projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego termin realizacji projektodawca - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Miasto Stołeczne Warszawa Fundacja Pomocy Ludziom Niepełnosprawnym Didasko s.j. J.P. Białobrzescy Edukacja Pro Futuro Towarzystwo Przyjaciół Integracyjnych Społecznych Szkół Podstawowych Warszawskie Koło Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Praktyczne kszta ł cenie nauczycieli (tzw. praktyki nauczycielskie/pedagogiczne) s ą w ostatnich latach krytycznie oceniane. Wskazuje si ę m.in. na: zachwianie proporcji mi ę dzy kszta ł ceniem teoretycznym a praktycznym (praktykuj ą cy w szko ł ach kandydaci na nauczycieli du ż o wiedz ą, niewiele potrafi ą ); z łą organizacj ę praktyk, zbyt ma ł y kontakt studentów z rzeczywisto ś ci ą wychowawcz ą w placówkach;
du żą liczb ę studentów na specjalno ś ciach pedagogicznych (nauczycielskich), którzy zgodnie ze standardami kszta ł cenia nauczycieli musz ą odby ć praktyki (przeci ąż one placówki ć wiczeniowe); ograniczone ś rodki na finansowanie praktycznego kszta ł cenia nauczycieli (za prowadzenie praktyk nauczyciele otrzymuj ą bardzo ma ł e wynagrodzenie, b ą d ź w ogóle go nie otrzymuj ą ); likwidacj ę szkó ł ć wicze ń ; umieszczenie kszta ł cenia nauczycieli w szko ł ach akademickich spowodowa ł o oddalenie si ę od rzeczywisto ś ci o ś wiatowo - wychowawczej.
czas trwania projektu: jesie ń 2010 – jesie ń 2014; praktyki b ę d ą realizowane w dwóch cyklach: I cykl- lata II cykl- lata obejm ą one 800 studentów (400/800/800/400) studiów I stopnia na kierunkach: pedagogika, pedagogika specjalna, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych;
nadzór nad realizacj ą projektu sprawuje Komitet Steruj ą cy (KS) sk ł adaj ą cy si ę z przedstawicieli: APS - lidera i Partnerów Projektu; bie żą c ą dzia ł alno ść projektu prowadzi Zespó ł Roboczy; ze strony Partnerów udzia ł bierze 61 placówek, oraz 420 nauczycieli dyplomowanych lub mianowanych w tym 61 koordynatorów praktyk w placówkach; w projekcie zatrudniono 11 metodyków, po jednym z ka ż dej specjalno ś ci APS, obj ę tej innowacyjnymi praktykami;
Innowacyjność w podejściu do praktyk polegać będzie na: gruntownym przygotowaniu studentów do ich odbywania, ułatwianiu ich realizacji, dokładnym monitorowaniu całego przebiegu praktyk celem ciągłego podwyższania ich jakości.
Działania w projekcie W ramach projektu zaplanowano następujące zadania m.in. opracowanie nowej dokumentacji praktyk (także elektronicznej); opracowanie skryptu Przewodnik po praktykach pedagogicznych ; wprowadzenie przedmiotu Propedeutyka praktyk pedagogicznych (15 godz. ćwiczeń); wprowadzenie przedmiotu Metodyka wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu (15 godz. ćwiczeń);
Działania w projekcie Utworzono platformę internetową do rejestracji i konsultacji między nauczycielami, studentami, koordynatorami praktyk ze strony placówki i APS; zakupiono dla placówek laptopy, tablice interaktywne wraz z oprogramowaniem oraz kamery do rejestracji i późniejszej analizy praktyk; zorganizowano Uczelniane Biuro Dobrych Praktyk i Punkty Dobrych Praktyk w placówkach ;
powołano Zespoły Merytoryczne dla wszystkich specjalności (metodycy + przedstawiciele placówek+ przedstawiciele studentów danej specjalności) w celu systematycznego opiniowania dokonywanych zmian; W efekcie współpracy nauczycieli, metodyków i studentów opracowany zostanie skryptu: Modelowe rozwiązania w zakresie kształcenia praktycznego.
Różnorodne działania dla nauczycieli: warsztaty dla nauczycieli: Nauczyciel superwizorem praktykującego studenta, Budowanie samoświadomości zawodowej u studentów/ek, Zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu ; szkolenia metodyczne: Nowoczesne metody nauczania w praktyce pedagogicznej, Diagnoza umiejętności szkolnych a konstruowanie Indywidualnych Programów Nauczania, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Chcemy wywo ł a ć problem praktycznego kszta ł cenia nauczycieli, skupi ć na nim uwag ę zarówno ich samych jak i metodyków, dydaktyków i studentów. B ę dziemy d ąż yli do tego, aby tej kwestii ponownie przywrócono w ł a ś ciw ą rang ę. Chcemy lepiej przygotowa ć studentów do kszta ł cenia praktycznego. Chcemy lepiej przygotowa ć nauczycieli – metodyków i praktyków do tej dzia ł alno ś ci.
Chcemy, aby szko ł y akademickie funkcjonowa ł y bli ż ej placówek praktycznego kszta ł cenia. Chcemy przyczyni ć si ę do powstania w Akademii mi ę dzywydzia ł owej jednostki uczelnianej organizuj ą cej praktyki – Uczelnianego Biura Praktyk. Stawiamy sobie za cel, aby na bazie wspó ł pracy i do ś wiadcze ń z projektu powsta ł zespó ł placówek ć wiczeniowych Akademii Pedagogiki Specjalnej. Planujemy, aby ko ń cowym efektem projektu by ł o opracowanie ogólnopolskiego innowacyjnego modelu praktyk pedagogicznych : Dobre praktyki- dobrzy nauczyciele- skuteczna szko ł a.
kierownik projektu: dr Wojciech Gasik tel. (22) wew koordynator merytoryczny: mgr Ewa Kaczorek - Witterstejn tel. (22) wew sekretarz projektu: mgr Robert Konieczny tel. (22) wew