Efektywne nauczanie – skuteczne uczenie się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
NOWA FORMUŁA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
Nowa podstawa programowa
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Sprawdzian szóstoklasisty
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Obowiązkowa matura z matematyki Co wiadomo o tym egzaminie na dwadzieścia miesięcy przed jego premierą? Piotr Ludwikowski.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Matura z polskiego w pigułce
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z HISTORII OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 opracowanie: Danuta Haller.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Efektywne nauczanie – skuteczne uczenie się Konferencja metodyczna dla polonistów 28 sierpnia 2013 r. Prowadzenie: Anna Kondracka-Zielińska

Zmiany w formule nowej matury z języka polskiego 2015 Trzy obszary: odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w niej informacji; analiza i interpretacja tekstów kultury; tworzenie wypowiedzi Ujednolicone, stałe formy wypowiedzi + stałe kryteria oceniania dla poszczególnych form wypowiedzi = ułatwienie przygotowania, ukierunkowanie edukacji polonistycznej Umiejętności niezbędne na egzaminie rozwijać stopniowo (przejście od interpretacji sterowanej przez nauczyciela (gimnazjum), przez interpretacje na podstawie wskazówki (kl. 1/2 ponadgimnazjalna), do interpretacji nieukierunkowanej (kl. 2/3 ponadgimnazjalna) sukces = opanowanie umiejętności z podstawy programowej dla wszystkich etapów kształcenia

Ważne dokumenty Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 (warunki i sposoby oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych) Rozporządzenie MEN z 25 kwietnia 2013 (zmieniające powyższe rozporządzenie) Informator o egzaminie maturalnym od roku szkolnego 2014/2015 Materiały (arkusze), dokumenty (procedury) na stronie www.cke.edu.pl

Egzamin ustny z języka polskiego Obecny egzamin: 30 minut (15 wygłoszenie + 10 rozmowa + 5 ocena) Monolog + rozmowa Temat wybierany wcześniej ze szkolnej listy tematów (IX i II danego roku szkolnego) Sprawdza: poprawność językową, logikę i retorykę, umiejętność przygotowania wcześniejszego wypowiedzi na dany temat i jej wygłoszenie Punktacja: prezentacja (5 pkt.), rozmowa (7 pkt.), język (8 pkt.). Razem 20 pkt. Brak zasady kumulatywności Nowy egzamin: 30 minut (15 przygotowanie + 10 wygłoszenie + 5 rozmowa) Monolog + rozmowa Temat opracowywany przed komisją (po losowaniu tematu) Sprawdza: poprawność językową, logikę i retorykę, umiejętność tworzenia wypowiedzi na dany temat Inspiracja – tekst kultury Punktacja: Meritum monologu (40% = 16 pkt.); organizacja (20% = 8 pkt.); język (20% = 8 pkt.); meritum dialogu (20%= 8 pkt.). Razem 40 pkt. Zasada kumulatywności

Egzamin pisemny z języka polskiego – PP Obecny egzamin: Test (czytanie ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego, 13–16 zadań, 20 pkt. max.) + wypracowanie (dwa tematy do wyboru, analiza, interpretacja fragmentu, całości tekstu, porównanie; min. 250 słów, 50 pkt. max., 25+25) = 170 minut (70 pkt. max.) Nowy egzamin: Test (tekst lub dwa teksty popularnonaukowe, nie więcej niż 500 słów + wiązka 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań, 10–13 zadań, sprawdzają znajomość utworów literackich oznaczonych w podstawie gwiazdką; 20 pkt. max.) + wypracowanie (rozprawka lub interpretacja tekstu poetyckiego, do wyboru; 50 pkt. max.) = 170 minut (70 pkt. max.) Rozprawka (polecenie i tekst epicki lub dramatyczny – nie mniej niż 250 słów) Interpretacja (polecenie i utwór poetycki lub jego fragment – propozycja odczytania utworu, koniecznie konteksty!!! – nie mniej niż 250 słów) Zadania testowe mogą dotyczyć poziomu znaczeń, struktury, komunikacji, działań na tekście, świadomości językowej), np.: wyszukiwania informacji, dostrzegania związków przyczynowo- -skutkowych między wydarzeniami, określenia tematu tekstu, zadawania pytań do tekstu, określania tezy i wskazywania argumentów, wyodrębniania części składowych utworu, wyrażania stosunku do opinii autora, tworzenia planu tekstu, cech gatunkowych tekstu, zagadnień stylistycznych i in.

Egzamin pisemny z języka polskiego – PR Obecny egzamin: dwa tematy do wyboru, 180 min (40 pkt. = 24 + 16 pkt.), analiza porównawcza tekstów, ok. 250 słów Nowy egzamin: dwa tematy do wyboru, analiza porównawcza lub wypowiedź argumentacyjna (np.: rozprawka lub szkic, odwołanie do tekstu historyczno-/teoretyczno-/krytycznoliterackiego), nie mniej niż 300 słów, 180 min, 40 pkt. max. Ocenie podlega: poprawność rzeczowa, kompozycja, spójność, styl, poprawność językowa, poprawność zapisu + określenie problemu, sformułowanie własnego stanowiska (forma argumentacyjna) oraz koncepcja porównywania utworów i teza interpretacyjna (interpretacja porównawcza)

Przykładowe zadania – ustny W jaki sposób w utworach literackich bywają przedstawiani intelektualiści (Filozof)? Omów zagadnienie, odwołując się do załączonej bajki I. Krasickiego oraz do innych utworów literackich. Labirynt – przestrzeń zapraszająca do odkryć czy pułapka bez wyjścia? Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu opowiadania B. Schulza (Sklepy cynamonowe) i innego tekstu kultury. Jakie odczytanie Dziadów cz. 3 A. Mickiewicza odnajdujesz na zapowiadającym sztukę plakacie teatralnym? Omów zagadnienie, wykorzystując znajomość dramatu. Jakie refleksje o współczesnej cywilizacji wyrażają twórcy w swoich dziełach (M. Abakanowicz, Tłum)? Odpowiedz na podstawie interpretacji podanego tekstu kultury oraz wybranych tekstów literackich. W jaki sposób twórcy późniejszych epok nawiązują do starożytnych mitów? Odpowiedz na podstawie interpretacji obrazu Pietera Bruegla Pejzaż z upadkiem Ikara i wybranego tekstu literackiego. W jaki sposób Internet wpływa na formy i sposoby komunikowania się ludzi między sobą? Uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do przytoczonego tekstu Jana Grzeni, do modelu aktu komunikacji językowej i do wybranego tekstu kultury. Wyjaśnij, odwołując się do podanego fragmentu powieści A. Sapkowskiego (Narrenturm) i do innego utworu literackiego, jaką funkcję może pełnić stylizacja w utworze literackim.

Przykładowe tematy – pisemny PP Czy szczególne okoliczności mogą usprawiedliwić postępowanie sprzeczne z podstawowymi zasadami etyki? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Innego świata G. Herlinga-Grudzińskiego i do innych tekstów kultury. Czy w miłości lepiej słuchać głosu rozsądku, czy też oddać się namiętności? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do podanego fragmentu Lalki, całego utworu B. Prusa oraz innego tekstu kultury. Zinterpretuj podany utwór (W. Szymborska, Pisanie życiorysu). Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Zinterpretuj podany utwór (T. Różewicz, Odnaleźć samego siebie). Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją.

Przykładowe tematy – PR Określ, jaki problem podejmuje Marian Maciejewski w podanym tekście (Wrzucony do bytu otchłani). Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury. Określ, jaki problem podejmuje W. Gombrowicz w podanym tekście (Dziennik 1953- 1956). Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury. Określ, jaki problem podejmuje J. Stempowski w podanym tekście (Zagadnienie plagiatu). Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów (J. Kochanowski Pieśń XXV, ks. II; S. Barańczak Drogi kąciku porad//Z. Herbert Podróż do Krakowa; W. Szymborska Nieczytanie). Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów (E. Orzeszkowa Nad Niemnem, M. Kuncewiczowa Cudzoziemka).

Przykładowe wymagania ogólne i szczegółowe – ustny Odbiór wypowiedzi (uczeń odczytuje sens całego utworu oraz zawarte informacje jawne i ukryte, wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje w czytanych tekstach mówionych stylizację, rozróżnia jej rodzaje, zna pojęcie aktu komunikacji językowej, dostrzega i omawia współczesne zmiany w modelu komunikacji: Internet, ustna/pisemna) Analiza i interpretacja tekstu kultury (uczeń uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do rodzajów sztuki, określa problematykę utworu, wykorzystuje do interpretacji elementy znaczące dla odczytania całego utworu, prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki, wykorzystuje w interpretacji konteksty, odczytuje treści alegoryczne i symboliczne, dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, narodowych, obyczajowych, rozpoznaje sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera, identyfikuje mit) Tworzenie wypowiedzi (uczeń tworzy spójne wypowiedzi, dłuższy tekst mówiony zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzega zasad spójności znaczeniowej i logicznej, tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki, publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu, w tym tempo mowy i donośność głosu)

Opinia Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich o Informatorach Maturalnych 2015 Z satysfakcją odnotowano wzmocnienie roli umiejętności komunikacyjnych poprzez odejście od prezentacji na egzaminie ustnym i zastąpienie jej egzaminem ustnym, na którym zdający będzie musiał ad hoc przygotować samodzielną wypowiedź argumentacyjną Rezygnacja z klucza w ocenianiu wypowiedzi pisemnych Zwiększenie roli tekstów krytycznoliterackich i historycznoliterackich na maturze rozszerzonej Wprowadzenie na świadectwach maturalnych od 2015 dodatkowej formy przedstawiania wyniku uzyskanego przez zdającego w postaci jego pozycji na skali centylowej …rekrutacja stanie się prostsza i bardziej obiektywna …młodzież będzie lepiej przygotowana do podjęcia studiów wyższych

Strategie uczenia się – garść informacji Nie istnieje jedna, najskuteczniejsza, cudowna strategia uczenia się!!! – kombinowane Strategie zapamiętywania materiału: powtarzanie, opracowanie (elaboracja), organizowanie Rodzaje strategii: słowne/bezsłowne, proste/złożone, wewnętrzne/zewnętrzne Bierne powtarzanie nie daje lepszego efektu – konieczność zrozumienia Efekt generowania – lepiej pamiętamy materiały samodzielnie wytwarzane Metoda PQ4R (preview, question, read, reflect, recite, review) Technika salami (zjadaj słonia po kawałku) Od ogółu do szczegółu (tylko esencja, nie – detale, zbędne dygresje) Ostrożnie z kuciem!!! Wyobraźnia, zmysły Magia czasu i miejsca Efekt kontrastu (ramki, czcionki) Zasada płodozmianu Bryki (repetytoria) nie są takie złe… Dbanie o swoją pamięć

Lektura M. Grębski, Sukces na egzaminie, WSiP, Warszawa 2004. T. Buzan, Rusz głową, Wydawnictwo Ravi, Łódź 1996. E. Czerniawska, M. Ledzińska, Zakuć, zaliczyć i zapamiętać, „Charaktery” nr 1 (24).

Sentencja na nowy rok szkolny Ludzie myślą często, że im więcej się wie, tym lepiej. To nieprawda. Rzecz nie w tym, żeby wiedzieć dużo, lecz aby ze wszystkiego, co dostępne, wiedzieć to, co najniezbędniejsze. (Lew Tołstoj)

Informacje i komunikaty ZCDN-u Strona www.zcdn.edu.pl Oferta szkoleń 2013/2014: Internetowy System Obsługi Szkoleń, rejestracja na stronie Biblioteka Pedagogiczna (aktualności, katalog online, prasa pedagogiczna, nowości) Oddziały Zamiejscowe (Gryfice, Myślibórz, Świnoujście) Biblioteka Cyfrowa ZCDN-u Przykłady dobrej praktyki (materiały na stronie, wszystkie etapy kształcenia) Redakcja „Refleksji” zaprasza do współpracy (refleksje@zcdn.edu.pl) Szkolenia w ramach grantu ZKO (Planowanie ewaluacji wewnętrznej jako elementu strategii rozwoju przedszkola i konstruowanie narzędzi, Uczeń przejawiający zaburzenia zachowania w szkole masowej – diagnoza, plan pracy, współpraca ze środowiskiem – M. Krężel; Od konfliktu do porozumienia – zarządzanie konfliktem w szkole, konflikty na linii rodzice- szkoła – A. Szipluk; Projektowanie multimedialnych materiałów dydaktycznych – W. Zaborski) Zmiany godzin pracy (od września konsultanci w czwartki 10.00–17.00, pozostałe dni 8.00–15.00; od 15 września także eksperci przedmiotowi) Voucher na szkolenie (5-godzinne szkolenie Asertywność w życiu zawodowym, 27 września 2013 r., godz. 15.00, ZCDN)