkowite koszty realizacji projektu wyniosą netto ok. 645 mln zł. UE dofinansuje ok. 57,6 % kosztów kwalifikowanych czyli ok. 372 mln zł a wkład własny KHK S.A. wyniesie netto ok. 273 mln zł.

Postępowania przetargowe KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Postępowania przetargowe W dniu 30 listopada 2010 r. ogłoszono przetarg na Pomoc Techniczną dla Jednostki Realizującej Projekt (21.06.2011r. została podpisana umowa z Wykonawcą) W dniu 28 stycznia 2011 r. ogłoszono przetarg na Inżyniera Kontraktu (05.08.2011r. została podpisana umowa z Wykonawcą) W dniu 29 kwietnia 2011 r. ogłoszono przetarg na budowę ZTPO (planowany wybór Wykonawcy II kw. 2012r.)

Poszczególne etapy realizacji ZTPO KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Poszczególne etapy realizacji ZTPO Założony czas realizacji przedsięwzięcia: 1100 dni od dnia podpisania umowy, w tym 200 dni na wykonanie Projektu Budowlanego w zakresie niezbędnym do złożenia wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA Projekt pn. Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie to nie tylko ekospalarnia ale również: Kontrakt nr 2 – Zakup pojemników do selektywnej zbiórki Rozpoczęcie procedury przetargowej – III kw. 2012r. Kontrakt nr 3 – Program Edukacji Ekologicznej Kontrakt nr 6 – Działania promujące i informujące Rozpoczęcie procedury przetargowej – III kw.2012r.

Poszczególne etapy realizacji ZTPO – aktualny harmonogram VI 2012 – podpisanie umowy z Wykonawcą VI-XII 2012 – opracowanie dokumentacji projektowej XII 2012 – IV 2013 – uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę IV 2013 – III 2015 – roboty budowlane I 2015 – VI 2015 - odbiory końcowe, rozruch VI 2015 - przekazanie obiektu ZTPO do eksploatacji

Konkurs, zorganizowany i współfinansowany przez KHK S.A. KRAKOWSKA EKOSPALARNIA W dniu 5 listopada 2010 r. ogłoszono wyniki Konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej ZTPO. Konkurs, zorganizowany i współfinansowany przez KHK S.A. i NFOŚiGW, przeprowadzany został we współpracy z krakowskim oddziałem SARP i Głównym Architektem Miasta Krakowa prof. Andrzejem Wyżykowskim. W konkursie zwyciężyła koncepcja wrocławskiego zespołu Manufaktura nr 1. Koncepcja ZTPO wygrała w plebiscycie Polska Architektura XXL w kategorii „Największe nadzieje projektów powstałych w 2010r.”

KRAKOWSKA EKOSPALARNIA

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko