Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof. Leszek Korporowicz VII Konferencja OSKKO www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/
Współczesne konteksty myślenia o ewaluacji Modernizacja refleksyjna (Lash, Beck, Giddens) Refleksyjność instytucjonalna (Giddens) Społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo wiedzy Zarządzanie wiedzą TQM Teoria i praktyka organizacji uczących się Społeczeństwo otwarte Społeczeństwo obywatelskie Uspołecznienie procesów decyzyjnych
Ewaluacja jako zaproszenie do rozwoju (Helen Simons) Ewaluacja to coś więcej niż pomiar parametrów skuteczności działań, to: refleksyjne rozpoznawanie wartości konkretnego działania lub obiektu w oparciu o przyjętą metodę i kryteria, w wyniku uspołecznionego procesu, którego celem jest jego poznanie, zrozumienie lub zmiana
Istotne walory ewaluacji rozwojowej według M.Q. Pattona (2008) Zachowuje elastyczność projektu w interakcji z potrzebami i rozwojem ewaluowanych działań Odchodzi od linearnego sposobu postrzegania zależności skultkowo-przyczynowych na rzecz zależności interakcyjnych Wspiera procesy uczenia się, przewartościowań otwierając projekt i proces ewaluacyjny na możliwe zmiany w środowisku i ewaluowanym działaniu Wykazuje wrażliwość na tożsamość lokalnych kontekstów ewaluacji Uwzględnia dynamikę wewnętrznych przeobrażeń ewaluowanych instytucji
Fazy procesu ewaluacyjnego Diagnoza – debata – dialog - dyskurs Planowanie (wybór modelu ewaluacji) Projekt ( obiekt, pytania, kryteria, metodologia, próba, harmonogram, zarządzanie) Zbieranie i generowanie danych Analiza Raportowanie Aplikacja
Orientacje ewaluacyjne według H.Simons i J.Hyatt Technokratyczna Rozwojowa nastawienie na: uprawomocnienie zmianę krytykę uczenie się opis rozumienie dyscyplinowanie wspieranie kontrolę autorefleksję
Trzy rodzaje wiedzy i ewaluacji według J.Habermasa i B. Wernera Wiedza analityczno- Ewaluacja pomiarowa, empiryczna, parametryczna technokratyczna Wiedza historyczno- Ewaluacja rozumiejąca hermeneutyczna Wiedza refleksyjno- Ewaluacja jako krytyczna emancypacja