geneza, filozofia, dotychczasowe doświadczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lokalna Grupa Działania Fundacji „Nasza Nadzieja”
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Rozwój społeczności lokalnych
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Europa NASZ DOM.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
„Sieciowanie Lokalnych Grup Działania - korzyści i wyzwanie”
Jak to robią inni? Przykłady wdrażania podejścia Leader w innych krajach UE Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Plan komunikacji PO KL - założenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Europejski obszar gospodarczy
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
POLSKA PREZYDENCJA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ na matematyce
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Krajowa Sieć Leader + Prezentacja założeń oraz dotychczasowej realizacji projektu Sieci L+ Problematyka sieciowania - rola i zadania Lokalnej Grupy Działania.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
projekt Krajowego Programu Rozwiązywania Problemu Bezdomności .
Struktura, treść i sposób opracowania
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Podejście Leader w latach :
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

geneza, filozofia, dotychczasowe doświadczenia Podejście LEADER geneza, filozofia, dotychczasowe doświadczenia Adam Futymski

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia LEADER to coś więcej niż kolejny program dotujący projekty, to również swoista filozofia i duch. W programie LEADER nie chodzi tylko pieniądze. Chodzi przede wszystkim o ludzi, którzy tworzą społeczność lokalną. (konferencja „Leader in the New Member States”, Tihany, październik 2006)

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Wspólna Polityka Rolna nastawiona na intensyfikację produkcji spowodowała w końcu lat 80’: problem z nadwyżkami żywności zagrożenie środowiska naturalnego wyludnienie wsi, dezintegrację wspólnot wiejskich spadek zaufania do przemysłowo produkowanej żywności Reakcją na tę sytuację była modyfikacja WPR oraz dodatkowe instrumenty nastawione na rozwój obszarów wiejskich (tzw. II filar WPR) Jako eksperyment w zakresie rozwoju obszarów wiejskich pojawia się Inicjatywa Wspólnotowa LEADER

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Wdrażanie podejście LEADER Utworzenie partnerstwa społecznego - Lokalnej Grupy Działania W skład LGD wchodzą przedstawiciele różnych podmiotów lokalnych z sektorów: publicznego, społecznego i ekonomicznego LGD sama definiuje obszar swojego działania, powinien to być obszar spójny, mający wystarczający potencjał do rozwoju Opracowanie przez LGD strategii rozwoju danego obszaru LGD musi dokonać analizy sytuacji i sformułować strategię rozwoju swojego obszaru Realizacja strategii w oparciu o środki przyznane LGD LGD jest lokalną instytucją grantodawczą – wybiera i finansuje projekty zgodne z przyjętą strategią rozwoju LGD jest platformą komunikacji, współpracy i koordynacji działań podmiotów wchodzących w jego skład

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Podejście Leader versus podejście „tradycyjne” Tradycyjne Leader Obszary interwencji określone według granic administracyjnych Obszary interwencji wyznaczone według logiki procesów rozwoju Programy wsparcia definiowane i wdrażane odgórnie Programy wsparcia definiowane i wdrażane oddolnie Podejście sektorowe Podejście zintegrowane, obejmujące różne dziedziny i sektory Indywidualizm, brak współpracy podmiotów uczestniczących w procesie rozwoju Partnerstwo i współpraca między podmiotami uczestniczącymi w procesie rozwoju

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Społeczne korzyści/zalety podejścia Leader: większy poziom zaangażowania i odpowiedzialności za rozwój swojego miejsca zamieszkania lepsze relacje między lokalnymi aktorami (komunikacja, zrozumienie, zaufanie, więzi) rozwój kapitału ludzkiego – podnoszenie świadomości obywatelskiej, umiejętności współpracy, budowanie zaufania, zrozumienia i więzi, wzrost wiarygodności większa kreatywnośc i innowacyjność

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Inne korzyści/zalety podejścia Leader: wymaga sporządzenia strategii rozwoju (planowanie = większa racjonalność) pozwala finansować różne, ale pozostające ze sobą w związku i uzupełniające się działania - efekt synergii i harmonijny rozwój współpraca i koordynacja działań pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów lokalnych jest bardziej elastyczny i mniej biurokratyczny stwarza możliwość dla eksperymentu i innowacji daje możliwość finansowania nawet bardzo małych projektów

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Cechy podejścia LEADER podejście terytorialne LGD - partnerstwo i współpraca podejście oddolne (bottom-up) innowacyjność podejście zintegrowane decentralizacja zarządzania i finansowania „sieciowanie” LGD, obowiązek współpracy i wymiany doświadczeń

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Bariery wdrażania podejścia Leader: bariery typowe dla „nowinek” (np. brak wiedzy, niezrozumienie lub opatrzne rozumienie, brak doświadczeń i wzorów, przyzwyczajenie do dotychczasowych rozwiązań) konieczność utworzenia nowej instytucji (LGD) obawy przed utratą niezależności, przed drenażem swoich zasobów kalkulacje i porównywanie „kto więcej daje, kto więcej zyskuje” konflikty interesów i podziały na poziomie lokalnym przyzwyczajenie do działania w duchu konkurencji i walki interesów, a nie na kooperacji i kojarzenia interesów słabość kapitału społecznego – brak liderów, powszechna niechęć do angażowania się w działania społeczne, brak zaufania, nieumiejętności współpracy nadmiernie ostrożne i podejrzliwe nastawienie Instytucji Zarządzającej

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Ewolucja podejścia LEADER od eksperymentu do działania w ramach „głównego nurtu” 2013 2006 2000 1994 Oś 4 LEADER 1991 LEADER+ > 1500 LGD LEADER II min. 3 220 mln € > 900 LGD LEADER I 2 105 mln € > 1000 LGD 1 500 mln € 217 LGD

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Do 2006 roku Leader był realizowany jako program eksperymentalny. Od 2007 roku Leader jest jednym z instrumentów europejskiej polityki rozwoju obszarów wiejskich (EFRROW) wdrażanym w ramach „głównego nurtu” tej polityki. O randze podejścia Leader świadczy fakt, że jest on – obok działań rolno-środowiskowych – jedynym działaniem w ramach EFRROW, którego wdrażanie jest obligatoryjne w każdym kraju członkowskim UE, z minimalną alokacją 5% (2,5% w nowych krajach członkowskich) środków otrzymanych przez dany kraj z budżetu UE na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Grupy i programy LEADER+ w krajach „15” (liczba LGD / liczba programów) Dla całej „15” – 892 LGD i 70 programów Niemcy - 148 / 13 Hiszpania - 145 / 18 Francja - 140 / 1 Włochy - 131 / 21 W. Brytania - 57 / 4 Austria - 56 / 1 Portugalia - 52 / 1 Grecja - 40 / 1 Holandia - 28 / 4 Finlandia - 25 / 1 Irlandia - 22 / 1 Belgia - 20 / 2 Szwecja - 12 / 1 Dania - 12 / 1 Luksemburg - 4 / 1

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Hiszpania Leader+ 145 grup PRODER 162 grupy (środki krajowe) AGADER 10 grup (środki prowincji Galicja)

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Finlandia Leader - 25 grup POMO i inne programy krajowe – 34 grupy

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Irlandia Leader - 22 grupy Program krajowy – 13 grup

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Program LEADER+ alokacja środków między kraje „15” (2000-2006) Hiszpania - 467 mln € Włochy - 267 mln € Francja - 252 mln € Niemcy - 247 mln € Grecja - 172 mln € Portugalia - 152 mln € W. Brytania - 106 mln € Holandia - 78 mln € Austria - 71 mln € Finlandia - 52 mln € Irlandia - 45 mln € Szwecja - 38 mln € Dania - 16 mln € Belgia - 15 mln €

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Program LEADER+ parametry średniej LGD w krajach „15” Liczba partnerów – 25 Liczba mieszkańców obszaru LGD – 60 tys. Budżet (tylko środki UE) – 2,2 mln €

Podejście Leader – geneza, filozofia, doświadczenia Skład partnerstwa IRD Duhallow Ltd. (Irlandia) Obszar działania: 1800 km2 liczba mieszkańców: 30 000 liczba podmiotów miejsca Sektor w partnerstwie w radzie organizacje pozarządowe 16 8 sektor biznesu 290 4 społeczności lokalne 33 6 władze lokalne (county council) 2 2 agencje państwowe 13 4