Opracowała: Bogumiła Ogrodowczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Sześciolatek idzie do szkoły
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
KONFERENCJE POWIATOWE
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Zanim wybierzesz program nauczania
Zasady konstruowania programów projakościowych
„Sześciolatek w szkole”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Dojrzałość szkolna dziecka
Dojrzałość szkolna sześciolatka
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Wychowanie do życia w rodzinie
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Dziecko pięcio- i sześcioletnie – przygotowanie do podjęcia nauki w szkole Opracowała: Bogumiła Ogrodowczyk nauczyciel konsultant MSCDN Wydział w Płocku 03.10. 2012 r.

pięciolatek a sześciolatek „Jeden rok w życiu dziecka to cała epoka w jego rozwoju” Bożena Janiszewska - psycholog dziecięcy

Obserwacja pedagogiczna (diagnoza przedszkolna) z uwzględnieniem oceny gotowości szkolnej 5/6-latka Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009, Nr 4, poz. 17) - załącznik nr 1 do rozporządzenia

to równowaga między okresem dojrzewania a uczenia się Zadaniem nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). . Okres gotowości do opanowania określonej umiejętności, czynności, wiedzy, to równowaga między okresem dojrzewania a uczenia się

społeczno-emocjonalny wrażliwość podatność PŁASZCZYZNY ROZWOJU DZIECKA Rozwój fizyczny sprawność ruchowa, motoryka mała i duża, grafomotoryka, wzrok, słuch Rozwój społeczno-emocjonalny nawiązywanie kontaktów, współdziałanie w grupie, przestrzeganie norm, samodzielność, zaradność, obowiązkowość, odpowiedzialność intelektualny mowa, myślenie, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, uwaga, pamięć

O co powinien zapytać nauczyciel przed przystąpieniem do obserwacji dziecka?

Czy potrzebne są mi narzędzia diagnostyczne, a jeśli tak, to czy umiem Co wiem na temat diagnozy przedszkolnej? Jaka jest moja wiedza na temat okresów rozwojowych dziecka 5 i 6letniego? Czy wiem w jaki sposób dokonywać obserwacji, aby diagnoza była rzetelna, obiektywna, celowa? Czy potrzebne są mi narzędzia diagnostyczne, a jeśli tak, to czy umiem je wybrać i zastosować? Czy posiadam wiedzę jak dokonywać odczytu diagnozy i w jaki sposób przekazać informację o rozwoju dziecka rodzicom? Czy potrafię wspomagać dziecko po diagnozie przedszkolnej? Czy potrafię ocenić stopień gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole?

Organizm musi do „czegoś” dojrzeć, aby zacząć się „czegoś” uczyć Jak uczą się 5/6latki? pięciolatek – dziecko przed zmianami sześciolatek – dziecko po zmianach Organizm musi do „czegoś” dojrzeć, aby zacząć się „czegoś” uczyć

ZABAWA - Uczenie się niezamierzone

PROCESY REGULACYJNE EMOCJE – przyjemność – główny motyw uczenia się MOTYWACJE – potrzeby biologiczne i psychiczne SAMOOCENA i jej ADEKWATNOŚĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI Poziom tych procesów zależy od stopnia dojrzałości układu nerwowego, który dojrzewa poprzez uaktywnienie się układu hormonalnego (5,5 do ok. 6,5)

PROCESY POZNAWCZE UWAGA PAMIĘĆ MOWA MYŚLENIE SPOSTRZEGANIE WZROKOWE SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE Wszystkie te procesy są ze sobą powiązane w procesie uczenia się i muszą dojrzeć (ukształtować się), aby ze sobą współdziałać

odpowiedni gwarantuje sprawność ruchów ręki przy pisaniu ROZWÓJ FIZYCZNY odpowiedni gwarantuje sprawność ruchów ręki przy pisaniu ROZWÓJ SPOŁECZNY prawidłowy – gotowość do przyjęcia „roli ucznia”

W procesie nauczania nauczyciel powinien brać pod uwagę: możliwości rozwojowe i indywidualne dzieci wymagania i oczekiwania społeczne Powinien dobierać środki i metody działań, aby zrealizować określone cele

Mam 5 lat Mam 6 lat Jestem starszy Jestem młodszy 4 lata 11 miesięcy 01.01 –30.06 01.07 – 31.12 Wrzesień rozpoczęcie roku szkolnego Jestem urodzony w styczniu mam Jestem urodzony w listopadzie 5 lat 8 miesięcy 4 lata 11 miesięcy 6 lat różnica

Czy nauczyciel powinien znać normy rozwojowe dziecka? Norma oznacza: obowiązujący wzór schemat postępowania kryterium poznawcze

Poziom grafomotoryczny i płynność ruchów, koordynacja wzrokowo-ruchowa POMOCE Kartka formatu A4 z narysowanymi w linijkach wzorami szlaczków o wysokości 2-2,5 cm, ołówek miękki (nie może być mazak lub kredka, gdyż nie zaobserwuje się nacisku na kartkę przy zmęczeniu ręki). Kartka ma być czysta (nie w kratkę ani w linię). INSTRUKCJA „Dokończ te szlaczki najlepiej jak potrafisz, staraj się rysować je bez odrywania ręki”

norma 4-5 lat norma 5-6 lat norma 6-7 lat

Sprawność rąk (mała motoryka) wycinanie nożyczkami (ruchy narzędziowe) INSTRUKCJA: Wytnij nożyczkami: kwadracik - pięciolatek kółko - sześciolatek Pięciolatek trzymanie nożyczek, przecinanie, trzymanie się kształtu, cięcie po prostej sześciolatek

Spostrzeganie wzrokowe opis obrazka – obrazek powinien być naturalistyczny, kolorowy, mieć trzy plany, zawierać około 20 elementów usytuowanych między sobą w pewnych relacjach przestrzennych i czynnościowych INSTRUKCJA: Popatrz na obrazek i opowiedz o nim; opowiedz, co obrazek przedstawia. Niczego dziecku nie sugerujemy, nie wskazujemy palcem, nie dopowiadamy pięciolatek Opisuje obrazek zdaniami, wymieniając czynności sześciolatek Opisuje obrazek zdaniami, wymieniając czynności i stosunki przestrzenne

Myślenie umiejętność przeliczania– patyczki, klocki różnego kształtu, różnokolorowe, o różnej wielkości INSTRUKCJA 1: Podaj mi 3 klocki INSTRUKCJA 2: Ile nóg ma krzesło INSTRUKCJA 3: A teraz daj mi 5 patyczków INSTRUKCJA 4: Weź 8 klocków i zbuduj z nich wieżę INSTRUKCJA 5: Zbuduj pociąg z 10 klocków INSTRUKCJA 6: Ułóż płotek z 15 patyczków pięciolatek Przelicza poprawnie do 8-10 i więcej sześciolatek Przelicza poprawnie do 10 Przelicza do 12-20 i więcej

Modne pytania nauczycieli wychowania przedszkolnego to: Który podręcznik poleciłaby pani nauczycielowi 5/6latków? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730) Które wydawnictwo wydaje najlepsze diagnozy pedagogiczne?

Nauczmy dziecko słuchać… mówić… widzieć…

Dziękuję za uwagę!

Doskonalenie nauczycieli 2012/2013 www.plock.mscdn.edu.pl tel. 24 366 53 66 do 68 Faks 24 366 53 69

MSCDN Wydział w Płocku OFERTA FORM DOSKONALENIA (na konkretne miesiące) GRANTY 2012 bezpłatne szkolenia dofinansowane przez MKO KONKURSY PRZEDMIOTOWE w roku szkolnym 2012/2013

PROJEKTY i PROGRAMY

Akademia Młodego Dyrektora Uprzejmie informujemy, że w roku szkolnym 2012/13 realizowana będzie kolejna edycja kursu doskonalącego AKADEMIA MŁODEGO DYREKTORA. Zapraszamy wszystkich chętnych dyrektorów i wicedyrektorów ( są jeszcze wolne miejsca). Kurs obejmuje 60 godz. ( każde spotkanie 5 godz.) Uczestnicy wybierają 12 spośród 15 modułów Szczegółowych informacji udziela Jolanta Skubiszewska –Gójska Tel. (24) 366 53 66 wew. 125 e-mail Jolanta.gojska@mscdn.edu.pl

Wychowanie przedszkolne edukacja wczesnoszkolna październik listopad grudzień Formy aktywności plastycznej we wczesnej edukacji dziecka Liczba godzin - 10 Termin – 28.XI i 05.XII. 2012 r. Koszt – 50 zł. Myślę logicznie - działam praktycznie. Zastosowanie technik TOC w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Liczba godzin - 12 Termin – 22.X i 25.X.2012 Koszt – 60 zł. Realizacja podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w świetle przepisów prawnych Liczba godzin - 5 Termin – 15.XI.2012 Koszt – 25 zł

Edukacja zdrowotna i wychowanie fizyczne Tańce w szkole. Moduł tańce narodowe i regionalne Liczba godzin - 12 Termin – po zebraniu grupy Koszt – 90 zł.

Dziękuję za uwagę!