JADWIGA PRZEWŁOCKA MAŁGORZATA PÓŁTORAK Gemius SA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Przeprowadzone metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview )
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
D-Link Technology Trend sprzęt komputerowy i internet w gospodarstwach domowych Wyniki badania.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Konsumpcja informacji
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Internauci w grupach wiekowych
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Warszawa, luty 2013 PinkPoland Profil socio-demograficzny witryn erotycznych sieci PinkPoland.
Geo gemiusGeo UNIKALNE NARZĘDZIE DO IDENTYFIKACJI PAŃSTWA, REGIONU I MIASTA, Z KTÓREGO ŁĄCZY SIĘ UŻYTKOWNIK TWOJEGO SERWISU.
Polscy internauci o Mistrzostwach Świata w piłce nożnej – Niemcy 2006 Maj 2006.
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Podsumowanie projektu
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Copyright 2006 Zentropy Partners Jak zaplanować kampanię z wykorzystaniem wyników badania Megapanel PBI/Gemius? Warszawa, r.
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Internet jako narzędzie badań
EDI NET - badania.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
GemiusAudience - szansa na Telemetrię w Internecie
Uniwersytet Medyczny im
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
od 2004 roku na rynku informacja o możliwościach pozyskania wsparcia z funduszy unijnych i krajowych portal Funduszeonline.pl baza form wsparcia biuletyny.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Wskaźniki rezultatu długoterminowego – studium przypadku województwa zachodniopomorskiego Monika Koperkiewicz Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Warszawa, 8 października 2008 r.
Zapis prezentacji:

JADWIGA PRZEWŁOCKA MAŁGORZATA PÓŁTORAK Gemius SA VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, 13-14.12.2010 JADWIGA PRZEWŁOCKA MAŁGORZATA PÓŁTORAK Gemius SA Wyzwania badań ilościowych online

O czym opowiemy Jaką pozycję mają internetowe badania ankietowe? Z czego wynika wzrost ich popularności? Jakie są bariery ich rozwoju? Jak pokonać te bariery? innowacyjne metody poprawy jakości badań dobór próby – wiedza dzięki technologii kształt ankiety – wiedza dzięki doświadczeniu korekta struktury – wiedza dzięki porównaniu

Pozycja badań online 3

Pozycja badań online Najpopularniejsza technika badań ilościowych Struktura wydatków na badania ilościowe na świecie (ESOMAR 2010) Najpopularniejsza technika badań ilościowych W 2009 na badania online wydano 6,4 mld $ Stały wzrost udziału w rynku W Kanadzie, Japonii, Australii - blisko połowa wydatków badania oprowadzone przez agencje i instytuty badawcze (bez uwzględnienia działań niekomercyjnych podmiotów, np. uniwersytetów, instytucji publicznych) 4

Dlaczego online? Stały wzrost liczby osób korzystających z internetu Przedsiębiorstwa z dostępem do internetu (GUS 2009) Stały wzrost liczby osób korzystających z internetu Rosnące kompetencje użytkowników Prawie każde polskie przedsiębiorstwo ma dostęp do internetu Rosnący zakres korzystania z sieci

Dlaczego online? komfort, dogodny czas i miejsce wywiadu łatwa prezentacja materiałów multimedialnych brak efektu ankieterskiego brak błędów ankieterskich trudne / drażliwe tematy krótki czas realizacji, szybki dostęp niskie koszty duży zasięg geograficzny

Obawy – fakty i mity  szeroko zakrojony projekt R&D Brak zaufania części badaczy i odbiorców Fakty czy mity? problem doboru próby kwestia populacji metoda doboru niska stopa zwrotu, autoselekcja problem wszelkich badań ankietowych duża odpowiedzialność badacza – konstrukcja narzędzia, metoda kontaktu nierzetelni respondenci kilka % możliwość weryfikacji spójności odpowiedzi Jakość próby – największy problem badań online  szeroko zakrojony projekt R&D

Projekt poprawy jakości „Innowacyjne metody poprawy jakości badań prowadzonych przez internet” projekt realizowany przez Gemius przedsięwzięcie IniTech2 IniTech: przedsięwzięcie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych nakierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej

Jakość próby Trzy etapy, na których decyduje się jakość finalnej próby: Etap doboru próby – sposób wyboru użytkowników, sposób dotarcia Etap realizacji próby – zwiększenie stopy zwrotu  optymalizacja kwestionariusza Etap poprawy zrealizowanej próby – ważenie danych

Jakość próby Dobór próby Realizacja próby Korekcja struktury (ważenie) Źródło: badanie Gemius, luty 2008 r. (emisja na witrynach objętych bezpłatnym audytem stat24 i stat.pl/PBI)

1. Dobór próby @ Wysyłka zaproszeń do badania e-mailem: uczestnicy panelu badawczego osoby zarejestrowane na witrynie lub w bazie usługodawcy zarejestrowani beneficjenci, odbiorcy danego programu/usługi Emisja zaproszeń do badania na witrynach internetowych: użytkownicy stron internetowych użytkownicy konkretnej usługi / serwisu W projekcie skupienie na emisji @ 11

1. Dobór próby – emisja Emisja na witrynach – ogromne możliwości dotarcia Problem: ankiety wypełniają częściej osoby, które są łatwe do zrekrutowania: CAPI i CATI  osoby dużo przebywające w domu CAWI  osoby intensywniej korzystające z internetu Skutek: skrzywienie struktury Rozwiązanie: wykorzystanie wiedzy o użytkowniku podczas emisji! 12

1. Dobór próby – emisja Zamiast równych prawdopodobieństw  dobór warstwowy Do warstwowania wykorzystujemy „twarde dane”: dane o aktywności cookie dane o parametrach komputera i przeglądarki Efekty: poprawa struktury próby Dodatkowy zysk: zmniejszenie potrzebnej liczby emisji o ¼ ! Źródło: badanie Gemius w ramach projektu INITECH, zrealizowane we wrześniu 2010 na próbie N=2706 (emisja na witrynach objętych bezpłatnym audytem stat24 i stat.pl/PBI) 13

2. Realizacja próby Optymalizacja zaproszenia i samej ankiety Analiza: kilkadziesiąt badań, kilkaset pytań cechy formalne i treściowe pytań Wnioski: kluczowa rola miejsca w ankiecie – krytyczny początek ankiety 14

2. Realizacja próby Optymalizacja zaproszenia i samej ankiety Analiza: kilkadziesiąt badań, kilkaset pytań cechy formalne i treściowe pytań Wnioski: Konieczność minimalizacji ilości tekstu 15

2. Realizacja próby Optymalizacja zaproszenia i samej ankiety Analiza: kilkadziesiąt badań, kilkaset pytań cechy formalne i treściowe pytań Wnioski: kluczowa rola miejsca w ankiecie – krytyczny początek ankiety konieczność minimalizacji ilości tekstu konieczna rezygnacja z niektórych typów pytań – szczególnie rozbudowanych tabel Internet  zasady usability  „Nie każ im myśleć!” 16

2. Realizacja próby Optymalizacja zaproszenia i samej ankiety Analiza: kilkadziesiąt badań, kilkaset pytań cechy formalne i treściowe pytań Wnioski: kluczowa rola miejsca w ankiecie – krytyczny początek ankiety konieczność minimalizacji ilości tekstu konieczna rezygnacja z niektórych typów pytań – szczególnie rozbudowanych tabel Internet  zasady usability  „Nie każ im myśleć!” 17

3. Korekcja struktury Pomimo poprawy doboru i zwiększeniu QRR – nadal problem struktury Konieczność zastosowania wag analitycznych przez co ważyć (zmienne)? jak ważyć (algorytm)? Analiza: wykonano ponad 15 tysięcy ważeń stosując różne zmienne i algorytmy Wnioski: klasyczne ważenie stratyfikacyjne nie wystarcza! 18

3. Korekcja struktury Niezbędne wykorzystanie innych zmiennych wpływających na dostępność w badaniu online: chęć udziału w badaniach styl życia, zwyczaje, korzystanie z technologii Efekt: znaczna redukcja błędu dane CAWI = badanie Gemius, maj 2010 r. (N=5453) dane zewnętrzne CAPI = omnibus MB SMG/KRC, maj 2010 r. (N=1575) analizowany target: Polacy 15-55 lat korzystający z internetu 19

W praktyce Badania ewaluacyjne – część problemów nie występuje, potencjał badań online Realizacja próby skomplikowane kwestionariusze ewaluacyjne muszą być dostosowane do realiów internetu rola metody rekrutacji (wsparcie innymi kanałami dotarcia), liczby kontaktów Ważenie – warto wyjść poza demografię 20

Dziękujemy! Gemius SA ul. Wołoska 7, budynek Mars, klatka D, II piętro 02-675 Warszawa tel. (0 22) 390 90 90 fax (0 22) 874 41 01 kontakt: malgorzata.poltorak@gemius.pl 21