E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe 2010/2011.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Warunki nabycia uprawnień
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Dokumenty regulujące proces studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM Gdzie szukać informacji? Bogusława Adamczyk Kraków, 14 grudnia 2016.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.

Kwalifikacje Określony zestaw efektów uczenia się, zgodnych z ustalonymi standardami, których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Kwalifikacją jest tylko taki zestaw efektów uczenia się (kompetencji), który jest wpisany do krajowego rejestru kwalifikacji. 2

Potwierdzanie kwalifikacji Formalne potwierdzenie osiągniętych kompetencji polega na wydaniu przez uprawnioną instytucję odpowiedniego dokumentu (dyplomu, świadectwa, certyfikatu itp.) po dokonaniu oceny efektów uczenia się i stwierdzeniu, że odpowiadają one wymaganiom dla danej kwalifikacji. 3

Efekty uczenia Efekty uczenia się są tym, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, ujęte w kategoriach; wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych 4

Zdobywanie kwalifikacji Zdobywanie kwalifikacji poprzez uczenie się: w systemie edukacji formalnej, w systemie edukacji pozaformalnej, uczenie się nieformalne, które obejmuje dwa istotnie różne zjawiska: uczenie się samodzielne (jako działanie celowe zorientowane na osiągnięcie wyższego poziomu swojej wiedzy i umiejętności) i uczenie się nieintencjonalne/niezamierzone (jako samoistny proces uczenia się, który w naturalny sposób następuje przy okazji działań zorientowanych na inne cele. 5

Regulacje dotyczące nabywania kwalifikacji w turystyce Podstawowe akty prawne regulujące zasady nabywania kwalifikacji w zawodach Ho-Ga-TUR. Ustawa o systemie oświaty (kształcenie na poziomie ponadgimnazjalnym) Prawo o szkolnictwie wyższym (kształcenie na poziomie wyższym) Ustawa o usługach turystycznych (zawady i działalności regulowane). 6

Kształcenie na poziomie ponadgimnazjalnym Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. 7

Kształcenie na poziomie ponadgimnazjalnym Wykaz zawodów przypisanych do kompetencji ministra właściwego ds. turystyki – w obszarze nauki zawodu Technik hotelarstwa, Technik obsługi turystycznej Technik organizacji usług gastronomicznych Technik turystyki wiejskiej Kelner Kucharz Kucharz małej gastronomii Pracownik pomocniczy obsługi hotel (kształcenie wyłącznie dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim) 8

Kształcenie na poziomie ponadgimnazjalnym Uzyskanie tytułu zawodowego uwarunkowane jest zdaniem egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Wyższe wymogi w zakresie wyników egzaminu - 75% zadanie praktyczne 50% zadanie teoretyczne; matura 30%) Stan docelowy - najważniejsze proponowane zmiany: wyodrębnienie kwalifikacji w poszczególnych zawodach (do każdego zawodu zostaną przypisane kwalifikacje wyodrębnienie 8 obszarów kształcenia (jednym z nich są zawody turystyczno - gastronomiczne). 9

Kształcenie na poziomie wyższym Podstawa prawna: Prawo o szkolnictwie wyższym przepisy wykonawcze. Poziomy kształcenia: Studia licencjackie; Studia magisterskie Studia doktoranckie. 10

Kierunki kształcenia Turystyka i rekreacja a w jej ramach różne specjalności i specjalizacje ( w 2010 r. 66 publicznych i 64 niepubliczne dane MNiSzW): Gospodarka Turystyczna - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Możliwość tworzenia nowych kierunków – pozwala na dostosowywanie efektów kształcenia do potrzeb rynku. Potrzeba uzyskania rozeznania odnośnie potrzeb rynku. 11

Zawody i działalności regulowane. 12 Podstawa prawna – Ustawa o usługach turystycznych i przepisy wykonawcze. Zawody regulowane: Przewodnik miejski Przewodnik terenowy Przewodnik górski Przewodnik wysokogórski. Działalności regulowane: pilot wycieczek

Zawody i działalności regulowane. 13 Warunki wykonywania: uzyskanie uprawnienia po spełnieniu warunków określonych w ustawie Uzyskiwanie kwalifikacji: Ukończenie szkoły średniej Ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego Zdanie egzaminu przed komisją powołaną przez Marszalka województwa (egzamin zewnętrzny – zestandaryzowany) Potwierdzenie posiadania kwalifikacji: legitymacja

Zmiana podejścia do kształcenia zawodowego Kwalifikacje podstawą kształcenie. Konieczność określenia kwalifikacji tj. wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy. Obowiązek posiadania kwalifikacji może wynikać z przepisów prawnych 14

Zmiana podejścia do kształcenia zawodowego Czy ustawa o usługach turystycznych wymaga posiadania kwalifikacji? Tak – ale tylko w odniesieniu do: zawodów regulowanych - zawodem regulowanym jest zawód przewodnika turystycznego działalności regulowanych – działalność przewodnika turystycznego. 15

Dziękuję za uwagę 16