JAK SIĘ (NIE)KSZTAŁCIMY PRZEZ CAŁE ŻYCIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Stan sektora w regionach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa, realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Czy edukacja zawodowa ma sens finansowy dla pracodawców? Jak gospodarki będą konkurować w XXI wieku? Chris Locke Andrzej Butra.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Priorytet VIII REGIONALNE KADRY GOSPODARKI Priorytet IX ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Bilans kapitału ludzkiego w Polsce
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Powiązania sektora transportu z rynkiem pracy
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Technik Organizacji Reklamy
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
INNOWACYJNI ZAŁOŻENIA I ZAPLANOWANE DZIAŁANIA. Projekt INNOWACYJNI realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet.
BADANIE UKRYTEGO POTENCJAŁU LOKALNEGO RYNKU PRACY MONITOROWANIE PLUS WARSZTAT
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
MODUŁ A.
AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI DLA MAŁEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI BEZPŁATNE SZKOLENIA JĘZYKOWE I BIZNESOWE DLA PRACOWNIKÓW FIRM projekt realizowany w ramach środków Europejskiego.
– strategie, które stosują pracodawcy
Nauczyciele bibliotekarze 1. Jak często korzystają Państwo z różnych usług biblioteki pedagogicznej?
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Kobiety na rynku pracy.
"Konkurs dla szkół trenerskich - jakie programy mogą uzyskać dofinansowanie z PO KL” Anna Świebocka-Nerkowska Dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Krajowy fundusz szkoleniowy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zapis prezentacji:

JAK SIĘ (NIE)KSZTAŁCIMY PRZEZ CAŁE ŻYCIE Bilans Kapitału Ludzkiego JAK SIĘ (NIE)KSZTAŁCIMY PRZEZ CAŁE ŻYCIE Panel: „Stan i perspektywy uczenia się dorosłych w Polsce” Jarosław Górniak Uniwersytet Jagielloński Study of Human Capital is huge and complexed labur market research. Konferencja Ministerstwa Edukacji Narodowej „Agenda na rzecz uczenia się dorosłych” Warszawa, 18 grudnia 2012

Podnoszenie kompetencji Podnoszenie kompetencji wśród osób w wieku produkcyjnym w ostatnich 12 miesiącach (w %). * w edycji BKL 2012 zmianie uległy formy pytania o uczestnictwo w kursach i szkoleniach oraz o samokształcenie.

Kto nie uczestniczy w kursach i szkoleniach? Kiedy ostatnio Polacy brali udział w jakimś kursie, szkoleniu, warsztatach, praktykach, czy innych formach dokształcania (nie licząc szkoleń regulaminowych takich jak BHP czy ppoż.) 37% Polaków nigdy nie uczestniczyło w kursach, szkoleniach, warsztatach, praktykach lub innych formach dokształcania. Źródło: BKL – Badanie Ludności 2012

DLACZEGO POLACY NIE UCZESTNICZĄ W KURSACH I SZKOLENIACH? Główne przyczyny braku uczestnictwa w kursach i szkoleniach w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w %). Pracujący Bezrobotni Nieaktywni Ogółem Nie potrzebował w pracy 68 28 25 49 Nie miał czasu z powodów osobistych 6 9 15 Nie miał motywacji do dokształcania się 4 11 8 W moim wieku nie ma sensu się dokształcać 2 12 5 Nie było w pobliżu interesujących kursów Nie miał czasu z powodów zawod. 7 Kursy/szkolenia były zbyt drogie 3 Stan zdrowia nie pozwalał 1 Nie spełniał wymogów formalnych Nie miał poparcia/zachęty ze strony pracodawcy Dotychczasowe niewiele mi dały Inne powody 14 Trudno powiedzieć 20 17 N 7745 1817 4582 14143

Ocena szkoleń Ocena przydatności szkolenia, w którym ostatnio uczestniczył respondent, ze względu na tematykę tego szkolenia (w%).   Nieprzyd atne Raczej przydatne Bardzo przydatne N BHP, Ppoż. 8 49 43 967 Tematyka medyczna, praca socjalna, psychologia, pierwsza pomoc 4 25 72 324 Budownictwo i przemysł 34 62 300 Szkolnictwo, edukacja, pedagogika 2 38 60 180 Informatyka, komputery 6 36 59 179 Handel, sprzedaż i obsługa klienta 47 155 Tematyka prawna 3 29 68 153 Inne specjalistyczne zawodowe 7 64 149 Usługi osobiste, fryzjer, kosmetyka, opieka 137 Rozwój osobisty, kompetencje ogólne 10 39 51 117 Prawo jazdy inne niż A i B, uprawnienia dla kierowców, transport 63 115 Języki obce 1 32 66 85 Ogółem 37 57 3340 Respondenci byli w ogromnej większości zadowoleni z odbytych ostatnio szkoleń. Niemal 57% badanych oceniało je jako bardzo przydatne, 37% zaś jako raczej przydatne.

Inwestycje pracodawców w rozwój pracowników W 2011 roku 71% pracodawców stosowało przynajmniej jedną formę wspierania rozwoju kwalifikacji i umiejętności swojej kadry. Szacunkowo to ~1200 tyś. pracodawców. W stosunku do 2010 roku jest to o ok. 350 tyś. więcej, jednak różnica w dużej mierze może być pochodną zmiany formuły wskaźnika, który obecnie lepiej oddaje rzeczywisty poziom aktywności kształceniowej pracodawców. wśród mikro co czwarty zadeklarował korzystanie wyłącznie z jednej formy wspierania kształcenia - najczęściej– oprócz szkoleń i kursów (40%) – dofinansowanie samokształcenia pracowników ponad 27%.

Konstrukcja wskaźnika – wyjaśnienie zmiany Czy w 2010 roku podejmowano w Państwa firmie jakiekolwiek działania mające na celu rozwój kwalifikacji i umiejętności obecnych pracowników? 1. dofinansowywanie nauki w szkołach zawodowych i średnich (zasadniczych szkołach zawodowych, technikach, liceach) 2. dofinansowywanie nauki w szkołach wyższych (studia podyplomowe i inne) 3. kursy i szkolenia  4. stosowanie systemu oceny kompetencji pracowników 5. opracowywanie indywidualnych planów rozwoju pracowników 6. udział w konferencjach, seminariach lub warsztatach  7. samokształcenie (zakup książek, prenumerata czasopism, umożliwienie dokształcania w czasie godzin pracy itp.) Jeśli odp. =>TAK Edycja 2011 54% Edycja 2012 71%

Aktywność szkoleniowa pracodawców w ujęciu branżowym i regionalnym Branże tradycyjne charakteryzują się wyraźnie niższą aktywnością w zakresie kształcenia pracowników, natomiast branże związane z tzw. nową gospodarką cechuje wysoki udział pracodawców inwestujących w kadry. W województwach aktywność szkoleniowa pracodawców rozkłada się stosunkowo równomiernie, nie powodując w tym obszarze przepaści między regionami

Rozwój stymuluje inwestycje w kadry czy kształcenie pracowników sprzyja rozwojowi? Wskaźnik rozwoju przedsiębiorstw: 1) wprowadzenie nowych produkt, usług lub sposobów produkcji 2) wykazanie się dodatnim saldem zatrudnienia 3) wzrost zysku Potwierdzenie tendencji z 2010 roku: im silniejszy rozwój, tym częściej przędsiębiorstwa zaangażowane w kształcenie

Wskaźnik dostępności szkoleń

Pracodawcy - ocena efektów kursów i szkoleń Najpopularniejszą formą podnoszenia umiejętności kadry są kursy i szkolenia, niezależnie od wielkości podmiotu. W przypadku najmniejszych firm korzystało z nich 64% podmiotów , w średnich 75% a w dużych 85%; Pracodawcy oceniając efekty swoich inwestycji w kursy i szkolenia w ogromnej większości byli z nich zadowoleni

Powody braku inwestycji w kompetencje – idealne dopasowanie? wysoki poziom zadowolenia z dopasowania umiejętności pracowników do potrzeb stanowisk pracy, wysoki odsetek wskazujących na priorytet innych rodzajów inwestycji powstrzymujących inwestycje w kapitał ludzki, odwoływanie się do zbyt wysokich kosztów szkoleń, ale jednocześnie przejawianie niskiej aktywności w obszarze umożliwiającym ich obniżenie (środki unijne) a także niska pozycja kategorii odwołującej się do trudności z określeniem potrzeb szkoleniowych

Tematyka szkoleń wybieranych przez pracodawców Pomimo modyfikacji pytania, wybory pracodawców dotyczące tematyki szkoleń dla pracowników pozostają podobne 2012 Wskazanie tematyki trzech kursów, w której przeszkolono największą liczbę pracowników Zaznaczano prośbę o nieuwzględnianie szkoleń obowiązkowych 2011 Wskazanie trzech ostatnich szkoleń Nie precyzowano rodzaju szkoleń

Dziękuję za uwagę. bkl.parp.gov.pl Zespół: Szymon Czarnik Jarosław Górniak jaroslaw.gorniak@uj.edu.pl Zespół: Szymon Czarnik Monika Dawid-Sawicka Maja Dobrzyńska Jarosław Górniak (k) Marcin Kocór Anna Strzebońska Anna Szczucka Dariusz Szklarczyk Anna Świebocka-Nerkowska (k) Konrad Turek Barbara Worek