CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym jako wyzwanie dla polskiego systemu kształcenia Justyna Jasiewicz 26 czerwca 2012
Plan prezentacji kontekst: rozwój i upowszechnienie ICT przemiany w sektorze gospodarczym zapotrzebowanie na pracowników poszczególnych sektorów zastępowanie pracy ludzi pracą maszyn zapotrzebowanie na specyficzne kompetencje kompetencje niezbędne do pracy w środowisku informacyjnym przygotowanie do pracy przez system edukacji strategie reakcji
Kontekst: rozwój i upowszechnienie ICT dynamiczny rozwój nowych technologii upowszechnienie dostępu do ICT w 2011 r. dostęp do internetu miało 61% gospodarstw w całym kraju i 63% gospodarstw domowych województwa mazowieckiego korzystanie z ICT w niemal wszystkich obszarach działalności: praca komunikacja rozrywka nauka informacja
Przemiany w sektorze gospodarczym – zapotrzebowanie na pracowników zmiany trendów w zakresie zapotrzebowania na pracowników poszczególnych sektorów spada zapotrzebowanie na pracowników „tradycyjnych” sektorów, w tym przede wszystkim rolników, rzemieślników, pośredników wzrasta zapotrzebowanie na pracowników w sektorze informacyjnym i IT, w tym przede wszystkim infobrokerów, programistów, analityków danych, koordynatorów pracy zespołów rozproszonych
Przemiany w sektorze gospodarczym – zastępowanie pracy ludzi pracą maszyn automatyzacja łatwo algorytmizowalnych działań zastępowanie osób wykonujących proste prace „biurowe” przez maszyny e-banking e-handel rynek usług ubezpieczeniowych bezrobocie technologiczne
Google driverless car – memento
Przemiany w sektorze gospodarczym – zapotrzebowanie na specyficzne kompetencje zmiany trendów zapotrzebowania na kompetencje determinanty: podejście obliczeniowe inteligentne systemy i urządzenia nowa struktura organizacji nowe media globalizacja wydłużenie czasu życia
Praca w środowisku informacyjnym – kompetencje informatyczne – zespół umiejętności niezbędnych by korzystać z podstawowych funkcji sprzętu ICT informacyjne – zespół umiejętności pozwalających wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje pochodzące z rozmaitych źródeł medialne – instynkt stawiana pytań o to, co się kryje za produkcją danego przekazu
Praca w środowisku informacyjnym – kompetencje społeczne inteligencja społeczna kompetencje międzykulturowe prowadzenie współpracy wirtualnej związane z „procesami myślenia” sense-making myślenie kreatywne i adaptacyjne transdyscyplinarność zarządzanie obciążeniem poznawczym
Źródła kompetencji – młodzież źródła wiedzy na temat korzystania z narzędzi ICT samokształcenie rodzice, rodzeństwo przyjaciele Dane: badania autorskie J. Jasiewicz, 2010.
Przydatność edukacji informacyjnej – młodzież Dane: badania autorskie J. Jasiewicz, 2010.
Strategie reakcji dla sektora edukacji dla firm wykształcenie zespołu kompetencji niezbędnych do pracy w środowisku informacyjnym poprzez: kształcenie ukierunkowane na rozwój kompetencji informacyjnych i informatycznych przedstawianie mechanizmów zmian na rynku pracy kształcenie pod kątem ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przygotowanie do procesu kształcenia ustawicznego dla firm promowanie postawy sprzyjającej kształceniu ustawicznemu zachęcanie do udziału w rozmaitych formach kształcenia motywowanie do podejmowania działań nakierowanych na rozwój zawodowy