kilometrów kwadratowych (17 mieszkańców/km2)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
System edukacyjny w Hiszpanii
System edukacji w Polsce
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
System szkolnictwa w Islandii
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

338 000 kilometrów kwadratowych (17 mieszkańców/km2) Jorma Lempinen Dyrektor Przewodniczący Fińskiego Stowarzyszenia Dyrektorów SURE-FIRE Sekretarz Generalny Europejskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół FINLANDIA A OŚWIATA Finlandia 5,2 milliony ludności 338 000 kilometrów kwadratowych (17 mieszkańców/km2) Członek UE od 1995 J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Szkolnictwo w Finlandii: struktura Nieobowiązkowe szkolnictwo przedszkolne (dla sześciolatków) Powszechne szkoły podstawowe (dziewięcioletnie) *10-ta klasa szkoły podstawowej (3% absolwentów szkoły podstawowej) Szkoły średnie (trzyletnie) * 54% absolwentów szkół podstawowych Szkoły zawodowe (trzyletnie) * 36% absolwentów szkół podstawowych Politechniki Uniwersytety Kształcenie dorosłych J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

DROGA DO AUTONOMII SZKOŁY Okres reform w oświacie Szkoły podstawowe1972 – 1982 Szkoły średnie1978 – 1992 Ścisłe kierownictwo centralne Dwa centralne urzędy podlegające Ministerstwu Edukacji Państwowe urzędy na szczeblu regionalnym - w prowincjach Deregulacja i decentralizacja rozpoczęta w połowie lat 80-tych i wzmacniania od lat 90-tych Dwa poziomy kierowania szkołą: na poziomie Ministerstwa Edukacji i prowincji Jedna Krajowa Komisja Edukacji (National Board of Education) jako organizacja specjalistyczna J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

DŁUGA TRADYCJA LOKALNEJ AUTONOMII – OKRĘGI SAMORZĄDOWE 432 Okręgi samorządowe (średnia liczba mieszkańców: 12 000) * opodatkowanie w okręgach (16 – 20 % dochodów) * państwo wyrównuje różnice poprzez dotacje * finansowanie oświaty w okręgach odbywa się w przeliczeniu na jednego ucznia System oświaty w okręgach samorządowych (lokalny) * nieobowiązkowe przedszkola (96% dzieci) * szkoły podstawowe (3670, do których uczęszcza 580700 uczniów) * szkoły średnie (440, do których uczęszcza 110000 uczniów) * szkoły zawodowe (zwykle podlegające Związkom okręgów samorządowych) Kierownictwo na szczeblu lokalnym * Szkoła/Rada Szkoły (nieobowiązkowa) * Komisja Edukacyjna * Zarząd i rada miejska J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

NIEZALEŻNOŚĆ SZKOŁY - NA CZYM POLEGA Program nauczania Państwowy program nauczania przygotowany przez Ministerstwo Oświaty, który zakłada osiąganie dobrych wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów Wytyczne ustalane na poziomie okręgów – orientacja lokalna Szkolny program nauczania Możliwość uzupełnienia programu nauczania o 10% w niższych klasach szkoły podstawowej Możliwość uzupełnienia programu nauczania o 20% w wyższych klasach szkoły podstawowej Możliwość uzupełnienia programu nauczania o 25% w szkole średniej J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

AUTONOMIA SZKOŁY – NA CZYM POLEGA Profilowanie szkół ze względu na treści nauczania Podręczniki i inne materiały Narzucanie podręczników szkolnych zabronione w 1991 roku Nauczyciele podejmują decyzje Pedagogiczna niezależność nauczycieli (posiadających wykształcenie wyższe w dziedzinie przedmiotów ścisłych) Szkoły podejmują decyzje odnośnie tworzenia klas, dziennego rytmu pracy i innych procedur Nieobowiązkowe uczestnictwo w państwowych programach rozwoju J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

AUTONOMIA SZKOŁY – NA CZYM POLEGA Decyzje podejmowane przez dyrektorów i Radę Szkoły Zatrudnianie nauczycieli, budżet szkoły, program nauczania szkoły, roczny plan pracy, przepisy szkolne Roczny plan pracy i budżet Brak przepisów dotyczących wielkości klas Maksymalna liczba godzin nauczania (według przepisów) ustalana przez Komisję Edukacji w okręgach Budżet Wynagrodzenie nauczycieli i plan innych wydatków według przepisów Zatrudnianie nauczycieli i pracowników Potwierdzone kwalifikacje Dyrektor i Rada Szkoły J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

PODSTAWOWE ELEMENTY FIŃSKIEGO SYSTEMU EDUKACJI Zaufanie pokładanie w szkołach, dyrektorach, nauczycielach i uczniach Wpływ społeczności lokalnej Szkoły podstawowe w dużym stopniu zapewniające nauczanie specjalne i wyrównawcze Ograniczone współzawodnictwo na poziomie szkół podstawowych Intensywne współzawodnictwo pomiędzy szkołami na poziomie ponadpodstawowym na terenie całego kraju Szkoły rywalizują o najlepszą młodzież Młodzież rywalizuje o najlepsze szkoły J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

ROZLICZANIE SZKOŁY Z POZIOMU NAUCZANIA – BADANIE WYNIKÓW Brak państwowych egzaminów na zakończenie szkoły podstawowej Państwowy egzamin dojrzałości na zakończenie szkoły średniej Brak nadzoru nad szkołami Obowiązkowa samoocena szkół J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

ROZLICZANIE SZKOŁY Z POZIOMU NAUCZANIA – BADANIE WYNIKÓW Państwowy system oceniania Państwowa Komisja Egzaminacyjna ocenia wyniki nauczania na przykładzie wybranych uczniów (5 – 10% uczniów, również sprzedaż testów) Rada ds. Oceniania organizuje ocenianie w zakresie poszczególnych przedmiotów Szkoły otrzymują swoje wyniki i średnie wyniki innych testowanych szkół Brak list rankingowych – ocenianie ma służyć rozwojowi J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

”Kierowanie szkołą ma pozyskiwać zarówno serca jak i umysły” Fińskie Stowarzyszenie Dyrektorów SURE-FIRE Zasady etyki zawodowej dyrektorów szkół ”Kierowanie szkołą ma pozyskiwać zarówno serca jak i umysły” J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Zasady styki zawodowej dyrektorów szkół 1. Dyrektor zna cele edukacyjne wyznaczone przez społeczeństwo i dąży do ich realizacji. 2. Dyrektor szanuje indywidualność, nienaruszalność i równość wszystkich pracowników. 3. Dyrektor zapewnia uczniom poszanowanie ich poglądów. 4. Dyrektor jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo środowiska pracy. 5. Dyrektor dąży do rozwijania własnej wiedzy fachowej i umiejętności aby podnieść rangę swego zawodu. 6. Dyrektor kieruje szkołą. J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Jesteśmy w dobrej szkole jeżeli: Nauczyciele rozmawiają na temat procesu nauczania i uczenia się Nauczyciele przyglądają się wzajemnie metodom swojej pracy Nauczyciele wspólnie planują, organizują, wykonują, monitorują i oceniają swoją pracę Nauczyciele uczą się nawzajem J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Co kryje się za sukcesem fińskim Niektóre standardy międzynarodowe Czołowe miejsce w projekcie Pisa w 2000 i 2003 roku Ogólna liczba lekcji w szkołach o 100 godzin mniejsza niż średnia OECD Absolwenci szkół średnich - 90% (OECD 82%) Średnia długość kształcenia mężczyzn – 18 i pół roku (OECD 16,6), kobiet 20 lat (OECD 17,2) Liczba osób podejmujących studia wyższe jedna z najwyższych 57% udziału w kształceniu dorosłych (1 miejsce wśród krajów OECD) J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

… Światowa Organizacja Zdrowia: fińscy uczniowie odrabiają najmniej pracy domowej i czują się źle w szkole Wynagrodzenie nauczycieli na przeciętnym poziomie Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela - 16 (Korea - 31, Zjednoczone Królestwo - 20, Włochy, Dania, Węgry - 11) 38% nauczycieli powyżej 50 roku życia (OECD 32%) Wielkość klas (klasy 7-9) 19.9 – średnia OECD 23,6 Szkolnictwo stanowi 5,8% PKB (Korea 8,2%, Dania 7,1%) Finansowanie prywatne 4% J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Dlaczego Finlandia osiągnęła tak dobre wyniki w projekcie PISA? Równe szanse edukacyjne dla wszystkich niezależnie od miejsca zamieszkania, płci, sytuacji materialnej lub języka Dostęp do szkolnictwa w każdym regionie Brak podziału ze względu na płeć Powszechne szkolnictwo podstawowe, nie oparte na selekcji Wspierająca i elastyczna administracja – scentralizowane kierownictwo całego procesu wdrażania na szczeblu lokalnym Interaktywna współpraca na każdym poziomie; idea partnerstwa Indiwidualna pomoc w nauce i sytuacji materialnej uczniów J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

… Ocenianie sprzyjające rozwojowi ucznia – brak testów, list rankingowych Wysoce wykwalifikowani, samodzielni nauczyciele Socjo-konstruktywistyczne pojęcie procesu uczenia się J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Zmiana w kulturze kierownictwa Kultura autorytarna - Instruktaż - Wydawanie poleceń (nakaz) - Motywacja - Kontrola - Przepisy Kultura polegająca na uczestnictwie - Informacja zwrotna, refleksja - Informacja wewnętrzna - Poświęcenie - Kontrolne badanie wyników, ocenianie - Zasady gry J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

System nadzoru pedagogicznego Podejmowanie decyzji w oświacie w Finlandii Szkoły podstawowe: Parlament (prawo): struktura i długość trwania nauki w szkole, liczba godzin nauki dla uczniów, dni pracy szkół, zasady otrzymywania świadectw Rząd: przedmioty i podział lekcji Ministerstwo Edukacji: opłata za szkołę Krajowa Komisja Edukacji : program nauczania (podstawa programowa, ramowy plan nauczania) Okręg samorządowy: zakładanie szkół, przedmioty i podział lekcji, podręczniki, delegowanie, nominowanie dyrektorów i nauczycieli (kwalifikacje określone przez statut), dalsze szkolenie nauczycieli Dyrektor: zatrudnianie nauczycieli Szkoła: program nauczania szkoły, świadectwo ukończenia szkoły Rodzice: wybór szkoły (prawo wyboru najbliżej położonej szkoły) J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

… Szkoły średnie Parlament (prawo): struktura i długość trwania nauki w szkole, zasady otrzymywania świadectw Rząd: przedmioty i podział lekcji Ministerstwo Edukacji: opłata za szkołę Krajowa Rada Edukacji : program nauczania (podstawa programowa, ramowy plan nauczania) Komisja Egzaminu Dojrzałości: świadectwo ukończenia szkoły Okręg samorządowy: zakładanie szkół, liczba uczniów, dni pracy szkoły, delegowanie, nominowanie dyrektorów i nauczycieli (kwalifikacje określone przez statut), dalsze szkolenie nauczycieli Dyrektor: zatrudnianie nauczycieli Szkoła: program nauczania szkoły, podręczniki, liczba godzin nauki dla uczniów, świadectwo ukończenia szkoły Uczniowie: wybór szkoły J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Wspieranie kierownictwa w szkołach Kierownictwo w szkole rozwijającej się Organizacja zespołów Dzielenie się odpowiedzialnością (dyrektor, zastępca dyrektora) Praca i rola dyrektora - autorytet i odpowiedzialność - prawa i statuty, wytyczne ustalane przez okręgi - kwalifikacje i doświadczenie w nauczaniu - wszechstronne uzdolnienia: chęć uczenia się, nawiązywanie kontaktów zawodowych, indywidualna wytrzymałość psychiczna i fizyczna - dalsze szkolenia - kierowanie pracownikami, kierownictwo w zakresie pedagogicznym i administracyjnym J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Wewnętrzne kierowanie szkołą Szkoła jako organizacja skupiająca specjalistów Tworzenie pozytywnej atmosfery Uznanie i szacunek dla pracy kolegi Zespoły Role dyrektora: Obecnie: pracodawca, przewodnik, realizator W przyszłości: inspirator, prekursor, osoba wspierająca rozwój J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska

Udział i wpływ rodziców na życie szkoły Zaangażowanie rodziców Współpraca pomiędzy szkołą a domem (nauczyciele wychowawcy) Spotkania z rodzicami Przedstawiciele rodziców w Radzie Szkoły J. Lempinen dla I Kongresu Zarządzania Oświatą, OSKKO, www.oskko.edu.pl/kongres/ tłum. Katarzyna Kłobukowska