Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KONTROLE NIEPRZEWIDZIANE W PLANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO Mazowieckiego Kuratora Oświaty /DORAŹNE/ 1.09.2017 r. – 12.01.2018 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KONTROLE NIEPRZEWIDZIANE W PLANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO Mazowieckiego Kuratora Oświaty /DORAŹNE/ 1.09.2017 r. – 12.01.2018 r."— Zapis prezentacji:

1 KONTROLE NIEPRZEWIDZIANE W PLANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO Mazowieckiego Kuratora Oświaty /DORAŹNE/ r. – r.

2 Liczba kontrowanych szkół
Typ szkoły/placówki Liczba kontrowanych szkół Ogólna liczba zaleceń ogółem bez zaleceń przedszkola 4 2 6 szkoły podstawowe 24 9 54 gimnazja 1 licea ogólnokształcące - zespoły szkół RAZEM 35 14 72

3 Zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
zapewniać uczniom opiekę i bezpieczeństwo podczas pobytu w szkole zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) oraz z § 2 rozporządzenia MENiS z dnia r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.). zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zmianami): § 14 ust. 1 - dostosować harmonogram dyżurów nauczycieli do planu zajęć edukacyjnych; § 43 ust. 3, § 46 ust. 1 i § 48 ust. 1 - sporządzać protokoły powypadkowe wg wzoru /załącznik nr 1/, zapoznawać z treścią protokołu i innymi materiałami dot. postępowania powypadkowego pełnoletniego poszkodowanego/rodziców małoletniego poszkodowanego, dbać o przestrzeganie warunków składania zastrzeżeń do protokołu powypadkowego; § 50 - prowadzić rejestr wypadków wg wzoru /załącznik nr 2/.

4 Zgodność oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z przepisami prawa oświatowego i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania dostosować zapisy statutu szkoły w zakresie wewnątrzszkolnych zasad oceniania do Rozdziału 3a ustawy z dnia r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.) oraz rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych; przestrzegać zapisów wewnątrzszkolnego systemu oceniania, w szczególności stosowania wszystkich ustalonych metod i form oceniania, zasad ustalania terminów prac pisemnych oraz ich oceniania; umożliwić uzupełnienie braków uczniom, u których stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej zgodnie z § 16 rozporządzenia MEN z r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534).

5 Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust
Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia r. Prawo Oświatowe (Dz.U ze zm.) opracowywać plan nadzoru pedagogicznego na podstawie aktualnego rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego; zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658): § 23 ust. 1 - przedstawiać na zebraniu rady pedagogicznej plan nadzoru pedagogicznego w terminie do 15 września każdego roku szkolnego; § 23 ust. 4 - niezwłocznie informować radę pedagogiczną o wprowadzonych zmianach w planie nadzoru pedagogicznego; § 22 ust. 1 – sprawować nadzór pedagogiczny z wykorzystaniem wszystkich form, tj. ewaluacji, kontroli, wspomagania i monitorowania;

6 Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust
Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) – cd.  w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły uwzględnić kontrolę oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych przez nauczycieli, które zgodnie z § 12 rozporządzenia MEN z r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534) mają na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć; wzmocnić nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad wykonywaniem zadań nauczycieli określonych w § 20 i zadań pedagoga szkolnego określonych w § 24 rozporządzenia MEN z dnia r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

7 Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust
Realizacja przez dyrektora zadań wynikających z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) – cd.  sprawować nadzór pedagogiczny dotyczący zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków podczas przerw zgodnie z § 22 ust. 1 pkt. 2 (kontrola) rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego; przestrzegać kompetencji stanowiących rady pedagogicznej zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy z dnia r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.), w tym art. 70 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy w zakresie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki; protokołować przebieg posiedzeń rady pedagogicznej z uwzględnieniem art. 73 ust. 1 ustawy z dnia r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.), tj. tak, aby z zapisów w protokole wynikało, że uchwały rady pedagogicznej były podjęte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

8 Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia w świetle przepisów prawa oświatowego i zapisów statutowych szkół Przestrzegać praw dziecka i praw ucznia zgodnie z uregulowaniami w statucie szkoły.

9 Prawidłowość organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591): § 6 ust. 2 - stwarzać uczniom możliwość korzystania z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem wszystkich zaleceń i wskazań opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej; § 23 ust. 2 - przygotowywać i przekazywać pełną pisemną informację rodzicom/prawnym opiekunom o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane; § 9 – organizować grupowe zajęcia logopedyczne z liczbą uczestników nieprzekraczającą 4 osób.

10 Prawidłowość organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - cd.
gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez specjalistów oraz indywidualne programy pracy z dzieckiem zgodnie z § 19 rozporządzenia MEN z dnia r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646). opracowywać indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (D. U. z 2017 r., poz. 1578); organizować zajęcia rewalidacyjne zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia MEN z dnia r. w sprawie organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649), tj. godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwać powinna 60 minut.

11 Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646): § 8 ust. 3 – w dzienniku lekcyjnym wpisywać tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych, nauczyciel powinien przeprowadzanie zajęć edukacyjnych potwierdzić podpisem; § 11 ust. 1,2, 3 – prowadzić dzienniki innych zajęć (np.: zajęć z doradztwa zawodowego, zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej) niż zajęcia wpisywane do dziennika lekcyjnego; § 26 – właściwie prowadzić i przechowywać dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz wydawać dokumenty zgodne z posiadaną dokumentacją; § 2 - założyć i prowadzić dziennik zajęć przedszkola;

12 Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego – cd.  § 25 – dokonywać sprostowania błędu i oczywistej omyłki przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania; w przypadku księgi ewidencji, księgi uczniów/słuchaczy/wychowanków, arkuszach ocen sprostowania dokonuje dyrektor szkoły/placówki lub osoba przez niego upoważniona; w przypadku pozostałej dokumentacji – osoba, która popełniła błąd lub omyłkę lub dyrektor lub osoba przez niego upoważniona; prowadzić dokumentację wycieczek szkolnych i organizować je zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami przestrzegając rozporządzenia MENiS z dnia r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r., nr 135, poz ze zm.).

13 Prawidłowość organizacji pracy świetlicy szkolnej
przestrzegać zapisów statutu szkoły oraz regulaminu świetlicy szkolnej; zapewnić opiekę uczniom podczas całego pobytu w świetlicy szkolnej; zorganizować pracę świetlicy szkolnej w taki sposób, aby liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela nie przekraczała 25 uczniów zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia r. w sprawie organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r., poz. 649).

14 Nauczanie matematyki w szkole w zakresie określonym pismem Najwyższej Izby Kontroli
kontrolować przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, w szczególności obowiązku indywidualizowania pracy z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia zgodnie z art. 44 c ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz ze zm.).

15 kontrolować przestrzeganie przez nauczycieli obowiązku dostosowania wymagań edukacyjnych, o których mowa w art. 44 b ust. 8 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44 zb zgodnie z art. 44 c ust. 2 ustawy z dnia roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz ze zm.).

16 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 5. 08. 2017 r
zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658): § 22 - sprawować nadzór pedagogiczny z uwzględnieniem wspomagania nauczycieli w realizacji prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły; § 23 ust. 2 – zmodyfikować plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2017/2018 uwzględniając wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.

17 W terminie r. – r. wpłynęły 2 skargi od rodziców uczniów szkół podstawowych dotyczące zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. W wyniku kontroli stwierdzono, że jedna z ww. skarg była zasadna – dyrektorowi szkoły wydano zalecenia.

18 Informacja dyrektora szkoły/placówki o realizacji zaleceń pokontrolnych

19 Zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r
Zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U ze zm.) dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń, w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieuwzględnieniu zastrzeżeń, jest zobowiązany powiadomić: organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń; organ prowadzący szkołę lub placówkę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

20 Informacja dyrektora szkoły/placówki o sposobie realizacji zaleceń powinna zawierać:
- numer protokołu, - informację dotyczącą sposobu realizacji każdego zalecenia oddzielnie. W szkole/placówce powinny być dokumenty potwierdzające realizację zaleceń, np.: - zapisy w protokole rady pedagogicznej, poprawiona dokumentacja (jeżeli zalecenie dotyczyło nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji).

21 Przykłady wydanych zaleceń i informacji przesłanych przez dyrektorów szkół/placówek

22 nadzoru pedagogicznego dyrektora
Zalecenia z zakresu nadzoru pedagogicznego dyrektora

23 Zalecenie: Sprawować nadzór pedagogiczny zgodnie z art. 68 ust
Zalecenie: Sprawować nadzór pedagogiczny zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Informacja dyrektora: Nadzór pedagogiczny sprawowany jest zgodnie z art. 68 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) W informacji dyrektor nie podaje, w jaki sposób zrealizował zalecenie, czy po kontroli podjął jakieś działania w celu zwiększenia efektywności nadzoru pedagogicznego, aby wyeliminować stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości w pracy szkoły.

24 Zalecenie: Sprawować nadzór pedagogiczny dotyczący zapewnienia uczniom bezpieczeństwa podczas przerw zgodnie z § 22 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658) Informacja dyrektora: „Na Radzie Pedagogicznej zostały omówione aspekty zapewnienia bezpieczeństwa dla uczniów, została przeanalizowana ankieta. Zostały lepiej dostosowane dyżury na przerwach oraz wprowadzono program kącików zainteresowań na korytarzach (różnego typu zajęcia, gry planszowe, muzyka i in.) dla uczniów przebywających na przerwach”.

25 W zamieszczonej wyżej informacji dyrektor nie wskazuje:
kiedy odbyła się rada pedagogiczna, co omówił w ramach zapewnienia uczniom bezpieczeństwa: czy przypomniał przepisy prawa, czy może wewnętrzne dokumenty dotyczące tej tematyki; nie wskazuje czego dotyczyła analizowana ankieta? w jaki sposób dostosował „lepiej dyżury na przerwach”; nie wyjaśnia, na czym polega „Program kącików zainteresowań na korytarzach …” i w jaki sposób wpływa na bezpieczeństwo podczas przerw.

26 Zalecenie: Sprawować nadzór pedagogiczny zgodnie z § 22 ust
Zalecenie: Sprawować nadzór pedagogiczny zgodnie z § 22 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1658) – w zakresie prowadzenia dokumentacji. Informacja dyrektora „Prowadzenie dokumentacji zostało ujęte w planie nadzoru pedagogicznego prowadzonego przez dyrektora szkoły na rok szkolny 2017/2018. Sporządzono i przedstawiono Radzie Pedagogicznej aneks do planu nadzoru pedagogicznego zawierający punkt: Kontrola prowadzenia dokumentacji (…)”.

27 W informacji dotyczącej realizacji ww. zalecenia dyrektor nie wskazał:
czy przypomniał nauczycielom przepisy dotyczące prowadzenia dokumentacji szkolnej, jeśli tak, to kiedy; w jaki sposób prowadzenie dokumentacji „zostało ujęte w planie nadzoru pedagogicznego”, czy jako temat kontroli, czy podczas obserwacji zajęć? kiedy został przedstawiony radzie aneks do planu nadzoru?

28 Zalecenia z zakresu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki

29 Zalecenie: Zapewnić uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2012 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2012, nr 6, poz. 69 ze zm.). Informacja dyrektora: „Dyrektor szkoły zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu uczniów w szkole. W ramach powyższych działań zorganizował harmonogram dyżurów nauczycieli, w planie nadzoru zapisał kontrolę i monitorowanie dyżurów nauczycieli, przypomniał dwukrotnie regulamin dyżurów, na bieżąco wpisuje w dzienniku elektronicznym kontrole”.

30 Informacja nie wskazuje na działania, jakie podjął dyrektor po kontroli w celu zrealizowania zalecenia. Wymienione działania wynikają z zadań dyrektora szkoły/placówki i mogły być wykonane wcześniej. W informacji powinno być wskazane: kiedy „zorganizował harmonogram dyżurów” (jeśli zmiana spowodowana była wynikiem kontroli), jeżeli zmienił plan nadzoru, wprowadzając dodatkowe kontrole, to kiedy to nastąpiło? (zapis w protokole rady pedagogicznej o aneksie do planu nadzoru), kiedy przypomniał regulamin dyżurów, czy to było podczas rady pedagogicznej (protokół), czy w innych okolicznościach?

31 Zalecenie: Zapewnić uczniom opiekę i bezpieczeństwo podczas pobytu w szkole zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm. oraz § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U r., Nr 6, poz. 69 ze zm.)

32 Informacja dyrektora:
„- Przeanalizowano plan i harmonogram dyżurów pełnionych przez nauczycieli (…), znowelizowany 20 listopada harmonogram uwzględnia dyżur nauczycieli na wszystkich przerwach, którymi kończą się zajęcia uczniów; W dniu 15 listopada odbyło się zebranie rodziców uczniów (…) poświęcone analizie sytuacji dydaktyczno-wychowawczej w klasie (…); W dniu 20 listopada zapoznano nauczycieli z nowela wprowadzoną do planu nadzoru (…); Podczas zebrań rady pedagogicznej (15 listopada) i zebrania wychowawców klas (4 grudnia) przyjęto ustalenia dotyczące zasad: (…); (…)

33 Zalecenia w zakresie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki

34 Zalecenie: Dzienniki innych zajęć prowadzić zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646). Informacja dyrektora: „Dzienniki innych zajęć są prowadzone zgodnie z § 11 rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646)”.

35 Informacja zawiera podstawę prawną, natomiast nie odnosi się do sposobu realizacji zalecenia, czyli dokumentów prowadzonych w szkole. Dyrektor nie informuje: czy przypomniał (ewentualnie zapoznał) pracownikom o zasadach prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania? czy stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji zostały poprawione? czy planuje kontrolę prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji?

36 Zalecenie: Wydawać dokumenty zgodnie z zapisami § 26 rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646). Informacja dyrektora: „Podczas zebrania Rady Pedagogicznej (…) w dniu (…) dyrektor przypomniała nauczycielom zapisy rozporządzenia MEN w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania(…), ze szczególnym zwróceniem uwagi na dokumentowanie działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej”.

37 Zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r
Zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U ze zm.) w razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki, organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezależnie od środków, o których mowa w ust. 4 (wydanie zaleceń), zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę lub placówkę.

38 Dokumentacja przebiegu nauczania po zlikwidowanych szkołach i placówkach oświatowych - nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji szkolnej

39 Podstawy prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczególnej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych

40 Zasób archiwum – dokumentacja przebiegu nauczania
Archiwum zakładowe Kuratorium Oświaty w Warszawie posiada w swoim zasobie dokumentację przebiegu nauczania 1500 szkół/placówek oświatowych zlikwidowanych na terenie województwa mazowieckiego (stan na r.)

41 Zasób archiwum – dokumentacja przebiegu nauczania
Są to między innymi: Przedszkola Szkoły Podstawowe Gimnazja Licea Ogólnokształcące Licea Zawodowe Technika Zawodowe Zasadnicze Szkoły Zawodowe Licea Medyczne

42 Przekazanie dokumentacji przebiegu nauczania
Kuratorium Oświaty przejmuje dokumentację wyłącznie ze szkół zlikwidowanych. Nie przejmujemy dokumentacji szkół: przekształcanych, włączanych. Podstawą przekazania dokumentacji przebiegu nauczania szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest decyzja likwidacyjna lub decyzja wykreślenia szkoły z ewidencji.

43 Przekazanie dokumentacji przebiegu nauczania
Dokumentacja przebiegu nauczania przekazywana jest do Kuratorium Oświaty na podstawie wniosku. Wniosek zawiera: nazwę szkoły/placówki, informację o przekazującym, rodzaj, ilość dokumentacji, daty skrajne (powołanie/likwidacja) informacje o brakach w dokumentacji (oświadczenie o braku akt).

44 Przekazanie dokumentacji przebiegu nauczania
Dokumenty wymagane, które należy załączyć do wniosku: kopia decyzji organu prowadzącego o likwidacji szkoły (w przypadku szkół publicznych) lub kopia decyzji o wykreśleniu szkoły z ewidencji (w przypadku szkół niepublicznych); kopie dokumentów dotyczące założenia, przekształceń szkoły/placówki.

45 Przekazanie dokumentacji przebiegu nauczania
Uzasadnienia powodów braków: dokumentacja uległa zniszczeniu/zalanie/pożar/kradzież, zaginęła w momencie zmiany siedziby szkoły/placówki, została zniszczona z nieznanych przyczyn.

46 Przekazanie dokumentacji przebiegu nauczania
Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej Powołania Komisji Egzaminacyjnej Protokoły egzaminów dojrzałości Protokoły egzaminów zawodowych Księga uczniów Arkusze ocen Dokumenty nieodebrane Dzienniki lekcyjne/dzienniki lekcyjne w formie elektronicznej Ewidencja uczniów Księga absolwentów Rejestr wydanych świadectw

47 (w przypadku braku arkuszy ocen: BE-50)
Tytuł teczki Symbol klasyfikacji Cecha trwałości Księga Protokołów Rad Pedagogicznych 001 BE-25 Powołania Komisji Egzaminacyjnej 4201 Protokoły egzaminów dojrzałości Protokoły egzaminów zawodowych BE25 Księga uczniów 4210 Arkusze ocen 4211 BE-50 Dokumenty nieodebrane Dzienniki lekcyjne 4212 B-5 (w przypadku braku arkuszy ocen: BE-50) Ewidencja uczniów 4300 B-50 Księga absolwentów Rejestr wydanych świadectw

48 Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji
W zespołach szkół dokumentacja prowadzona jest wspólnie dla różnych typów szkół są to: Księgi Rady Pedagogicznej, Uchwały Rady Pedagogicznej, Księgi uczniów, Rejestry wydanych świadectw.

49 Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji
dokumentacja przebiegu nauczania przekazywana do Kuratorium Oświaty jest niekompletna – szkoły nie przekazują informacji o prowadzeniu wspólnej dokumentacji, brak odpowiedniej dokumentacji skutkuje odmową wydania duplikatu świadectwa/zaświadczenia/ przez Kuratorium Oświaty.

50 Doraźne rozwiązanie problemu
Aby zapobiec występowaniu braków w przejmowanej dokumentacji Archiwum zakładowe Kuratorium Oświaty w uzgodnieniu z Archiwum Państwowym przejmuje kopie brakującej dokumentacji poświadczone za zgodność oryginałem. W momencie likwidacji zespołu szkół oryginały dokumentów zostaną przekazane.

51 Nieprawidłowości w księdze uczniów
Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji przebiegu nauczania Nieprawidłowości w księdze uczniów brak wpisu dot. ukończenia szkoły, brak daty skreślenia z listy słuchaczy, brak przyczyn skreślenia z listy słuchaczy.

52 Nieprawidłowości w arkuszach ocen
Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w dokumentacji przebiegu nauczania Nieprawidłowości w arkuszach ocen nieprawidłowa nazwa szkoły (nieprawidłowa pieczątka szkoły), brak wypełniania ramki dotyczącej uprawnień szkoły publicznej, brak daty oraz zapisu dotyczącego ukończenia/ nieukończenia/opuszczenia szkoły, skróty nazw przedmiotów zamiast pełnych nazw, brak arkusza z poprzedniej szkoły, do której uczęszczał słuchacz, nieprawidłowa treść uchwały Rady Pedagogicznej. szkoły przekazują oryginały arkuszy ocen zamiast odpisów w przypadku zmiany szkoły przez ucznia.

53 Wydawanie duplikatów świadectw szkolnych/zaświadczeń
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych Kuratorium Oświaty wydaje na podstawie posiadanej dokumentacji przebiegu nauczania ze zlikwidowanych szkół: Duplikaty: świadectw promocyjnych, świadectw ukończenia, świadectw dojrzałości, dyplomów uzyskania tytułu zawodowego zaświadczenia z okresu nauki, kserokopie arkuszy ocen, wykazy godzin ze szkół medycznych. Kuratorium Oświaty wystawia około 1000 duplikatów rocznie. Ich ilość systematycznie z roku na rok wzrasta, ponieważ zasób stanowiący dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanych szkół się zwiększa.

54 Wydawanie duplikatów świadectw szkolnych/zaświadczeń
określenie odpowiedniego wzoru świadectwa obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa/dyplomu, sporządzenie formularza zgodnego z treścią oryginału wzoru świadectwa/dyplomu, przeprowadzenie kwerendy w dokumentacji przebiegu nauczania szkoły w celu uzyskania niezbędnych informacji do wystawienia duplikatu świadectwa.

55 Wydawanie duplikatów świadectw szkolnych/zaświadczeń
W przypadku np. wstawienia duplikatu świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej należy odszukać: zapisu ucznia w księdze ewidencji (księgi ewidencji, księgi uczniów) arkusz ocen (księgi arkuszy ocen), protokołu egzaminu zawodowego (księgi protokołów egzaminów zawodowych), Nr wydanego świadectwa ukończenia (rejestry wydanych świadectw, księgi ewidencji), datę ukończenia szkoły (arkusz ocen, Protokoły Rady Pedagogicznej) imię i nazwisko dyrektora szkoły w danym roku szkolnym (arkusz ocen, protokoły Rady Pedagogicznej), treść pieczęci okrągłej szkoły (arkusz ocen), Po odszukaniu wszelkich niezbędnych informacji możemy wydać stosowny duplikat. Warunkiem wydania duplikatu świadectwa ukończenia szkoły jest posiadanie kompletnej dokumentacji przebiegu nauczania ze zlikwidowanej szkoły.

56 Dziękuję z uwagę


Pobierz ppt "KONTROLE NIEPRZEWIDZIANE W PLANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO Mazowieckiego Kuratora Oświaty /DORAŹNE/ 1.09.2017 r. – 12.01.2018 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google