kierowane do nauczycieli i młodzieży – dobre przykłady współpracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Wdrożony przez STOWARZYSZENIE RODZICÓW NA RZECZ POMOCY SZKOŁOM PRZYJAZNA SZKOŁA.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Projekt edukacyjny Realizowany w Zespole Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Szymanik Elżbieta Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat ciechanowski.
Projekt Comenius Regio
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI w zakresie wykorzystywania.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Babciu, Dziadku masz wiadomość 2 Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Dziecko romskie w szkole
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
Podstawa prawna: Artykuł 13 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zgodnie z nim szkoła i placówka publiczna umożliwia uczniom podtrzymywanie.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
KOMPETENCJE I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

kierowane do nauczycieli i młodzieży – dobre przykłady współpracy Projekty Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej kierowane do nauczycieli i młodzieży – dobre przykłady współpracy

Projekty Domu Współpracy Polsko – Niemieckiej… Archiwum Historii Mówionej: www.e-historie.pl Kuźnia Młodych Liderów REGIOnatorium-cykl spotkań warsztatowo - seminaryjnych nt. edukacji regionalnej w teorii i praktyce" „Górny Śląsk w czterech odsłonach: literacko, filmowo, historycznie oraz plebiscytowo - warsztaty dla nauczycieli i studentów dotyczące niemieckojęzycznych, śląskich pisarzy, filmowców, górnośląskiej historii oraz plebiscytu z 1921 roku. Kampania informacyjno-promocyjna: „Dwa to więcej niż jeden” Historia Lokalna Różnorodność jest Wartością Postępowy nauczyciel języka niemieckiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Archiwum Historii Mówionej dla młodych Pomysł 2009 roku Domu Współpracy Polsko- Niemieckiej Cel stworzenie archiwum historii mówionej w postaci strony internetowej www.e-historie.pl podniesienie świadomości historycznej wśród młodych ludzi Realizacja 140 wywiadów z świadkami historii

Historia której nie znajdziecie w książkach

Wywiady

Podróż Studyjna

Kuźnia Młodych Liderów Cel Przygotowanie młodzieży Mniejszości Niemieckiej do aktywnego udziału w życiu społeczno-kulturalnym swego regionu, a także do przejmowania odpowiedzialności za swoje środowisko lokalne.

Kuźnia Młodych Liderów 2002 rok I Edycja 2003- II Edycja 2005 III Edycja 2006 IV Edycja 2008 V Edycja 2011 rok VI Edycja

Kuźnia Młodych Liderów Podróż Zakończeniem projektu był wyjazd studyjny do Mniejszości Niemieckiej zamieszkałej na Węgrzech i w Rumunii.

REGIOnatorium Cele projektu: * przygotowanie nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych województwa opolskiego, do pracy z dziećmi i młodzieżą pod kątem kreatywnego przekazywania im wiedzy o regionie, i tym samym przygotowania ich do świadomego życia społecznego i obywatelskiego, * przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne nauczycieli do pracy z młodzieżą w dziedzinie historii swojej ojczyzny lokalnej, różnorodności kulturowej i narodowościowej i konsekwencjami, jakie niesie ze sobą funkcjonowanie w wielokulturowym regionie Śląska Opolskiego.

REGIOnatorium Przebieg projektu: * cztery dwudniowe spotkania seminaryjno-warsztatowe: nauczyciele będą uczestniczyć w wykładach oraz pracy warsztatowej, których efektem ma być przygotowanie scenariuszy m.in. zajęć edukacyjnych, dni regionalnych, rajdów, wycieczek, projektów uczniowskich, konkursów regionalnych * spotkania warsztatowo - seminaryjne będą przeprowadzać wybitni znawcy tematyki regionalnej, a uczestnicy pracować będą m.in. z takimi narzędziami metodycznymi jak: płyta DVD: "Archiwum Historii Mówionej: www.e-historie.pl", mapa historycznego regionu Górnego Śląska oraz publikacja "Górny Śląsk. 20 historii z XX wieku"

Wkładka „ Język niemiecki w przedszkolu i szkole” Spotkania Eksperckie „Dwa to więcej niż Jeden…“ - działania informacyjno-promujące dwujęzyczność Poradnik dla rodziców Wkładka „ Język niemiecki w przedszkolu i szkole” Spotkania Eksperckie Konferencje Strona www.bilingua.haus.pl Punkt doradczy nt. dwujęzyczności

Wkładka „ Język niemiecki w przedszkolu i szkole” PAMIĘTAJ - WAŻNE W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole lub szkołę (czyli np. gminy lub powiatu), liczba uczniów w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych może być mniejsza. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest mniejsza niż określona wyżej, nauczanie języka mniejszości w szkołach organizuje się w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych, pamiętając że: 1. grupa międzyoddziałowa, utworzona z uczniów różnych oddziałów na poziomie danej klasy, nie może liczyć mniej niż 7 uczniów w szkole podstawowej i gimnazjum oraz 14 uczniów w szkole ponadgimnazjalnej; 2. grupa międzyklasowa, utworzona z uczniów różnych klas, w której nauczanie odbywa się według organizacji nauczania w klasach łączonych, nie może liczyć mniej niż 3 i więcej niż 14 uczniów. Na świadectwie ukończenia klasy/szkoły język mniejszości wpisany jest jako przedmiot obowiązkowych zajęć edukacyjnych na pierwszym miejscu wykropkowanym w brzmieniu „język mniejszości narodowej - niemiecki”. Pamiętajmy także, iż języka mniejszości nie można zdawać na egzaminie gimnazjalnym jako języka obcego, gdyż jest on, podobnie jak np. język polski, językiem ojczystym dla ucznia który jest objęty tym nauczaniem (jeśli rodzice złożyli wniosek). PROJEKT WKŁADKI – opracował Waldemar Gaida

www.bilingua.haus.pl

Spotkania Eksperckie Program spotkania   1. „Język niemiecki w edukacji szkolnej i przedszkolnej” Waldemar Gaida , Wicestarosta Powiatu Strzeleckiego 2. „Dlaczego niemiecki? Jak efektywnie wychowywać dzieci dwujęzycznie” Dr Małgorzata Wysdak, Prezes Stowarzyszenia ProLiberis Silesiae

Historia Lokalna Historia Twojego Sąsiada

Historia Lokalna

„Historia lokalna na przykładzie wybranych powiatów, miast i gmin” Projekt realizowany z od początku istnienia Domu Współpracy Polsko- Niemieckiej m.in. Powiat Oleski Gmina Grodków Gmina Leśnica Gmina Niemodlin Gmina Chrząstowice CEL Przełamywanie meandrów historii dawnych niemieckich, dziś polskich ziem Wzmocnienie i aktywne kształtowanie tożsamości regionalnej „ Tylko znający historię własnej ziemi może się z nią utożsamiać” Wspieranie pozytywnych stosunków i dialogu pomiędzy większością polska i mniejszością niemiecką

„Różnorodność jest Wartością”-szkolenia w grudniu 2011 r. Celem projektu będzie zatem edukacja przede wszystkim młodego pokolenia na temat mniejszości zamieszkujących teren Rzeczpospolitej Polski. Poprzez projekt pragniemy uświadomić młodzieży, że istnieją mniejszości, przedstawić skąd się biorą oraz walczyć ze stereotypowym myśleniem. Ważnym jest bowiem, aby w młodym pokoleniu kształtować postawę akceptacji dla odmienności, dla inności.

Kurs roczny nauczania j. niemieckiego Postępowy nauczyciel języka niemieckiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Możliwość nauczania j. niemieckiego w okresie wczesnoszkolnym i przedszkolnym Kurs roczny nauczania j. niemieckiego Uczestnik – Wykształcenie pedagogiczne, znajomość j. niemieckiego na poziomie B2

Dziękuję za uwagę Beata Woźniak Koordynatorka Działu ds. Stosunków Polsko-Niemieckich Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej www.haus.pl