Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
ELEKTROWNIE WIATRAKOWE I nie tylko …
ANKIETY
* GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH
PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI: Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI
Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady NIE 8 % 92 % TAK
L. OSÓB
PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI: Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI
12 % 12% 40 % 8% 28 % Nie wiem 0-14m 15-25m 26-45m < 45m W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? 12 % 12% 40 % 8% 28 % Nie wiem 0-14m 15-25m 26-45m < 45m
PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI : Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI
Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? 3,125% 6,25 % 6,25 % 9,375 % 43,75 % 31,25 % Wyłączać telewizor guzikiem Wyłączyć wszystko Energo- oszczędne żarówki Wyłączyć Niepotrzebne światło Nie wiem Brak telewizora
PYTANIA DLA PODSTAWÓWKI : Czy widziałeś w naszym regionie wiatraki lub baterie słoneczne? Podaj przykłady 2. W Finlandii i Norwegii zbudowano wiatraki na dnie morza, dzięki którym uzyskiwana jest energia alternatywna. Czy wiesz, jaka musi być minimalna odległość skrzydeł wiatraków od powierzchni morza? Unia Europejska planuje zmniejszyć zużywanie energii o 20% do 2020 roku. Jakie Twoja rodzina może podjąć działania, by przyczynić się do tej oszczędności? WNIOSKI
WNIOSKI Dzieci potrafią odpowiedzieć na proste pytania. 92% uczniów umie określić, gdzie znajduje się obiekt. 100% ankietowanych potrafi wskazać sposoby oszczędności energii.
ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH
PYTANIA DLA GIMNAZJUM : Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI
Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? TAK 18 % 82 % NIE
L. OSÓB
PYTANIA DLA GIMNAZJUM: Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI
Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru?. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? TAK 8 % 92 % NIE
L. OSÓB
PYTANIA DLA GIMNAZJUM: Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI
W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? TAK 12 % 88 % NIE
L. OSÓB
PYTANIA DLA GIMNAZJUM : Niemcy produkują najwięcej prądu dzięki energii słonecznej. Z jakimi dwoma krajami wytwarzają ¾ europejskiej produkcji tej energii? 2. . Unia Europejska jest regionem wiodącym w świecie, jeżeli chodzi o wykorzystywanie energii wiatru. Jak myślisz, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie? W Zakopanem w basenach na Antałówce wykorzystuje się wody geotermalne. Czy znasz inne miejsca w Polsce, wykorzystujące takie wody, np. do ogrzewania mieszkań? WNIOSKI
WNIOSKI 82% uczniów nie potrafi wskazać państw, wykorzystujących energię słoneczną. 88% ankietowanych nie umie powiedzieć, który kraj jest największym producentem energii wiatrowej w Europie. Tylko 12% dzieci potrafi wskazać miejsca w Polsce, gdzie działają elektrownie geotermalne. Uczniowie gimnazjum, po uzupełnieniu ankiety, obejrzeli film pt. ”Kilowaty z odpadów”. Tylko 33% dzieci wiedziało, że na wysypisku śmieci w Szadółkach wykorzystuje się odpady do uzyskiwania energii. A o technologii, jaka jest do tego celu używana, wiedziało zaledwie 6% uczniów.
ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH
PYTANIA DLA LICEUM: WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji. Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI
Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji.
PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji. Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI
Jesteś wiadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem Jesteś wiadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. TAK 32% 68 % NIE
L. OSÓB
PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji. Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI
W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 68 % Jest ich mało – 20% Za głęboko - 8% Brak wulkanizmu - 4% Brak pieniędzy – 68%
PYTANIA DLA LICEUM: WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji. Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI
Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady 2 % 50 % 32 % 16 % Wiatr – 50% Woda płynąca – 32% Słońce – 16% Wody termalne – 2%
L. OSÓB
PYTANIA DLA LICEUM : WNIOSKI 1. Już wiatr o sile 4,5 m/s jest potencjalnym źródłem energii. Takie warunki spełnia ok. 1/3 obszaru Polski. Wymień 2 krainy nadające się na lokalizację takich inwestycji. Jesteś świadomy tego, że kąpiesz się nad sztucznym jeziorem. Jego wody bardzo często wykorzystuje się do produkcji energii. Byłeś kiedyś nad takim jeziorem? Podaj nazwę. W miastach położonych na dalekiej północy można uprawiać, np. truskawki, pomidory przez cały rok, wykorzystując wody geotermalne. Dlaczego wykorzystuje się je w tak małym stopniu w Polsce? 4. Jakie znane Ci źródła energii odnawialnej stosuje się w naszym regionie? Podaj przykłady. WNIOSKI
WNIOSKI 100% uczniów zna miejsca o dużej sile wiatru. 50% ankietowanych potrafi wskazać zbiorniki retencyjne. Wiedzą, jakie czynniki środowiska wykorzystywane są w ich regionie i potrafią wymienić przykłady elektrowni.
ANKIETY PRZEPROWADZONE W : * SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * GIMNAZJUM NR 2 W PRUSZCZU GDAŃSKIM * LICEUM NR 1 W GDAŃSKU * WŚRÓD DOROSŁYCH
PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI
Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. NIE 12 % 88 % TAK
PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI
Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. NIE 32% 68 % TAK
PYTANIA DLA DOROSŁYCH: Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI
3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego?
PYTANIA DLA DOROSŁYCH: 1. Przy spalaniu biomasy emisja CO2 jest równa ilości tego związku, jaką pobrała roślina w czasie wzrostu, co w bilansie końcowym wychodzi na zero. Nie ma również problemu z utylizacją popiołu gdyż jest znakomitym nawozem. Jak myślisz, co zalicza się do biomasy? Podaj 2 przykłady. 2. Energię wód można ogólnie podzielić na energię wód śródlądowych oraz energię mórz. Wymień 2 mórz. Wymień 2 rodzaje takiej energii, wykorzystywanej przez człowieka. 3. Wiatr jako nośnik energii wykorzystywano już w starożytności. Około 1800 lat temu w krajach śródziemnomorskich i w Chinach pojawiły się pierwsze silniki wiatrowe. W Babilonii wykorzystywano je do osuszania mokradeł, a w innych krajach do nawadniania pól. Obecnie technologia bardzo się zmieniła. Ludzie jednak niechętnie zgadzają się na obecność elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Dlaczego? WNIOSKI
WNIOSKI Większość ankietowanych wie, czym jest biomasa i potrafi podać jej przykłady. Aż 32% osób nie potrafiło powiedzieć, jakie są rodzaje energii i podawano tylko energię wody. 100% dorosłych potrafiło wymienić czynniki wpływające na niechęć ludzi do elektrowni wiatrowych w pobliżu ich miejsca zamieszkania.
PODSUMOWANIE
Młodsi uczniowie potrafią udzielić odpowiedzi tylko na prostsze pytania. Niewiele uczą się o energii odnawialnej i większość uczniów nie umie wskazać miejsc wykorzystywania naturalnych czynników w Polsce i w Europie. Na poziomie gimnazjum odpowiedzi były najsłabsze. Uczniowie niemal wcale nie orientują się w tym temacie. Najlepsze wyniki osiągnęło liceum. Ankietowani wykazali się największym poziomem wiedzy. Dorośli nie są z tym tematem na bieżąco, ale potrafili wskazać wiele poprawnych odpowiedzi, które wynikały z ich doświadczenia i oczytania.
WYKONAŁA: Oliwia Mindykowska