Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Lotnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji
Warszawa Hotel Marriott
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Ministerstwo Gospodarki
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
„Prawo energetyczne – nowelizacja ustawy z dnia 4 marca 2005 r.”
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) – przemysł szklarski
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Konferencja „Zmieniamy Polski Przemysł”
Organizacja zbiórki selektywnej opakowań szklanych i ich recykling
III KONFERENCJA NADAWCÓW PRZESYŁEK POCZTOWYCH I KURIERSKICH Warszawa, 6 grudnia 2012 r. III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NADAWCÓW PRZESYŁEK POCZTOWYCH I KURIERSKICH.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Ernst & Young Law Alliance W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
KOMPANIA WĘGLOWA S.A. Wpływ wymogów Dyrektywy WE 2001LCP na strategię produktowo – jakościową KW SA. „IV Kongres Nowego Przemysłu” Warszawa r.
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Zapis prezentacji:

Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu Konferencja „Ochrona środowiska – zrównoważony rozwój, szanse i zagrożenia w przededniu integracji z Unią Europejską” Katowice, 20 października 2003 r. Dr Stanisław Wajda CMS Cameron McKenna Warszawskie Centrum Finansowe Warszawa, ul. E. Plater 53 tel. 22-520-55-55 swj@cmck.com

1. Dwa systemy handlu emisjami dla Polski SO2 i NOx CO2 (gazy cieplarniane) co to jest handel emisjami? czy Polska musi wprowadzić handel emisjami? od kiedy handel emisjami: CO2 – 1 stycznia 2005; SO2 i NOx – od połowy 2004

2. Dyrektywa 2001/80 w sprawie dużych źródeł spalania źródła powyżej 50 MWt kwestia agregacji istniejących źródeł nowe standardy emisyjne od 2008 r. okresy przejściowe limity emisyjne z Traktatu Akcesyjnego – polska energetyka na granicy możliwości technologicznych wymóg spełnienia BAT-u czy będzie czym handlować?

3. Dyrektywa 2003/.../ WE ustanawiająca wspólnotowy program handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniająca Dyrektywę 96/61/WE uzgodniona w lipcu 2003 r. przez PE i RE wejście w życie 31 grudnia 2003 r. cel dyrektywy – zmniejszenie kosztów wykonania Protokołu z Kioto z 1997 r. otwarcie systemu UE na Ji i CDM – obrona przed konkurencją ze strony przemysłu USA (projekt nowelizacji dyrektywy) czy system handlu CO2 ma sens bez ratyfikacji Kioto przez Rosję?

4. Kto zostanie objęty obowiązkiem uczestnictwa w handlu emisjami? SO2 i NOx – duże źródła spalania (powyżej 50MWt, kwestia agregacji istniejących źródeł poprzez wspólny komin) CO2 – źródła spalania powyżej 20 MW (uwaga! agregacja), rafinerie, baterie koksownicze, produkcja żelaza i stali o wydajności powyżej 2,5 t/h, produkcja klinkieru i wapna w piecach obrotowych (powyżej 500 t/d lub 50t/d); produkcja szkła (powyżej 20t/d); instalacje do produkcji materiałów ceramicznych (75t/d lub pojemności pieca od 4m3); produkcja pulpy papierowej, papieru lub tektury (20t/d) potencjalne spory co do zakresu podmiotowego: niejasna definicja instalacji [szersza niż w IPPC], problem z agregacją, czasami brak wartości progowych czy istnieje lista instalacji podpadających pod dyrektywę CO2? jak się upewnić, czy dana instalacja zostanie objęta systemem handlu emisjami? rozwiązania brytyjskie – konsultacje projektu listy, ogłoszenie publiczne DEFRA

5. Czy warto być uczestnikiem systemu handlu emisjami? oba systemy handlu są obowiązkowe obowiązek uczestnictwa [opłaty] nie oznacza obowiązku handlu wyłączenia spod handlu SO2 i NOx – niemożliwe możliwe wyłączenia spod handlu CO2: skomplikowana procedura, tylko za zgodą KE, obowiązki poza systemem prawie równie dolegliwe jak w systemie

6. Podstawowe obowiązki prowadzącego instalację w handlu SO2 i NOx posiadanie pozwolenia na emisję do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego rejestracja w systemie handlu (obowiązek opłatowy) zbilansowanie emisji z liczbą uprawnień zbywalnych w okresie rozliczeniowym (1 uprawnienie = 1 t emisji) obowiązek pomiarowy i sprawozdawczość

7. Podstawowe obowiązki prowadzącego instalację w handlu CO2 uzyskanie pozwolenia na emisje CO2 brak pozwolenia jest równoznaczny z zakazem eksploatacji instalacji zbilansowanie emisji z liczbą uprawnień zbywalnych w okresie rozliczeniowym (1 uprawnienie = 1 t emisji) obowiązek pomiarowy i sprawozdawczość wymóg weryfikacji sprawozdania emisyjnego przez niezależnego audytora

8. Kwestia alokacji uprawnień zbywalnych do emisji SO2 i NOx określenie ogólnej puli emisyjnej dla źródeł objętych systemem handlu z uwzględnieniem branż nie objętych handlem podział puli emisyjnej na sektory objęte handlem podział wg jakiego klucza – emisje z przeszłości, z przyszłości, czy wg kryterium najniższych kosztów redukcji emisji; podejście mieszane korekta o okresy przejściowe i limity emisyjne z Traktatu Akcesyjnego szukanie consensusu wśród zainteresowanych sektorów alokacje dla poszczególnych źródeł emisji – darmowe; nowe instalacje - poprzez zakup na aukcji alokacja nie może naruszyć zasad dotyczących pomocy państwa i uczciwej konkurencji trwają prace nad KPAU

9. Kwestia alokacji uprawnień zbywalnych do emisji CO2 Polska dysponuje nadwyżką emisyjną w stosunku do roku bazowego (1988) ogólne wskazówki alokacyjne w dyrektywie (Zał. III); non-paper KE; wytyczne KE do 31 grudnia 2003; obowiązek przedłożenia KPAU do 30 kwietnia 2004 r. 95 % darmowo – na okres 2005 – 2007; 90% darmowo - 2008-2012 (reszta na aukcję) alokacja nie może naruszyć zasad dotyczących pomocy państwa i uczciwej konkurencji przygotowania do prac nad KPAU

10. Rejestry uprawnień zbywalnych SO2 i NOx CO2 – elektroniczny, dostępny on line, z możliwością blokowania danej transakcji przez Centralnego Administratora brak wytycznych KE w sprawie budowy zintegrowanego systemu rejestrowego w skali UE

11. Sankcje za naruszenie systemu handlu emisjami SO2 i NOx CO2 – 40 Euro (2005 – 2007); 100 Euro (2008-2012)

12. Znaczenie handlu emisjami w życiu przedsiębiorstw do czasu alokacji – brak racjonalnych przesłanek do podejmowania wielu decyzji biznesowych konieczność śledzenia/uczestniczenia w procesie alokacji handel emisjami istotnym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa