Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UE wspiera odnawialne źródła energii
Advertisements

Elektrownia Konrad Kurpiel II Ti.
Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik
ANKIETA Segregacja śmieci.
Genetyczne aspekty w onkologii ginekologicznej
Alternatywne źródła energii
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
Z historii naszej szkoły…
Źródła energii odnawialnej
,,W przyjaźni z przyrodą”
Alternatywne Źródła Energii
Analiza wyników ankiety
Dzień Energii.
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
Wiatr, Słońce, Wnętrze Ziemi, Woda
Naturalne źródła energii w krajach Unii Europejskiej.
Arkusz ankiety Cel ankiety Wyniki Wnioski
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
  Partner biznesowy   Partner biznesowy.   Partner biznesowy   Partner biznesowy.
Pod koniec 2006 roku Saleen zaprezentowa ł ekstremaln ą, dost ę pn ą jako "opcja w wyposa ż eniu Twin-Turbo" wersj ę modelu. W Competition marka zaprezentowa.
EFEKT CIEPLARNIANY.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
BUDOWA, WŁAŚCIWOŚCI ORAZ ROLA TŁUSZCZÓW W ORGANIŹMIE
Przegląd funkcji Lab 1 i 2.
Dziedzictwo kulturowe
Bogactwa naturalne.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
20 lat wspólnie Dwadzie ś cia lat temu ż ycie było du ż o trudniejsze ni ż dzisiaj. Po ka ż dy towar, nawet najdrobniejszy trzeba było sta ć w kolejkach.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
„Jak oszczędzać energię w szkole?”
Woda pokrywa 71 % powierzchni Ziemi – te 1,3 miliardów m 3 mas wody decyduje o ziemskim ż yciu
Krajobraz i jego elementy
Quiz o energii odnawialnej.
1.
Odnawialne źródła energii
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁO ENERGII
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
Jak wygląda moje gimnazjum w liczbach i procentach?
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Recykling Metoda Odzysku.
Prezentację wykonała Katarzyna Konefał kl. IIa
„ Ś NIADANIE DAJE MOC” REPORTA Ż Z DZIA Ł A Ń KLASY Ic SZKO Ł Y PODSTAWOWEJ NR 5 INTEGRAZYJNEJ W ZESPOLE SZKÓ Ł INTEGRACYJNYCH NR 1 WE W Ł OC Ł AWKU.
Energia wiatrowa Krzysztof Pyka Kl 1 W.
Wykonała Natalia Pałczyńska Va.  Ś cieki komunalne  Zanieczyszczenia biologiczne  Sp ł ywy z terenów rolniczych  Ś cieki z zak ł adów produkcyjnych.
ANKIETA 1. Czy segregujecie odpady? 2. Czym są elektrośmieci? 3. Czy stanowią one zagrożenie dla środowiska i dlaczego? 4. Co należy zrobić ze zużytym.
ŹRÓDłA ENERGII Prezentacja wykonana na zajęciach informatycznych przez uczniów klas 0-III w ramach projektu SMS.
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Wyja ś nij co to jest: a) ś nieg; b) mg ł a; c) hydrosfera; d) tsunami; e) wody mineralne.
CROSS-PROMOCJA Batonik MilkyWay+Guma Orbit dla Dzieci
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Energia wiatrowa i wodna
ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA I OSZCZĘDZANIE ENERGII
Energia wody.
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
O ALTERNATYWNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII. Wiemy, że paliwa kopalne, dzięki którym produkowana jest energia elektryczna, kiedyś się wyczerpią. I co wtedy? Czy.
Elektrownie Joanna Orłowska Kamila Boguszewska II TL.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Zasoby i zużycie wody w Polsce i NA ŚWIECIE
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

ELEKTROWNIE WIATRAKOWE I nie tylko …

ANKIETY

* GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH

PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI: Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI

Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady NIE 8 % 92 % TAK

L. OSÓB

PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI: Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI

12 % 12% 40 % 8% 28 % Nie wiem 0-14m 15-25m 26-45m < 45m W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? 12 % 12% 40 % 8% 28 % Nie wiem 0-14m 15-25m 26-45m < 45m

PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI : Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI

Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? 3,125% 6,25 % 6,25 % 9,375 % 43,75 % 31,25 % Wyłączać telewizor guzikiem Wyłączyć wszystko Energo- oszczędne żarówki Wyłączyć Niepotrzebne światło Nie wiem Brak telewizora

PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI : Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI

WNIOSKI Dzieci potrafią odpowiedzieć na proste pytania. 92% uczniów umie określić, gdzie znajduje się obiekt. 100% ankietowanych potrafi wskazać sposoby oszczędności energii.

ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH

PYTANIA DLA GIMNAZJUM : Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI

Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? TAK 18 % 82 % NIE

L. OSÓB

PYTANIA DLA GIMNAZJUM: Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI

Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru?. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? TAK 8 % 92 % NIE

L. OSÓB

PYTANIA DLA GIMNAZJUM: Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI

W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? TAK 12 % 88 % NIE

L. OSÓB

PYTANIA DLA GIMNAZJUM : Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI

WNIOSKI 82% uczniów nie potrafi wskazać państw, wykorzystujących energię słoneczną. 88% ankietowanych nie umie powiedzieć, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie. Tylko 12% dzieci potrafi wskazać miejsca w Polsce, gdzie działają elektrownie geotermalne. Uczniowie gimnazjum, po uzupełnieniu ankiety, obejrzeli film pt. ”Kilowaty z odpadów”. Tylko 33% dzieci wiedziało, że na wysypisku śmieci w Szadółkach wykorzystuje się odpady do uzyskiwania energii. A o technologii, jaka jest do tego celu używana, wiedziało zaledwie 6% uczniów. 

ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH

PYTANIA DLA LICEUM: WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.   Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI

Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.

PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.   Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI

Jesteś wiadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem Jesteś wiadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. TAK 32% 68 % NIE

L. OSÓB

PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.   Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI

W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 68 % Jest ich mało – 20% Za głęboko - 8% Brak wulkanizmu - 4% Brak pieniędzy – 68%

PYTANIA DLA LICEUM: WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.   Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI

Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady 2 % 50 % 32 % 16 % Wiatr – 50% Woda płynąca – 32% Słońce – 16% Wody termalne – 2%

L. OSÓB

PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.   Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI

WNIOSKI 100% uczniów zna miejsca o dużej sile wiatru. 50% ankietowanych potrafi wskazać zbiorniki retencyjne. Wiedzą, jakie czynniki środowiska wykorzystywane są w ich regionie i potrafią wymienić przykłady elektrowni.

ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH

PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI

Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. NIE 12 % 88 % TAK

PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI

Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. NIE 32% 68 % TAK

PYTANIA DLA DOROSŁYCH: Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI

3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego?

PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI

WNIOSKI Większość ankietowanych wie, czym jest biomasa i potrafi podać jej przykłady. Aż 32% osób nie potrafiło powiedzieć, jakie są rodzaje energii i podawano tylko energię wody. 100% dorosłych potrafiło wymienić czynniki wpływające na niechęć ludzi do elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania.

PODSUMOWANIE

Młodsi uczniowie potrafią udzielić odpowiedzi tylko na prostsze pytania. Niewiele uczą się o energii odnawialnej i większość uczniów nie umie wskazać miejsc wykorzystywania naturalnych czynników w Polsce i w Europie. Na poziomie gimnazjum odpowiedzi były najsłabsze. Uczniowie niemal wcale nie orientują się w tym temacie. Najlepsze wyniki osiągnęło liceum. Ankietowani wykazali się największym poziomem wiedzy. Dorośli nie są z tym tematem na bieżąco, ale potrafili wskazać wiele poprawnych odpowiedzi, które wynikały z ich doświadczenia i oczytania.

WYKONAŁA: Oliwia Mindykowska