Spotkanie z rodzicami i uczniami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
1 Współpraca szkół ponadgimnazjalnych i Uczelni a przygotowanie kandydatów na studia Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Czynniki potrzebne GIMNAZJALIŚCIE przy wyborze szkoły marzeń
Co dalej Gimnazjalisto ?
„W wyborze zawodu najważniejsza jest świadomość, że wybór, jakiego młody człowiek dokonuje, jest jednym z najważniejszych w życiu. Nie może być przypadkiem.
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Spotkanie z pracodawcami
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Spotkanie z rodzicami i uczniami Dokąd gimnazjalisto ? Spotkanie z rodzicami i uczniami Gimnazjum Nr 1 w Morągu Opracował: Piotr Sawicki

Oferta Edukacyjna MEN Od roku szkolnego 2002/2003 rozpoczęto kształcenie młodzieży w zreformowanym systemie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Bogata oferta edukacyjna dla absolwentów gimnazjów stwarza im szansę realizowania różnorodnych dróg zdobywania wykształcenia i planowania własnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Nowe typy szkół ponadgimnazjalnych funkcjonują od 1 września 2002 roku, zaś uzupełniające licea ogólnokształcące i technika uzupełniające ruszyły od 1 września 2004 roku. Do szkół policealnych są przyjmowani absolwenci ze świadectwem ukończenia liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników. Kształcenie zawodowe w szkołach policealnych, technikach, technikach uzupełniających i zasadniczych szkołach zawodowych odbywa się w zawodach określonych w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Rozp. MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r., DzU nr 63, poz. 571). Centralna Komisja Egzaminacyjna opracowuje standardy wymagań egzaminacyjnych, umożliwiające absolwentom szkół zawodowych przystępowanie do egzaminów zewnętrznych, których celem jest potwierdzenie kwalifikacji zawodowych.

Kształcenie w trzyletnim liceum ogólnokształcącym ma zapewnić absolwentowi gimnazjum uzyskanie wykształcenia ogólnego na poziomie średnim. Szkołę tego typu powinni wybierać ci absolwenci gimnazjów, którzy planują po 3 latach nauki podjąć studia wyższe. Mogą w niej również znaleźć miejsce osoby nie mające jeszcze sprecyzowanych planów dotyczących swojej drogi edukacyjnej i zawodowej.

Absolwenci liceum ogólnokształcącego mogą: po otrzymaniu świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego – podjąć dalszą naukę w szkole policealnej. Ukończenie szkoły policealnej i zdanie zewnętrznego egzaminu umożliwi im otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, lub po zdaniu egzaminu maturalnego otrzymać świadectwo dojrzałości i podjąć studia wyższe, lub uzyskać kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych, bądź w trakcie pracy zawodowej.

Liceum profilowane Kształcenie w trzyletnim liceum profilowanym kształcącym w profilach kształcenia ogólnozawodowego ma zapewnić absolwentowi dobre przygotowanie ogólnokształcące umożliwiające zdawanie egzaminu maturalnego oraz kontynuowanie kształcenia w szkołach wyższych na równi z absolwentami liceów ogólnokształcących. Gwarantuje to zgodność podstawy programowej kształcenia ogólnego w liceum profilowanym i w liceum ogólnokształcącym. „Licea profilowane będą dawały szeroką wiedzę ogólnozawodową, ale nie będą dawały kwalifikacji zawodowych.” Aby zdobyć tytuł potwierdzający kwalifikacje zawodowe, np. na poziomie technika, trzeba będzie ukończyć szkołę policealną. Jeżeli nauka w szkole policealnej będzie stanowić kontynuację w dziedzinie, którą wcześniej wybrało się w liceum profilowanym, to będzie możliwe ukończenie szkoły policealnej o skróconym cyklu kształcenia.

Absolwenci liceum profilowanego mogą: po zdaniu egzaminu maturalnego otrzymać świadectwo dojrzałości i podjąć studia wyższe, lub kształcić się w szkole policealnej, której ukończenie oraz zdanie zewnętrznego egzaminu umożliwi im otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, lub uzyskać kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych, bądź w toku pracy zawodowej.

Absolwenci technikum mogą: po zdaniu egzaminu zewnętrznego i uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, podjąć pracę w wyuczonym zawodzie, lub kształcić się dalej w szkole policealnej, lub po zdaniu egzaminu maturalnego uzyskać świadectwo dojrzałości i podjąć studia wyższe.

Zasadnicza szkoła zawodowa Zasadniczą szkołę zawodową, o okresie nauczania od dwóch do trzech lat, powinni wybierać ci absolwenci gimnazjów, którzy chcą się szybko usamodzielnić i rozpocząć pracę zawodową. Po zdanym egzaminie zewnętrznym mogą uzyskać dyplom potwierdzający ich kwalifikacje zawodowe (na poziomie robotniczym).

Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych mogą: po zdanym egzaminie uzyskać dyplom potwierdzający ich kwalifikacje zawodowe, lub po otrzymaniu świadectwa ukończenia szkoły: kontynuować naukę w dwuletnich uzupełniających liceach ogólnokształcących lub trzyletnich technikach uzupełniających. Po zdaniu egzaminu maturalnego uzyskają świadectwo dojrzałości zaś po zdaniu egzaminu zewnętrznego, po ukończeniu technikum, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

Formuła wyboru zawodu Chcę - pragnienia, zainteresowania, dążenia Mogę - umiejętności, talent, stan zdrowia Potrzeba - stan rynku pracy i problemy socjalno-ekonomiczne w regionie strefa optymalnego wyboru zawodu

Młodzież, choć nie tylko ona, często spontanicznie pod wpływem chwilowej mody wybiera sobie określony zawód. Czyni to bez analizy własnych możliwości, nie patrząc również na społeczne uwarunkowania, np. zapotrzebowanie na pewne zawody. Obranie niewłaściwego zawodu pociąga zazwyczaj za sobą wysokie koszty ekonomiczne związane z koniecznością zmiany kwalifikacji, może stać się również przyczyną niezadowolenia z pracy, braku sukcesów i w konsekwencji obniżenia poczucia własnej wartości. Aby uniknąć błędnych decyzji, każdy człowiek powinien podjąć działania mające na celu ukształtowanie umiejętności samopoznania i bezstronnej oceny swoich możliwości intelektualnych i fizycznych. Działania te są tym bardziej ważne, że praca zawodowa to nie tylko źródło zdobywania środków finansowych na pokrycie potrzeb materialnych, ale także bardzo istotny czynnik wywierający wpływ na osobowość, charakter i postępowanie człowieka. Stąd płynie wielkie znaczenie wyboru zawodu dla funkcjonowania psychicznego i społecznego człowieka. Powinien pamiętać o tym każdy, kto chce w sposób odpowiedzialny kierować swoim życiem.

Błędy przy wyborze zawodu Stosunek do wybieranego zawodu jak do czegoś, co się nie zmienia Życiowy pogląd na prestiż zawodu Wybór zawodu pod wpływem kolegów (za innymi, aby nie odstawać) Przeniesienie odczuć człowieka do przedstawiciela tego lub innego zawodu na sam zawód Zauroczenie tylko zewnętrzną formą, albo jakąś częścią charakterystyczną zawodu Odniesienie szkolnego pojęcia nauczanego przedmiotu do zawodu lub złe zrozumienie tego pojęcia Przestarzałe stereotypy o charakterze pracy w sferze działań przedsiębiorstwa Nieumiejętność lub niechęć do orientowania się w swoich cechach osobowości (skłonnościach, zdolnościach) Nieznajomość, niedocenianie swoich fizycznych walorów (lub braków), istotnych przy wyborze zawodu Nieznajomość podstawowych działań, operacji i ich kolejności, przy obmyślaniu zadań związanych z wyborem zawodu

Dziękuję za uwagę Opracował : Piotr Sawicki