NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Gotowość (dojrzałość) szkolna
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Opracowanie: Joanna Dembowa
Organizacja pracy przedszkola
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie dualne.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz.17) Opracowanie A. Goldstein NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA

Wymagania szczegółowe w ramach jednego przedmiotu Język wymagań Wymagania szczegółowe w ramach jednego przedmiotu nie powtarzają się. Wymagania z etapów wcześniejszych obowiązują na wszystkich etapach późniejszych. Np. na maturze obowiązują również wymagania gimnazjalne. Wymagania zdefiniowane na etapie późniejszym nie obowiązują na egzaminach po etapach wcześniejszych.

Wychowanie przedszkolne – zalecane warunki i sposób realizacji Proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym: co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci –1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, itp. najwyższej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego pozostały czas –2/5 nauczyciel może zagospodarować dowolnie.

KOMENTARZ DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ… Edukacja polonistyczna Z wielu względów korzystne jest, aby w klasie I tylko około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie zajmowali się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. Ograniczenie to ma związek z tendencją do wypełniania czasu edukacyjnego dzieci realizowaniem ćwiczeń zawartych w pakietach edukacyjnych.

Podkreśla się także potrzebę większej dbałości o to, aby uczniowie pisali czytelnie i estetycznie (w tym przestrzegali zasad kaligrafii). Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa poprzez słuchanie pięknego czytania i rozmawianie o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. szkolnej).

W doborze lektur nauczyciele powinni kierować się realnymi umiejętnościami czytelniczymi dzieci, potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi, a także możliwością dostępu do książek. Podkreśla się także powrót do dobrej tradycji, gdy dzieci uczyły się na pamięć wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp. Sprzyja to bowiem rozwojowi dziecięcego umysłu, a takce elegancji wypowiadania się.

Edukacja matematyczna zaleca się, aby w pierwszych miesiącach nauki w klasie I w centrum uwagi było wspomaganie rozwoju tych czynności umysłowych, które są ważne dla uczenia się matematyki. Sprzyjają temu specjalnie dobrane zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują przedmiotami, np. liczmanami.

Dla przywrócenia właściwych proporcji w procesie kształcenia, ustala się, że najwyżej jedna czwarta czasu przeznaczonego na edukację matematyczną może być przeznaczona na korzystanie z zeszytów ćwiczeń. W trakcie układania i rozwiązywania zadań trzeba zadbać o wstępną matematyzację: dzieci rozwiązując zadania matematyczne powinny manipulować przedmiotami lub obiektami zastępczymi, a potem zapisywać rozwiązanie w zeszycie w kratkę.

Edukacja przyrodnicza Nauczyciele mają kształtować wiedzę przyrodniczą dzieci także w naturalnym środowisku poza szkołą, w działaniu praktycznym.

w wychowaniu fizycznym, edukacji przyrodniczej i społecznej. Edukacja zdrowotna Treści składające się na edukację zdrowotną zostały umieszczone w wielu obszarach: w wychowaniu fizycznym, edukacji przyrodniczej i społecznej. W każdym z tych obszarów zaleca się kształtowanie u uczniów nawyków dbania o zdrowie swoje i innych.

Zajęcia komputerowe Umieszczenie w tym dokumencie zalecenia, że aby podczas zajęć uczeń miał do dyspozycji osobny komputer z dostępem do Internetu, pomoże nauczycielom klas początkowych starać się o takie wyposażenie. Dotyczy to także zapisu, który mówi, że uczniom klas początkowych należy umożliwić korzystanie ze szkolnej pracowni komputerowej.

Wychowanie fizyczne Zaleca się, aby zajęcia z dziećmi prowadzone były na boisku, w sali gimnastycznej itp. Czas realizacji tego obszaru kształcenia ma być przeznaczony na rozwijanie sprawności fizycznej uczniów. Należy pamiętać, że na czas wychowania przedszkolnego i pierwsze lata nauki szkolnej przypada złoty wiek motoryczności dzieci. Jeżeli w tym okresie życia nie rozwinie się należycie sprawności ruchowej dzieci, będzie to ze szkodą dla ich zdrowia i kondycji fizycznej w ciągu całego życia.

Dlaczego Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej jest tak silnie nasycona treściami wychowawczymi? W celach ogólnych edukacji wczesnoszkolnej podkreśla się znaczenie i konieczność zadbania o dobre wychowanie uczniów, o to, żeby odróżniali dobro od zła i wybierali dobro. Zespół specjalistów przygotowujący podstawę uznał, że określone na początku tego dokumentu cele wychowania trzeba skonkretyzować w każdym obszarze edukacji wczesnoszkolnej tak, aby w programach autorskich nie pominięto tego ważnego zakresu działalności pedagogicznej.

Konieczność nasycenia treści kształcenia wartościami wychowawczymi ma bezpośredni związek ze zmianami obserwowanymi w wychowaniu rodzinnym.

Nie określa się tygodniowej liczby godzin w cyklu kształcenia przeznaczonej na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Określa się minimalne ogólne liczby godzin, które należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym cyklu kształcenia.

Rok szkolny trwa średnio 35 - 36 tygodni nauki, podstawa programowa została ustalona tak, by można ją było zrealizować w ciągu 30 tygodni. Minimalna ogólna liczba godzin przeznaczona na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne została obliczona na 30 lub 32 tygodnie nauki. Pozostały okres można wykorzystać np. na: kontynuowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w systemie klasowo - lekcyjnym; organizację zajęć w innej formie, realizację projektów edukacyjnych.

Edukacja wczesnoszkolna Na realizację obowiązkowych zajęć edukacji wczesnoszkolnej przewidziane jest 60 godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania. Podziału godzin przeznaczonych na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że w trzyletnim okresie nauczania następujące zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze: język obcy nowożytny -190 godzin, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna i zajęcia komputerowe - po 95 godzin, wychowanie fizyczne -290 godzin.

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 19 marca 2009 r Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. (art. 22 a ustawy o systemie oświaty)

Program w dotychczasowym kształcie jako dokument uniwersalny, który stanowi jedynie uszczegółowienie podstawy, stracił tym samym rację bytu. Podstawa jest już szczegółowa. Nie zawiera jednak szczegółowej odpowiedzi na pytanie, jak doprowadzić do stanu, w którym uczniowie będą spełniać opisane wymagania. W dodatku nie chodzi o wszystkich uczniów w Polsce, ale o konkretnych uczniów, z którymi pracuje konkretny nauczyciel.

Program w myśl nowych przepisów staje się bardziej praktycznym a mniej teoretycznym dokumentem.

Nowej podstawy programowej nie da się zrealizować bez rewizji sposobu rozumienia ról ucznia i nauczyciela. Zmiany powinny uwzględniać najnowszą wiedzę o tym, jak ludzie się uczą. Bo, jak pisał John Holt, większość naszych obecnych założeń na temat edukacji szkolnej planowanej przez dorosłych w celu pracy nad dziećmi, a nie z dziećmi, jest po prostu błędna.

Opracowanie programu w pewnym zakresie odbywać się powinno zespołowo, tak jak zespołowe jest zadanie powierzone nauczycielom – wykształcenie ucznia. Można ustalić wspólne reguły działania, format programu ale też wspólne cele. Oczywiście można też uwzględnić wspólne projekty i działania podejmowane z uczniami. W przypadku przedmiotów pokrewnych można też dokonać analizy treści przedmiotowych i zadbać o ich korelację.