KIEROWANIA I DOWODZENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEMU WYKORZYSTANIA DOŚWIADCZEŃ SZ RP
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
KRS: NIP: REGON:
STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
POROZUMIENIA O WSPÓŁPRACY DOWÓDCÓW JEDNOSTEK WOJSKOWYCH
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
POLSKA STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA A STRATEGIE NATO I UE
BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
POLSKIE DYLEMATY STRATEGICZNE
DYLEMATY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO I NARODOWEGO
BEZPIECZEŃSTWEM MILITARNYM
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
Wykorzystanie chlubnych tradycji orężnych Wojska Polskiego w kształtowaniu postaw obywatelskich i patriotycznych młodzieży Michał WIATER Oddział Edukacji.
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA PODSTAWY OCENY ZAŁOŻENIA PROJEKTY
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
WOJSKA SPECJALNE.
Specjalnością edukacji ekologicznej w Polskich Siłach Zbrojnych są konkursy wiedzy.
Przygotował Andrzej Potucha
SZTAB GENERALNY WP Warszawa, r. Panie …, Szanowni Państwo,
WOJSKOWE DOŚWIADCZENIA Z OPERACJI „IRACKA WOLNOŚĆ”
N O W E A K T Y P R A W N E SIERPIEŃ WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
INSPEKTORAT WSPARCIA SIŁ ZBROJNYCH
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
OPOLE Decyzja Nr 396/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu.
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Uregulowania systemowe dotyczące
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Planistyczne działania wspierające.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Planowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w 10 Brygadzie Logistycznej i jednostkach wojskowych podporządkowanych na.
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Zapis prezentacji:

KIEROWANIA I DOWODZENIA REFORMA SYSTEMU KIEROWANIA I DOWODZENIA SIŁAMI ZBROJNYMI RP Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Stanisław Koziej 1

* Główne kierunki rozwoju Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022* Priorytety organizacyjne i modernizacyjne ORGANIZACYJNE PRIORYTETY * postanowienie Prezydenta RP o Głównych kierunkach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i ich przygotowań do obrony na lata 2013-2022; wydane 8 listopada 2011 r. Reforma systemu kierowania i dowodzenia SZ RP Konsolidacja organizacyjna wyższego szkolnictwa wojskowego MODERNIZACYJNE PRIORYTETY Doskonalenie obrony powietrznej, w tym budowa obrony przeciwrakietowej Rozwój zinformatyzowanych systemów walki i wsparcia Zwiększenie mobilności wojsk lądowych, głównie śmigłowcowej

Podstawowe funkcje kierowania i dowodzenia KIEROWANIE I DOWODZENIE Planowanie strategiczne Dowodzenie ogólne (bieżące, bazowe, garnizonowe) Dowodzenie operacyjne (polowe, na TDW, kryzysowe) Utrzymanie sił zbrojnych Organizacja szkolenia wojsk Zabezpieczenie logistyczne Przygotowanie sił do działania Dowodzenie operacyjne w czasie pokoju Dowodzenie operacyjne w sytuacjach kryzysowych Dowodzenie operacyjne w czasie wojny Szkolenie dowództw operacyjnych Programowanie utrzymania i rozwoju sił zbrojnych Planowanie użycia sił zbrojnych Planowanie wszechstronnego zabezpieczenia i wsparcia Nadzór i ocena realizacji planów i programów

Uniwersalny model kierowania i dowodzenia Podporządkowanie operacyjne Decydent Instytucja planowania strategicznego Instytucja dowodzenia ogólnego Instytucja dowodzenia operacyjnego Pełne podporządkowanie Podporządkowanie operacyjne Związki taktyczne i operacyjne sił zbrojnych Podporządkowanie pozaoperacyjne Siły wydzielane do operacji

Kierowanie i dowodzenie w USA DECYDENT PREZYDENT/ SEKRETARZ OBRONY Planowanie i doradztwo Dowodzenie ogólne Dowodzenie operacyjne Departament Obrony Ministerstwa i sztaby RSZ Naczelni Dowódcy na TDW Naczelni Dowódcy na TDW Naczelni Dowódcy na TDW Szef Komitetu Połączonych Sztabów Wojska (w bazach) Wojska operujące na TDW Sztab Dowodzenie pozaoperacyjne i wsparcie

Kierowanie i dowodzenie w NATO DECYDENT RADA PÓŁNOCNOATLANTYCKA Planowanie i doradztwo Kierowanie i dowodzenie ogólne Dowodzenie operacyjne Kwatera Główna NATO Dowództwa narodowe Strategiczne Dowództwo Operacyjne Komitet Wojskowy Siły zbrojne państw NATO Siły wydzielane do operacji Międzynarodowy Sztab Wojskowy Dowodzenie pozaoperacyjne i wsparcie

Obecny system kierowania i dowodzenia w Wojsku Polskim DECYDENT MINISTER ON SZEF SZTABU GENERALNEGO WP SZTAB GENERALNY WP Planowanie strategiczne, dowodzenie ogólne i dowodzenie operacyjne Dowództwo Wojsk Lądowych Dowództwo Marynarki Wojennej COM Dowództwo Sił Powietrznych COP Dowództwo Wojsk Specjalnych Dowództwo Operacyjne Inspektorat Wsparcia Jednostki Sił Zbrojnych RP Siły wydzielane do operacji

Istota reformy Racjonalna konsolidacja strategicznego systemu dowodzenia wokół jego trzech podstawowych funkcji sprzężonych bezpośrednio z kierowaniem politycznym, wraz z ujednoliceniem systemu na czas pokoju, kryzysu i wojny: planowanie strategiczne, doradztwo i nadzór nad realizacją decyzji MON: projektowanie wojska (Sztab Generalny WP), bieżące dowodzenie ogólne: utrzymywanie wojska (Dowództwo Generalne RSZ), dowodzenie operacyjne: użycie wojska (Dowództwo Operacyjne RSZ). Wszystkie trzy instytucje będą podlegać MON, Szef SGWP (usytuowany w MON) będzie organem pomocniczym dla ministra w bezpośrednim kierowaniu dwoma dowództwami

Dowódca Operacyjny RSZ Ideowy model SKiD Minister Obrony Narodowej Dowódca Generalny RSZ Dowódca Operacyjny RSZ Szef SGWP MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ SIŁY ZBROJNE

Organizacyjne przesłanki reformy Zachwiana proporcja między liczebnością wojska i liczbą dowództw centralnych. W ostatniej dekadzie wojsko zmniejszyło się niemal o połowę, a prawie dwukrotnie wzrosła liczba dowództw centralnych (z 4 do 7): ubywało Indian, przybywało wodzów Powielanie wielu podobnych funkcji centralnych (logistyka, kadry, finanse, administracja itp.), generujące zbędne koszty Utrudnione, w stosunku do wzrastających potrzeb, szkolenie w systemie „joint” Konsolidacja zracjonalizuje system, zmniejszy koszty jego funkcjonowania, przywróci właściwe proporcje między „centralą i linią” (pozwoli np. przesunąć etaty do jednostek liniowych), stworzy warunki do szkolenia w systemie „joint”

Wzmocnienie roli władzy cywilnej nad wojskiem Zgodnie z obecną ustawą (kompromis z czasów sporu o cywilną kontrolę nad SZ) szef SGWP dowodzi w imieniu MON: to prawne „ubezwłasnowolnienie” cywilnego ministra Obecna ustawa bez upoważnienia konstytucyjnego hierarchizuje konstytucyjne organy wojskowe, ustanawiając nadrzędność jednego nad pozostałymi i oddzielając ich od władzy cywilnej. To rozwiązanie z pierwszego etapu wdrażania cywilnej kontroli nad SZ: ograniczone tylko do ustanowienia cywilnego ministra, z utrzymaniem autonomiczności najwyższego organu wojskowego Reforma wzmocni rolę i odpowiedzialność cywilnej/politycznej władzy (kontroli) nad wojskiem

Przywrócenie strategicznej roli SGWP Szef SGWP odpowiada za planowanie i realizację (zarówno operacyjną, jak i preparacyjną), nadzoruje i sprawozdaje władzy politycznej efekty tych działań (sam sobie „sterem, żeglarzem, okrętem”). Taka omnipotencja kompetencyjna osłabia zdolności SGWP w jego podstawowej roli jako strategicznego planisty Niektórzy ministrowie próbowali przełamać uzależnienie tylko od jednego najwyższego organu wojskowego; stawiało to dowódców strategicznych przed dylematem lojalności: szef SGWP czy MON Dowodzenie przez Szefa SGWP to jeden z systemowych wyjątków w całej historii wojska (nie tylko polskiego) Reforma przywraca właściwą, klasyczną rolę SGWP i wzmacnia jego kompetencje strategiczne

Ujednolicenie systemu dowodzenia na czas pokoju i wojny („P” i „W”) Dzisiaj organizacja dowodzenia na czas „P” i „W” jest diametralnie różna System wojenny, w tym Naczelne Dowództwo SZ, organizować ma się dopiero w stanie wojennym (w najtrudniejszym momencie, „pod ogniem”) Sztab Generalny WP, jako najważniejszy, strategiczny organ pomocniczy najwyższych władz państwa, byłby na potrzeby wojenne reorganizowany i kształtowany na nowo także dopiero w czasie wojny Brak w czasie „P” organu dowodzenia, który przygotowywałby się do roli NDSZ Reforma wprowadzi jednolity system dowodzenia w czasie pokoju, kryzysu i wojny. Zawczasu wskazywany będzie kandydat na NDSZ

Uwarunkowania konstytucyjne (1) Istniejący dziś system wprowadzony został przed wejściem w życie obecnej Konstytucji. „Mała Konstytucja” nieco inaczej traktowała najwyższe organy dowodzenia, wyróżniając wówczas szefa SGWP Obecna Konstytucja traktuje jednakowo wszystkie najwyższe organy wojskowe. Nic nie mówi, że Szef SGWP ma dowodzić SZ. Wręcz przeciwnie: dowodzącymi z nazwy są tylko dowódcy rodzajów SZ Projektowana reforma dostosowuje więc „przedkonstytucyjne” rozwiązania organizacyjne i funkcjonalne do obecnego zapisu konstytucyjnego. Prezydent powołuje Szefa SGWP i dowódców RSZ w tej samej procedurze (czyli jako równych sobie)

Uwarunkowania konstytucyjne (2) Konstytucja mówi o dowódcach RSZ w rozumieniu ogólnym, a nie jednostkowym; nie o dowódcach konkretnych rodzajów SZ, co jest zupełnie naturalne, bo RSZ (i ich nazwy) są kategoriami umownymi i często się zmieniają Nie wymieniając ich z nazwy własnej, umożliwia dzięki temu dostosowywanie systemu dowodzenia do zmieniających się potrzeb bez konieczności zmiany samej Konstytucji Ustanowieni projektowaną reformą dowódcy są właśnie dowódcami rodzajów SZ w rozumieniu konstytucji, tylko że połączonymi, dowodzącymi formacjami z różnych RSZ (podobnie jest np. z ministrami, którzy w praktyce często kierują jednocześnie kilkoma działami administracji rządowej; analogia do systemu „joint” w wojsku)

Kwestia symbolicznego „pierwszego żołnierza” „Pierwszym żołnierzem” będzie Szef SGWP, jako pomocniczy organ („prawa ręka”) ministra ON w kierowaniu najwyższymi dowódcami, usytuowany w MON i będący przedstawicielem SZ RP w organach sojuszniczych. Dzisiaj MON (władza polityczna) nie ma wyspecjalizowanego, kompetentnego organu pomocniczego w kierowaniu najwyższym dowództwem wojskowym!!! Nie ma warunków, aby kompetentnie oceniać i weryfikować praktyczne dowodzenie SZ przez szefa SGWP!!!! (stąd czasami pojawiały się „protezy” w postaci doradców wojskowych MON!!!) Zgodnie z reformą rolę tę będzie pełnił właśnie szef SGWP, wzmacniając merytorycznie siłę kierowniczą MON w stosunku do wojska

Podsumowanie: zakładane główne efekty reformy Poprawa jakości planowania strategicznego poprzez uwolnienie SGWP od zajmowania się sprawami bieżącymi Urealnienie i merytoryczne wzmocnienie cywilnej kontroli nad SZ: SGWP organem pomocniczym MON w kierowaniu dowódcami wojskowymi Stworzenie warunków do szkolenia w systemie „joint” – co jest podstawowym wymaganiem współczesnych operacji wojskowych Ujednolicenie systemu dowodzenia na czas pokoju, kryzysu i wojny Zmniejszenie kosztów funkcjonowania centralnych organów kierowania i dowodzenia oraz kadrowe wzmocnienie jednostek liniowych

Przekształcenie SKiD w 2013 r. PRZEKSZTAŁCANIE SKiD w 2013 roku Po reformie (od 2014 r.): Obecnie: MINISTER OBRONY NARODOWEJ MINISTER OBRONY NARODOWEJ Przekształcenie w organ planowania Sztab Generalny WP Sztab Generalny WP DWL DSP ORGANIZACYJNA DG RSZ GRUPA Dowództwo Generalne RSZ Konsolidacja (połączenie) DMW DWS Dowództwo Operacyjne RSZ Poszerzenie kompetencji (ND na czas „W”) DOp 2014 rok 2013 rok

Dziękuję