„Cyfryzacja” - co jest do zrobienia Anna Streżyńska Warszawa, 4.03.2013 r.
„Cyfryzacja” Informatyzacja administracji Społeczeństwo informacyjne Sieci szerokopasmowe Regulacja rynku komunikacji elektronicznej
Informatyzacja administracji - cele Usprawnienie funkcjonowania Realizacja usług e-administracji Dostarczanie informacji zarządczej Przejrzystość i kontrola
eAdministracja w Polsce Poziom wdrażania usług poniżej średniej UE Niezmienny od 6 lat Procent populacji korzystającej z e-usług – 5 od końca w UE, poniżej 30% Słaba podaż e-usług Brak integracji systemów Niespójności i braki danych w systemach Niska ocena ze strony KE Rozziew między usługami jst a administracji centralnej
Realizacja systemów na 29 systemów finansowanych z 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, czyli e-administracji, 13 wymaga mniej lub bardziej poważnych korekt, 1 – optymalizacji funkcjonalności, 3 nie są jeszcze rozpoczęte, 7 realizowanych jest zgodnie z harmonogramem;
Przyczyny Silosowość administracji i jej systemów Wyrywkowe rozwiązania – związki firm z poszczególnymi urzędami Resortowe a nie państwowe podejście do pieniędzy UE Brak B+R na styku z administracją (brak innowacji) Słabość resortu MAiC (ministerstwo od wszystkiego, kierujące się modną nowomową Web 2.0, Państwo 2.0, w praktyce nie rozumiejące IT i społeczeństwa informacyjnego, o czym świadczą liczne wpadki, począwszy od ACTA skończywszy na ustawie o zbiórkach publicznych) Brak horyzontalnych programów; wzrost liczby programów miękkich, udział lobbystów Brak oceny i egzekucji.
Wykorzystanie systemów IT do zarządzania Państwem: Administracja oparta na IT stanie się ważnym czynnikiem budowy kapitału intelektualnego kraju. Wdrażanie innowacji spowoduje rozwój ośrodków naukowych pracujących dla administracji. Budowa systemów IT w administracji we współpracy z użytkownikami końcowymi prowadzi do Państwa sprawnego i skutecznego Zintegrowane bazy wiedzy administracji pozwolą na skuteczne zarządzanie projektami o wymiarze państwowym. Zintegrowane bazy wiedzy administracji pozwolą na realizację potrzeb społecznych i indywidualnych. IT w administracji prowadzi do oszczędności – administracja kompetentna, niewielka, sprawna. Budowa sieci współpracy między administracją, nauką a NGOs.
Jak? Podporządkowanie (i nadzorowanie) informatyzacji administracji Prezesowi Rady Ministrów lub jednostce centralnej, nie jednemu z resortów. Zakres odpowiedzialności: centrum bazodanowe, sieci specjalne, koordynacja projektów sektorowych i ponadsektorowych, odpowiedzialność za standardy jakościowe i metodyki, prace badawczo-rozwojowe, opracowywanie studiów wykonalności.
Jak? Audyt przedsięwzięć informatycznych pod kątem głównych procesów administracyjnych, ich optymalizacji (skuteczność obsługi klienta, jakość informacji, przejrzystość) Przegląd wszystkich systemów pod kątem powiązań i możliwych funkcjonalności (np. CEIDG, ZUS, ePUAP, SDIP) Określenie głównych projektów informatycznych państwa Stworzenie Planu Informatyzacji Państwa Wskazanie projektów do naprawy Zainicjowanie projektów istotnych do 2020 Stworzenie zasobu kadrowego
Społeczeństwo informacyjne – Wielka 5tka Implementacja dyrektywy e-commerce Nowelizacja ustawy o informatyzacji UŚUDE Zbiorki publiczne Otwarte zasoby Ścieżka legislacyjna może trwać trzy lata i polegać na odbijaniu ustawy od lobbysty do lobbysty, od NGO’s do stowarzyszeń twórczych, a ministerstwo nie ma wyrazistego poglądu, unikając podjęcia decyzji i konfliktu. Przykładem jest UŚUDE: przeszła przez różne ministerstwa, grupę Dialog, grupę warsztatową dot. modeli biznesowych i specjalny "okrągły stół". Ustawę opiniowały zarówno organizacje pozarządowe, jak i organizacje reprezentujące twórców. I została wywrócona w ostatnich dniach. Podobnie z ustawą o otwartych zasobach.
Sieci szerokopasmowe Polska jest na jednym z ostatnich miejsc w Europie pod względem możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu. Obecnie ponad 25% Polaków do dyspozycji ma pasmo o przepustowości do 2 Mb/s. Aż 76% nie dysponuje łączem szybszym niż 10 Mb/s. Ale 7,8 mln linii jest NGA i NGA ready. Wszystkie te łącza powstały w wyniku działalności operatorów alternatywnych.
Sieci szerokopasmowe Środki unijne – RPO na 31.01.2013 Alokacja Wartość podpisanyc h umów Wartość środków wypłaconyc h % wartoś ci umów Wartość wskaźnika docelowa Wartość faktyczn ie osiągnię ta 2.620.606.17 7 zł 2.377.243.28 6 zł, 364.320.957 zł 15,5% 14.795 km sieci 361 km sieci
Co robić? Wypełnienie rekomendacji społecznego Komitetu Memorandum pracującego od 2011 r. w MAiC (z 44 rekomendacji zostało wypełnionych 8) Dotyczą one zarówno barier administracyjno-prawnych (prawo o drogach, ochrona środowiska, geodezja i kartografia) jak i samych procedur związanych z kwalifikowaniem obszarów/projektów do wsparcia oraz rozliczaniem finansowania. Koordynacja obecnych programów w celu maksymalizacji wykorzystania dostępnych środków Przygotowanie koordynacji perspektywy budżetowej 2014-2020 oraz przyjęcie ułatwień inwestycyjnych, w tym ustawy o korytarzach przesyłowych a także zaleceń KE z dyrektywy ramowej w telekomunikacji (koordynacja inwestycji) Przeznaczenie wszystkich środków dla operatorów.
Regulacja rynku komunikacji elektronicznej Prawdziwą synergię rynków komunikacji elektronicznej (telekomunikacji, mediów) osiągnie się poprzez integrację systemu regulacyjnego mediów i telekomunikacji wraz z regulacjami takimi jak prawo autorskie. Niezbędne jest utworzenie jednego organu regulacyjnego, wykonującego uprawnienia w obu tych sektorach. Wymaga to połączenia UKE i KRRIT.