ZAŁOŻENIA POLITYKI TERYTORIALNEJ WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA 2014 - 2020 Uchwała Zarządu Województwa nr 43/1605/13 z dnia 30.10.2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
KONWENT STAROSTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Przysiek, 31 sierpnia 2007 SPOTKANIE WSPÓŁFINANSOWANE JEST ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Włocławski Obszar funkcjonalny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Plan konsultacji społecznych projektu Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, październik 2013 r. Departament Zarządzania.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

ZAŁOŻENIA POLITYKI TERYTORIALNEJ WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA 2014 - 2020 Uchwała Zarządu Województwa nr 43/1605/13 z dnia 30.10.2013

POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT REALIZACJI USTALEŃ STRATEGII Polityka terytorialna to różnicowanie działań wobec różnych obszarów – adekwatnie do ich roli i znaczenia w systemie osadniczym W województwie kujawsko- pomorskim polityka terytorialna będzie prowadzona na czterech poziomach - dla których będzie się odbywał proces jej planowania i wdrażania: Poziom metropolitalny – obejmuje miasta Bydgoszcz i Toruń oraz ich obszary funkcjonalne Poziom regionalny i subregionalny – obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi Poziom ponadlokalny – obejmuje miasta powiatowe i ich obszary funkcjonalne. Poziom lokalny – rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność lokalną (RLKS). Poziom ten będzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie będące stolicami powiatów (lokalne centra rozwoju)

ZAŁOŻENIA Wymiar terytorialny RPO i SRW, łącznik z PZPW Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów tematycznych wsparcia Uwzględnienie specyfiki poszczególnych obszarów, ich powiązań funkcjonalno-przestrzennych Wydobycie endogenicznych czynników rozwoju Kreowanie nowych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego

CZTERY PoZIOMY POLITYKI TERYTORIALNEJ Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – poziom wojewódzki (obligatoryjny) Obszar funkcjonalny Bydgoszcz Toruń Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – poziom regionalny/subregionalny (nieobligatoryjny) Obszar funkcjonalny/powiat Włocławek Grudziądz Inowrocław Poziom ponadlokalny (powiatowy) (nieobligatoryjny) Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Obszar funkcjonalny/powiat Miasto powiatowe Poziom lokalny – Obszar Lokalnej Aktywności (nieobligatoryjny) Obszar objęty RLKS/LGD

POZIOM WOJEWÓDZKI ZIT Obszar ZIT Wojewódzkiego w oparciu o Kryteria delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich

POZIOM WOJEWÓDZKI ZIT Inicjatorem działań są Prezydenci Miast, koordynatorem działań jest Marszałek Województwa Tworzony jest zgodnie z założeniami organizacji i funkcjonowania ZIT określonymi w wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – lipiec 2013 Forma organizacyjno-prawna ZIT musi odpowiadać przyjętym założeniom – wytyczne / rekomendacje MRR - porozumienie jako forma organizacyjna dla Związku ZIT Poziom decentralizacji zadań oraz kompetencji będzie wynikiem porozumienia pomiędzy Związkiem ZIT a Instytucją Zarządzającą RPO (IZ) – wytyczne MRR (strategia dla obszaru - Związek ZIT odpowiada za wskazanie projektów do dofinansowania - wybór projektów)

poziom ZIT regionalny i subregionalny obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław z ich obszarami funkcjonalnymi (podstawą wyznaczenia jest powiat ) – sugeruje się wyznaczenie Związku ZIT w odniesieniu do rzeczywistych powiązań funkcjonalnych miasta z jego otoczeniem

poziom ZIT regionalny i subregionalny Może zostać utworzony z inicjatywy samorządów miast Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia, które zawierają porozumienia z jednostkami samorządów terytorialnych funkcjonujących w obszarze ich powiatów ziemskich Utworzenie i funkcjonowanie jest zgodne z wytycznymi MRR w odniesieniu do funkcjonowania ZIT Wojewódzkiego Delimitacja - przyjmuje się, że podstawowym terenem działania ewentualnego ZIT Regionalnego/Subregionalnego byłby powiat, jednak optymalnym rozwiązaniem jest wskazanie obszaru miasta z jego otoczeniem funkcjonalnym. Forma organizacyjno-prawna ZIT musi odpowiadać przyjętym założeniom – wytyczne MRR - porozumienie jako forma organizacyjna dla Związku ZIT Poziom decentralizacji zadań oraz kompetencji będzie wynikiem porozumienia pomiędzy Związkiem ZIT a Instytucją Zarządzającą RPO (IZ) – wytyczne MRR (strategia dla obszaru - Związek ZIT odpowiada za wskazanie projektów do dofinansowania - wybór projektów)

Przykład delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych wybranych miast województwa wg GUS

poziom ponadlokalny (powiatowy) obejmuje powiaty: aleksandrowski, brodnicki, chełmiński, golubsko-dobrzyński, lipnowski, mogileński, nakielski, radziejowski, rypiński, sępoleński, świecki, tucholski, wąbrzeski, żniński, toruński, bydgoski, włocławski, grudziądzki, inowrocławski

poziom ponadlokalny (powiatowy) rozumiany jako Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, który powinien obejmować swym zasięgiem każdorazowo jeden powiat Inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięć na tym obszarze jest Starosta Powiatowy, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego Współdziałanie Starostwa Powiatowego, pozostałych jednostek terytorialnych oraz partnerów społeczno-gospodarczych z obszaru powiatu odbywa się w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami są przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych miast i gmin Powołany zostanie Komitet Monitorujący, w skład którego wejdą przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego będących sygnatariuszami porozumienia o współpracy oraz przedstawiciel Instytucji Zarządzającej RPO Zasada opracowania strategii i dokonania wyboru projektów

Uczelnie Mieszkańcy JST NGO Przedsiębiorcy

poziom lokalny (instrument Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność) stan 2007-2013

poziom lokalny (instrument RLKS) określony jako Obszar Lokalnej Aktywności, - działa w oparciu o zasadę RLKS – szczegółowe wytyczne w opracowaniu MRR – obecnie zasady określono wstępnie na poziomie projektu Umowy Partnerskiej, powstaje z inicjatywy partnerów społeczno-gospodarczych oraz mieszkańców, samorządów lokalnych; w tym celu tworzy się Grupa Inicjatywna określająca strukturę, zasięg oraz kierunki działania. W pracach Grupy Inicjatywnej uczestniczy przedstawiciel IZ, może działać na obszarze objętym innym poziomem realizacji polityki terytorialnej (ustalenia na tym poziomie muszą wpisywać się w ustalenia strategii dla pozostałych poziomów realizacji polityki terytorialnej), możliwość tworzenia RLKS oraz stosowania tego instrumentu w dzielnicach lub osiedlach w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, zadania muszą być spójne i skoordynowane, służące rozwiązywaniu zidentyfikowanych problemów danego obszaru, działania na poziomie lokalnym będą koordynowane w imieniu Zarządu Województwa przez Komitet Regionalny (ustalanie kryteriów wyboru Lokalnych Strategii Rozwoju, nadzór nad wyborem projektów oraz koordynacja działań).

PROGRAMOWANIE na każdym poziomie podstawą będą strategie rozwoju danego obszaru określające uwarunkowania, specyfikę oraz kierunki i przedsięwzięcia rozwojowe, horyzont czasowy 2020+ wynik współpracy wszystkich podmiotów wchodzących w skład obszaru objętego instrumentem spójność ze Strategią rozwoju województwa 2020+ oraz krajowymi i wspólnotowymi dokumentami strategicznymi oraz programowymi, w procesie opracowania strategii należy zapewnić ścisłą współpracę z Samorządem Województwa oraz ciałami określonymi w polityce terytorialnej, strategia przyjęta i podpisana przez wszystkie podmioty wchodzące w skład danego ZIT/Obszaru, strategia ZIT poziomu wojewódzkiego, regionalnego i subregionalnego - strategia zgodna z wytycznymi MRR strategia Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego oraz Obszaru Lokalnej Aktywności zgodnie z wytycznymi Samorządu Województwa

STRATEGIA ZIT WOJEWÓDZKI REGIONALNY/SUBREGIONALNY – wg wytycznych MRR Strategia powinna w szczególności : zawierać podstawę prawną Strategii ZIT, być spójna z regionalnymi, krajowymi i unijnymi dokumentami strategicznymi oraz planistycznymi, wskazywać obszar wsparcia Strategii ZIT, zawierać syntetyczną diagnozę obszaru wsparcia, wskazywać wymiar terytorialny wsparcia, wskazywać cele rozwojowe do realizacji w ramach ZIT, wskazywać priorytety, określać zasady wyboru projektów oraz listę przedsięwzięć do realizacji w formule ZIT,* (lista rezerwowa) określać listę strategicznych projektów o charakterze komplementarnym możliwych do realizacji w formule poza ZIT, pokazywać odniesienie do instrumentów finansowych, zawierać Strategiczną Ocenę Oddziaływania na Środowisko, gdy zachodzi taka konieczność, zawierać plan finansowy, opisywać system wdrażania, opisywać system monitorowania, zawierać sprawozdanie z przebiegu prac i zaangażowania partnerów z obszaru funkcjonalnego oraz opisywać sposób, w jaki będą oni włączeni w realizację Strategii ZIT.

STRATEGIA PONADLOKALNA DLA OBSZARU ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO Syntetyczna diagnoza, Terytorialny wymiar wsparcia, Cele rozwojowe, Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze, Priorytety inwestycyjne, Tryb i zasady wyboru projektów, Lista przedsięwzięć przewidzianych do realizacji, Instrumenty realizacji, System wdrażania i monitorowania. * Niezbędne jest zachowanie spójności z regionalnymi, krajowymi i unijnymi dokumentami strategicznymi oraz planistycznymi

LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU Definicja obszaru objętego strategią, Analiza potrzeb i potencjału obszaru w zakresie rozwoju, Opis i hierarchia celów, Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze, Plan działań określający proces realizacji strategii, Opis rozwiązań w zakresie zarządzania i monitorowania strategii, Plan finansowy strategii, Opis procesu zaangażowania społeczności lokalnej w opracowanie LSR. * Niezbędne jest zachowanie spójności z regionalnymi, krajowymi i unijnymi dokumentami strategicznymi oraz planistycznymi

ZAŁOŻENIA MONITOROWANIA Cztery płaszczyzny odniesienia monitoringu Poziom monitoringu Cel monitoringu Monitoring ogólnego poziomu rozwoju województwa Ocena poziomu oraz tempa rozwoju województwa na tle innych województw i na tle kraju Monitoring realizacji celów strategicznych Ocena zmian w dziedzinach podlegających interwencji w ramach realizacji celów strategicznych Monitoring szczegółowych procesów rozwoju i struktur województwa Baza wskaźników szczegółowych dla potrzeb polityki regionalnej, planowania rozwoju i bieżącego zarządzania Monitoring realizacji przedsięwzięć zidentyfikowanych w Strategii Ocena stopnia realizacji przedsięwzięć imiennie wskazanych w ramach 8 celów strategicznych

Idea realizacji polityki terytorialnej POLITYKA TERYTORIALNA WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO - POMORSKIEGO TERYTORIUM MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO - POMORSKIEGO Wytyczne merytoryczne i organizacyjne Strategia Rozwoju Obszaru Lokalnej Aktywności uwarunkowania problemy cele wskaźniki Zadania do zrealizowania Zasady koordynacji zadań Pakiety działań zintegrowanych KONTRAKTY REGIONALNE dla poszczególnych terytoriów

Projekty strategiczne RPO Propozycja schematu systemu wdrażania polityki terytorialnej w Kujawsko – Pomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym Obszar rozumiany jako struktura funkcjonalna i administracyjna np. Powiat, Miasto, obszary wiejskie IDENTYFIKACJA potrzeb/potencjałów Konkurs otwarty RPO Strategia dla obszaru Kontrakt Regionalny Fundusz Wsparcia Pakiet projektów zintegrowanych dla obszaru Projekty strategiczne RPO Konkurs RPO Z preferencjami Konkurs RPO kryteria dostępu 0/1 Lista indykatywna RPO lub Program Rozwoju określony w Strategii

Założenia: FUNDUSZ WSPARCIA Gminy objęte Funduszem Wsparcia będą korzystały z preferencji w dostępie do środków wydatkowanych na wspieranie rozwoju w ramach K-P RPO na lata 2014–2020 Kryteria objęcia gmin Funduszem Wsparcia, a także ustalenie zasad dostępu do środków finansowych oraz wyboru zadań do realizacji zostaną ustalone w odrębnym dokumencie zatwierdzonym przez Zarząd Województwa W procesie przygotowania organizacyjno – technicznych aspektów funkcjonowania Funduszu Wsparcia będą uczestniczyć przedstawiciele samorządów lokalnych.

FUNDUSZ WSPARCIA – lata 2011-2013

POLITYKA TERYTORIALNA POLITYKA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH POLITYKA MIEJSKA

POLITYKA MIEJSKA Obszary działań: 1) Polityka innowacyjnego rozwoju miast: rozwój miejskiej infrastruktury innowacyjności tworzenie warunków dla rozwoju miejskiego kapitału ludzkiego i społecznego wzmacnianie gospodarczego potencjału małych miast i miasteczek 2) Polityka rewitalizacji miast i miasteczek 3) Polityka metropolitalna: wzmacnianie funkcji o znaczeniu ponadregionalnym w miastach węzłowych integracja układów transportu publicznego miast Bydgoszczy i Torunia ochrona środowiska przed intensywną urbanizacją stymulowaną przez miasta Bydgoszcz i Toruń

POLITYKA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Działania na rzecz modernizacji obszarów wiejskich powinny dotyczyć: Zapewnienia jak najlepszych warunków rozwoju społecznego (funkcjonowanie usług publicznych) Rozwoju przedsiębiorczości lokalnej związanej z wykorzystaniem potencjałów endogenicznych Zapewnienia swobodnej dostępności do dużych rynków pracy i ośrodków realizacji usług regionalnych (np. Bydgoszczy i Torunia) Zasadniczej poprawy warunków życia ludności wiejskiej

Program pilotażowy dla Kontraktu Regionalnego (KP RPO jako źródło finansowania) Powiat świecki

PROGRAM PILOTAŻOWY Wprowadzenie 1. Charakterystyka obszaru 1.1 Portret statystyczny 1.2 Potencjały: np. dobre osadzenie w sieci komunikacyjnej wysokiej rangi (linie kolejowe, drogi krajowe i autostrada) – z perspektywą poprawy jeśli dojdzie do skutku realizacja S-5 dobrze rozwinięty i mający znaczenie wizerunkowe dla powiatu przemysł celulozowo-papierniczy stosunkowo wysoki poziom rozwoju społeczno-gospodarczego 1.3 Problemy: np. słaba dostępność Świecia w transporcie publicznym ze znacznej części obszaru powiatu brak powiązań części gmin ze Świeciem skutkująca ciążeniem do innych miast poza powiatem (dotyczy zwłaszcza gmin Świekatowo, Pruszcz, Dragacz) 1.4 Zróżnicowanie wewnętrzne – wnioski

PROGRAM PILOTAŻOWY 2.2 obszar II: Cel tematyczny 6 – Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów 2.2.1 gospodarka odpadami 2.2.2 gospodarka wodno-ściekowa 2.2.3 ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego 2.2.4 ochrona i promocja zasobów przyrodniczych 2.2.5 poprawa stanu środowiska miejskiego, rekultywacja terenów poprzemysłowych 2.3 obszar III: Cel tematyczny 8 – Wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników 2.3.1. równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego 2.4 obszar IV: Cel tematyczny 9 – Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem 2.4.1 rewitalizacja społeczno-gospodarcza, w tym rozwój kierowany przez społeczność lokalną 2.4.2 aktywna integracja 2.4.3 rozwój ekonomii społecznej 2.5 obszar V : Cel tematyczny 10 – Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie 2.5.1 innowacyjna edukacja 2.5.2 infrastruktura dla rozwoju innowacyjnej edukacji 2.6 obszary inne niż określone w osi polityka terytorialna – komplementarność np. KPO 3. Oczekiwane wskaźniki Tabela – podsumowanie propozycji z obszarów wraz z priorytetyzacją, np. gotowość do realizacji, wpisanie się we wskaźniki, itp.

Dziękuję za uwagę Departament Planowania Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu