Analiza porównawcza przedsiębiorstw: Ryanair i British Airways dr Agata Kocia
Ryanair rok założenia: 1985 ponad 150 miast Europy; ponad 230 samolotów główna siedziba: Londyn Stansted zatrudnia ponad 7 000 osób krótkodystansowy przewoźnik cel 1: poprawa punktualności cel 2: nastawienie na cięcia kosztów ograniczenie liczby odwołań zagubiony bagaż rezerwacja online model jeden-rodzaj statku powietrznego
British Airways rok założenia: 1974 lata do 300 miejsc na całym świecie; ponad 238 samolotów główna siedziba znajduje się w: Heathrow, Londyn długodystansowy przewoźnik wpływ na sprawozdania: połączenie z Iberia brand cel 1: pozytwne postrzeganie marki cel 2: tworzenie nowych kanałów osiągania dochodów
Branża lotnicza: Ryzyka reputacja marki ceny konkurenta ceny paliw interwencja rządu kwestie bezpieczeństwa długoterminowe zakłócenia wahania kursu walutowego
Analiza Makroekonomiczna
Analiza Makroekonomiczna IRLANDIA WIELKA BRYTANIA 2007 2008 2009 Stopa wzrostu PKB (%) 4,9 4,4 -3,4 2,8 3,1 0,7 Stopa inflacji (%) 3,9 4,1 3,0 2,3 3,6 Stopa bezrobocia (%) 4,6 6,1 2,9 5,3 5,6 Bilans handlowy 2350 2102 2885 3280 3724 2498 Indeks giełdowy 9,408 ISEQ® 6,950 2,361 6,621 FTSE 100 6,053 4,417
Analiza Sprawozdań Finansowych (1) British Airways 2007 2008 2009 Zysk operacyjny £602 mln £875 mln (£220) mln Przychody 8,492 8,753 8,992 Koszty oleju i paliwa 1,931 2,055 2,969 Koszty utrzymania samolotu 414 451 510 Aktywa obrotowe ogółem 3,431 3,148 2,346 Gotówka i ekwiwalent 713 683 402 Wpływy netto z działalności operacyjnej 756 303 133
Analiza Sprawozdań Finansowych (2) RyanAir 2007 2008 2009 Zysk po opodatkowaniu €435,600 mln €390,708 mln (€169,173) mln Przychody z działalności operacyjnej 2,236,895 2,713,822 2,941,965 Koszty oleju i paliwa 1,257,062 791,327 693,331 Opłaty lotniskowe 273,613 396,326 443,387 Zadłużenie długoterminowe 2,033,742 2,268,207 2,583,610 Gotówka i ekwiwalent 1,346,419 1,470,849 1,583,194 Wpływy netto z działalności operacyjnej 900,836 703,902 413,134
Analiza Wskaźnikowa
Wskaźniki (1)
Wskaźniki (2)
Wskaźniki (3)
Ryzyko kursowe
Ryzyko kursowe wynika z … należności ze sprzedaży biletów lotniczych zobowiązanń związanych z zakupem paliwa zadłużenia zagranicznego zakupu innych spółek
Ryzyko kursowe: Należności ze sprzedaży biletów wartość biletu denominowanego w funtach może się zmniejszyć (zwiększyć), jeśli funt traci na wartości zagraniczny popyt na loty krajowe i międzynarodowe jest odwrotnie proporcjonalny do wartości waluty krajowej krajowe zapotrzebowanie na loty międzynarodowe jest odwrotnie proporcjonalne do wartości waluty krajowej
Strategie zabezpieczenia się przez ryzykiem walutowym Naturalny hedging działa tylko w przypadku, gdy waluty poruszają się w przeciwnym kierunku Rezerwy walutowe i strategie dopasowania Walutowe instrumenty pochodne zabezpieczające Polityka dywersyfikacji
Ryzyko kursowe (1)
Ryzyko kursowe (2)
Ryzyko kursowe (3)
Ryzyko kursowe (4)
Dziękuję za uwagę