Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych 1
2007-2013 / 2014-2020 – podstawowe różnice Beneficjent: Uczelnia Wyższa (statystyka przyznanych dotacji ze środków 2007 -2013 (RPO WM + P O KL); Porównanie aktów prawnych obu perspektyw; podstawowe różnice; Założenia 2014 – 2020; Harmonogram prac nad programem RPO WM 2014 -2020; Osie priorytetowe RPO WM; Warunkowość; Relacje priorytetów 2007 -2013 / 2014 – 2020 System instytucjonalny w nowej perspektywie finansowej.
Absorbcja środków RPO WM przez uczelnie wyższe w okresie programowania 2007 – 2013 Działanie<Kod> Nazwa beneficjenta Miejscowość Tytuł projektu Wartośći ogółem SUM Dofinansowanie SUM 1,1 Uniwersytet Warszawski Warszawa Modernizacja i wyposażenie laboratoriów Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego do prowadzenia istotnych dla Mazowsza prac badawczo-rozwojowych w zakresie geoinżynierii środowiska - ETAP I 3 835 839,99 3 260 463,99 Uniwersytet Technologiczno - Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu Radom Doposażenie Instytutu Eksploatacji Pojazdów i Maszyn Politechniki Radomskiej im. K. Pułaskiego w aparaturę naukowo-dydaktyczną z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony przed skażeniami motoryzacyjnymi środowiska 7 933 195,12 6 743 215,85 Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Aparatura WCB ( Weterynaryjne Centrum Badawcze) 12 738 501,83 10 266 941,75 Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu Stworzenie powiązań kooperacyjnych między sferą badawczą a przedsiębiorstwami w celu poprawy konkurencyjności regionu i zwiększenia spójności gospodarczej i społecznej. 14 000 000,00 11 900 000,00 Politechnika Warszawska Warszawska Przestrzeń Technologiczna – Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej 74 734 253,24 59 500 000,00 1.6 Klaster Innowacji w Agrobiznesie 2 554 624,28 2 171 430,63 2.1 Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Rozbudowa infrastruktury łączności elektronicznej i technologii komunikacyjnych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie 1 482 705,99 1 260 300,09 Akademia Obrony Narodowej w Warszawie "Wdrożenie innowacyjnych systemów informatycznych Akademii Obrony Narodowej w Warszawie jako element budowy społeczeństwa informacyjnego Mazowsza" 1 523 251,82 1 294 764,04 Warszawski Uniwersytet Medyczny Rozbudowa i modernizacja infrastruktury sieciowej, serwerowej i aplikacyjnej WUM 10 527 152,88 6 840 091,56 Uniwersytet Technologiczno - Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego e-Politechnika - elektroniczna platforma komunikacji Politechniki Radomskiej ze społecznością regionu 2 218 205,89 1 865 920,75 7.2 WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE Sochaczew ROZBUDOWA KAMPUSU I MODERNIZACJA WYPOSAŻENIA IT WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE 4 369 034,96 3 050 691,77 Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego. Modernizacja budynku Biblioteki Głównej Wojskowej Akademii Technicznej poprzez przebudowę oraz dodanie nowych funkcjonalności 11 697 050,85 7 810 504,38 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku Płock Poprawa jakości infrastruktury dydaktyki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku 24 745 097,18 18 992 616,96 Uniwersytet Przyrodniczo - Humanistyczny w Siedlcach Siedlce Budowa budynku Wydziału Humanistycznego z Pracownią Rzeźby dla Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach przy ul. Żytniej - II etap 41 862 867,93 24 910 994,57 Budowa budynku dydaktycznego dla potrzeb Wydziału Lingwistyki Stosowanej oraz Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego w rejonie ulic Lipowej – Dobrej – Wiślanej – Browarnej w Warszawie – Etap I 66 309 058,32 37 637 761,86 SUMA 280 530 840,28 197 505 698,20
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Absorbcja środków PO KL przez uczelnie wyższe w okresie programowania 2007 – 2013 Łącznie 84 projekty na kwotę dofinansowania 82,4 mln zł. Projekty realizowane w Działaniach: 6.2/6.3/7.2/7.3/8.1.1/8.1.2/8.2.1/9.1.1/9.1.2/9.2/9.3/9.4 Nazwa beneficjenta Działanie/ Poddziałanie Tytuł projektu Wartość ogółem SUM Wkład publiczny SUM Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie 8.1.1 Nowoczesne metody ochrony zasobów genowych oraz aplikacja technik molekularnych w naukach przyrodniczych - cykl szkoleń 3 231 020,50 9.4 Zarządzanie innowacyjnymi rozwiązaniami w sektorach polskiej gospodarki 1 011 197,04 4 242 217,54
Porównanie aktów prawnych 2007-2013 2014-2020 - Rozporządzenie ogólne 1083/2006 - Draft rozporządzenia ogólnego uchylającego 1083/2006 (nowe rozporządzenie ogólne) Rozporządzenia dla poszczególnych funduszy: 1080/2006 (EFRR) 1081/2006 (EFS) 1084/2006 (FS) 1198/2006 (EFR) 1698/2005 (EFRROW) uchylające 1080/2006 uchylające 1081/2006 uchylające 1084/2006 rozporządzenie o Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim (EFMR) Rozporządzenie wykonawcze 1828/2006 - Akty delegowane i implementacyjne (ok.30) - Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (uzppr) - Znowelizowana uzppr - Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności w latach 2014-2020
Systematyka dokumentów programowych na poziomie państwa członkowskiego - porównanie 2007-2013 2014-2020 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Umowa Partnerstwa Programy operacyjne Programy Operacyjne Opis Systemu Zarządzania i Kontroli Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
NSRO a umowa partnerstwa mocno akcentowane zintegrowane podejście mające na celu zaspokojenie szczególnych potrzeb obszarów geograficznych, mocno akcentowana warunkowość i związane z nią ryzyka, ex-ante conditionalities, większy nacisk na zagadnienia związane ze zmniejszaniem obciążeń administracyjnych dla beneficjentów (opis planowanych działań i odpowiadających im celów w programach dla zmniejszenia obciążeń administracyjnych beneficjentów), wyróżnienie kwestii dotyczących oceny istniejących systemów elektronicznej wymiany danych oraz planowanych działań, dzięki którym wszelka wymiana informacji między beneficjentami a organami odpowiedzialnymi za zarządzanie programami operacyjnymi i ich kontrolę odbywałaby się wyłącznie w drodze elektronicznej wymiany danych, wprowadzono zapisy precyzujące sposób zmiany umowy partnerstwa
2007-2013 / 2014-2020 – podstawowe różnice programowe uwarunkowania wdrażania warunkowość, ringfencing/koncentracja tematyczna, system instytucjonalny, desygnacja, instrumenty zintegrowane pojęcie państwa członkowskiego annual clearance, audyt, e-cohesion.
UMOWA PATNERSTWA Rada Ministrów przyjęła w dniu 15 stycznia 2013 r. Założenia Umowy Partnerstwa, które między innymi dotyczą: - liczby i zakresu programów operacyjnych, ram instytucjonalnych systemu wdrażania; - kluczowych celów i kierunków interwencji finansowanych ze środków unijnych; - sposobu podziału interwencji pomiędzy programy krajowe i regionalne; - koncentracji tematycznej, stopnia uzupełniania się interwencji finansowanych z PS; - WPR i WPRyb oraz metod zastosowania podejścia terytorialnego w programowaniu i wdrażaniu polityki spójności terytorialnego. Główne wnioski z analizy Założeń dotyczące Mazowsza: Alokacja: 1,920 euro (z kopertami krajowymi: ok. 3 mld euro*) ogromne dysproporcje w województwie istotną barierą rozwojową; zmiana w zakresie interwencji i poziomie dofinansowania Rekomenduje się utworzenie dwufunduszowego programu dla województwa mazowieckiego (EFRR, EFS) – klasyfikowanego w ramach kategorii „lepiej rozwinięte”: wyodrębniona pula środków dla Mazowsza: pozostałe 15 województw z limitami koncentracji (tzw. ring-fencingi), wyższym poziomem dofinansowania; Alokacja dla woj. mazowieckiego będzie dzielona pomiędzy poziom regionalny i krajowy.
Założenia RPO WM 2014-2020 Komisja Europejska wskazała cele i typy operacji jakie w przyszłym okresie programowania będą wspierane w ramach EFRR i EFS Projekt SRWM określiła najważniejsze wyzwania, problemy i kierunki rozwoju województwa mazowieckiego Założenia RPO WM 2014-2020 (głównie na podstawie SRWM) wskazuje które cele i wyzwania wskazane przez KE są celami i wyzwaniami województwa mazowieckiego
ZAŁOŻENIA RPO WM 2014-2020 W wyniku podjętej interwencji, do 2020 roku powinno nastąpić wzmocnienie powiązań funkcjonalnych między OMW, a ośrodkami subregionalnymi i lokalnymi Mazowsza. co pozwoli na rozprzestrzenianie procesów rozwojowych na obszary słabiej rozwijające się, ułatwiając budowanie potencjału do absorpcji rozwiązań zewnętrznych i kreowania własnych innowacji na obszarach słabiej rozwiniętych województwa mazowieckiego. Bardzo istotne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu równowagi między wspieraniem OMW, jako obszaru generującego wzrost, a zapobieganiem procesom marginalizacji pozostałych obszarów Mazowsza. W wyniku analiz przeprowadzonych w SRWM 2030, wyodrębniono OMW jako Obszar Strategicznej Interwencji, stanowiący biegun wzrostu, czyli teren generujący wzrost społeczno-gospodarczy lub posiadający potencjał, aby na taki wzrost wpłynąć.
Założenia RPO WM 2014-2020 RPO WM na lata 2014-2020 jest finansowany z dwóch funduszy europejskich (jednofunduszowość osi priorytetowych z możliwością finansowania krzyżowego do 10% wartości osi priorytetowych). Finansowanie zostanie określone w toku negocjacji między Zarządem Województwa Mazowieckiego, a Ministrem Rozwoju Regionalnego. Negocjacje w obszarze finansowym będą uwzględniały zasady koncentracji tematycznej i przestrzegania minimalnych limitów alokacji na wybrane cele tematyczne, w przypadku EFRR oraz priorytety inwestycyjne w przypadku EFS. Mazowsze zostało zaklasyfikowane jako region lepiej rozwinięty, co oznacza, że poziom współfinansowania ze środków unijnych będzie wynosił 80%. Minimalny poziom wsparcia (safety nets): 60% orientacyjnego przeciętnego przydziału środków w ramach alokacji na lata 2007-2013. Mazowsze pierwszym polskim regionem, który otrzyma środki z celu Konkurencyjność: możliwość maksymalnego wykorzystania mechanizmu elastyczności - dodatkowa pula 3% środków pochodzących z alokacji dla pozostałych 15 regionów.
Założenia RPO WM 2014-2020 Koncentracja tematyczna Reforma polityk UE 2014-2020 kładzie nacisk na logikę programowania gwarantującą efektywne i skuteczne osiąganie rezultatów oraz koncentrację środków na wskazanych celach tematycznych. Zgodnie z limitami dla alokacji na poszczególne cele tematyczne określono, że na cele tematyczne 1-4 powinno być alokowane minimum 60% środków w ramach alokacji EFRR, przy czym: minimum 20% środków powinno być alokowane na cel 4; minimum 40% środków alokacji powinno być przeznaczone na EFS; minimum 70% alokacji EFS musi zostać przeznaczone na maksymalnie 4 priorytety inwestycyjne; minimum 20% alokacji EFS powinno zostać przeznaczone na cel tematyczny 9. Płatności a rzecz beneficjentów: utrzymane zostanie rozwiązanie z obecnej perspektywy z BGK jako płatnikiem wypłacającym beneficjentom środki UE. System oceny i wyboru projektów: tryb konkurencyjny (konkursowy), niekonkurencyjny (strategiczny i instytucjonalny).
Założenia RPO WM 2014-2020 Zintegrowane Podejście Terytorialne W aktualizowanej SRRWM do roku 2030 wyodrębniono dwa typy OSI: tzw. bieguny wzrostu, czyli tereny generujące wzrost społeczno-gospodarczy lub posiadające potencjał, aby na taki wzrost wpłynąć. Do biegunów wzrostu należy zaliczyć Obszar Metropolitalny Warszawy oraz Bipole Łódź-Warszawa. problemowe, czyli tereny na których występuje nadmierne kumulowanie się negatywnych zjawisk społeczno-gospodarczych. Interwencje podejmowane na tym obszarze będą skierowane na przeciwdziałanie marginalizacji tych obszarów oraz rozwijanie ich zdolności do absorpcji impulsów docierających z biegunów wzrostu. W wyniku przeprowadzonych analiz wyznaczono trzy problemowe obszary strategicznej interwencji: ostrołęcko-siedlecki; płocko-ciechanowski; radomski. Zgodnie z Zasadami funkcjonowania kontraktu terytorialnego w latach 2014-2020, w przypadkach, gdy w ramach ustaleń kontraktu terytorialnego będzie dochodziło do powierzania części funkcji związanych z realizacją wybranych instrumentów wsparcia ZIT, zinstytucjonalizowanym formom partnerstwa, reprezentującym stolicę województwa i obszary funkcjonalne, będą one włączane w odpowiednią część procesu opracowania i negocjacji kontraktów.
ZIT dla Obszaru Metropolitarnego Warszawy – ramy finansowe Zintegrowane Podejście Terytorialne ZIT dla obszaru funkcjonalnego Miasta Stołecznego Warszawy został zaprojektowany jako istotny instrumentem realizacji Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 20303. Inteligentne Mazowsze W ramach RPO WM 2014-2020 ZIT został zaprogramowany poprzez wyodrębnienie działań/ poddziałań dedykowanych ZIT w ramach poszczególnych osiach priorytetowych. Działania/ poddziałania dedykowane realizacji ZIT znajdują się zarówno w osiach priorytetowych dot. działań finansowanych z EFRR, jak i z EFS. Porozumienia pomiędzy Zarządem Województwa Mazowieckiego (Instytucja Zarządzająca RPO WM 2014-2020) i organem reprezentującym ZIT obszaru funkcjonalnego Miasta Stołecznego Warszawy będzie stanowiło podstawę przekazania następujących kompetencji Instytucji Zarządzającej do ZIT: preselekcja projektów strategicznych; przygotowanie projektów ram konkursów. Projekty strategiczne wstępnie wybrane w ramach ZIT do sfinansowania ze środków RPO WM 2014-2020, zostaną ocenione pod względem formalnym i merytorycznym przez IZ/IP, a następnie ostateczne zatwierdzenie i przyjęcie projektów do realizacji. W przypadku ram konkursów projekt opracowany przez ZIT będzie akceptowane przez IZ/IP. Zakres przekazanych kompetencji pozwoli na zapewnienie spójnych mechanizmów koordynacji w ramach RPO WM 2014-2020.
ZIT dla Obszaru Metropolitarnego Warszawy – ramy finansowe Zintegrowane Podejście Terytorialne Podstawą działania ZIT jest Program działań ZIT, zawierający szczegółowe obszary tematyczne i zagadnienia objęte ZIT, w tym m.in.: podstawę prawną Programu działań ZIT; diagnozę; obszary wsparcia; cele rozwojowe ZIT; listę przedsięwzięć w ramach ZIT; plan finansowy; raport z przygotowania Programu działań ZIT. Finansowanie inwestycji przewidzianych do realizacji zostanie zapewnione zgodnie z Założeniami Umowy Partnerstwa z puli środków rezerwy programowej. Podział środków pomiędzy regionalne programu operacyjne zostanie dokonany przez MRR. *. Żródło: pismo MRR z dnia 14 marca 2013 r. & Założenia Umowy Partnerstwa przyjęte przez RM w dniu 15 stycznia 2013 r.
Regionalne Instrumenty Terytorialne RIT: Kolejny mechanizm realizacji podejścia terytorialnego Regionalny Instrument Terytorialny jest mechanizmem realizującym podejście terytorialne w oparciu o projekty strategiczne zidentyfikowane subregionalnie. Wskazani przez Instytucje Zarządzająca liderzy, tj. jednostki samorządu terytorialnego 5 miast regionalnych (Płock, Ciechanów, Ostrołęka, Siedlce, Radom) zostali zobowiązani do opracowania Programu działań RIT. Zgodnie z przyjętym założeniem powstanie 5 Regionalnych Instrumentów Terytorialnych. Warunkiem wstępnym przystąpienia do mechanizmu jest przystąpienie do partnerstwa min. 50 % jst danego subregionu pokrywających min. 50 % liczby ludności. Podstawą funkcjonowania RIT jest Program działań RIT uwzględniający: opis nawiązania partnerstwa na danym obszarze; diagnozę obszaru, identyfikacje potencjałów i problemów rozwojowych; inwestycję wiodącą, w której skład może wchodzić kilka przedsięwzięć; inwestycje uzupełniające nie powiązane tematycznie z inwestycją wiodącą; plan finansowy. Instrument RIT jest alternatywą dla realizacji projektów wyłanianych w formule konkursowej. Decyzja o realizacji inwestycji w ramach RIT wiąże się z ograniczeniem dostępu do konkursów w danym obszarze.
WARUNKOWOŚĆ EX-ANTE W przyszłym okresie programowania korzystanie ze środków unijnych w ramach funduszy Wspólnych Ram Strategicznych (EFRR, EFS, FS, EFRROW i EFMR) będzie uzależnione od spełnienia przez państwa członkowskie lub regiony odpowiednich warunków ex-ante. WARUNKOWOŚĆ EX-ANTE - WOJEWÓDZKI PLAN GOSPODARKI ODPADAMI; WARUNKOWOŚĆ EX-ANTE - TRANSPORT; WARUNKOWOŚĆ EX-ANTE - REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI: W ramach celu tematycznego 1 Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji oraz celu tematycznego 2 Zwiększenie stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych, jako warunek wstępny zatwierdzenia programu operacyjnego na poziomie regionalnym wskazano posiadanie aktualnej regionalnej strategii innowacji, w której znajdą się następujące zapisy: - w obszarze inteligentnej specjalizacji, - w obszarze rozwoju cyfrowego, Proces wyboru inteligentnej specjalizacji województwa mazowieckiego jest realnie dopasowany do zdolności, możliwości i potrzeb regionu.
WARUNKOWOŚĆ EX- ANTE /Regionalna Strategia Innowacji/ Prace nad tworzeniem inteligentnej specjalizacji województwa mazowieckiego przebiegają zgodnie ze wskazówkami Komisji Europejskiej; W procesie dochodzenia do inteligentnej specjalizacji uwzględnione zostanły Kluczowe Technologie Wspomagające, klastry i inicjatywy klastrowe, założenia Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz współpraca podmiotów zaangażowanych w realizację strategii. Przyjęcie ostatecznej wersji strategii planowo nastąpi przed zatwierdzeniem Programu przez KE, czyli w czerwcu 2013 roku. Wszystkie działania oparte są na zasadzie współtworzenia oraz bazują na licznych konsultacjach z ekspertami zewnętrznymi, środowiskiem naukowym i przedstawicielami biznesu.
WARUNKOWOŚĆ EX- ANTE /Regionalna Strategia Innowacji/ Jak zdefiniować inteligentną specjalizację dla regionu? Próba całościowego spojrzenia na zagadnienie specjalizacji w zakresie nauki, technologii i gospodarki oraz ścisłe powiązanie działalności badawczo-rozwojowej, rozwoju kapitału ludzkiego i specyfiki gospodarczej regionu: brak wyraźnej dominacji określonych branż przemysłu w regionie; nadwyżka usług w porównaniu ze średnią wartością dla całego kraju; wysoka aktywność innowacyjna sektora usług w porównaniu z innymi województwami; największy i najbardziej wszechstronny potencjał naukowy.
WYNIKI ANALIZ ORAZ KOSULTACJI ROBOCZYCH Obszary gospodarcze (o profilu przemysłowym) Sektor rolno-spożywczy Chemia Medycyna Sektor elektromaszynowy Energetyka Technologie wiodące Biotechnologia ICT Nanotechnologie Elektronika i fotonika Procesy usługowe Usługi B2B Usługi B+R .
WYNIKI ANALIZ ORAZ KOSULTACJI ROBOCZYCH Określenie inteligentnej specjalizacji dla Mazowsza nastąpiło w oparciu o zidentyfikowanie łańcuchów powiązań i sprzężeń zwrotnych między poszczególnymi obszarami gospodarczymi, technologiami wiodącymi, obszarami gospodarczymi, a technologiami wiodącymi: Biotechnologia Nanotechnologia ICT genetyka Usługi B+R Usługi B2B ochrona roślin Sektor rolno-spożywczy żywność ekologiczna dietetyka przetwórstwo energetyka odpady opakowania
Model przygotowywania RPO WM 2014-2020 Komitet Monitorujący RPO WM Zespół ds. Aktualizacji Strategii Zarząd Województwa Mazowieckiego Zespół redakcyjno- programowy Podzespół 1 Podkomitet Monitorujący POKL Podzespół 2 Podzespół 3 Podzespół 4 Komitet Monitorujący RPO WM Zespół ds. Aktualizacji Strategii Zarząd Województwa Mazowieckiego Zespół redakcyjno- programowy Podzespół 1 Podkomitet Monitorujący POKL Podzespół 2 Podzespół 3 Podzespół 4
Harmonogram Przekazanie do MRR, RPO WM 2014-2020 celem zaopiniowania Czerwiec 2013 Przekazanie do MRR, RPO WM 2014-2020 celem zaopiniowania Sierpień 2013 Przekazanie projektu RPO WM 2014-2020 do KE Październ2013 Konsultacje społeczne RPO WM 2014-2020 Grudzień 2013 Zakończenie prac nad RPO WM 14-20
Dokument RPO WM OŚ PRIORYTETOWA I - Wsparcie przedsiębiorczości na Mazowszu opartej na wiedzy i innowacji Fundusz: EFRR CELE SZCZEGÓŁOWE: Wzrost wykorzystania innowacyjnej działalności badawczej i rozwojowej w przedsiębiorczości Wzrost konkurencyjności i innowacyjności mazowieckich MŚP Wzmocnienie współpracy gospodarki i nauki Wzmocnienie kapitału ludzkiego sfery B+R+I Zestawienie głównych grup beneficjentów: jednostki naukowe, ośrodki badawczo-rozwojowe, szkoły wyższe i ich spółki , parki technologiczne, centra transferów technologii, przedsiębiorcy, organizacje pracodawców, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, samorząd województwa, organizacje pozarządowe, klastry, instytucje otoczenia biznesu.
OŚ PRIORYTETOWA II - Wzrost e-potencjału Mazowsza Fundusz: EFRR CELE SZCZEGÓŁOWE: Rozwój e - technologii w przedsiębiorstwach, w tym w szczególności zwiększenie dostępności i jakości e - usług publicznych dla Obywateli. Zestawienie głównych grup beneficjentów: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa; Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną; Podmioty lecznicze działające w publicznym systemie ochrony zdrowia - posiadające kontrakt z NFZ; Spółki, w których większość udziałów lub akcji posiada samorząd terytorialny.
PRIORYTET III – Przejście na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach Fundusz: EFRR CELE SZCZEGÓŁOWE: Zwiększenie udziału niekonwencjonalnych, w tym odnawialnych źródeł energii w ogólnej produkcji energii. Poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2. Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym zmniejszenie uciążliwości transportu w mieście Zestawienie głównych grup beneficjentów: Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; Przedsiębiorstwa; Przedsiębiorstwa energetyczne; Instytucje kultury; Szkoły wyższe; Organy administracji rządowej; Spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, TBS-y; Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych, Organizacje pozarządowe.
OŚ PRIORYTETOWA IV- Środowisko, zmiany klimatyczne i efektywne korzystanie z zasobów Fundusz: EFRR CELE SZCZEGÓŁOWE: Zapobieganie katastrofom naturalnym i minimalizowanie ich skutków, Zmniejszenie ilości składowanych odpadów na Mazowszu, Zmniejszenie dysproporcji w dostępie do usług komunalnych w zakresie gospodarki - wodno ściekowej, Poprawa systemów zarządzania i monitoringu środowiska oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, Ochrona promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego, Rewitalizacja i rekultywacja zdegradowanej przestrzeni miejskiej oraz poprawa stanu środowiska miejskiego, Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną. Zestawienie głównych grup beneficjentów: Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; Organy administracji rządowej. Ochotnicze Straże Pożarne, Podmioty lecznicze – posiadające kontrakt z NFZ, Instytucje kultury, Przedsiębiorcy, w tym sektora turystyki, Szkoły wyższe, Organizacje pozarządowe, Kościoły i związki wyznaniowe, Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS, Spółki wodne i ich związki.
OŚ PRIORYTETOWA V – Rozwój regionalnego systemu transportowego Fundusz: EFRR CEL SZCZEGÓŁOWY: Poprawa spójności regionalnej sieci drogowej z siecią TEN-T oraz zwiększenie dostępności wewnętrznej i zewnętrznej. Inwestycje w zakresie drogowej infrastruktury uzupełniającej główne sieci transportowe, w tym TEN-T oraz drogowej infrastruktury obwodnic i obejść ośrodków miejskich: Budowa i przebudowa dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych stanowiących uzupełnienie głównych korytarzy transportowych sieci TEN-T; Budowa i przebudowa dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych nie łączących się z siecią TEN-T, zgodnie z kontraktem terytorialnym (w tym obwodnice w ciągach tych dróg). Zestawienie głównych grup beneficjentów: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; jednostki organizacyjne jst posiadające osobowość prawną.
OŚ PRIORYTETOWA VI - Rozwój rynku pracy Fundusz: EFS CELE SZCZEGÓŁOWE: Zwiększenie aktywności zawodowej osób z grup defaworyzowanych pozostających bez zatrudnienia na mazowieckim rynku pracy. Wzmocnienie inicjatyw lokalnych na regionalnym rynku pracy. Zwiększenie roli MŚP w kreowaniu nowych miejsc pracy na regionalnym rynku pracy. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Zestawienie głównych grup beneficjentów: Publiczne Służby Zatrudnienia; Instytucje szkoleniowe; Organizacje pracodawców i pracodawcy; Licencjonowane agencje pośrednictwa pracy i doradztwa zawodowego; Podmioty zagraniczne z krajów Unii Europejskiej statutowo zajmujące się zagadnieniami rynku pracy; Organizacje pozarządowe; Instytucje samorządu lokalnego; Partnerzy społeczni; Lokalne Grupy Działania Grupy producenckie; Lokalne zrzeszenia pracodawców; Instytucje finansowe i konsultingowe; WKDS i jej terenowe przedstawicielstwa; Ochotnicze Hufce Pracy
OŚ PRIORYTETOWA VII - Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem Fundusz: EFS CELE SZCZEGÓŁOWE: Zwiększenie zatrudnienia i zmniejszenie skali wykluczenia przez aktywizowanie społeczności lokalnych i osób wykluczonych. Zwiększenie zatrudnienia i przyspieszenie włączenia społecznego przez rozwój usług społecznych. Zapobieganie wzrostowi liczby zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem przez działania prewencyjne. Zwiększenie udziału podmiotów ekonomii społecznej w realizacji zadań pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej. Zestawienie głównych grup beneficjentów: jednostki samorządu terytorialnego (jst), ich związki i stowarzyszenia; podmioty, w których większość udziałów/akcji mają jst/ich związki i stowarzyszenia; publiczne i niepubliczne instytucje rynku pracy; instytucje pomocy i integracji społecznej; organizacje pozarządowe i inne podmioty ekonomii społecznej; podmioty wspierające ekonomię społeczną; partnerstwa (wymienionych podmiotów, partnerstwa lokalne); szkoły wyższe; podmioty świadczące usługi zdrowotne; partnerstwa (wymienionych podmiotów, partnerstwa lokalne); podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach kontraktu z NFZ; podmioty zagraniczne realizujące zadania z zakresu pomocy i integracji społecznej, integracji zawodowej, ochrony zdrowia, rehabilitacji, w tym przedsiębiorstwa społeczne.
OŚ PRIORYTETOWA VIII – Edukacja dla rozwoju regionu Fundusz: EFS CELE SZCZEGÓŁOWE: Poprawa jakości edukacji przedszkolnej i kształcenia ogólnego. Poprawa jakości kształcenia zawodowego młodzieży. Twórcza edukacja i innowacyjność. Zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w kształceniu ustawicznym. Zestawienie głównych grup beneficjentów: wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych); (ewentualnie w partnerstwie z placówkami kształcenia ustawicznego, placówkami kształcenia praktycznego, ośrodkami dokształcania i doskonalenia zawodowego, organami prowadzącymi szkoły zawodowe; jst).
OŚ PRIORYTETOWA IX – Pomoc Techniczna Fundusz: EFS/ EFRR CELE SZCZEGÓŁÓWE: Zapewnienie i utrzymanie wysokiej jakości kadr zarządzających realizacją RPO WM 2014-2020. Zapewnienie sprawnego systemu wyboru, oceny realizowanych projektów. Zagwarantowanie zgodności wdrażanych projektów z regulacjami i polityką Wspólnoty. Wprowadzenie i realizacja odpowiednich procedur zarządzania i kontroli, zgodnych ze standardami Komisji Europejskiej. Zapewnienie ciągłości programowania. Zapewnienie skutecznej i efektywnej realizacji procesów monitorowania i ewaluacji. Zapewnienie prawidłowej i skutecznej komunikacji i informacji o Programie. Podnoszenie kompetencji beneficjentów. Zestawienie głównych grup beneficjentów: instytucja zarządzająca RPO WM 2014-2020; instytucje pośredniczące; inne podmioty, które zostaną delegowane do wykonywania czynności związanych z programowaniem i wdrażaniem RPO WM 2014-2020, w zakresie tych czynności (jeśli znajdzie zastosowanie) - MJWPU, WUP ?
Relacja programów RPO WM 2007 -2013 do 2014 – 2020 2007-2013 RPO 2014-2020 Uzasadnienie i uwagi Alokacja (euro) 2014-2020 RPO WM 2007-2013 1.1.Wzmocnienie sektora badawczo-rozwojowego Oś I (EFRR) Ograniczenie zakupu infrastruktury 82 101 869,00 1.6. Wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu regionalnym Wspieranie działań, projektów -realizowanych przez klastry, a nie projektów, których celem jest stworzenie klastra. Z punktu widzenia RIS: potrzeba zaakcentowania tworzenia powiązań międzybranżowych, wyzwalających efekt synergii ("łańcuchy wartości"). 20 367 647,00 2.1. Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu Oś II (EFRR) Kontynuacja działań w obszarze: informatyzacji instytucji publicznych, w tym wdrażanie elektronicznego obiegu dokumentów. Natomiast projekty dotyczące budowy sieci szerokopasmowych (ze względu na zapisy linii demarkacyjnej) będą realizowane na poziomie kraju. W związku z tym w przyszłej perspektywie nie są planowane na poziomie regionalnym projekty związane z budową PIAP oraz hot-spotów. 179 287 391,00 7.2 Infrastruktura służąca edukacji OŚ VII ( EFS) Oś VII – w obszarach o ograniczonym dostępie do usług i w ograniczonym zakresie 83 142 338,00
Relacja programów RPO WM 2007 -2013 do 2014 – 2020 2007-2013 RPO 2014-2020 Uzasadnienie i uwagi Alokacja (euro) 2014-2020 PO KL 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Oś VI (EFS) W osi VI zaplanowano działania dotyczące tylko samozatrudniania osób pozostających bez zatrudnienia. Pośrednio w tej osi zaplanowano wspieranie sektora MŚP (i dużych firm jeśli pozwolą na to ograniczenia RPI) o ile wsparcie to będzie dotyczyło zatrudnienia osób defaworyzowanych na rynku pracy, pozostających bez zatrudnienia. Wspieranie i promocja przedsiębiorczości dla osób zatrudnionych zostanie w ramach 20 % alokacji uwzględniona w dodatkowym celu szczegółowym w osi VI, o ile działania takie nie będą realizowane na szczeblu krajowym. 65 499 842,00 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywnośi zawodowej na obszarach wiejskich Planowane wsparcie w osi VI rozszerzono o działania na obszarach miejsko-wiejskich i miejskich. 1 617 174,00 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - projekty konkursów W ramach 20% alokacji planuje się działania w zakresie podnoszenia kwalifikacji na kursach specjalistycznych pracowników przedsiębiorstw sektora MŚP (dużych o ile pozwolą na to ograniczenia RPI). Realizacja przedmiotowego wsparcia może przebiegać na warunkach wynikających z krajowego Systemu zapewnienia jakości usług rozwojowych (docelowo działania te zostanie przeniesione do osi VIII). Wskazane działania powinny zostać zaplanowane w ramach osi VI, tematycznie związanej z rynkiem pracy (pracownika /pracodawcy) oraz zawierającej pośrednio wsparcie dla MSP. 118 241 501,00 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych - projekty konkursowe W ramach 20% alokacji planuje się działania w zakresie wprowadzenie do osi Vi dodatkowego celu sczegółowego, przewidującego udzielenie wsparcia dla pracowników zagrożonych zwolnieniem z przyczyn leżących po stronie pracodawcy i przedsiębiorstw, które na skutek zmiany gospodarczej znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej. 41 702 210,00
Relacja programów RPO WM 2007 -2013 do 2014 – 2020 2007-2013 RPO 2014-2020 Uzasadnienie i uwagi Alokacja (euro) 2014-2020 PO KL 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej Oś VIII (EFS) Preferowane wsparcie dzieci 3-4 l. nie uczestniczących w edukacji przedszkolnej z braku miejsc w placówkach/braku placówek 39 038 194,00 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych Edukacja na poziomie podstawowym - preferowane wsparcie dzieci i szkół z obszarów wiejskich (proponowane dodanie obszarów miejsko-wiejskich i miast do 25 tys.mieszkańców); edukacja na poziomie gimnazjalnym - preferowane wsparcie uczniów zdolnych i szkół o najniższych wynikach z egzaminów zewnętrznych; licea ogólnokształcące - wsparcie uczniów zdolnych 85 255 388,00 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Planuje się wsparcie ukierunkowane na dostosowanie oferty szkół prowadzących kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy, nabywanie kompetencji kluczowych i społecznych przez uczniów, oraz wsparcie infrastruktury(wyposażenia) do praktycznej nauki zawodu. 65 866 606,00 9.3/9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych Przedsięwzięcia (kursy, szkolenia edukacja) dostosowujące osoby dorosłe poprzez podniesienie umiejętności/kwalifikacji do wymagań rynku pracy. (9.3)13 363 637+(9.6) 8 041 736 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (planuje się realizację kursów, szkoleń, studiów podyplomowych adresowanych do nauczycieli, w tym w szczególności nauczycieli kształcenia zawodowego, nauczycieli ze szkół na obszarach wiejskich, nauczycieli do pracy z uczniami zdolnymi, nauczycieli osób dorosłych). 15 873 784,00 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich Nie planuje się wsparcia w tym zakresie. 14 358 883,00
System instytucjonalny Poziom zarządzania - Instytucja zarządzająca ZARZĄD WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO DEPARTAMENT ROZWOJU REGIONALNEGO i FUNDUSZY EUROPEJSKICH Instytucja Certyfikująca Instytucja pośrednicząca / pośrednicząca II stopnia (wdrażająca) MJWPU???+ WUP??? Na podstawie właściwego upoważnienia ustawowego instytucja zarządzająca może w drodze porozumienia, powierzyć instytucji pośredniczącej część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego. Funkcje IP dla RPO WM oraz ich szczegółowe zadania i odpowiedzialności będą określone przez Zarząd Województwa. Instytucja desygnująca (akredytująca) MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Instytucja audytowa GENERALNY INSPEKTOR KONTROLI SKARBOWEJ MINISTERSTWO FINANSÓW DEPARTAMENT OCHRONY INTERESÓW FINANSOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ
System informatyczny System centralny: za jego budowę odpowiada minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego służy w szczególności do wspierania procesów związanych z: - obsługą cyklu życia projektu, w tym obsługą wniosku o płatność – od momentu podpisania umowy o dofinansowanie albo wydania decyzji o dofinansowaniu – w odniesieniu do programów operacyjnych realizowanych na poziomie krajowym, - ewidencjonowaniem danych dotyczących programów operacyjnych, - obsługą procesów związanych z certyfikacją wydatków. Warunki uwierzytelniania uwierzytelnianie użytkownika systemu informatycznego następuje przez wykorzystanie technologii, o której mowa w art. 20a ust. 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. System centralny zapewnia pełną komunikację między drogą elektroniczną beneficjentem, a właściwą instytucją. System obsługuje całościowo procesy od momentu podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy beneficjentem, a właściwą instytucją udzielającą wsparcia (w zakresie wniosków o dofinansowanie i procesu oceny projektów gromadzi jedynie minimalny zakres informacji, tak jak to ma miejsce w systemie dla perspektywy 2007-2013). W odniesieniu do przyszłych RPO decyzja o budowie własnego systemu IT względnie pełnego wykorzystania systemu centralnego będzie należeć do właściwej IZ. W przypadku podjęcia decyzji o budowie własnego systemu, zasilania systemu centralnego tzw. minimalnym zakresem danych za pośrednictwem tzw. web-serwisów
Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych www.mazowia.eu 39