KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli doraźnych: Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przestrzeganie statutu szkoły lub placówki przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty inne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Liczba przeprowadzonych kontroli doraźnych: Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych a) na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od: organu prowadzącego szkołę lub placówkę prokuratury Rzecznika Praw Obywatelskich rodziców uczniów nauczycieli Rzecznika Praw Dziecka innych podmiotów b) na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli doraźnej RAZEM KONTROLI DORAŹNYCH Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli doraźnych: Liczba zaleceń zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 33 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 47 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 90 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 42 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 16 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 103 stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej 1 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 95 inne 148 RAZEM 575
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: W części szkół dyrektorzy nie kontrolują przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu/egzaminów. W części szkół dyrektorzy nienależycie pełnią nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkołach i placówkach. Zdarzają się przypadki przydzielania nauczycielom zadań niezgodnie z posiadanymi przez nich kwalifikacjami. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektorów szkół nad organizacją, przebiegiem i dokumentowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym realizacją zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych zawartych w orzeczeniach lub opiniach, nie zawsze jest skuteczny.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (np. dziennik lekcyjny, dziennik zajęć, księga uczniów, arkusz ocen) w części szkół nie jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W części szkół realizacja podstawy programowej nie jest monitorowana, co może skutkować jej niezrealizowaniem. W części szkół zakres i formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywanie i realizacja IPET-ów nie zawsze są zgodnie z przepisami prawa. Brak uregulowań w statutach dotyczących organizacji i form współdziałania szkoły z rodzicami powoduje trudności w rozwiązywaniu powstających konfliktów pomiędzy szkołą a rodzicami.