Projekt „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Lublin, 5 lipca 2006 r..
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Działanie V
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Szerokopasmowe Lubuskie
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Działanie 8.4 PO IG – „ostatnia mila” pod górkę
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Leszek Wojtasiak Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Budowa Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej.
Interwencje samorządu terytorialnego w sektorze telekomunikacyjnym Jacek Wilczewski Opole, stycznia 2009 r.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
Marek Pietraszek, strona° 1 » Wszystkie prawa zastrzeżone © 1999, Alcatel, Warszawa Wykorzystanie innowacji technologicznych i nowych modeli.
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
3 marca 2014Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2 Wsparcie infrastruktury telekomunikacyjnej w ramach RPO Regionalna pomoc inwestycyjna na podstawie rozporządzenia.
Plan prezentacji Gaz ziemny w Polsce
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Internet nowej generacji dla ziemi terespolskiej
Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
 OSD   Sprzedawca  Odbiorca  – trójkąt konfliktów czy współpracy Jan Rakowski Partner na Rynku Energii sp. z o. o.
Internet dla Mazowsza.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
„Szerokopasmowe Lubelskie” sesja wyjazdowa dla mediów
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
„INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH” Agnieszka Aleksiejczuk Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Białystok,
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Zapis prezentacji:

Projekt „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej” Plan prezentacji: historia, harmonogram, przedstawienie aktualnej koncepcji projektu, problemy, jak to robią inni - dyskusja Województwa: Lubelskie, Podlaskie, Podkarpackie, Świętokrzyskie, Warmińsko-Mazurskie 14-15 stycznia 2010 r.

Projekt SSPW – historia 11.01.2007 – warsztaty Jaspers p.n. „Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce Wschodniej” 22.02.2007 – raport końcowy koncepcji projektu według Jaspers : Interwencja ograniczona tylko do infrastruktury pasywnej Źródło: opracowanie JASPERS

Projekt SSPW – historia 25.07.2007 – akceptacja przez MRR modelu projektu „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej” – koncepcja woj. małopolskiego

Projekt SSPW – historia Źródło: Prezentacja p. Sławomira Kopcia p.n. „Małopolska Sieć Szerokopasmowa”

Projekt SSPW – historia 02.10.2007 – podpisanie „Porozumienia o współpracy dotyczącej projektu SSPW” pomiędzy: Telekomunikacja Polska S.A. Netia S.A. Exatel Telekomunikacja Kolejowa GTS Energis Multimedia Polska S.A. Nordisk Polska Telekomunikacja Dialog Spółdzielnia Telekomunikacyjna WIST MNI Telecom Spółka z o.o. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Województwa: Lubelskie, Podkarpackie Podlaskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie

Projekt SSPW – historia 06.08.2007 – ogłoszenie przez MRR przetargu na wykonanie Inwentaryzacji stanu infrastruktury szerokopasmowej… 29 lipca 2008r. - przekazanie wyników inwentaryzacji przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich.

Projekt SSPW – historia 28.09.2007 – ogłoszenie przez MRR przetargu na wykonanie Studium Wykonalności projektu SSPW : I część: Opracowanie Szczegółowego modelu i metodyki realizacji projektu, II część: Szczegółowe Studia Wykonalności dla każdego obszaru objętego projektem Zmiana koncepcji realizacji projektu – budowa spójnej sieci szkieletowo-dystrybucjnej z elementami aktywnymi

Zmiana sytuacji prawnej po wejściu w życie megaustawy Harmonogram działań Etap I inwentaryzacja infrastruktury i badania rynkowe –wytypowanie obszaru interwencji Etap II opracowanie koncepcji realizacji projektu Etap III opracowanie studium wykonalności –ustalenie prawnej, finansowej i technologicznej wykonalności projektu, Etap IV – notyfikacja projektu w KE Etap V pozyskanie finansowania z ERDF w ramach PO RPW– zawarcie z PARP umowy o dofinansowanie projektu Etap VI wyłonienie Inżyniera Kontraktu Etap VII budowa SSPW –zamówienia publiczne na roboty budowlane, usługi i dostawę sprzętu oraz realizacja procesu inwestycyjnego Etap VIII wyłonienie Operatora Infrastruktury i udostępnienie mu SSPW do zarządzania i eksploatacji

Projekt SSPW –formuła realizacji Właściciel sieci: wybudowana infrastruktura będzie własnością Województwa. Zarządzanie siecią i świadczenie usług – zasady: zarządzaniem siecią zajmuje się Operator Infrastruktury – podmiot komercyjny wybrany w oparciu o Ustawę o Koncesjach i Ustawę PPP na określony czas, OI będzie świadczył usługi i udostępniał infrastrukturę na przejrzystych i równych dla wszystkich zasadach, OI nie będzie dostarczał usług klientom końcowym. OI zostanie wyłoniony w trakcie budowy infrastruktury sieciowej. Sieć będzie otwarta dla wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających usługi szerokopasmowe odbiorcom końcowym

Projekt SSPW – województwo lubelskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 15 153 2,47% Obszary „szare” 221 304 36,03% Obszary „czarne” 377 747 61,50% Razem 614 224 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 58,40% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW

Projekt SSPW – województwo podlaskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 15 599 4,41% Obszary „szare” 145 545 41,16% Obszary „czarne” 192 439 54,43% Razem 353 583 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 48,56% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW

Projekt SSPW – województwo podkarpackie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 71 368 12,94% Obszary „szare” 210 055 38,08% Obszary „czarne” 270 200 48,98% Razem 551 623 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 52,94% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW

Projekt SSPW – województwo świętokrzyskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 7 097 1,94% Obszary „szare” 134 239 36,71% Obszary „czarne” 224 383 61,35% Razem 365 719 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 62,18% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW

Projekt SSPW – województwo warmińsko-mazurskie Obszar Liczba gospodarstw domowych Udział procentowy Obszary „białe” 17 200 4,19% Obszary „szare” 194 537 47,38% Obszary „czarne” 198 843 48,43% Razem 410 580 100,00% Zasięg obszarowy wybudowanej sieci to 48,42% powierzchni województwa Źródło: Studium Wykonalności Projektu SSPW

Projekt SSPW – aktualne problemy Obszary BSC w kontekście notyfikacji pomocy publicznej w KE : wiarygodność inwentaryzacji, - brak zasad wiarygodność planów inwestycyjnych operatorów, ???? definicja potencjalnego zasięgu sieci, Broadband czy NGA (NGN) ? wyznaczać obszary BSC, czy może relacje BSC (budujemy przecież sieci dystrybucyjne i szkieletowe) , Model instytucjonalny: jaki model przyjąć ? (PPP - podział ryzyk) kiedy wybrać partnera ? czy znajdzie się partner ? – uzasadnienie biznesowe Projekt: finansowanie - niekwalifikowalność VAT-u, krótki okres realizacji – pozwolenia, uzgodnienia dostępność wykonawców

Jak to robią inni ? Francja – bez pomocy publicznej ?! Przykład Francuski – brak pomocy publicznej. We Francji usługi szerokopasmowe traktowane są jako usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym , tzw. SGEI-Services of General Economic Interest (art.86 ust.2 TWE - wyjątek od zasady swobodnej konkurencji dla przedsiębiorstw, które zajmują się świadczeniem usług w interesie publicznym ). W sprawach N 381/2004 (Francja) i N 382/2004 (Francja) KE uznała, że Pomoc publiczna nie występuje. Formuła realizacji: PPP – powołanie SPV (spółki składajacej się z : Operatora Infrastruktury+ Wykonawcy + Finansującego) przed budową sieci; Sieć jest budowana w technologii end to end – dostęp tylko hurtowy (BSA); Samorząd płaci za utrzymanie i eksploatację Operatorowi Infrastruktury, Dostawcy Usług płacą Samorządowi za udostępnienie infrastruktury. Źródło: strona WWW projektu „Proximite” http://www.hautsdebits.cg54.fr/fr/DefautBureau.aspx

Źródło: strona WWW projektu „Proximite” Jak to robią inni ? Przykład francuski – techniczna realizacja projektu „Proximite”: Źródło: strona WWW projektu „Proximite”

Jak to robią inni ? Irlandia – prawie SSPW Przykład irlandzki – model budowy sieci metropolitalnych (obecność pomocy publicznej)) Kluczowym projektem w Irlandii był projekt budowy sieci metropolitarnych. W sprawie N 284/2005 KE uznała, że pomoc publiczna występuje, ale jest dopuszczalna w oparciu o art. 87 ust. 3 lit.c TWE. Sieci metropolitalne (MAN-y) - JST buduje sieci szerokopasmowe ze środków publicznych, w tym ERDF (co do zasady nie zapewnia łączności na odcinku „ostatniej mili”) - JST wyłania operatora infrastruktury (OI) w procedurze przetargowej i na podstawie umowy PPP powierza mu utrzymanie i eksploatację sieci - Infrastruktura pozostaje własnością JST i otrzymuje za nią czynsz - OI ma obowiązek świadczyć wyłącznie dostęp hurtowy i nie może świadczyć usług detalicznych

Jak to robią inni ? Przykład irlandzki – model budowy sieci regionalnych – inwestycja prywatna Inwestor Prywatny ESB Telecom – spółka zależna Grupy ESB (operatora energetycznego) zapewnia łącza w warstwie szkieletowej i dystrybucyjnej niezależne od istniejącego duopolu: Eircom i Esat BT. Sieć ESB korzysta z głównych linii przesyłowych energii elektrycznej jako nośnika dla kabli światłowodowych. Operatorzy świadczący usługi telekomunikacyjne będą mogli oferować usługi detaliczne dla klientów, korzystając z oferty hurtowej ESB Telecom.

Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms Jak to robią inni ? Przykład irlandzki Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms

Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms Jak to robią inni ? Przykład irlandzki – inwestor prywatny Źródło: strona WWW firmy ESB Telecoms

Jak to robią inni ? Australia – ciekawy model instytucjonalny Przykład Australii: 7.04.2009 Rząd Australii ogłosił powołanie spółki w celu budowy i eksploatacji nowej super szybkiej Szerokopasmowej Sieci Krajowej. Rząd będzie większościowym udziałowcem tej spółki- przewidywany jest znaczący udział sektora prywatnego. Rząd zamierza sprzedać swoje udziały po 5 latach od operacyjnego uruchomienia sieci. Technologia: FTTP, Radio, Satelita, Szacunkowy koszt inwestycji : 43 mld. dolarów