Turystyka uzdrowiskowa / tezy do dyskusji panelowej / Wojciech Fedyk Dolnośląska Organizacja Turystyczna IV Polsko-Saksońskie Forum Gospodarcze Jelenia Góra – Cieplice, 15-16 listopad 2007r.
Czy prezentujemy spójny wizerunek Regionu? Wstep Uzdrowiska Karkonosze Wrocław Ziemia Kłodzka KGHM Góry - Sudety
Czy to prawda? Gdy myślę Dolny Śląsk, to… Wstep
Wstep Jaki jest niepowtarzalny produkt „turystyczny” Regionu? Trwają poszukiwania!! Wstep
Wstep Główne odwiedzane miejscowości poza miejscem czasowego turystycznego pobytu (TOP 30) Wstep L.p. Miejscowość turystyczna Procent odwiedzających deklarujących chęć odwiedzenia 1 Jelenia Góra 15,94% 2 Karpacz 13,93% 3 Szklarska Poręba 11,07% 4 Wrocław 10,74% 5 Kłodzko 9,23% 6 Praga 6,71% 7 Kudowa – Zdrój 5,37% 8 Duszniki – Zdrój 4,36% 9 Wałbrzych - Książ 4,19% 10 Wambierzyce 11 Polanica Zdrój 3,19% 12 Kowary 3,02% 13 Świdnica 14 Kraków 2,35% 15 Wałbrzych 2,35% 16 Bolków 2,01% 17 Czechy 1,85% 18 Leśna 19 Świeradów Zdrój 20 Bolesławiec 1,51% 21 Lądek Zdrój 22 Walim 23 Harachov 1,34% 24 Sobótka 25 Szczytna 26 Krzeszów 1,17% 27 Opole 28 Brzeg 1,01% 29 Oława 30 Skalne miasto Adrspach Zgorzelec/Goerlitz
Wstep Ruch Turystyczny na Dolnym Śląsku w 2006 roku Motywy przyjazdu na Dolny Śląsk Wstep
Wstep Promocja turystyczna komplementarna z innymi programami narodowymi: Program „Rok 2005 rokiem uzdrowisk polskich” – Polskiej Organizacji Turystycznej Koncepcja promocji polskich uzdrowisk i turystyki uzdrowiskowej w Polsce – Polskiej Organizacji Turystycznej Kampania Promocji Markowych Produktów Turystycznych Dolnego Śląska 2007-2008 – Turystyka Uzdrowiskowa Wstep
Wstep
Wstep Produkty 2008-2013 Turystyka specjalistyczna i ekstremalna Kampania Dolnego Śląska na rynkach pozaueropejskich ze szczególnym wskazaniem na Azję i Amerykę Północną Wstep Promocja produktów turystycznych regionu na nowych, perspektywicznych oraz niszowych rynkach źródliskowych migracji turystycznych – RPO & EWT Produkty 2008-2013 Turystyka specjalistyczna i ekstremalna Imprezy muzyczno-kulturalne / w obiektach historycznych / Imprezy sportowo-rekreacyjne / powiązane z historią regionu / Med-tours i Spa@wellnes Turystyka w obiektach poprzemysłowych Tradycje rzemieślnicze i regionalna kuchnia oraz lokalne produkty spożywcze Turystyka dzieci i młodzieży Turystyka edukacyjna Turystyka motywacyjna i incentive tours Dolnośląscy nobliści i obiekty UNESCO
Proces zintegrowanego kreowania markowego produktu turystycznego Turystyka uzdrowiskowa Wstep Zanim powstanie marka Bogactwo majątku, Brak koordynacji, Brak wyrazistości, Brak jasnego dopasowania do określonego rynku, Niesprawny marketing: - realizowany przez poszczególne obiekty, - niezdolność połącze-nia sił i środków, - zbyt mała skala. Atrakcje Baza noclegowa Usługi Infrastruktura Kreowanie marki Kreowanie marki poprzez tworzenie pakietu o wyrazistej tożsamości na określonym rynku Atrakcje Baza noclegowa Usługi Zasoby nieturysty-czne Inwesto-rzy Źródła finansowa-nia Rynek podstawowy
Sieciowy Produkt Turystyczny Dolnego Śląska - Uzdrowiska Subregionalny Sieciowy Produkt Turystyczny Dolnego Śląska - Uzdrowiska Wstep efekt synergii wizerunek obszaru LEPSZA POZYCJA NA RYNKU PTO-1 TPT PTO- 2 LEPSZA POZYCJA NA RYNKU
Wstep Zakładany wzrost wydatków na turystykę Dolnego Śląska w latach 2008-2013 Wstep Regionalny Program Operacyjny Turystyka uzdrowiskowa - 15 108 805 EUR 12 842 484 EUR - UE 2 266 321 EUR - publiczny Cel: Celem działania jest wzrost poziomu konkurencyjności miejscowości uzdrowiskowych na Dolnym Śląsku względem innych uzdrowisk w kraju i za granicą.
Wstep Regionalny Program Operacyjny Przykładowe rodzaje projektów a) przedsięwzięcia z zakresu modernizacji architektury zdrojowej: odbudowa i renowacja obiektów, w tym m.in. teatrów, muszli koncertowych, odbudowa, budowa, rozbudowa oraz wyposażenie pijalni wód rewitalizacja parków (szczególnie zdrojowych) przedsięwzięcia z zakresu termomodernizacji oraz wykorzystania energii słonecznej przedsięwzięcia dostosowujące obiekty architektury zdrojowej do potrzeb osób niepełnosprawnych b) przedsięwzięcia z zakresu promocji turystyki uzdrowiskowej: przygotowanie i rozpowszechnianie materiałów promujących dolnośląski potencjał turystyczny c) Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej (m.in. seminaria, konferencje) w celu zapewnienia wymiany dobrych praktyk oraz doświadczeń
Wstep Regionalny Program Operacyjny Typ beneficjentów jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia administracja rządowa publiczne szkoły wyższe samorządowe instytucje kultury PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych organizacje pozarządowe regionalne i lokalne organizacje turystyczne nie działające w celu osiągnięcia zysku, spółki prawa handlowego nie działające w celu osiągnięcia zysku, bądź przeznaczające zysk wyłącznie na cele statutowe w których udział większościowy - ponad 50% akcji, udziałów i itp. posiadają jednostki sektora finansów publicznych i/lub podmioty prawa publicznego określone w dyrektywie 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. L 134 z 30.04.2004 r.)
Wstep Postrzeganie „ turystyczne „ Dolnego Śląska Misja : „Zwalczać słabe strony, podkreślać mocne „ Element oferty turystycznej Cecha 3 2 1 -1 -2 -3 Słabe strony produktu turystycznego Dolnego Śląska Cena usług noclegowych Wysoka 0,88 Niska Transport lokalny Dostępne 0,87 Niedostępne Dojazd do miejscowości Łatwy 0,97 Trudny Czystość ulic Czyste Brudne Ceny usług gastronomicznych 0,98
Wstep Mocne strony produktu turystycznego Dolnego Śląska Element oferty turystycznej Cecha 3 2 1 -1 -2 -3 Mocne strony produktu turystycznego Dolnego Śląska Jakość usług gastronomicznych Wysoka 1,41 Niska Informacja turystyczna Dostępna 1,45 Niedostępne Gościnność mieszkańców 1,88 Otwartość mieszkańców Duża 1,85 Mała Liczba atrakcji turystycznych 1,98 Atmosfera miejscowości Interesująca 2,17 Nieinteresujące Poziom zadowolenia z pobytu Zadowolony 2,28 Niezadowolony
Uzdrowiska Uzdrowiska D CZ
Wstep Dziękuję za uwagę Wojciech Fedyk Dolnośląska Organizacja Turystyczna