AUTONOMIA SZKOŁY = WOLNOŚĆ W EDUKACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
System edukacji w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

AUTONOMIA SZKOŁY = WOLNOŚĆ W EDUKACJI Irena Dzierzgowska Marzec 2007

Mój plan Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy – prawie z kosmosu „Tu Ziemia, tu Ziemia” – lądujemy A może być tak pięknie... To może warto spróbować?

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy „Wolność edukacji jest takim samym prawem człowieka jak wolność religii, nauki, sztuki i prasy”. Deklaracja dotycząca Praw Człowieka do Wolności w Edukacji (Helsinki, 30 maja 1991 r.)

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy „Na szczęście w Europie prawie już nie ma ministrów nauki, którzy wyznaczają „swoim” tysiącom profesorów metody i wyniki badań; prawie nie ma ministrów kultury, którzy wyznaczają „swoim” literatom sztuki teatralne, „swoim” teatrom programy i inscenizacje, a „swojej” publiczności uczęszczanie do teatru i bicie brawa. Ale, jak Europa długa i szeroka, istnieje ciągle jeszcze zbyt wielu ministrów oświaty, którzy wyznaczają tysiącom „swoich” szkół programy nauczania wraz z planami zajęć. W obliczu tradycji europejskiej tradycji kulturalnej, w obliczu realnie istniejących alternatyw takie postępowanie szkolno – biurokratyczne jest błędnym reliktem historii.” Hans Christoph Berg

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy Dlaczego autonomia i wolność edukacji jest tak ważna? Bo: potrzebny jest krajobraz szkolny nastawiony na różnorodność dzieci są różne i mają różne potrzeby i oczekiwania rodzice mają prawo wyboru szkoły dla swojego dziecka wolność edukacji zapisana jest w dokumentach Europy daje możliwość twórczego rozwoju idei pedagogicznych tylko w różnorodnych szkołach można realizować idee równych szans wolność jest podstawową potrzebą współczesnego człowieka wolność wewnętrzna jest warunkiem twórczej pracy nauczycieli

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy Autonomia szkół prowadzi do pluralizmu i tworzenia różnych typów szkół: Szkoły publiczne, znormalizowane Szkoły katolickie Szkoły ewangelickie Szkoły Montessori Szkoły waldorfskie Szkoły politechniczne Szkoły z maturą międzynarodową (IBO) Szkoły obywatelskie Szkoły całościowe i wolne (Tołstoja) Szkoły wolne (Bochum)

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy Warunkiem autonomii szkoły jest ograniczona do niezbędnego minimum ingerencja Państwa „Jest sprawą ewidentną, że państwowy nadzór szkolny nie wie, jak traktować innowacje. Coś, co nie jest powszechnie przyjęte, jest niedozwolone”. Ingo Krampen

Autonomia i wolność z szerokiej perspektywy Tezy w sprawie reorganizacji nadzoru szkolnego uchwalone przez europejskie kolokwium pedagogiczne (Berno, 28 maja 1994 r.) „W dziedzinie oświaty (...) trzeba na nowo zdefiniować konieczne funkcje nadzoru. I tak państwo przejmuje nadzór prawny (...). Natomiast ustalenia treści i metod nie mogą być przedmiotem ustaw ani rozporządzeń. (...) Państwo nadzoruje przestrzeganie obowiązku podawania do publicznej wiadomości koncepcji edukacyjnych (...)”

„Tu Ziemia, tu Ziemia” – lądujemy Autonomia szkół w Polsce jest ograniczona. Ustawa o systemie oświaty nie pozwala tworzyć odmiennych typów szkół Wszystkie szkoły realizują podstawę programową Wszystkie szkoły realizują plany nauczania Wszyscy nauczyciele mają jednolite kwalifikacje Wszystkie dzieci zdają takie same sprawdziany i egzaminy We wszystkich szkołach obowiązują te same zasady oceniania Większość dokumentów obowiązuje we wszystkich szkołach

„Tu Ziemia, tu Ziemia” – lądujemy Zmiany: Nadzór Statuty szkół Nowelizacja ustawy i Karty Nauczyciela: Wymóg wyposażenia pracowni w szkołach uczących zawodu Wybór kuratora oświaty Szkolny zestaw programów i podręczników Mundurki Nauczyciel – funkcjonariuszem publicznym

A może być tak pięknie... Ramy autonomii: Prawo oświatowe, w tym prawa ucznia Podstawa programowa Standardy wymagań Drożność, porównywalność świadectw

A może być tak pięknie... Wewnątrz ustalonych ram wolność szkoły dotyczy: Określenia swojej specyfiki, także cyklu nauczania Wyboru lub tworzenia programów nauczania Ustalania planów nauczania Zatrudniania nauczycieli (poziom wykształcenia) Wszystkich spraw wychowawczych Spraw organizacyjnych

To może warto spróbować? Nie jest łatwo... ale: Potrzebna jest silna organizacja, grupująca większość szkół i placówek Siłę powinna stanowić strona merytoryczna Trzymać rękę na pulsie, wiedzieć i reagować Zaprzyjaźniać się z samorządami Pokazywać przykłady dobrej praktyki Dzielić się doświadczeniami

To może warto spróbować? Szansa dla oświaty niepublicznej: Wysoka jakość kształcenia Odpowiedź na potrzeby społeczne Bezpieczeństwo uczniów Demokratyczne wychowanie Inne......................................... (jakie?)....................................

To może warto spróbować? Moja oferta: Ekspertyzy, opinie, monitorowanie zmian prawa (www.monitor.edu.pl) Nadzór w szkołach niepublicznych Zarządzanie szkołą i placówką niepubliczną Szkoła Zarządzająca Wiedzą