ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
NARADA OŚWIATOWEJ KADRY KIEROWNICZEJ SIERPIEŃ 2005 ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM I FINANSOWYM W ROKU SZKOLNYM 2005/2006 W ROKU SZKOLNYM 2005/2006.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 nr 14 poz. 114 z późn. zm.)
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Prezentacja programu „Osoba niepełnosprawna w służbie publicznej” Ewa Kwiatkowska – Kierownik Projektu pn. „Pomagasz niepełnosprawnemu, pomagasz sobie”
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ, DYSCYPLINA
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Źródła prawa podatkowego
Kontrola zarządcza w szkole/placówce V Kongres Zarządzania Oświatą,
Informacja o regulacjach mogących wchodzić w grę w przypadku nierzetelnej sprawozdawczości, w związku z wykorzystaniem dotacji z budżetu państwa.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Podatki Vat.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Gospodarka odpadami medycznymi a prawo zamówień publicznych wybrane zagadnienia Małgorzata Kałuża Katowice, 29 września 2011 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Trybunał Konstytucyjny
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
KONTROLA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Zapis prezentacji:

ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W ASPEKCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY 2010 Znaczenie audytu i kontroli w administracji publicznej w skali międzynarodowej

NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ ORAZ AUDYTEM WEWNĘTRZNYM USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 5 ust. 2 Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do uszczuplenia wpływów należnych Skarbowi Państwa, jednostce samorządu terytorialnego lub innej jednostce sektora finansów publicznych wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej. vide: art. 2, art. 5 ust. 3 ustawy

NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ ORAZ AUDYTEM WEWNĘTRZNYM USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 11 ust. 2 Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej. vide: art. 2, art. 26 ustawy

NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ ORAZ AUDYTEM WEWNĘTRZNYM USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 16 ust. 2 Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do niewykonania zobowiązania jednostki, którego termin płatności upłynął wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej. vide: art. 2 ustawy

NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ ORAZ AUDYTEM WEWNĘTRZNYM USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 17 ust. 7 Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do popełnienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2, 3 i 5 wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej. vide: art. 2 ustawy ust. 1 pkt 1 udzielenie zamówienia wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych ust. 2 zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania formy pisemnej; na czas dłuższy niż określony w przepisach o zamówieniach publicznych; przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu ust. 3 unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przesłanek upoważniających do unieważnienia ust. 5 niewyłączenie z postępowania osoby podlegającej wyłączeniu

NARUSZENIA DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH W ZWIĄZKU Z KONTROLĄ ZARZĄDCZĄ ORAZ AUDYTEM WEWNĘTRZNYM USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 18a Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej, wskutek niezatrudniania audytora wewnętrznego albo niezawierania umowy z usługodawcą.

PODMIOTOWY ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 4 Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają: osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych […] kierownicy jednostek sektora finansów publicznych pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, którym powierzono określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej […] […]

ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH USTAWA Z DNIA 17 GRUDNIA 2004 R. O ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH (DZ. U.2005.014.0114) art. 21 Naruszenie dyscypliny finansów publicznych uważa się za popełnione w czasie, w którym sprawca działał lub zaniechał działania, do którego był obowiązany. vide: art. 135 ust. 3 pkt 1: naruszenie przepisu prawa [ŹRÓDŁA OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ] art. 24 ust. 1 Jeżeli w czasie orzekania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia tego naruszenia, stosuje się ustawę nową, z tym że należy stosować ustawę obowiązującą w czasie popełnienia naruszenia, jeżeli jest ona względniejsza dla sprawcy. uwaga: KONTROLA ZARZĄDCZA A KONTROLA FINANSOWA