REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 2007 - 2013 WSTĘPNY PROJEKT  

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Mechanizmy wspierania rozwoju obszarów wiejskich
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO 2007 - 2013 WSTĘPNY PROJEKT  

Charakterystyka Województwa Mazowieckiego Województwo mazowieckie jest największym powierzchniowo i ludnościowo województwem w Polsce. Województwo charakteryzuje dwudzielność potencjału rozwojowego: gospodarczego i warunków życia oraz dynamiki procesów transformacji. W regionie wyróżnić można: strefę dynamicznego wzrostu gospodarczego, wysokiej jakości życia i dobrobytu oraz strefę słabego rozwoju strukturalnego. W województwie mazowieckim na dzień 30.06.2006 r. mieszkało 5164,6 tys. osób, w tym w miastach 3 343, 2 tys., z tego w Warszawie ponad 50%, natomiast na obszarach wiejskich 1 821, 3 tys. osób.

Cel generalny i cele szczegółowe rozwoju województwa Samorząd Województwa będzie realizował zamierzenia zawarte w strategii rozwoju przy mobilizacji społeczności regionalnej i wykorzystaniu potencjałów gospodarczych i przestrzennych Województwa Mazowieckiego. Celem generalnym RPO WM jest: Poprawa konkurencyjności regionu i zwiększenie spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej województwa.

Realizacji celu głównego służyć będzie realizacja celów szczegółowych: 1. Rozwój gospodarki, w tym gospodarki opartej na wiedzy. 2. Poprawa i uzupełnienie istniejącej infrastruktury technicznej. 3. Wzmacnianie endogenicznych czynników rozwoju województwa mazowieckiego 4. Podniesienie standardów warunkujących rozwój kapitału ludzkiego w regionie.

Spójność z dokumentami strategicznymi i programowymi UE, rządu RP i województwa mazowieckiego RPO WM podejmuje wyzwania znowelizowanej Strategii Lizbońskiej kładąc nacisk na wzmacnianie procesów rozwojowych związanych ze sferę gospodarki i jej innowacyjności. Uwzględnia również wytyczne polityk horyzontalnych UE. Zapisy dokumentu powstawały w ścisłej korelacji z projektem Strategicznych Wytycznych Wspólnoty adresowanych do perspektywy budżetowej 2007 – 2013. Działania RPO WM znajdują uzasadnienie w diagnozie stanu województwa mazowieckiego oraz są zgodne z celami Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020 i Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015.

Komplementarność z działaniami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania realizowane w ramach RPO WM będą komplementarne do działań współfinansowanych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). Podstawowe założenia strategiczne PROW, opisane zostały w Krajowym Planie Strategicznym Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Komplementarność wystąpi w działaniach realizowanych w ramach następujących priorytetów RPO WM: I. Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu. II. Przyspieszenie e-Rozwoju Mazowsza. III. Regionalny system transportowy. IV. Inwestycje w ochronę środowiska. V. Wzmacnianie roli miast w rozwoju regionu. VI. Wykorzystanie walorów naturalnych i kulturowych dla rozwoju turystyki i rekreacji.

Komplementarność z działaniami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Rybackiego W ramach RPO WM nie przewiduje się komplementarność z działaniami realizowanymi w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013.

Priorytety Priorytet I. Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu Cel główny Poprawa konkurencyjności Mazowsza poprzez tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i wsparcie rozwoju przedsiębiorczości.

Cele szczegółowe - Zwiększenie transferu innowacji do gospodarki (wzmocnienie potencjału infrastrukturalnego sfery badawczo - rozwojowej oraz wspieranie inwestycji w badania i przedsięwzięcia rozwojowe). - Rozwój sieci powiązań gospodarczych (wspieranie powstawania i rozwoju klastrów i powiązań kooperacyjnych między przedsiębiorstwami i przedsiębiorstwami a sferą badawczo – rozwojową). - Rozwój sieci instytucji otoczenia biznesu i zwiększenie dostępności do usług doradczych i szkoleniowych oraz zwiększenie dostępności firm do kapitału zewnętrznego poprzez tworzenie systemu wsparcia finansowego przedsiębiorstw.

Cele szczegółowe cz. 2 - Zwiększenie dostępności firm do kapitału zewnętrznego poprzez tworzenie systemu wsparcia finansowego przedsiębiorstw. - Podniesienie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw i MSP poprzez dostosowanie do wymogów rynkowych, w tym zapewnienie dostępu do nowych technologii, systemów certyfikacji i jakości. - Poprawa infrastruktury technicznej oraz instytucjonalnej poprzez wykorzystanie endogenicznego potencjału, w tym atrakcyjnego położenia regionu i rezerw terenowych dla inwestycji.

Kategorie interwencji 01 - Działalność B+RT prowadzona w ośrodkach badawczych 02 - Infrastruktura B+RT (w tym wyposażenie w sprzęt, oprzyrządowanie i szybkie sieci informatyczne łączące ośrodki badawcze) oraz specjalistyczne ośrodki kompetencji technologicznych 03 - Transfer technologii i udoskonalanie sieci współpracy między MSP, między MSP a innymi przedsiębiorstwami, uczelniami, wszelkiego rodzaju instytucjami na poziomie szkolnictwa pomaturalnego, władzami regionalnymi, ośrodkami badawczymi oraz biegunami naukowymi i technologicznymi (parkami naukowymi i technologicznymi, technopoliami, itd.) 04 - Wsparcie na rzecz rozwoju B+RT, w szczególności w MSP (w tym dostęp do usług związanych z B+RT w ośrodkach badawczych)

Kategorie interwencji cz. 2 05 - Usługi w zakresie zaawansowanego wsparcia dla przedsiębiorstw i grup przedsiębiorstw 07 - Inwestycje w przedsiębiorstwa bezpośrednio związane z dziedziną badań i innowacji (innowacyjne technologie, tworzenie przedsiębiorstw przez uczelnie, istniejące ośrodki B+RT i przedsiębiorstwa, itp.) 08 - Inne inwestycje w przedsiębiorstwa 09 - Inne działania mające na celu pobudzanie badań, innowacji i przedsiębiorczości w MSP

Priorytet II. Przyspieszenie e-Rozwoju Mazowsza Cel główny Rozwój społeczeństwa informacyjnego poprzez wsparcie przedsięwzięć wynikających ze Strategii e-Rozwoju Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. Cele szczegółowe Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu. Rozwój e- usług.

Kategorie interwencji 10 - Infrastruktura telekomunikacyjna (w tym sieci szerokopasmowe) 11 - Technologie informacyjne i komunikacyjne (dostęp, bezpieczeństwo, interoperacyjność, zapobieganie zagrożeniom, badania, innowacje, treści cyfrowe, itp.) 13 - Usługi i aplikacje dla obywateli (e-zdrowie, e-administracja, e-edukacja, e-integracja, itp.) 14 - Usługi i aplikacje dla MSP (e-handel, kształcenie i szkolenie, tworzenie sieci, itp.)

Priorytet III. Regionalny system transportowy Cel główny Poprawa spójności komunikacyjnej i przestrzennej województwa mazowieckiego oraz wspomaganie dyfuzji procesów rozwojowych z głównego ośrodka regionu – Warszawy oraz z ośrodków subregionalnych na pozostałe obszary województwa. Cele szczegółowe Poprawa standardu i jakości regionalnej sieci drogowej oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poprawa dostępności i jakości usług w zakresie regionalnego transportu publicznego. Rozwój regionalnego transportu lotniczego.

Kategorie interwencji 18 - Tabor kolejowy 23 - Drogi regionalne/lokalne 28 - Inteligentne systemy transportu 29 - Porty lotnicze 52 - Promowanie czystego transportu miejskiego

Priorytet IV. Inwestycje w ochronę środowiska Cel główny Poprawa stanu środowiska naturalnego województwa mazowieckiego. Cele szczegółowe Ograniczenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do powietrza, wód i gleb oraz przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury elektroenergetycznej i ciepłowniczej regionu i zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych i kogeneracyjnych o wysokiej sprawności. Wzrost bezpieczeństwa mieszkańców województwa mazowieckiego.

Kategorie interwencji 06 - Wsparcie na rzecz MSP w zakresie promocji produktów i procesów przyjaznych dla środowiska 33 - Energia elektryczna 35 - Gaz ziemny 39 - Energia odnawialna: wiatrowa 40 - Energia odnawialna: słoneczna 41 - Energia odnawialna: biomasa 42 - Energia odnawialna: hydroelektryczna, geotermiczna i pozostałe 43 - Efektywność energetyczna

Kategorie interwencji cz. 2 44 - Gospodarka odpadami komunalnymi i przemysłowymi 45 - Gospodarka i zaopatrzenie w wodą pitną 46 - Oczyszczanie ścieków 47 - Jakość powietrza 48 - Zintegrowany system zapobiegania i kontroli zanieczyszczeń 50 - Rewaloryzacja obszarów przemysłowych i rekultywacja skażonych gruntów 51 - Promowanie bioróżnorodności i ochrony przyrody (w tym NATURA 2000) 53 - Zapobieganie zagrożeniom 54 - Inne działania na rzecz ochrony środowiska i zapobiegania zagrożeniom

Priorytet V. Wzmacnianie roli miast w rozwoju regionu Cel główny Wykorzystanie potencjału endogenicznego miast dla aktywizacji społeczno gospodarczej regionu. Cele szczegółowe Poprawa stanu systemów komunikacji publicznej w miastach. Odnowa obszarów zdegradowanych i zagrożonych marginalizacją. Wzrost atrakcyjności miast poprzez rozwój kultury, turystyki i rekreacji.

Kategorie interwencji 24 - Ścieżki rowerowe 25 - Transport miejski 55 - Promowanie walorów przyrodniczych 56 - Ochrona i waloryzacja dziedzictwa przyrodniczego 57 - Inne wsparcie na rzecz wzmocnienia usług turystycznych 58 - Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego 59 - Rozwój infrastruktury kulturalnej 60 - Inne wsparcie dla poprawy usług kulturalnych 61 - Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich 78 - Infrastruktura mieszkalnictwa

Priorytet VI. Wykorzystanie walorów naturalnych i kulturowych dla rozwoju turystyki i rekreacji Cel główny Wzrost znaczenia turystyki jako czynnika stymulującego rozwój społeczno-gospodarczy regionu. Cel szczegółowy Promocja i zwiększanie atrakcyjności turystycznej regionu.

Kategorie interwencji 24 - Ścieżki rowerowe 55 - Promowanie walorów przyrodniczych 56 - Ochrona i waloryzacja dziedzictwa przyrodniczego 57 - Inne wsparcie na rzecz wzmocnienia usług turystycznych 58 - Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego 59 - Rozwój infrastruktury kulturalnej 60 - Inne wsparcie dla poprawy usług kulturalnych

Priorytet VII. Tworzenie i poprawa warunków dla rozwoju kapitału ludzkiego Cel główny Poprawa dostępności i jakości infrastruktury o charakterze społecznym. Cele szczegółowe Poprawa dostępności i jakości opieki zdrowotnej Poprawa dostępności i jakości infrastruktury edukacyjnej. Poprawa dostępności i jakości infrastruktury pomocy społecznej. Poprawa dostępności i jakości infrastruktury opieki nad dziećmi.

Kategorie interwencji 75 - Infrastruktura systemu oświaty 76 - Infrastruktura ochrony zdrowia 77 - Infrastruktura opiekuńczo-wychowawcza 79 - Pozostała infrastruktura społeczna

Priorytet VIII. Pomoc techniczna Cel główny Zapewnienie prawidłowego i efektywnego wykorzystania środków z funduszy strukturalnych poprzez wsparcie instytucji zaangażowanych w procesy programowania, wdrażania i zarządzania RPO WM. Cele szczegółowe Wsparcie procesów wdrażania, zarządzania i programowania RPO WM. Poprawa kwalifikacji pracowników. Wsparcie procesów informacji i promocji funduszy strukturalnych.

Kategorie interwencji 81 - Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów 85 - Przygotowanie, realizacja, monitorowanie i kontrola 86 - Ocena, badania/ ekspertyzy, informacja i komunikacja

Finansowanie Zgodnie z zawartymi w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia 2007-2013 wspierających wzrost gospodarczy i zatrudnienie województwo mazowieckie będzie dysponowało w latach 2007-2013 kwotę wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 1.831.496.698 euro.