Konferencja p.t. Fundusze unijne – wsparcie rozwoju oświaty Plany kontraktacyjne na 2011 r. 08.12.2010 DEPARTAMENT FUNDUSZY STRUKTURALNYCH INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Poddziałanie „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni”
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI w województwie pomorskim w latach PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI w województwie pomorskim w latach
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
Kryteria wyboru projektów
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Marcin Żarłok Naczelnik Wydziału Inwestycji Funduszy Strukturalnych Podsumowanie pierwszego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości aplikowania o środki dla szkół podstawowych.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.4/11 Szczecin, 12 lipca 2011 r. Spotkanie współfinansowane ze.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Zapis prezentacji:

Konferencja p.t. Fundusze unijne – wsparcie rozwoju oświaty Plany kontraktacyjne na 2011 r DEPARTAMENT FUNDUSZY STRUKTURALNYCH INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA DLA PRIORYTETU III PO KL

Plan prezentacji Informacje ogólne Plan Działania 2011 Omówienie konkursów Zasady wyboru projektów Najczęściej popełniane błędy Dobre praktyki

PO KL Cel główny PO KL -wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej - będzie realizowany m.in. poprzez cel strategiczny: upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy

Priorytety PO KL I - Zatrudnienie i integracja społeczna II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących III - Wysoka jakość systemu oświaty IV - Szkolnictwo wyższe i nauka V - Dobre rządzenie VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich VII - Promocja integracji społecznej VIII - Regionalne kadry gospodarki IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach X - Pomoc techniczna

Cele Priorytetu III PO KL Cel główny Podwyższenie jakości systemu oświaty Cele szczegółowe Wzmocnienie zdolności systemu edukacji w zakresie monitoringu, ewaluacji i badań edukacyjnych oraz ich wykorzystanie w polityce edukacyjnej oraz zarządzaniu oświatą, Podniesienie jakości systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, Poprawę stopnia powiązania oferty w zakresie kształcenia i szkolenia z potrzebami rynku pracy, w szczególności poprzez dostosowywanie programów nauczania i materiałów dydaktycznych (w tym podręczników) oraz wprowadzenie nowych form doskonalenia nauczycieli w przedsiębiorstwach, Opracowanie i wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji i Krajowego Systemu Kwalifikacji oraz upowszechnienie uczenia się przez całe życie.

Projektodawcy i grupy docelowe Beneficjenci systemowi MEN, IBE, CIE, ORE, KOWEZiU, CKE, MKiDN, ZS Beneficjenci konkursowi wszystkie podmioty prawnie działające w Polsce (z wyłączeniem osób fizycznych) Grupy docelowe szkoły i placówki oświatowe, uczelnie i jednostki naukowe, administracja oświatowa, organy prowadzące szkół, kuratoria oświaty i inne ograny nadzoru pedagogicznego, placówki kształcenia i doskonalenia nauczycieli, CKE, OKE, MEN.

Priorytet III – Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.1 Modernizacja systemu zarządzania i nadzoru w oświacie Poddziałanie Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty Poddziałanie Modernizacja systemu nadzoru pedagogicznego Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli Poddziałanie Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie Opracowanie i wdrożenia Krajowego Systemu Kwalifikacji Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie

Finansowanie projektów w Priorytecie III PO KL Alokacja na Priorytet III PLN ( EUR) zakontraktowano PLN PLN indywidualizacja możliwe dofinansowanie: 85% budżet środków europejskich 15% środków z budżetu państwa

Obowiązujące dokumenty Ustawa o zasadach wspierania polityki rozwoju, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Szczegółowy Opis Priorytetów PO KL (typy projektów), Plan Działania (harmonogram, kryteria wyboru), Wytyczne horyzontalne MRR: Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach PO KL, System realizacji PO KL: Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, Zakres realizacji projektów partnerskich, inne – do potwierdzenia, Poradnik – Zasada równości szans kobiet i mężczyzn, Podręcznik przygotowywania wniosku o dofinansowanie, Generator Wniosków Aplikacyjnych – nowy formularz oraz Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie, Dokumentacja konkursowa.

Plan Działania 2011 PD rekomendowany przez KM PO KL, zatwierdzone kryteria wyboru projektów konkursowych 25 projektów systemowych w realizacji, 1 nowy projekt systemowy, 2 nowe konkursy.

Projekt systemowy 2011 Tytuł: Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły - etap III Beneficjent: Ośrodek Rozwoju Edukacji Okres realizacji: – Wartość: PLN Cel projektu: Sprawnie funkcjonujący, efektywny system nadzoru pedagogicznego uwzględniający zależności między badaniem jakości pracy szkoły a wspieraniem jej działalności, w tym: - Wdrożenie rozwiązań instytucjonalnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami; - Wdrożenie sposobów wykorzystania wyników ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego do podnoszenia jakości pracy szkół i placówek; - Wdrożenie systemu zapewniania jakości nadzoru pedagogicznego; - Ewaluacja zmodyfikowanego systemu nadzoru pedagogicznego; - Przygotowanie osób do sprawowania zewnętrznego i wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.

Konkursy w 2011 K1/3.4.3/11 – Opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów doskonalenia zawodowego w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego K2/3.3.4/11 – Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów, materiałów dydaktycznych i metod kształcenia dotyczących m.in. kształcenia w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości zawieszony K6/3.3.2/10 – Przygotowanie wybranych szkół do realizacji praktyk przez studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela

Konkurs nr 1/3.4.3/2011 Tytuł konkursu: Opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów doskonalenia zawodowego w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego, Alokacja: PLN, Tryb: konkurs otwarty do wyczerpania dostępnych środków, Termin ogłoszenia: II kwartał 2011 r., Wnioskodawcy: wszystkie podmioty, Kryteria wyboru dostępu: - grupę docelową stanowią nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu, - projekt obejmuje stażami i praktykami w przedsiębiorstwach minimum 250 osób, - staże/ praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach w ramach opracowanych programów trwają minimum 2 tygodnie (kryterium merytoryczne).

Konkurs nr 1/3.4.3/ c.d. Celem konkursu jest wyłonienie podmiotów, które w ścisłej współpracy z przedsiębiorcami i szkołami zawodowymi opracują programy praktyk w przedsiębiorstwach, zapewnią warunki ich przeprowadzenia, dokonają rekrutacji uczestników i zrealizują praktyczne doskonalenie nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów praktycznej nauki zawodu. Osiągnięcie założonego celu przyczyni się do wypracowania rozwiązań będących nową jakością w doskonaleniu nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe. Projekty mają mieć charakter pilotażowy, zatem niezbędne jest, sformułowanie wniosków i rekomendacji dotyczących dalszego wdrażania i upowszechniania wypracowanych rozwiązań, co przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia zawodowego.

Konkurs 2/3.3.4/2011 Tytuł konkursu: Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów, materiałów dydaktycznych i metod kształcenia dotyczących m.in. kształcenia w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości Alokacja: PLN, Tryb: konkurs otwarty do wyczerpania dostępnych środków Termin ogłoszenia: III kwartał 2011 r., Wnioskodawcy: wszystkie podmioty, Kryteria wyboru dostępu: W ramach projektu zostanie opracowany i wdrożony minimum 1 innowacyjny program nauczania w zakresie przedsiębiorczości, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych Kryteria wyboru strategiczne: Wdrożenie programów, w ramach których zajęcia realizowane będą w formule interdyscyplinarnej, z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – 20 pkt Opracowanie i wdrożenie programów innowacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – 5 pkt

Konkurs 6/3.3.2/2010 Tytuł konkursu: Przygotowanie wybranych szkół do realizacji praktyk przez studentów przygotowywanych do zawodu nauczyciela Alokacja: PLN, z czego już wykorzystano PLN Tryb: konkurs otwarty do wyczerpania dostępnych środków Termin wznowienia: I kwartał 2011 r., Wnioskodawcy: uczelnie uprawnione do kształcenia nauczycieli, działające w partnerstwie z organami prowadzącymi szkoły Odbiorcy pomocy: studenci przygotowujący się do wykonywania zawodu nauczyciela, kadry pedagogiczne szkół i placówek oświatowych, które przygotowują się do prowadzenia praktyk przez studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, przedszkola, szkoły i placówki oświatowe Kryteria wyboru dostępu: Projekty realizowane przez uczelnie uprawnione przez uczelnie do kształcenia nauczycieli, projekty realizowane w partnerstwie z organami prowadzącymi szkoły, Kryterium strategiczne: Projekty wykorzystujące rezultaty projektów edukacyjnych, zrealizowanych dzięki wsparciu z EFS i/lub EFRR, np. w ramach SPO RZL, ZPORR i RPO - 10 pkt.

Konkurs 6/3.3.2/ c.d. 1)przedstawienie najlepszego programu praktyk pedagogicznych, wnoszącego zmianę jakościową w przygotowaniu studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, 2) wypracowanie najlepszych rozwiązań organizacyjnych praktyk pedagogicznych, 3) poprawa jakości praktyk pedagogicznych i nabycie umiejętności: planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć, prowadzenia obserwacji, analizy pracy nauczyciela i uczniów, autorefleksji i analizowania własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów, współpracy z innymi nauczycielami, w szczególności z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną; 4) realizacja praktyk pedagogicznych - obserwacja zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia i samodzielne prowadzenie zajęć, 5) stała współpraca pomiędzy uczelniami kształcącymi nauczycieli, a przedszkolami, szkołami i placówkami, w których studenci odbywają praktyki pedagogiczne, w tym: stałe doskonalenie opiekunów praktyk pedagogicznych, tj. nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek, przyjmujących studentów na praktyki.

Proces wyboru wniosków Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu Załączniki do umowy Negocjacje Lista rankingowa Ocena merytoryczna Ocena formalna

Wniosek należy przygotować w nowej wersji GWA, nowy wzór wniosku jest zgodny z metodyką PCM, nowa konstrukcja w pkt. 3.1(uzasadnienie i cele), 3.2 (grupy docelowe), 3.3 (zadania), 3.4 (ryzyko), 3.5 (oddziaływanie projektu), 3.6 (potencjał i doświadczenie), 3.7 (zarządzanie projektem), aktualizacja limitu liczby znaków, informacje we wniosku będą ustrukturyzowane (mniej opisowe), usprawnienie wdrażania projektów, ocena wniosku będzie zobiektywizowana.

Najczęściej popełniane błędy – ocena formalna Niespełnienie wymogów określonych w dokumentacji konkursowej, w tym niespełnienie kryteriów dostępu: - brak podpisu osoby upoważnionej (oraz jej pieczęci imiennej) w rubryce pod oświadczeniem w cz. V wniosku, - podpisanie wniosku przez osobę inną niż wskazana w pkt. 2.6 wniosku, - brak 2 papierowych egzemplarzy wniosku, - inna suma kontrolna wersji papierowej niż wersji elektronicznej (suma kontrolna pełni rolę parafy), - okres realizacji projektu niezgodny ze wskazanym w dokumentacji konkursowej, - brak załącznika finansowego, - brak stosownego oświadczenia we wskazanym punkcie wniosku (kryterium dostępu).

Najczęściej popełniane błędy – ocena merytoryczna - wprowadzanie do projektu elementów nie wpisujących się w przedmiot konkursu (całościowe rozwiązanie niedoborów), - cele projektu przekopiowane z SzOP (poziom strategiczny), - wskazanie celów projektu tożsamych z działaniami/zadaniami przewidzianymi do realizacji, - brak spójności między działaniami, rezultatami a celami projektu, - brak rezultatów projektu, - planowanie w kosztach pośrednich i bezpośrednich tych samych wydatków (np. administracyjnych), - brak lub błędna metodologia kosztów pośrednich, - brak wskazania form zatrudnienia oraz kalkulacji rzeczywistego zaangażowania osób zaangażowanych w realizację projektu, - brak wskazania działań zlecanych na zewnątrz, - brak wskazania wartości dodanej projektu, - budżety przeszacowane - sprzęt, promocja, koszty zarządzania projektem.

Najczęściej popełniane błędy – załączniki i umowa - nieprawidłowo sporządzony harmonogram płatności (zbyt długie okresy rozliczenia środków), - załącznik VAT- 5, - nieaktualne załączniki - daty wystawienia, osoby upoważnione, - podpisanie weksla przez inną osobę niż upoważniona, - brak oświadczenia o kwalifikowalności VAT (partnerów), - brak załączników do umowy partnerskiej, - błędnie sporządzona umowa ponadnarodowa – niezgodna z instrukcją, kwoty, rezultaty, - brak poświadczenia za zgodność z oryginałem.

Zanim złożysz wniosek … - zapoznaj się z Dokumentacją konkursową oraz dokumentami programowymi dla PO KL ( - zapoznaj się z podręcznikami przygotowanymi dla projektodawców projektów ( – zasady, wytyczne, - przeanalizuj Karty oceny formalnej i merytorycznej, wzór umowy, - zapoznaj się z instrukcją obsługi i wypełniania Generatora wniosków ( - wypełnij treścią projektu formularz wniosku w Generatorze, - zapisz wniosek na dysku, waliduj dane, wydrukuj wniosek, - dokładnie przeczytaj wydrukowany projekt, - dokonaj samooceny wniosku przy pomocy Listy sprawdzającej, - nie zapomnij o podpisaniu wniosku przez osoby upoważnione, Biorąc pod uwagę czas niezbędny na przeprowadzenie oceny formalnej, merytorycznej oraz formalności związane z podpisaniem umowy o dofinansowanie, Instytucja Pośrednicząca sugeruje, aby czas rozpoczęcia projektu przewidzieć najwcześniej na 4 miesiące od daty złożenia wniosku.

Procedura odwoławcza Etap przedsądowy Po ocenie formalnej, Po ocenie merytorycznej, Protest do IP – 14 dni, Odwołanie do IZ – 7 dni, Etap sądowy Skarga do WSA, Skarga kasacyjna do NSA,

Statystyki Ubiegający się o dofinansowanie: - szkoły wyższe (27%), - organizacje pozarządowe (25%), - jednostki samorządu terytorialnego (25%), - przedsiębiorcy (23%). Najczęściej reprezentowane województwa: mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, podlaskie, lubelskie, małopolskie. Województwa słabo reprezentowane: świętokrzyskie, podkarpackie.

Statystyki – c.d. suma wnioski złożone na 4 konkursy w 2010 r. 483 wnioski wycofane 5 wnioski odrzucone na etapie o. formalnej 116 wnioski poprawne formalnie skierowane na KOP 362 wnioski rekomendowane do dofinansowania 123 wnioski odrzucone przez KOP 239 wnioski odrzucone kryterium horyzontalne 47 wnioski poniżej 60%pkt 211

Dziękuję za uwagę Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu III PO KL w Ministerstwie Edukacji Narodowej adres