FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Konsultacje społeczne projektu strategii
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
1 16 września 2013 r..
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Konsultacje społeczne projektu
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Województwa Dolnośląskiego 2030
Zapis prezentacji:

FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r. Katarzyna Ziółkowska

JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Instytucje kultury Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej urząd marszałkowski szkoły zarząd dróg Inne jednostki budżetowe instytucje pomocy społecznej Inne osoby prawne Spółki z udziałem samorządu województwa Samorządowe zakłady budżetowe

GOSPODARKA FINANSOWA JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Jednostka samorządu terytorialnego prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o uchwałę budżetową, która przedstawia budżet jednostki Budżet dochody wydatki przychody rozchody

ZASOBY FINANSOWE – DOCHODY BUDŻETU JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Dochody własne Udziały w podatkach dochodowych Subwencja ogólna Dotacje celowe Płatności środków europejskich

POWIĄZANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA Z BUDŻETAMI SZCZEBLA CENTRALNEGO Budżet Państwa Budżet Środków Europejskich Subwencja Dotacje Udziały w podatkach Wpłaty na subwencję Płatności Budżet Jednostki Samorządu Terytorialnego

UCHWALANIE BUDŻETU przyjęcie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej – organ stanowiący sejmik przygotowanie projektu uchwały budżetowej – organ wykonawczy zarząd zaopiniowanie projektu uchwały budżetowej oraz możliwości sfinansowania deficytu budżetu – organ nadzoru regionalna izba obrachunkowa uchwalenie uchwały budżetowej – organ stanowiący sejmik zaopiniowanie możliwości sfinansowania deficytu budżetu – organ nadzoru regionalna izba obrachunkowa wykonywanie budżetu – organ wykonawczy zarząd zaopiniowanie wykonania budżetu – organ nadzoru regionalna izba obrachunkowa udzielenie/ nieudzielenie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok poprzedni – organ stanowiący sejmik

UCHWALANIE BUDŻETU Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego; promocji i ochrony zdrowia; kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pomocy społecznej; wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; modernizacji terenów wiejskich; ochrony środowiska; gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych; transportu zbiorowego i dróg publicznych; kultury fizycznej i turystyki; przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy; działalności w zakresie telekomunikacji; ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

UCHWALANIE BUDŻETU Zadania realizowane przez Województwo mogą mieć charakter: zadań własnych, zadań zleconych, zadań realizowanych na podstawie porozumień

MIENIE WOJEWÓDZTWA Z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa będące we władaniu instytucji i państwowych jednostek organizacyjnych przejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy kompetencyjnej stało się z mocy prawa mieniem właściwych jednostek samorządu terytorialnego.

MIENIE WOJEWÓDZTWA Zarząd Województwa co roku przedstawia Sejmikowi do 31 marca informację o stanie mienia zawierającą głównie: dane dotyczące przysługujących jednostce praw własności, dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach, dane dotyczące posiadania, dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, od dnia złożenia poprzedniej informacji, dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania.

FUNDUSZE UNIJNE Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się: 1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy; 2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim; 3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej; 4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli; 5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; 6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji; 7) wspieranie rozwoju kultury oraz sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturowym i jego racjonalne wykorzystywanie; 8) promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa; 9) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

FUNDUSZE UNIJNE Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: 1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej; 2) pobudzanie aktywności gospodarczej; 3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa; 4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń; 5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.

FUNDUSZE UNIJNE Strategia rozwoju województwa jest realizowana przez programy rozwoju, regionalny program operacyjny, program służący realizacji umowy partnerstwa i kontrakt terytorialny, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA STRATEGIA ROZWOJU REGIONU PROGRAM OPERACYJNY PROGRAM OPERACYJNY PROGRAM OPERACYJNY PROJEKT PROJEKT PROJEKT PROJEKT PROJEKT PROJEKT

Budżet środków europejskich FUNDUSZE UNIJNE ŚRODKI UE WSPÓŁFINANSOWANIE KRAJOWE Budżet środków europejskich Budżet Państwa Zlecenie płatności Pisemna zgoda dysponenta na dokonanie płatności Budżet Województwa Zarząd Województwa Beneficjent

FUNDUSZE UNIJNE (STRUKTURALNE) ICH WYKORZYSTANIE W POLSCE I W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM

CZŁONKOSTWO POLSKI W UE KORZYŚCI DLA POLSKI I WOJ ŚWIĘTOKRZYSKIEGO OKRES 1990-2003 2004-2006 2007-2013 2014-2020 POLSKA OGÓŁEM NA ROK ~ 7,2 MLD E ~ 0,5 MLD E ~12 MLD E ~ 4 MLD E ~ 70 MLD E ~ 10 MLD E ~ 82,5 MLD E ~ 12 MLD E WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ~ 83 MLN E ~ 6 MLN E 135 MLN E ~ 44 MLN E ~ 1,55 MLD E ~ 221 MLN E ~ 1,4 MLD E ~ 200 MLN E LEGENDA: ~ OKOŁO MLD E – MILIARDÓW EURO MLN E – MILIONÓW EURO

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ