Marzenia o podatkach Projekt przedmiotowy z matematyki realizowany w kl.1 g Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie Koordynator projektu: Nauczyciel.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sokółce
Advertisements

Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Temat: Cegłów dawniej i dziś
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Pracownia komputerowa wykorzystana została do elektronicznego logowania się uczniów do szkół ponadgimnazjalnych, po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
W poszukiwaniu ewolucji…
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
i trudności z nimi związane...
Marzenia o podatkach WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
IV ROK R OZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ DZIECKA EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ POPRZEZ KORZYSTANIE Z TECHNOLOGII INFORMATYCZNEJ JAKO ŹRÓDŁA WIEDZY. CELE: NAUCZYCIEL Przygotowanie.
Patryk Andrzejewski kl.I G
Co to jest TIK?.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
PROCENTOWY ZAWRÓT GŁOWY
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
opracowała: Magdalena Efemberg
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne.
Gwiazdka – zabłyśnij pomysłem (projekt animowanej kartki świątecznej)
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Opracowanie: Marcin i Krzysztof
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Program kursu zakłada:
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Źródła energii na świecie
“Szkoła w procentach”.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Tworzywa sztuczne wokół nas
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
Nasza „mała” demokracja
Scenariusz na zajęcia z matematyki i fizyki w oparciu o metodę WebQest Opracowanie: mgr M.Kocman mgr J.Kusy mgr M. Baszczyńska.
Lekcje z komputerem, 2006.
Szkoła z Klasą 2.0 Gimnazjum Miejskie nr 1. Kodeks W naszej szkole w trakcie długich przerw udostępnione są komputery z dostępem do Internetu w.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
Freelancer w gąszczu przepisów Wojciech Wawrzak | praKreacja.pl aspekty prawne i podatkowe pracy na własny rachunek.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PODATKI Opracowała: Barbara Kawa. DOCHÓD BRUTTO CZY NETTO… CZYLI ILE ZARABIAMY? DOCHODY BRUTTO DOCHÓD NETTO OBOWIĄZKOWE SKŁDKI (na ubezpieczenie emerytalne,
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Świetlica Szkoły Podstawowej nr 257 im prof
Rachunkowość w małych firmach
Zapis prezentacji:

Marzenia o podatkach Projekt przedmiotowy z matematyki realizowany w kl.1 g Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie Koordynator projektu: Nauczyciel matematyki Anna Wołoszyn

Cele projektu Uczniowie dowiedzą się co to jest system fiskalny, podatek, marża, VAT , PIT, ceny: netto , brutto, detaliczne, hurtowe Będą wiedzieć kto pierwszy wprowadził podatki oraz co oznaczają nazwy: myto, dziesięcina, podymne, świętopietrze Opracują i rozwiążą zadania dotyczących podatków w arkuszu kalkulacyjnym Stworzą wykresy pokazujące różnice polityki podatkowej w wybranych krajach Kształcą sprawność rachunkową Poprawnie analizują zadania z tekstem Potrafią prezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji, quizów, stron www i krzyżówek www.mrat.pl/matematyka

Opis projektu Wykonywane zadania dotyczyły obliczeń procentowych w życiu człowieka. Uczniowie rozwijali umiejętność: stosowania wiedzy w praktyce, selekcjonowania i przetwarzania informacji. Realizatorzy projektu opracowali wybrane przez siebie zadania wykorzystując różne źródła wiedzy m.in. Internet, gazety, wywiady, spotkania z osobami pracującymi w biurach rachunkowych, Urzędzie Miejskim w Żmigrodzie. Wytworem pracy uczniów są prezentacje multimedialne, diagramy, quizy, strony www, grafiki oraz krzyżówki. Prace uczniów zostały umieszczone na stronie internetowej projektu oraz zostały zaprezentowane uczniom klas 1 i 2 naszego gimnazjum. Najpierw grupy przedstawiały pokazy prezentacji. Następnie quizy, krzyżówki oraz zadania matematyczne, które rozwiązywali uczniowie z widowni. Mam nadzieję, że zgromadzone informacje oraz sposób ich przekazania wzbogacą w wiedzę uczniów o podatkach w naszej gminie, kraju oraz innych krajach. www.mrat.pl/matematyka

Narzędzia i programy komputerowe Arkusz kalkulacyjny (np. Excel) – tworzenie zadań matematycznych, które zliczają punkty za dobre rozwiązanie, tworzenie diagramów Programy do tworzenia prezentacji multimedialnych (np. PowerPoint) – tworzenie prezentacji oraz quizów Borland Delphi – tworzenie quizów EclipseCrossword – tworzenie krzyżówek Edytory tekstów (np. Word) – gromadzenie materiałów, przygotowanie kart pracy] Programy do tworzenia stron www (np. FrontPage oraz CMS-y) – stworzenie strony internetowej projektu oraz stron grup Przeglądarki internetowe (np. Internet Explorer – wyszukiwanie informacji; Programy pocztowe (np. Outlook Expres)– konsultacje z nauczycielem i kontakt miedzy uczestnikami; www.mrat.pl/matematyka

Organizacja pracy zespołów uczniowskich Klasa została podzielona na sześć grup. Każda z nich odpowiadała za część projektu. Zadania były przydzielane zgodnie z zainteresowaniami i umiejętnościami uczniów. Grupa 1 "Historia podatków” – 6 osób Grupa 2 "Podatek obrotowy” – 6 osób Grupa 3 "Podatek dochodowy” – 5 osób Grupa 4 "Zeznania podatkowe - PIT-y" – 5 osób Grupa 5 "Podatki w naszej gminie" – 5 osób Grupa 6 "Podatki w innych krajach" – 3 osoby www.mrat.pl/matematyka

Grupa 1 "Historia podatków” Wyszukać informacje: Co to jest podatek? Kto pierwszy wprowadził podatki? Czy jest to wybór współczesnego państwa? Co oznaczają nazwy: myto, dziesięcina, podymne, świętopietrze? Jakie inne podatki stosowano w zamierzchłych czasach? Jak dawniej zbierano podatki, jak się to robi dziś? Co to jest system fiskalny? Skąd pochodzi ta nazwa? Dlaczego i po co płacimy podatki? Co się z nimi dzieje? Przedstawić zmiany w funkcjonującym w Polsce systemie podatkowym Przygotowanie zadań dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz www.mrat.pl/matematyka

Grupa 2 "Podatek obrotowy” Wyszukać informacje: Co to jest marża, akcyza, i VAT? Jakie są ich stawki? Skąd można zdobyć takie informacje? Co oznaczają te stawki? Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe? Narysuj diagram przedstawiający zmianę ceny i kwotę odprowadzanego podatku na drodze od producenta do konsumenta. Zbadaj, jaki jest udział podatków w cenach różnych towarów i usług. Wynik przedstawić w formie graficznej. Propozycje zmian w funkcjonującym w Polsce systemie podatkowym. Przygotować zadania dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz. www.mrat.pl/matematyka

Grupa 3 "Podatek dochodowy Wyszukać informacje: Co to jest zeznanie podatkowe, kiedy się je wypełnia? Czym jest PIT? Jakie są rodzaje PIT-ów? Jakie wydatki można sobie odliczyć od podatku? W jakiej wysokości? Na jakich zasadach? Przeanalizuj ubiegłoroczne zeznanie podatkowe swoich rodziców. Z jakich ulg podatkowych korzystali? Jakich dokonali odliczeń podatkowych? Przygotować zadania dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz Zmiany w funkcjonującym w Polsce systemie podatkowym będąc ministrem finansów? www.mrat.pl/matematyka

Grupa 4 "Zeznania podatkowe - PIT-y" Wyszukać informacje: Co to jest zeznanie podatkowe, kiedy się je wypełnia? Czym jest PIT? Jakie są rodzaje PIT-ów? Jakie wydatki można sobie odliczyć od podatku? W jakiej wysokości? Na jakich zasadach? Przeanalizować ubiegłoroczne zeznanie podatkowe swoich rodziców. Z jakich ulg podatkowych korzystali? Jakich dokonali odliczeń podatkowych? Przygotować zadania dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz Propozycje zmian w funkcjonującym w Polsce systemie podatkowym www.mrat.pl/matematyka

Grupa 5 "Podatki w naszej gminie" Wyszukać informacje: Jakie podatki obowiązują w naszej gminie? Przygotować zadania dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz Propozycje zmian w podatkach w Żmigrodzie www.mrat.pl/matematyka

Grupa 6 "Podatki w innych krajach" Dowiedz się o szczegóły polityki podatkowej w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii... W jakim państwie chciałbyś mieszkać ze względu na obowiązujący system podatkowy? Uzasadnij swoją odpowiedź. Przygotować zadania dot. tematu zespołu opracowane w arkuszu kalkulacyjnym, prezentację multimedialną oraz quiz. www.mrat.pl/matematyka

Rola nauczyciela Wybór zagadnień oraz przygotowanie uczniów do pracy metodą projektu Wspólne przygotowanie kontraktu, który był zobowiązaniem uczniów do wykonania w określonym terminie wszystkich zaplanowanych działań Ustalenie terminów spotkań konsultacyjnych z grupami zadaniowymi Systematyczna ocena postępu realizacji projektu oraz ocena efektów Udzielenie porad w zakresie programów FrontPage, Excel Pomoc przy selekcji materiałów oraz zdobywaniu informacji Wspólne analizowanie treści zadań matematycznych oraz ich rozwiązania www.mrat.pl/matematyka

Rezultaty projektu www.mrat.pl/matematyka Powstała strona internetowa projektu na której umieściliśmy nasze prace: prezentacje, diagramy, quizy, krzyżówki oraz strony www. www.mrat.pl/matematyka www.mrat.pl/matematyka

Nasze marzenia o podatkach „Według  nas najlepiej byłoby gdyby zmieniło się: Przy wprowadzaniu zmian podatkowych należy mieć na uwadze to, aby system podatkowy nie zachęcał do ucieczki w "szarą strefę". Wysoki poziom płaconych podatków powoduje, że często przedsiębiorcy podejmują ryzyko ukrywania dochodów. Obniżka i uproszczenie podatków będzie zachęcać do wychodzenia z "szarej strefy". Szacuje się, że gdyby opodatkować choć połowę "szarej strefy", budżet zyskałby rocznie około 13 mld zł. Dobrze byłoby gdyby płacenie podatków odbywało się drogą elektroniczną, ponieważ aż 93 % przedsiębiorców posiada komputery a 87 % z nich ma dostęp do Internetu. Trzeba skrócić okres oczekiwania na zwrot VAT do 60 dni. Przedsiębiorcy nie powinni kredytować Skarbu Państwa. Trzeba umożliwić przedsiębiorcom odliczanie podatku VAT od działalności charytatywnej. Wielu z nich chciałoby przekazywać taką pomoc, jednak system podatkowy to utrudnia i tym samym ich do tego zniechęca. Należy rozliczać się z kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne metodą memoriałową, czyli w momencie powstania tych kosztów, a nie w momencie wypłaty wynagrodzeń. Należy zawsze zezwalać na korektę błędów w trakcie kontroli skarbowej oraz wydłużyć czas, w którym podatnik może dostarczać dodatkowych informacji.” www.mrat.pl/matematyka

Publiczna prezentacja projektu Prezentacja odbyła się na forum klasy 1 i 2 naszego gimnazjum. Każda grupa przedstawiała swój zakres materiału dot. podatków. Grupa 1 Historia podatków Grupa 2 Podatek obrotowy, Grupa 3 Podatek dochodowy, Grupa 4 Zeznania podatkowe Grupa 5 "Podatki w naszej gminie, Grupa 6 "Podatki w innych krajach Najpierw grupy przedstawiały pokazy prezentacji. Następnie quizy, krzyżówki oraz zadania matematyczne, które rozwiązywali uczniowie z widowni. Za każdą dobrą odpowiedź uzyskiwał widz punkty. Na koniec kilku widzów otrzymało od realizatorów nagrody za dobre odpowiedzi. Wiele prac uczniów otrzymywało oklaski od widowni. Przedstawiliśmy również gazetkę ścienna na holu szkoły www.mrat.pl/matematyka

Korzyści z przeprowadzonego projektu: Dla ucznia: Wie co to jest system fiskalny wskazuje przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym, układa i rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą procentów, wykorzystuje diagramy procentowe w zadaniach wykorzystuje programy komputerowe: arkusze kalkulacyjne do rozwiązywania prostych zadań, programy do tworzenia krzyżówek prezentacji, quizów stron www itp. Potrafi prezentować wyniki Potrafi współpracować w grupie Dla nauczyciela: Uatrakcyjnienie zajęć z matematyki Aktywizacja uczniów Poznanie umiejętności ucznia, nie tylko matematyczne stworzenie pomocy dydaktycznych www.mrat.pl/matematyka