Projekt „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej” Plan prezentacji: historia, harmonogram, przedstawienie aktualnej koncepcji projektu, problemy, jak to robią inni - dyskusja Województwa: Lubelskie, Podlaskie, Podkarpackie, Świętokrzyskie, Warmińsko-Mazurskie 14-15 stycznia 2010 r.
Projekt SSPW – historia 11.01.2007 – warsztaty Jaspers p.n. „Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce Wschodniej” 22.02.2007 – raport końcowy koncepcji projektu według Jaspers : Interwencja ograniczona tylko do infrastruktury pasywnej Źródło: opracowanie JASPERS
Projekt SSPW – historia 25.07.2007 – akceptacja przez MRR modelu projektu „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej” – koncepcja woj. małopolskiego
Projekt SSPW – historia Źródło: Prezentacja p. Sławomira Kopcia p.n. „Małopolska Sieć Szerokopasmowa”
Projekt SSPW – historia 02.10.2007 – podpisanie „Porozumienia o współpracy dotyczącej projektu SSPW” pomiędzy: Telekomunikacja Polska S.A. Netia S.A. Exatel Telekomunikacja Kolejowa GTS Energis Multimedia Polska S.A. Nordisk Polska Telekomunikacja Dialog Spółdzielnia Telekomunikacyjna WIST MNI Telecom Spółka z o.o. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Województwa: Lubelskie, Podkarpackie Podlaskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie
Projekt SSPW – historia 06.08.2007 – ogłoszenie przez MRR przetargu na wykonanie Inwentaryzacji stanu infrastruktury szerokopasmowej… 29 lipca 2008r. - przekazanie wyników inwentaryzacji przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich.
Projekt SSPW – historia 28.09.2007 – ogłoszenie przez MRR przetargu na wykonanie Studium Wykonalności projektu SSPW : I część: Opracowanie Szczegółowego modelu i metodyki realizacji projektu, II część: Szczegółowe Studia Wykonalności dla każdego obszaru objętego projektem Zmiana koncepcji realizacji projektu – budowa spójnej sieci szkieletowo-dystrybucjnej z elementami aktywnymi
Zmiana sytuacji prawnej po wejściu w życie megaustawy Harmonogram działań Etap I inwentaryzacja infrastruktury i badania rynkowe –wytypowanie obszaru interwencji Etap II opracowanie koncepcji realizacji projektu Etap III opracowanie studium wykonalności –ustalenie prawnej, finansowej i technologicznej wykonalności projektu, Etap IV – notyfikacja projektu w KE Etap V pozyskanie finansowania z ERDF w ramach PO RPW– zawarcie z PARP umowy o dofinansowanie projektu Etap VI wyłonienie Inżyniera Kontraktu Etap VII budowa SSPW –zamówienia publiczne na roboty budowlane, usługi i dostawę sprzętu oraz realizacja procesu inwestycyjnego Etap VIII wyłonienie Operatora Infrastruktury i udostępnienie mu SSPW do zarządzania i eksploatacji
Projekt SSPW –formuła realizacji Właściciel sieci: wybudowana infrastruktura będzie własnością Województwa. Zarządzanie siecią i świadczenie usług – zasady: zarządzaniem siecią zajmuje się Operator Infrastruktury – podmiot komercyjny wybrany w oparciu o Ustawę o Koncesjach i Ustawę PPP na określony czas, OI będzie świadczył usługi i udostępniał infrastrukturę na przejrzystych i równych dla wszystkich zasadach, OI nie będzie dostarczał usług klientom końcowym. OI zostanie wyłoniony w trakcie budowy infrastruktury sieciowej. Sieć będzie otwarta dla wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających usługi szerokopasmowe odbiorcom końcowym
Projekt SSPW – województwo lubelskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 15 153 2,47% Obszary „szare” 221 304 36,03% Obszary „czarne” 377 747 61,50% Razem 614 224 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 58,40% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW
Projekt SSPW – województwo podlaskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 15 599 4,41% Obszary „szare” 145 545 41,16% Obszary „czarne” 192 439 54,43% Razem 353 583 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 48,56% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW
Projekt SSPW – województwo podkarpackie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 71 368 12,94% Obszary „szare” 210 055 38,08% Obszary „czarne” 270 200 48,98% Razem 551 623 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 52,94% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW
Projekt SSPW – województwo świętokrzyskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 7 097 1,94% Obszary „szare” 134 239 36,71% Obszary „czarne” 224 383 61,35% Razem 365 719 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 62,18% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW
Projekt SSPW – województwo warmińsko-mazurskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 17 200 4,19% Obszary „szare” 194 537 47,38% Obszary „czarne” 198 843 48,43% Razem 410 580 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 48,42% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW
Projekt SSPW – aktualne problemy Obszary BSC w kontekście notyfikacji pomocy publicznej w KE : wiarygodność inwentaryzacji, - brak zasad wiarygodność planów inwestycyjnych operatorów, ???? definicja potencjalnego zasięgu sieci, Broadband czy NGA (NGN) ? wyznaczać obszary BSC, czy może relacje BSC (budujemy przecież sieci dystrybucyjne i szkieletowe) , Model instytucjonalny: jaki model przyjąć ? (PPP - podział ryzyk) kiedy wybrać partnera ? czy znajdzie się partner ? – uzasadnienie biznesowe Projekt: finansowanie - niekwalifikowalność VAT-u, krótki okres realizacji – pozwolenia, uzgodnienia dostępność wykonawców
Jak to robią inni ? Francja – bez pomocy publicznej ?! Przykład Francuski – brak pomocy publicznej. We Francji usługi szerokopasmowe traktowane są jako usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym , tzw. SGEI-Services of General Economic Interest (art.86 ust.2 TWE - wyjątek od zasady swobodnej konkurencji dla przedsiębiorstw, które zajmują się świadczeniem usług w interesie publicznym ). W sprawach N 381/2004 (Francja) i N 382/2004 (Francja) KE uznała, że Pomoc publiczna nie występuje. Formuła realizacji: PPP – powołanie SPV (spółki składajacej się z : Operatora Infrastruktury+ Wykonawcy + Finansującego) przed budową sieci; Sieć jest budowana w technologii end to end – dostęp tylko hurtowy (BSA); Samorząd płaci za utrzymanie i eksploatację Operatorowi Infrastruktury, Dostawcy Usług płacą Samorządowi za udostępnienie infrastruktury. Źródło: strona WWW projektu „Proximite” http://www.hautsdebits.cg54.fr/fr/DefautBureau.aspx
Źródło: strona WWW projektu „Proximite” Jak to robią inni ? Przykład francuski – techniczna realizacja projektu „Proximite”: Źródło: strona WWW projektu „Proximite”
Jak to robią inni ? Irlandia – prawie SSPW Przykład irlandzki – model budowy sieci metropolitalnych (obecność pomocy publicznej)) Kluczowym projektem w Irlandii był projekt budowy sieci metropolitarnych. W sprawie N 284/2005 KE uznała, że pomoc publiczna występuje, ale jest dopuszczalna w oparciu o art. 87 ust. 3 lit.c TWE. Sieci metropolitalne (MAN-y) - JST buduje sieci szerokopasmowe ze środków publicznych, w tym ERDF (co do zasady nie zapewnia łączności na odcinku „ostatniej mili”) - JST wyłania operatora infrastruktury (OI) w procedurze przetargowej i na podstawie umowy PPP powierza mu utrzymanie i eksploatację sieci - Infrastruktura pozostaje własnością JST i otrzymuje za nią czynsz - OI ma obowiązek świadczyć wyłącznie dostęp hurtowy i nie może świadczyć usług detalicznych
Jak to robią inni ? Przykład irlandzki – model budowy sieci regionalnych – inwestycja prywatna Inwestor Prywatny ESB Telecom – spółka zależna Grupy ESB (operatora energetycznego) zapewnia łącza w warstwie szkieletowej i dystrybucyjnej niezależne od istniejącego duopolu: Eircom i Esat BT. Sieć ESB korzysta z głównych linii przesyłowych energii elektrycznej jako nośnika dla kabli światłowodowych. Operatorzy świadczący usługi telekomunikacyjne będą mogli oferować usługi detaliczne dla klientów, korzystając z oferty hurtowej ESB Telecom.
Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms Jak to robią inni ? Przykład irlandzki Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms
Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms Jak to robią inni ? Przykład irlandzki – inwestor prywatny Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms
Jak to robią inni ? Australia – ciekawy model instytucjonalny Przykład Australii: 7.04.2009 Rząd Australii ogłosił powołanie spółki w celu budowy i eksploatacji nowej super szybkiej Szerokopasmowej Sieci Krajowej. Rząd będzie większościowym udziałowcem tej spółki- przewidywany jest znaczący udział sektora prywatnego. Rząd zamierza sprzedać swoje udziały po 5 latach od operacyjnego uruchomienia sieci. Technologia: FTTP, Radio, Satelita, Szacunkowy koszt inwestycji : 43 mld. dolarów