WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO Copyright © 2003-2006 by WARR SA Wroclaw Regional Development Agency WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PROF.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego OLSZTYN Mrągowo, Wprowadzenie do zagadnienia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
FINANSOWANIE INICJATYW KLASTROWYCH
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i Rozwoju Uczelni prof. dr hab. Roman Kołacz AKADEMIA ROLNICZA WE WROCŁAWIU Wrocław, ul. C.K. Norwida 25/27.
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Zasady skutecznego aplikowania o dotacje z Funduszy Strukturalnych Iwona Czaplikowska Katowice, 13 stycznia 2005.
1 Działanie 2.1 Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw Schemat A Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP Szkolenie dla mikroprzedsiebiorców.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata Ministerstwo.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
1 Działalność PARP na rzecz rozwoju przedsiębiorstw finansowana ze środków funduszy strukturalnych Agnieszka Rybińska Zastępca Prezesa Warszawa,
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO Copyright © by WARR SA Wroclaw Regional Development Agency WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PROF. DR HAB.INŻ. JANUSZ ZALESKI WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO & POLITECHNIKA WROCŁAWSKA KIELCE, 14 WRZEŚNIA 2007r. MOŻLIWOŚCI WSPIERANIA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KLASTRÓW W RPO WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ORAZ PO KAPITAŁ LUDZKI

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PLAN PREZENTACJI (1) IREGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO (RPOWŚ ): - OŚ PRIORYTETOWA 1: ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI - OŚ PRIORYTETOWA 2:WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI, BUDOWA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO ORAZ WZROST POTENCJAŁU INWESTYCYJNEGO REGIONU - FINANSOWANIE W RAMACH RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PLAN PREZENTACJI (2) IISEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI (RPOWŚ ): - PRIORYT II: ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH I POTENCJAŁU ADAPTACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTW ORAZ POPRAWA ZDROWIA OSÓB PRACUJĄCYCH - PRIORYTET VIII: REGIONALNE KADRY GOSPODARKI - FINANSOWANIE W RAMACH SPO KL IIIPODSUMOWANIE

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO WKŁAD WSPÓLNOTOWY: Euro - KRAJOWY WKŁAD PUBLICZNY: Euro - WKŁAD PRYWATNY: Euro OGÓŁEM: Euro RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO Cel Generalny RPOWŚ to poprawa warunków sprzyjających budowie konkurencyjnej i generującej nowe miejsca pracy regionalnej gospodarki. RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO W ramach celu generalnego mieści się sześć celów szczegółowych, do których realizacji prowadzić będzie sześć osi priorytetowych. Cel szczegółowy Programu jest równocześnie celem głównym osi priorytetowej. RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY RPOWŚ RPOWŚ STRUKTURA CELÓW

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 1: ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI (1) Środki dostępne: Euro Dobrze rozwijający się sektor przedsiębiorstw jest jednym z najważniejszych czynników wspomagających rozwój regionalnej gospodarki! RPOWŚ Inkubatory przedsiębiorczości akademickiej i parki technologiczne jako organizacje wspomagające rozwój przedsiębiorczości, a zwłaszcza gospodarki opartej na wiedzy.

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY RPOWŚ Cele osi priorytetowej: 1. Wzmocnienie konkurencyjności i zdolności inwestycyjnej sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw 2. Wzmocnienie inwestycyjne instytucji otoczenia biznesu oraz funduszy pożyczkowych i gwarancyjnych OŚ PRIORYTETOWA 1: ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI (2)

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 1: ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI (3) RPOWŚ Działania w ramach tej osi: 1.Bezpośrednie wsparcie sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (dostępne środki: Euro) 2.Tworzenie i rozwój powiązań kooperacyjnych przedsiębiorstw (dostępne środki: Euro)

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 1: ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI (4) Działania w ramach osi priorytetowej (cd.): 3. Tworzenie i rozbudowa funduszy pożyczkowych i gwarancyjnych (dostępne środki: Euro) 4. Wsparcie inwestycyjne dla instytucji otoczenia biznesu (dostępne środki: Euro) RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY RPOWŚ POTENCJALNI BENEFICJENCI OSI PRIORYTETOWEJ 1: 1.MŚP, grupy, konsorcja i klastry MŚP 2.Instytucje otoczenia biznesu 3.Partnerzy społeczni i gospodarczy 4. Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, jednostki organizacyjne jst posiadające osobowość prawną

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY RPOWŚ OŚ PRIORYTETOWA 2: WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI, BUDOWA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO ORAZ WZROST POTENCJAŁU INWESTYCYJNEGO REGIONU Środki dostępne: Euro Kluczowymi czynnikami decydującymi o konkurencyjności gospodarki są: wysoki poziom innowacyjności przedsiębiorstw oraz efektywne wykorzystanie wiedzy i badań naukowych!

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2: WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (2) RPOWŚ Wsparcie przedsięwzięć służących podniesieniu poziomu innowacyjności gospodarki województwa, szczególnie poprzez: -wzmocnienie potencjału sektora badawczo-rozwojowego dla rozwoju przedsiębiorczości -intensyfikację współpracy instytucji badawczo-rozwojowych z przedsiębiorstwami- transfer nowoczesnych technik i technologii oraz umiejętności ich wykorzystania

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2: WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (3) Cele osi priorytetowej: 1. Poprawa powiązań pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz innowacyjności i gospodarką 2.Tworzenie i rozbudowa sieci teleinformatycznych oraz rozwój systemów usług elektronicznych, w tym dla podmiotów gospodarczych RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2: WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (4) Cele osi priorytetowej 2 (cd.): 3. Wzrost dostępności kompleksowo wyposażonych terenów inwestycyjnych 4. Poprawa wizerunku regionu, jego potencjału gospodarczego oraz turystycznego RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2 WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (5) Do działań w ramach tej osi priorytetowej należą: 1.Rozwój innowacji, wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz placówek sektora badania i rozwój (dostępne środki: Euro) 2.Budowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego (dostępne środki: Euro) 3.Promocja gospodarcza i turystyczna regionu (dostępne środki: Euro) 4.Tworzenie kompleksowych terenów inwestycyjnych (dostępne środki: Euro) RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2 WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (6) Beneficjenci osi: 1.Instytucje otoczenia biznesu 2.Partnerzy społeczni i gospodarczy 3.Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, jednostki organizacyjne jst posiadające osobowość prawną RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY OŚ PRIORYTETOWA 2 WSPARCIE INNOWACYJNOŚCI... (7) Beneficjenci osi priorytetowej 2 (cd.) : 4.Szkoły wyższe (w zakresie infrastruktury dydaktycznej i naukowo- badawczej), specjalistyczne placówki ochrony zdrowia prowadzące działalność naukowo-badawczą, jednostki naukowe, organizacje pozarządowe, jednostki wybrane w drodze przetargu, dostarczające usług użyteczności publicznej na zlecenie władz jednostek samorządu terytorialnego 5.Administracja rządowa 6.Jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną (nie wymienione wyżej) RPOWŚ

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY Tabela finansowa dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego w podziale na osie priorytetowe oraz źródła finansowania (w EUR) RPOWŚ FINANSOWANIE RPOWŚ PROCENTOWY WKŁAD WSPÓLNOTOWY PROCENTOWY WKŁAD KRAJOWY OGÓŁEM OŚ PRIORYTETOWA 118%54,4%26,8% OŚ PRIORYTETOWA 214%7,8%12,5% OGÓŁEM100%

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PROPOZYCJA ALOKACJI ŚRODKÓW W POSZCZEGÓLNYCH OSIACH RPOWŚ

Oś priorytetowa 1 Współfinansowanie projektów ze środków EFRR wyniesie dla sektora MŚP do 50% wydatków kwalifikowanych, zaś dla pozostałych beneficjentów do 85% wydatków kwalifikowanych, przy zachowaniu zasad pomocy publicznej. Oś priorytetowa 2 Współfinansowanie projektów ze środków EFRR wyniesie do 85% wydatków kwalifikowanych, przy zachowaniu zasad pomocy publicznej. WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY RPOWŚ POZIOMY WSPÓŁFINANSOWANIA ZE ŚRODKÓW EFRR

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY APLIKOWANIE O ŚRODKI W RAMACH RPOWŚ Proces aplikacyjny: Przedsiębiorca nie podlega procesowi preselekcji- należy przedstawić projekt z pełną dokumentacją. Składanie wniosków aplikacyjnych: Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Departament Funduszy Strukturalnych Oddział Wdrażania Projektów Gospodarczych (przygotowywanie i prowadzenie pełnej procedury naboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów gospodarczych, czyli realizowanych w ramach Działań I i II Osi priorytetowej RPOWŚ (zwyłączeniem Działania 2.4).

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI SPO KL WKŁAD WSPÓLNOTOWY: Euro - KRAJOWY WKŁAD PUBLICZNY: Euro - WKŁAD PRYWATNY: 0 Euro OGÓŁEM: Euro

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Cel programu: 1.wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich przez wzrost zatrudnienia i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw i ich pracowników, 2.podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, 3.zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego, 4.wsparcie dla budowy struktur administracyjnych państwa

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI PO KL składa się z 10 Priorytetów, realizowanych równolegle na poziomie centralnym (Priorytety I – V), regionalnym (Priorytety VI – IX), oraz Priorytet X – Pomoc techniczna.

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL FINANSOWANIE SPO KL % ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny) 15% ze środków krajowych 11,5 mld euro – całość kwoty przewidziana na realizację Programu (w tym wkład finansowy Europejskiego Funduszu Społecznego to ponad 9,7 mld euro)

PRIORYTETY REALIZOWANE CENTRALNIE WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL Izatrudnienie i integracja społeczna (dostępne środki: EUR) IIrozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw (dostępne środki: EUR) IIIwysoka jakość edukacji odpowiadająca wymogom rynku pracy (dostępne środki: EUR) IVdobre państwo (dostępne środki: EUR) Vprofilaktyka, promocja i poprawa stanu zdrowia społeczeństwa (dostępne środki: EUR)

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL PRIORYTETY REALIZOWANE REGIONALNIE VIrynek pracy otwarty dla wszystkich (dostępne środki: EUR) VIIpromocja integracji społecznej (dostępne środki: EUR) VIIIregionalne kadry gospodarki (dostępne środki: EUR) IXrozwój wykształcenia i kompetencji w regionach (dostępne środki: EUR)

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL POTENCJALNI BENEFICJENCI instytucje rynku pracy, instytucje szkoleniowe, jednostki administracji rządowej i samorządowej, przedsiębiorcy, instytucje otoczenia biznesu, organizacje pozarządowe, instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL STRUKTURA CELÓW SPO KL

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL Tabela finansowa dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w podziale na priorytety oraz źródła finansowania (w euro) PROCENTOWY WKŁAD WSPÓLNOTOWY PROCENTOWY WKŁAD KRAJOWY OGÓŁEM PRIORYTET II6,8% PRIORYTET VIII13,9% OGÓŁEM100% FINANSOWANIE SPO KL

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL PRIORYTET II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Cele szczegółowe: Rozwój i poprawa funkcjonowania systemowego wsparcia adaptacyjności pracowników i przedsiębiorstw Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej Poprawa funkcjonowania systemu przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL PRIORYTET II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących Cele szczegółowe (cd.): Poprawa stanu zdrowia osób pracujących poprzez opracowywanie programów profilaktycznych oraz programów wspierających powrót do pracy Podnoszenie kwalifikacji i umiejętności personelu medycznego Podniesienie jakości w jednostkach służby zdrowia

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL BUDŻET PRIORYTETU II

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL PRIORYTET VIII Regionalne kadry gospodarki Cele szczegółowe: Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej Poprawa funkcjonowania systemu przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą Transfer wiedzy

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL BUDŻET PRIORYTETU VIII

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY SPO KL APLIKOWANIE O ŚRODKI W RAMACH SPO KL CZĘŚĆ CENTRALNA: WDRAŻANIE POPRZEZ ISTNIEJĄCE JEDNOSTKI RIF (PLAN PARP) CZĘŚĆ REGIONALNA: WOJEWÓDZKIE URZĘDY PRACY

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY PODSUMOWANIE W obydwu programach nie występują silne działania ukierunkowane typowo na powstawanie klastrów. Jednak każdy z programów w dużym stopniu przyczynia się do finansowania przedsiębiorczości (także przedsiębiorcy działający w powiązaniach klastrowych). Jest wiele możliwości działań programowych, gdzie przedsiębiorca może być wsparty finansowo w ramach RPOWŚ oraz SPO KL

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PROF. DR HAB.INŻ. JANUSZ ZALESKI WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO & POLITECHNIKA WROCŁAWSKA UL. KOCHANOWSKIEGO WROCŁAW Tel.: (+48 71) , Fax: (+48 71) Prezentacja przygotowana przez: mgr inż. Matylda Witek, WARR mgr inż. Tomasz Korf, WARR

suplement Najczęściej popełniane błędy przy przygotowywaniu aplikacji

SPO WKP Ocena Formalna – najczęstsze błędy brak obowiązkowych załączników do wniosku o dofinansowanie; wniosek wypełniony niezgodnie z instrukcją; niepodpisany lub niewłaściwie podpisany wniosek (np. przez osobę nieupoważnioną); kopia dokumentacji niepotwierdzona za zgodność z oryginałem; niezgodność projektu z zasadami działania (np. rozpoczęcie inwestycji przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, uwzględnienie w budżecie wydatków niekwalifikowanych);

SPO WKP Ocena Formalna – najczęstsze błędy, c.d. oryginały i kopie wniosków nie są tożsame; niekwalifikowanie się wnioskodawcy o ubieganie się o wsparcie, np. mikroprzedsiębiorca nie spełniający warunków programowych; nieaktualne dokumenty (np. dokument rejestrowy, zaświadczenie o niekaralności, zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec ZUS i US, itp.); brak wersji elektronicznej wniosku; niezgodność sumy kontrolnej wniosku w wersji elektronicznej i drukowanej.

SPO WKP Powody negatywnej oceny techniczno – ekonomicznej i merytorycznej niezgodność projektu z celami oraz zakresem merytorycznym działania; projekty nie dotyczyły nowej inwestycji, lecz wiązały się z przeniesieniem dotychczasowej działalności na inne miejsce; scharakteryzowanie projektu w sposób uniemożliwiający jego szczegółową ocenę, np. brak spójności między wnioskiem a biznes planem, nieprecyzyjne i lakoniczne opisy, podawanie wskaźników rezultatu, które są niemożliwe do osiągnięcia, ponieważ ich osiągnięcie jest całkowicie niezależne od wnioskodawcy; projekt dotyczy pomocy finansowej w kwocie niższej niż minimalny lub wyższej niż maksymalny limit dotacji;

SPO WKP Powody negatywnej oceny techniczno – ekonomicznej i merytorycznej, c.d. projekt nie zapewnia wymaganego minimalnego wkładu własnego; brak technicznej możliwości wykonania projektu, np. wartość wydatków kwalifikowanych kilkakrotnie przekracza wartość rocznych przychodów lub wnioskodawca nie posiada niezbędnej wiedzy lub doświadczenia; brak uzasadnienia kwalifikowalności wydatków - wydatki zgodnie z założeniami programu powinny być niezbędne dla realizacji celów projektu – lub zawyżanie kosztów (przeszacowanie projektu); brak źródeł finansowania projektu – wnioskodawca nie może zapominać, że wsparcie jest refundacją poniesionych wydatków; brak ważnych dokumentów dotyczących gotowości projektu do realizacji, takich jak pozwolenie na budowę;

SPO WKP Powody negatywnej oceny techniczno – ekonomicznej i merytorycznej, c.d. niska efektywność kosztowa; brak spójności projektu – wniosek prezentuje listę niepowiązanych ze sobą wspólnym celem zakupów, nie stanowi spójnej całości; brak szczegółowej analizy potrzeb wnioskodawcy jako uzasadnionej podstawy do realizacji projektu; brak informacji o tym, w jaki sposób realizacja projektu wpłynie pozytywnie na rozwiązanie określonych, zidentyfikowanych problemów lub barier.

SPO RZL Ocena Formalna – najczęstsze błędy wydruk wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z Generatora Wniosków jest wydrukiem próbnym; wersja elektroniczna wniosku niezgodna z wersją papierową – niezgodność sumy kontrolnej; wniosek o dofinansowanie projektu złożony do nieodpowiedniej Regionalnej Instytucji Finansującej; ręczne wypełnianie rubryk we wniosku o dofinansowanie; braki załączników, np. zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami do ZUS i US, dokumentów finansowych, umów partnerskich, kosztorysu projektu; błędne zaświadczenia o stanie rachunków bankowych; błędny rachunkowe w kosztorysach projektu;

SPO RZL Ocena Formalna – najczęstsze błędy, c.d. brak podpisów na życiorysach trenerów; cześć załączników sporządzona w formatach niezgodnych z wytycznymi; brak potwierdzenia złożenia deklaracji podatkowych w Urzędzie Skarbowym; kopie dokumentów załączonych do egzemplarza oryginału dokumentów nie podpisane za zgodność z oryginałem przez radcę prawnego.

ZPORR Ocena Formalna – najczęstsze błędy wersja elektroniczna wniosku niezgodna z wersją papierową – niezgodność sumy kontrolnej; wydruk wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z Generatora Wniosków jest wydrukiem próbnym; wniosek o dofinansowanie realizacji projektu nie jest wypełniony w Generatorze Wniosków, ale na formularzu tekstowym Word lub innym; nieuprawniona kategoria beneficjenta (niezgodna z UZPORR), niespełnione kryterium geograficzne (projekt realizowany poza regionem Dolnego Śląska); brak prawomocnego, na dzień podpisania umowy o dofinansowanie projektu, pozwolenia na budowę; brak elektronicznej wersji biznes planu;

ZPORR Ocena Formalna – najczęstsze błędy, c.d. kopie dokumentów nie potwierdzone za zgodność z oryginałem; wniosek lub oryginały załączników nie parafowane na każdej stronie; w przypadku spółek cywilnych, brak podpisów wszystkich wspólników; rozpoczęcie inwestycji przed dniem złożenia wniosku; dokumenty poświadczające sytuację finansową wnioskodawcy dotyczące niewłaściwych okresów; nieaktualne zaświadczenia (ZUS, US, REGON); nieprecyzyjne ujęcie kosztów we wniosku (stosowanie zbyt ogólnych kategorii kosztów), uniemożliwiające sprawdzenie ich kwalifikowalności;

ZPORR Ocena Formalna – najczęstsze błędy, c.d. stosowanie własnych wskaźników monitoringowych, niezgodnych z listą standardowych wskaźników monitoringowych ZPORR; w przypadku zakupu pojazdu, brak zagwarantowania, że pojazd będzie użytkowany jedynie dla celów określonych w chwili zakupu oraz w granicach strefy zakwalifikowanej do objęcia pomocą.

ZPORR Powody negatywnej oceny merytoryczno - technicznej projekty, które dotyczą inwestycji w rozmiarach nie przystających do możliwości przedsiębiorcy i wykonywanej działalności; projekt polegający jedynie na zakupie środka transportu drogowego; projekt polegający jedynie na budowie nieruchomości na wynajem; projekt polegający jedynie na remontach pomieszczeń; projekt, w którym wydatki nie są ze sobą bezpośrednio powiązane – niespójność projektu; błędne zakwalifikowanie wydatków do refundacji – niezgodność z dokumentami programowymi.

WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO WROCLAW REGIONAL DEVELOPMENT AGENCY DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PROF. DR HAB.INŻ. JANUSZ ZALESKI WROCŁAWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO & POLITECHNIKA WROCŁAWSKA UL. KOCHANOWSKIEGO WROCŁAW Tel.: (+48 71) , Fax: (+48 71) Prezentacja przygotowana przez: mgr inż. Matylda Witek, WARR mgr inż. Tomasz Korf, WARR